31 تیر 1397
شینوبو هاشیموتو فیلمنامه نویس ژاپنی که اولین فیلمش، راشومون، تبدیل به یک سمبل برجسته ای از فیلم در سینمای جهان شد و با آکیرا کوروساوا کارگردان ژاپنی در ساخت فیلم های بسیاری همچون "هفت سامورایی" همکاری کرد در صد سالگی و در خانه اش در توکیو در روز پنجشنبه درگذشت.
تبریز امروز:
شینوبو هاشیموتو فیلمنامه نویس ژاپنی که اولین فیلمش، راشومون "Rashomon"، تبدیل به یک سمبل برجسته ای از فیلم در سینمای جهان شد و با آکیرا کوروساوا کارگردان ژاپنی در ساخت فیلم های بسیاری همچون "هفت سامورایی" همکاری کرد در صد سالگی و در خانه اش در توکیو در روز پنجشنبه درگذشت.
شینوبو هاشیموتودر آخرین مصاحبه اش در مورد فیلم هاراکیری
تومو ترن ناشر کتاب زندگی نامه ی او " ترکیب سینمایی، من و آکیرا کوروساوا" در ایالات متحده مرگ وی را تائید کرد.
آقای هاشیموتو، قبلا بعنوان حسابدار کار کرده بود، آخرین عضو زنده از کادر فیلم نامه نویسان در اطراف کوروساوا (98-1910) بود. از آنجایی که کوروساوا دوست داشت که فیلم نامه هایش با هماهنگی نوشته شود، تمام کارهای آقای هاشیموتو برای او با هیدئو اوگونی، ریوزو کیکوشیما و خود کوروساوا. به صورت جمعی انجام می شود.
هاشیموتو از نویسندگان کوروساوا در سالهای 1950 تا 1970، از جمله در تدوین طولانی ترین کارها بود. در خلال سال های 1950 و 1970، همه آنها نیز به نمایش درآمده است. فیلم های دیگر شامل "سریر خون" (1957)، بازسازی "مکبث" در ژاپن فئودالی ؛ "قلعه پنهان" (1958)، یک فیلم ماجراجویی در مورد یک شاهزاده خانم و Dodes'ka-den -1970 در مورد ساکنان یک زاغه در توکیو بود.
توشیرو میفونه در صحنه ای از فیلم هفت سامورایی 1954 به کارگردانی آکیرا کوروساوا که فیلم نامه آن توسط شینوبو هاشیموتو تدوین شده بود.
فیلم های هاشیموتو به طور گسترده ای در خارج از ژاپن شناخته شده و چندین فیلم هالیوودی از آنها الهام گرفت .
"هفت سامورایی" (1950)، داستان کشاورزان که یک دسته از شمشیرزن های حرفه ای را استخدام می کنند تا با راهزنان را روستای خود بجنگند، توسط جان استورگس با عنوان هفت دلاور در سال 1960 بازسازی شد، یول برینر، الی والاخ ، استیو مک کوئین و چارلز برنسون در این فیلم به نقش افرینی پرداخته بودند.
این فیلم مجددا در سال2016 به کارگردانی آنتوان فوکوا بازافرینی شد.
"قلعه پنهان" توسط جورج لوکاس در جنگ ستارگان مورد استفاده واقع شد.
صحنه ای از راشومون
شاید هیچ فیلمی از هاشیموتو دارای نفوذ پایدارتری نسبت به "راشومون" نباشد. داستان قتل سامورایی و تجاوز به همسرش در ژاپن قرون وسطی،را از چهار دید کاملا متفاوت بازگو می کند:
اکتشاف فلسفی ماهیت قابل قیاس حقیقت، "راشومون" اولین فیلم ژاپنی بود که به تحسین و تشویق بین المللی رسید و امروزه یکی از بهترین فیلم های ساخته شده است. این فیلم برنده جایزه طلایی در جشنواره فیلم ونیز 1951 شد و در آن سال جایزه تقدیر به عنوان بهترین فیلم خارجی در اسکار را دریافت کرد.
اصطلاح Rashomon در لغت نامه انگلیسی ثبت شده است، و رویدادی را که با شرایط متضاد مشخص شده است را توصیف می کند.
هاشیموتو در 18 آوریل 1918 در هیوگا در غرب مرکزی ژاپن متولد شد. او در سال 1938 در ارتش ثبت نام کرد اما در طول آموزشبا بیماری سل مواجه شد و چهار سال در یکی از مراکز بهداشتی به سر برد.
یک پرستار به او مجله فیلم را داد و هاشیموتو توسط مجله فیلمبرداری جذب شد. او شروع به کار بر روی یک فیلمنامه در مورد تجربه ارتش خود نمود که یک پروژه سه سال طول کشید.
هاشیموتو پس از اخراج از صندوق بهداشتی، به عنوان یک حسابدار برای یک شرکت مهمات شروع به کار کرد
در اواخر دهه 1940، هاشیموتو کار بر روی فیلمنامه ای را شروع کرد که تبدیل به "راشومون" شد. کپی و اقتباس از داستان او به شکل کوتاه "Ryuosuke Akutagawa" نویسنده ی قرن بیست و یکم "In a Grove" بود که در آن راویان مختلف گزارش های متضاد مرگ یک سامورایی را ارائه می دهند.
کوروساوا - در سخنان هاشیموتو به یک "کمال گویی که فراتر از عقل گرایی" بود، رسید و از او برای بازنویسی فیلم نامه اش درخواست کرد.
او ان را یک تعارض همه جانبه می خواند.
اخلاق و ارزش های والای انسانی هرگز در اثار شینوبو هاشیموتو کم رنگ دیده نشد! و او انسانی بزرگ در قرن معاصر بود.
واقعا عالی بود
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.