خبر های ویژه

به یاد داشتن " واحد خاکدان مراغه" نقاش چیره دست ایرانی

24 آبان 1404

دو نقاشی از ایوان شیشکین، جنگل قبل از توفان و منظره پاییزی. پارک در پاولوفسک

23 آبان 1404

اشعار تصویری ونسان ون گوگ

2 آبان 1404

نقاشی حاشیه مسکو

2 آبان 1404

عبدالجلیل لونی - نقاش دربار عثمانی

30 مهر 1404

آخرین قطار از ادوارد هاپر

28 مهر 1404

پاییز رنگارنگ، که شامگاه سال است... با لبخندی بر لب، بر من نور می‌تابد................

27 مهر 1404

عثمان حمدی نین فیرچاسیندان فرش ساتیجی سی تابلوسی

18 مهر 1404

شب پیش از جشن اثر یوری پتروویچ کوگاچ

18 مهر 1404

نمادی از رنج، پایداری و انسانیت! سرنوشت یک انسان یک فیلم براساس نوشته میخائیل شولوخف

21 شهریور 1404

مادر گلیم می‌بافد اثر یوری کوگاچ

21 شهریور 1404

 دختر پروفسور هشترودی: بی مهری تبریز بر نابغه ریاضی جهان در زادگاهش درد آور است.

18 شهریور 1404

پرسه زدن در لابه‌لای گودال‌های آب تا صبح

18 شهریور 1404

فرش نقاشی دنیس ایچیتوفکین

18 شهریور 1404

مربع سیاه اثر کازیمیر مالویچ

7 شهریور 1404

منظره اثر نیکلای الکساندرُویچ سرگِیف

24 مرداد 1404

18 مهر 1404

عثمان حمدی نین فیرچاسیندان فرش ساتیجی سی تابلوسی

کاوه وحیدی آذر

پژوهشگران، فرش‌های شرقی را نماد «شکوه و تجمل شرق» می‌دانند. از این منظر، نقش فرش در هنر نقاشی ترکی جایگاه بسیار مهمی دارد. نقاشان شرق‌گرای اروپایی نیز از دیرباز با علاقه فراوان، فرش‌ها و نقش‌های ترکی را بر بوم می‌کشیدند. این نقاشی‌ها نه‌تنها جلوه‌ای از شکوه بصری خلق می‌کردند، بلکه از دیدگاه تاریخ هنر نیز اهمیت ویژه‌ای داشتند، زیرا گاه تنها راه برای تاریخ‌گذاری فرش‌هایی که نمونهٔ واقعی‌شان از میان رفته بود، تصویرشان در آثار این نقاشان بود.

تبریز امروز:

Osman Hamdi Carpet Seller

«نقاشی «فروشنده فرش» با قلم موی  عثمان حمدی بیگ» فروشنده فرش – رنگ روغن روی بوم، عثمان حمدی بیگ، ۱۸۸۸، موزه دولتی برلین

 اغلب عثمان حمدی بیگ را با نقاشی مشهورش، «مربی لاک‌پشت‌ها» می‌شناسیند
 عثمان حمدی بیگ، با آثارش بیننده را به سفری جادویی در زمان می‌برند

زندگی و شخصیت هنری عثمان حمدی بیگ

عثمان حمدی بیگ، در ۳۰ دسامبر ۱۸۴۲ در استانبول زاده شد. او فرزند ابراهیم ادهم پاشا، یکی از صدراعظم‌های نامدار دوران عثمانی بود.
با پشتیبانی خانواده‌اش به‌عنوان شخصیتی چندبُعدی پرورش یافت. آشنایی او با هنر نقاشی در سال ۱۸۵۷، زمانی که برای تحصیل حقوق به پاریس رفت، آغاز شد.

در طول اقامتش در فرانسه، علاقه و استعدادش در زمینه‌های باستان‌شناسی و هنر نقاشی شکوفا شد. او در مدت ۱۲ سال زندگی در پاریس، در کارگاه‌های نقاشان برجسته‌ی شرق‌گرای آن دوران،
یعنی بولانژه (Boulanger) و ژان‌لئون ژروم (Jean-Léon Gérôme) آموزش دید.

هرچند تأثیر استادش ژروم در آثار او دیده می‌شود، اما عثمان حمدی بیگ با خلق سبکی شخصی توانست به یکی از چهره‌های تعیین‌کننده در هنر نقاشی ترکی بدل شود. در نقاشی‌های او، تماشاگر در میان رنگ‌ها و نقش‌ها غرق می‌شود
و خود را در دل دنیای پر رمز و راز عثمانیِ قرن نوزدهم می‌یابد. علاوه بر چهره‌ای هنرمند، عثمان حمدی بیگ یک کارمند برجسته‌ی دولت عثمانی نیز بود.
او پس از بازگشت به استانبول در سال ۱۸۶۹، به بغداد رفت و در آنجا به عنوان مدیر امور خارجی ولایت مأمور شد. پس از پایان مأموریتش در بغداد، در ۱۸۷۱ به استانبول بازگشت
و در دربار به عنوان معاون تشریفات امور خارجه آغاز به کار کرد. در طول زندگی خود مسئولیت‌های اداری مهمی بر عهده گرفت: 

در سال ۱۸۷۳ نماینده‌ی ترکیه در نمایشگاه وین بود،
در سال ۱۸۷۵ به سمت منشی وزارت خارجه منصوب شد،
در ۱۸۷۶ به ریاست مطبوعات خارجی رسید،
و در ۱۸۷۷ به ریاست بلدیه (شهرداری) منطقه ششم بی‌اوغلو گماشته شد.
سرانجام در سپتامبر ۱۸۸۱ به مقام مدیریت موزه‌ی سلطنتی عثمانی (موزه همایون) رسید —سمتی که از آن پس نام او را به عنوان نخستین موزه‌دار واقعی ترکیه جاودانه ساخت.

در زمان انتصاب او، موزه‌ای در امپراتوری عثمانی وجود داشت، اما هنوز مفهوم نظام‌مندِ «موزه‌داری» شکل نگرفته بود. تا سال ۱۸۴۶ هیچ اقدام جدی برای گردآوری و نگهداری آثار تاریخی انجام نشده بود.
با صدور آیین‌نامه آثار عتیقه (آثارِ عتیقه نظام‌نامه‌سی) در سال ۱۸۶۹، نخستین گام‌ها برای نظم‌بخشی به گردآوری آثار، جلوگیری از حفاری‌های غیرقانونی و کنترل فعالیت باستان‌شناسان خارجی برداشته شد.

عثمان حمدی بیگ، افزون بر جنبه‌ی اداری، با حضور میدانی در کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی، نخستین بنیان‌گذار سیستم علمی باستان‌شناسی مدرن در عثمانی شد. در سال ۱۸۸۹ او آیین‌نامه‌ای ۴۳ ماده‌ای برای موزه‌ها تنظیم کرد
که وظایف کارکنان و چگونگی تشکیل موزه‌های ولایتی را مشخص می‌کرد. در نتیجه، عثمان حمدی بیگ تنها یک مدیر اداری نبود، بلکه در عرصه‌ی علمی و میدانی نیز بنیان‌گذار واقعی موزه‌داری نوین در سرزمین‌های عثمانی به‌شمار می‌رود.

از جمله دستاوردهای بزرگش، کشف تابوت اسکندر مقدونی (İskender Lahdi) در جریان کاوش‌های آرامگاه پادشاهان صیدا (Sayda – لبنان) در سال‌های ۱۸۸۷–۱۸۸۸ است.
این کشف نام او را در جهان علم و هنر جاودانه کرد.

در آن دوران، امپراتوری عثمانی در مسیر غربی‌سازی (مدرنیزاسیون) گام برمی‌داشت و نیاز به نقاشان و معماران آموزش‌دیده به‌شدت احساس می‌شد. برای پاسخ به این نیاز، دولت عثمانی هنرمندان خارجی را دعوت می‌کرد و هم‌زمان دانشجویان مستعد را برای آموزش به اروپا می‌فرستاد.

اما عثمان حمدی بیگ متوجه شد این روش برای پرورش نسل بومی هنرمندان کافی نیست. بنابراین، در ۱۸۸۲ بنیان‌گذار نخستین مدرسه‌ی عالی هنرهای زیبا در ترکیه شد:
مدرسه صنایع نفیسه (Sanayi-i Nefise Mektebi) — که امروزه با نام دانشگاه هنرهای زیبای معمار سینان شناخته می‌شود. او ۲۹ سال از عمر خود را وقف حفظ و گسترش هنر ترکی کرد
و با تفکر عمیق و نگاه خلاقانه‌اش،نقشی ماندگار در تاریخ نقاشی و موزه‌داری کشورش بر جای گذاشت.

اهمیت نقاشی «فروشنده فرش» از دیدگاه نقش‌مایه‌های ترکی

فروشنده فرش – رنگ روغن روی بوم، عثمان حمدی بیگ، ۱۸۸۸، موزه دولتی برلین

پژوهشگران، فرش‌های شرقی را نماد «شکوه و تجمل شرق» می‌دانند.
از این منظر، نقش فرش در هنر نقاشی ترکی جایگاه بسیار مهمی دارد.
نقاشان شرق‌گرای اروپایی نیز از دیرباز با علاقه فراوان، فرش‌ها و نقش‌های ترکی را بر بوم می‌کشیدند.
این نقاشی‌ها نه‌تنها جلوه‌ای از شکوه بصری خلق می‌کردند،
بلکه از دیدگاه تاریخ هنر نیز اهمیت ویژه‌ای داشتند،
زیرا گاه تنها راه برای تاریخ‌گذاری فرش‌هایی که نمونهٔ واقعی‌شان از میان رفته بود،
تصویرشان در آثار این نقاشان بود.

در همین راستا، نقاشی «فروشنده فرش» اثر عثمان حمدی بیگ نیز یکی از نمونه‌های برجسته در این حوزه است.
زیرا فرشِ نقش‌شده در این اثر با نمونه‌ای که در فهرست آثار وقفی اداره کل اوقاف ترکیه ثبت شده،هم‌خوانی دارد.
به این ترتیب، میان هنر نقاشی و پژوهش‌های تاریخی و موزه‌ای
رابطه‌ای دو‌سویه و علمی شکل گرفته است.

در آثار عثمان حمدی بیگ، استفاده از چندین فرش در یک صحنه بسیار جلب‌توجه می‌کند.
او فضای داخلی یا بیرونی ساختمان‌ها را با دقتی بی‌نظیر ترسیم می‌کند
و فرش‌ها را به‌عنوان بخشی از تزئینات معماری به تصویر می‌کشد —
با رنگ‌ها و طرح‌هایی کاملاً وفادار به واقعیت.

در آثارش، فرش‌ها همیشه تنها وسیلهٔ تزئینی نیستند؛
بلکه معنا و کاربرد خاص خود را دارند.
برای نمونه، اگر فرشی در مقام سجادهٔ نماز نقاشی شده،
در همان صحنه شخصی را در حال نماز می‌بینیم.

او در نقاشی‌هایش، هر جزئی از فضای مذهبی را با دقت علمی نشان می‌دهد:
رحل قرآن، شمعدان، چراغ‌های روغنی، فرش‌ها، کتاب‌ها و لوحه‌های خطی —
همه با جزئیات کامل و هماهنگ،
چنان‌که در مجموع فضایی روحانی و زنده پدید می‌آورند.

در میان آثارش، نقاشی «فروشنده فرش» (۱۸۸۸) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
این اثر نه‌فقط نمونه‌ای درخشان از سبک هنری و دقت جزئی‌نگرانهٔ عثمان حمدی بیگ است،
بلکه به‌سبب شناسایی نقش‌مایهٔ دقیق فرش آن
و ارتباطش با فهرست رسمی آثار تاریخی،
در ردهٔ آثار شاخص و مرجع او قرار می‌گیرد.

نقاشی «فروشنده فرش» چه چیزی را روایت می‌کند؟

در نگاه نخست، فضایی رمزآلود و عرفانی توجه بیننده را جلب می‌کند.
چند تکه فرش کوچک بر زمین گسترده شده،
اما در مرکز صحنه، فرش بزرگ و سرخی بر دیوار یا نرده‌های سنگی آویخته است —
و این فرش، کانون اصلی اثر است.

با نگاهی دقیق، درمی‌یابیم که طرح آن از نوع فرش‌های اصیل آناتولی است.
زمینهٔ قرمز رنگ دارد و در مرکز آن نقش حشره‌ای با بال‌های گشوده دیده می‌شود
که به‌صورت نمادین و انتزاعی کشیده شده است.
در دو سوی این نقش، جفت‌جفت اشکال مشابهی در حالت تقارن قرار گرفته‌اند.
در انتهای بال‌ها شاخه‌هایی با گل‌های سنبل و میخک نقش بسته است.

حاشیهٔ زرد رنگ فرش با نقش‌های تکرارشونده‌ای از پرنده‌های کوچک درون قاب‌های مربع‌شکل تزئین شده،
و میان حاشیه و متن فرش، نوار باریکی از مثلث‌های دندانه‌دار (زیگزاگ) قرار دارد
که مرز تزئینی میان دو بخش را تشکیل می‌دهد.
دو حاشیهٔ باریک آبی‌رنگ نیز در دو سوی قاب اصلی دیده می‌شود.

اما نکتهٔ مهم دیگر در این اثر، تضاد میان شرق و غرب است.
در سمت چپ صحنه، مردی اروپایی با کلاه استعماری (کلاه کلنیال)
بر روی سکویی بلند نشسته است،
در حالی که روبه‌روی او، فروشندهٔ فرشِ عثمانی روی زمین نشسته است.
در پس‌زمینه، زنی اروپایی (احتمالاً همسر خریدار) اندکی عقب‌تر ایستاده
و در کنارشان دختر خردسالشان با کنجکاوی به فروشنده نگاه می‌کند.

پشت این گروه، دیواری با تزئینات غنی و اسلامی قرار دارد:
طاقچه‌هایی با گلدان‌های چینی، قهوه‌دان، کلاه‌خود، تفنگ‌های منقوش،
و دیگر اشیای درخشان شرقی.
این مجموعه از اشیاء، نمادی از ثروت و فرهنگ شرق است.

در واقع، عثمان حمدی در این اثر هم‌نشینی شرق و غرب را به‌نمایش می‌گذارد،
اما نه در رقابت، بلکه در نوعی گفت‌وگوی فرهنگی.
در میانهٔ این دو جهان، فرش آناتولی با رنگ‌ها و بافت‌های اسرارآمیزش،
نقطهٔ تلاقی معنوی شرق و غرب می‌شود.

از دید زیبایی‌شناسی، نقاشی سرشار از جزئیات معماری است:
طاق‌ها، قوس‌ها، کاشی‌کاری‌ها و نورپردازی دقیق،
که نشان‌دهندهٔ دانش عمیق نقاش در معماری اسلامی است.

برای بیننده، گویی در برابر عکسی زنده از قرن نوزدهم عثمانی ایستاده‌ایم. و این حس تصادفی نیست:
زیرا عثمان حمدی بیگ گاه از عکاسی واقعی برای طراحی دقیق فضا و بافت‌ها استفاده می‌کرد.

در تحلیل نمادشناسانه، می‌توان گفت مرد اروپایی که بر جای بلند نشسته،
نمایانگر نگاه متکبرانه‌ی غرب است،
در حالی که فروشنده‌ی شرقی، با وقار و صبر،
نماینده‌ی فرهنگ و اصالت شرق است —
و در میانه، فرش، نماد پیوند و گفت‌وگو میان این دو دنیاست.

عثمان حمدی

عثمان حمدی بیگ تا زمان درگذشتش در ۲۴ فوریه ۱۹۱۰ زندگی خود را وقف هنر، فرهنگ و تاریخ سرزمینش کرد. او با بنیان‌گذاری موزه‌ها، آموزش هنر، و خلق آثار نقاشی بدیع،
در تاریخ هنر ترکیه جایگاه والایی دارد.

نقاشی‌های او، که در آن‌ها عناصر و نمادهای شرقی در قالبی غربی به تصویر کشیده شده‌اند، آغازگر فصلی تازه در نقاشی ترکی بودند. نمادگرایی موجود در آثارش هنوز هم مورد بحث هنرمندان و پژوهشگران استو همچنان الهام‌بخش نسل‌های آینده باقی مانده است.

 

منابع

  • Bayraktar, Suzan, Osman Hamdi Bey’in Tablolarındaki Bazı Halı Tasvirleri ve Bu Halılardaki Motifin İrdelenmesi (2011), Vakıflar Dergisi, 36, s.179–193.

  • Tüybek, A., Baysal, A. F., & Sayın, A. Z. (2021). Osman Hamdi Bey’in Resimlerinde Geleneksel İzler, Konya Sanat (4), 52–64.

  • Tataroğlu, E. (2019). Osman Hamdi Bey: 19. Yüzyılın Türk Müzecisi, Devlet Adamı, Ressamı, Sanat Eğiticisi, Arkeoloğu, Milli Eğitim Dergisi, 48(221), 175–185.


 

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت