خبر های ویژه

«روز پنجم صلح»: محاکمه‌ای در سایه شکست

2 تیر 1404

آشیانه پرنده - اره

24 اردیبهشت 1404

گزارش اقلیت

18 اردیبهشت 1404

تأملي در مجموعه تلويزيوني «معاويه»

18 فروردین 1404

صحنه ای ازتئاتر " او الماسون بواولسون"در باکو وقتی مشهدی عباد برای خواستگاری گولناز خانیم به خانه روستم بیگ رفته است !

13 آذر 1403

آلن دلون ستاره سینمای فرانسه در سن 88 سالگی درگذشت

28 مرداد 1403

نظامی گنجوی ؛ روزهایی از زندگی شاعر

22 اسفند 1402

از سینما تا کار شاقه؛ کارگردان سابقه‌دار افغان در ایران کارگری می‌کند

14 بهمن 1402

وفادار ماندن به قربانیان دیکتاتوری آرژانتین

5 آبان 1402

آخرین عکس از چارلی چاپلین مردی که همه مان را خنداند

31 شهریور 1402

تراژدی جنگ ! سوختن زمین ، خونین شدن خاک!

29 شهریور 1402

روز ملی سینما و نحوه شکل گیری اولین سینمای تاریخ ایران در تبریز

22 شهریور 1402

همه چیز همه جا به یکباره برنده اسکار شد

22 اسفند 1401

فانوس های بامبو به یاد کشته شدگان سونامی

10 اسفند 1401

بازیگر نقش اسمرالدا ی گوژپشت نتردام درگذشت

26 دی 1401

دختر کوچولوی کبریت فروش

15 دی 1401

18 اردیبهشت 1404

گزارش اقلیت

فیلم از استیون اسپیلبرگ

در سال 2054 در واشنگتن دی.سی، جرم قتل کاملاً ریشه‌کن شده است. آینده از قبل پیش‌بینی می‌شود و مجرمان حتی قبل از ارتکاب جرم مجازات می‌گردند. در قلب واحد «پیش‌جنایی» (Precrime) وزارت دادگستری، سه موجود روان‌گرا به نام «پریکاگ‌ها» (Precogs) وجود دارند که تصاویر قتل‌های آینده را می‌بینند. این تصاویر شامل جزئیاتی مانند زمان، مکان و نحوه وقوع جرم است و تاکنون هیچ خطایی نداشته‌اند. جان آندرتون (با بازی تام کروز)، رئیس این واحد، به این سیستم اعتقاد کامل دارد—تا زمانی که خودش به عنوان متهم اصلی یک قتل آینده شناسایی می‌شود!

تبریز امروز:

 

در واشنگتن دی‌سی در سال ۲۰۵۴، قتل به کلی ریشه‌کن شده است. آینده از قبل پیش‌بینی می‌شود و مجرمان پیش از ارتکاب جرم مجازات می‌گردند. از عمق هسته مرکزی واحد نخبه "پیش‌جنایی" وزارت دادگستری، تمام شواهد لازم برای محکومیت—از تصاویر جرائم آینده که زمان، مکان و جزئیات را نشان می‌دهند—توسط "پیش‌آگاهان" دیده می‌شود، سه موجود روان‌شناس که پیش‌بینی‌هایشان تاکنون هرگز اشتباه نبوده است.

این پیشرفته‌ترین نیروی مبارزه با جرم در کشور است، یک سیستم بی‌نقص. و هیچ‌کس مانند جان اندرتون (تام کروز)، رئیس این واحد، برای پیش‌جنایی سخت‌کوش نیست. او که در اثر یک فقدان شخصی ویران شده، تمام پس انداز خود را در این سیستم سرمایه‌گذاری کرده تا هزاران نفر را از فاجعه‌ای مشابه آنچه خود تجربه کرد، نجات دهد. شش سال بعد، رأی‌گیری برای اجرای ملی این سیستم تنها بر ایمان او به اثربخشی پیش‌جنایی افزوده است.

اندرتون هیچ دلیلی برای شک به سیستمی که برایش سخت کار کرده ندارد... تا زمانی که خود به عنوان متهم شماره یک آن شناخته می‌شود.

استیون اسپیلبرگ در "گزارش اقلیت" آینده‌ای از آمریکا را به تصویر می‌کشد که در آن جرم—و در عین حال حریم شخصی—به تاریخ پیوسته‌اند. این فیلم بحثی اخلاقی درباره فناوری‌های در حال توسعه، نظارت دولت و کسب‌وکارها بر شهروندان، و مزایا و معایب آینده‌ای که به سرعت در حال نزدیک شدن است را برمی‌انگیزد. در کنار تام کروز (در اولین همکاری با اسپیلبرگ)، بازیگران سرشناسی مانند مکس فون سیدو، لوئیس اسمیت و جسیکا هارپر حضور دارند؛ به همراه استعدادهای نوظهوری مانند سامانتا مورتون، کالین فارل، تیم بلیک نلسون و پیتر استورمر ("دنیای گمشده"). این فیلم بر اساس داستان کوتاهی از فیلیپ کی. دیک (خالق "بلید رانر") و با فیلمنامه‌ای از اسکات فرانک و جان کوهن ساخته شده است.

یک سریال تلویزیونی بر اساس "گزارش اقلیت"، که پس از وقایع فیلم اتفاق می‌افتد، در سال ۲۰۱۵ به مدت یک فصل در شبکه فاکس پخش شد.

تحلیل فلسفی و عمیق فیلم

1. جبرگرایی در مقابل اختیار:

فیلم به شکلی هنرمندانه مسئله جبرگرایی (Determinism) در مقابل اختیار (Free Will) را بررسی می‌کند. سیستم Precrime بر این فرض استوار است که آینده از پیش تعیین شده است و انسان‌ها قدرت تغییر آن را ندارند. اما زمانی که آندرتون متوجه می‌شود گزارش‌ها ممکن است اشتباه باشند (یا تحت تأثیر قرار گیرند)، این پرسش مطرح می‌شود که آیا واقعاً سرنوشت انسان‌ها از پیش تعیین شده است؟

  • نظریه جبرگرایی: اگر آینده قابل پیش‌بینی است، آیا می‌توان گفت انسان‌ها واقعاً قدرت انتخاب دارند؟

  • نظریه اختیار: آندرتون با تلاش برای تغییر آینده، ثابت می‌کند که اراده انسان می‌تواند بر سرنوشت تأثیر بگذارد.

2. اخلاقیات مجازات پیش‌دستانه:

فیلم به شدت روی این سؤال تمرکز دارد که آیا مجازات کسی که هنوز جرمی مرتکب نشده، عادلانه است؟

  • سیستم Precrime افراد را بر اساس نیت مجازات می‌کند، نه عمل.

  • این مسئله یادآور نظریه‌های پیشگیری از جرم در دنیای واقعی است، جایی که گاهی افراد به دلیل «احتمال خطرناک بودن» تحت نظر قرار می‌گیرند (مثل نظارت بر تروریست‌های احتمالی).

3. حریم خصوصی در عصر نظارت:

در دنیای فیلم، چشم‌های هوشمند (Spyders) و سیستم‌های شناسایی، تمام حرکات مردم را زیر نظر دارند. این موضوع به بحث‌های امروزی درباره دوربین‌های نظارتی، داده‌کاوی و حریم شخصی مرتبط است:

  • آیا امنیت جامعه به قیمت از دست رفتن آزادی‌های فردی می‌ارزد؟

  • آیا فناوری‌های نظارتی می‌توانند به ابزار سرکوب تبدیل شوند؟

4. قدرت پیش‌بینی و خطاپذیری:

سیستم Precrime به عنوان یک دستگاه بی‌خطا معرفی می‌شود، اما کشف «گزارش اقلیت» (Minority Report) نشان می‌دهد که حتی این سیستم هم می‌تواند اشتباه کند.

  • این موضوع به خطاپذیری فناوری و خطر اتکای کامل به آن اشاره دارد.

  • همچنین، دستکاری اطلاعات (مثل پنهان کردن گزارش اقلیت) نشان می‌دهد که فناوری می‌تواند برای مقاصد سیاسی سوءاستفاده شود.

5. روان‌شناسی شخصیت آندرتون:

آندرتون به دلیل از دست دادن فرزندش، به سیستم Precrime به عنوان راهی برای جلوگیری از رنج دیگران متوسل می‌شود. اما وقتی خودش قربانی سیستم می‌شود، متوجه می‌شود که عدالت واقعی نباید قربانی احساسات شخصی شود.


نقد نهایی:

«گزارش اقلیت» تنها یک فیلم علمی-تخیلی اکشن نیست، بلکه یک داستان فلسفی عمیق درباره آزادی، عدالت و خطرات فناوری‌های کنترل‌گر است. اسپیلبرگ با ترکیب سینمای فانتزی و مباحث اخلاقی، فیلمی خلق کرده که حتی پس از دو دهه، همچنان مرتبط با دنیای امروز است.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت