26 اردیبهشت 1404
هنرمند برزیلی فیلیپه باربوسا اشیاء روزمره را بازیافت، بازپیکربندی و تجزیه میکند و از این طریق اهمیت فرهنگی آنها را مورد پرسش قرار میدهد. دیوارهای سهبعدی او که از توپهای فوتبال صافشده و بههمدوختهشده ساخته شدهاند، شگفتانگیز هستند و از نظر برخی، غیر قابل قبول به نظر میرسند. اثر «میدان سبز» (۲۰۱۲) فیلیپه باربوسا نمونهای برجسته از رویکرد او به هنر مفهومی است که در آن اشیاء روزمره، مانند توپهای فوتبال، از کارکرد اصلی خود جدا شده و به شکلی جدید بازآفرینی میشوند. با صاف کردن و دوختن توپهای فوتبال به یکدیگر، باربوسا نهتنها شکل فیزیکی این اشیاء را تغییر میدهد، بلکه بهطور نمادین به جایگاه فرهنگی و احساسی فوتبال در جامعه برزیل و جهان میپردازد. در برزیل، جایی که فوتبال فراتر از یک ورزش و بهنوعی آیین و هویت ملی است، استفاده از توپهای فوتبال بهعنوان ماده خام هنری میتواند بهعنوان عملی جسورانه و حتی توهینآمیز تلقی شود. این اثر با ایجاد دیوارهای سهبعدی، حس تنش بین احترام به این نماد فرهنگی و نقد مصرفگرایی یا تقدسزدایی از آن را به نمایش میگذارد. ساختار صافشده و دوختهشده توپها، که دیگر قابلاستفاده برای بازی نیستند، میتواند بهعنوان اشارهای به پایان چرخه زندگی یک شیء یا حتی نقدی بر تجاریسازی ورزش تفسیر شود. باربوسا با این اثر، بیننده را دعوت میکند تا درباره ارزشها، هویت و مصرف در دنیای مدرن تأمل کند. استفاده از مواد بازیافتی همچنین به موضوعات زیستمحیطی و پایداری اشاره دارد، که در کارهای دیگر او نیز دیده میشود.
تبریز امروز:
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.