14 اسفند 1402
در سال 1935، آدولف هیتلر وارد سومین سال قدرت خود شد و به طور قانونی سیاست های نژادپرستانه رژیم نازی را تقویت کرد. در این دوره، یهودیان، رومی ها، همجنس گرایان، معلولان ذهنی یا جسمی و آفریقایی-آلمانی ها همگی هدف خشم هیتلر قرار گرفتند. هزاران پناهنده در جستجوی امنیت از کشور فرار کردند - بسیاری از آنها به سواحل ایالات متحده رفتند.
تبریز امروز:
مگان گاریتی
استادیار امنیت بین المللی و حقوق، دانشگاه جورج میسون
ملیسا جی وایلد
استاد و رئیس جامعه شناسی دانشگاه پنسیلوانیا
هر سپتامبر یادآور سالگرد وضع قوانین نورنبرگ آلمان نازی است که تصویب آن در سال 1935، شهروندی آلمانی را از یهودیان سلب کرد و «اختلاط نژادی» بین یهودیان و سایر آلمانی ها را ممنوع کرد.
هشتاد و هشت سال بعد، ایالات متحده با یهودستیزی فزاینده و ایدئولوژی برتری طلبی سفیدپوستان از جمله دو تظاهرات نئونازی در فلوریدا تنها در سپتامبر 2023 مواجه است.
به گفته جیمز ویتمن، مورخ حقوقی، قوانین نورنبرگ نقطه حساسی در مسیر رایش سوم به سوی ایجاد "ایجاد یک دولت نژادپرستانه در مقیاس کامل ... در مسیر هولوکاست" بود. با این حال، در آن سوی اقیانوس اطلس، بسیاری از آمریکایی ها نگران نبودند و از جمله برخی از رهبران مذهبی حتی تحسین می کردند .
ما به عنوان یک دانشمند علوم سیاسی و یک جامعه شناس، می خواستیم بررسی کنیم که آمریکایی ها قبل از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم در مورد هیتلر و حزب ناسیونال سوسیالیست چه فکر می کردند - و ببینیم که این یافته ها چه درس هایی می تواند برای کشور ما امروز داشته باشد. تحقیقات اخیر ما که بر نشریات مذهبی متمرکز شده است، نشان میدهد که حمایت آمریکاییها از آلمان نازی به بهترین وجه با اعتقاد به برتری سفیدپوستان توضیح داده میشود.
در سال 1935، آدولف هیتلر وارد سومین سال قدرت خود شد و به طور قانونی سیاست های نژادپرستانه رژیم نازی را تقویت کرد. در این دوره، یهودیان، رومی ها، همجنس گرایان، معلولان ذهنی یا جسمی و آفریقایی-آلمانی ها همگی هدف خشم هیتلر قرار گرفتند. هزاران پناهنده در جستجوی امنیت از کشور فرار کردند - بسیاری از آنها به سواحل ایالات متحده رفتند.
نموداری از آلمان نازی که طبقه بندی های نژادی رژیم را بر اساس قوانین نورنبرگ 1935 نشان می دهد
اطلاعات افکار عمومی فردی درباره آلمان نازی برای این دوره در دسترس نیست. اولین نظرسنجی گالوپ در مورد این موضوع در سال 1938 انجام شد. در عوض، ما از پایگاه داده ای از نشریات ادواری از سازمان های مذهبی استفاده کردیم که یکی از ما، وایلد، در ابتدا برای کتابی درباره دیدگاه های پیشگیری از بارداری در اوایل قرن بیستم گردآوری کرده بودیم. با استفاده از این نشریات، دیدگاههای رهبران 25 گروه از برجستهترین گروههای مذهبی ایالات متحده را بررسی کردیم.
در دهه 1930، ایالات متحده بسیار مذهبیتر از امروز بود و حدود 95 درصد آمریکاییها ادعای عضویت در یک فرقه مذهبی را داشتند. گروههای نمونه ما شامل 82 درصد از آمریکاییهایی است که در آن زمان عضویت مذهبی خود را گزارش کردند. بیشتر آنها فرقههای پروتستان سفیدپوست هستند، اما نمونه ما همچنین شامل کاتولیکهای رومی، سه گروه یهودی، کلیساهای سیاهپوست و گروههای کوچکتر مانند شاهدان یهوه و کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان بود.
ما استدلال میکنیم که اگرچه این متون لزوماً نمایانگر دیدگاههای تک تک اعضا نیستند، اما گواه دیدگاههایی هستند که نخبگان مذهبی سعی کردند در بخشهای بزرگی از جمعیت آمریکا پرورش دهند.
این نشریات این تصور را که آمریکاییها از وخامت اوضاع آلمان در آن زمان نمیدانستند یا درک نمیکردند، از بین میبرند. یک سوم فرقههای نمونه ما منتقد هیتلر بودند و هشدار آنها نشان میدهد که اطلاعات کافی در مورد وضعیت رو به افزایش در آلمان نازی در دسترس است.
تصویری زرد و سفید از سر مردی در کنار یک صلیب شکسته، با چشمانش پوشیده از عبارت "کسب و کار طبق معمول". پایین می گوید "آمریکا چشمانت را باز کن!" پوستری طراحی شده توسط ژان کارلو برای مجله فورچون در سال 1941
این گروهها، رهبران محافظه کار که هم مسیحی و هم یهودی بودند، درباره «ترور همهجانبهای که هر شهر و روستایی را فرا گرفته است» اردوگاه های کار اجباری آلمان یا "اردوگاه های آموزشی"؛ و تعداد افراد زندانی، فرستاده شده به اردوگاه، کشته یا عقیم شده نوشتند..
و یهودیت هشدار داد که "یهودیت آلمان در راه انقراض است." کنوانسیون عمومی یونیورسالیست وضعیت در آلمان را به عنوان «بیرحمانه و بیرحمانه حتی توسط تفتیش عقاید اسپانیایی» توصیف کرد.
در سوی دیگر این طیف، رهبران مذهبی کلیسای لوتری نروژ، که مدتهاست با دیگر فرقهها ادغام شدهاند، تأکید کردند که هیتلر بهطور قانونی انتخاب شده و از حمایت قوی در میان مردم آلمان برخوردار است. مقاله دیگری سفر اخیر به آلمان را بازگو می کند و می نویسد که «آنچه ما به عنوان میلیتاریسم تعبیر می کنیم» جلوه ای از حمایت از «برنامه هیتلر» و «خیر عمومی» است. کلیسای پروتستان در ایالات متحده - یک فرقه سفیدپوست جنوبی که بعداً با دیگر فرقه های پروتستان ادغام شد - در مورد رژیم هیتلر نوشت که «تلاش [ها] در جهت عدالت اجتماعی» با اصلاحات برای کودکان نامشروع انجام می دهد.
و در حالی که برخی از نخبگان مذهبی دلسوز هیتلر اذعان داشتند که تاکتیکهای نازیها نامطلوب است، آنها پیشنهاد کردند که «وسیلهای که خود به دست میآید، هدف را محکوم نمیکند».
پیدا کردن الگو
همانطور که نشریات را تجزیه و تحلیل میکردیم، نوشتههای رهبران را به چهار دسته طبقهبندی کردیم. فراتر از گروههایی که آشکارا با هیتلر همدردی میکردند یا از او انتقاد میکردند، بیشترین تعداد دوسوگرا بودند و دیدگاههای متفاوتی داشتند. دیگران "دور" بودند و به سختی درباره رویدادهای اروپا اظهار نظر می کردند.
ما دریافتیم که دو عامل اصلی دیدگاه نخبگان مذهبی درباره هیتلر را در سال 1935 توضیح میدهند. دوم این است که آیا آنها در رأس سلسله مراتب مذهبی بودند - یعنی فرقه های پروتستانی جریان اصلی که اعضای آن در آلمان در معرض آزار و اذیت قرار نمی گرفتند.
گروه هایی که مدام از هیتلر انتقاد می کردند، اعضایی داشتند که به دلیل نژاد یا قومیت خود به حاشیه رانده شدند. آنها مرتباً علیه تعصب، جداسازی و لینچ صحبت می کردند. در مقابل، فرقههایی که به خوبی تثبیت شده بودند و عمدتاً سفیدپوستان بودند، تمایل داشتند نسبت به نازیسم دوسوگرا باشند، حتی آنهایی که علیه نژادپرستی سیاهپوستان در ایالات متحده صحبت میکردند.
یک عکس سیاه و سفید ردیفی از چرخ دستیها را در یک پیادهرو نشان میدهد که اجناس آنها با پارچه پوشانده شده است.
کارگران گاری هلی یهودی در پایین ایست ساید نیویورک در یک روز تظاهرات گسترده علیه آزار و اذیت یهودیان آلمانی در سال 1933 در تظاهراتی دو ساعته شرکت کردند و از خرید و فروش خودداری کردند.
اما تعداد کمی از گروه ها، در مجموع پنج نفر، بیش از ابراز ابهام انجام دادند - آنها آشکارا با هیتلر همدردی کردند. آنچه این گروه ها را متحد می کرد، اعتقادات برتری طلبانه سفیدپوستان بود. نشریات آنها شامل مقالاتی با عنوان "تناسب اندام آنگلوساکسون" و "چرا آنگلوساکسون" بود، با تاکید بر "مردان در حقوق خود برابر به دنیا می آیند، اما آنها در تناسب اندام و توانایی خود برای خدمت یکسان نیستند... خداوند نژاد ساکسون به آنگلوساکسون سفید نیاز داشت. -.
نکته مهم این است که گروههایی که از هیتلر حمایت میکردند نیز یهودیستیز و اصلاحطلبان بودند و معتقد بودند که انسانها را میتوان از طریق پرورش گزینشی «کمال» کرد.
با این حال، یهودی ستیزی در آن زمان بیداد می کرد، حتی در میان گروه هایی که درباره هیتلر دوگانه بودند. به طور مشابه، حمایت از اصلاح نژادی بسیار گسترده بود تا توضیح دهد چرا گروه های مذهبی خاص در ایالات متحده با نازی ها همدردی می کردند. حتی رهبران مذهبی وجود داشتند که هیتلر را مورد انتقاد قرار میدادند، اما با جنبش اصلاح نژاد آمریکایی، که قوانین عقیمسازی اجباری و بعداً قانونی کردن کنترل تولد را ترویج میکرد، ارتباط داشتند.
درعوض، آنچه که شدیداً طرفداران هیتلر را در این دوره متمایز میکرد، اعتقاد آنها به برتری سفیدپوستان در برابر آمریکاییهای آفریقایی تبار بود. این گروهها ادبیاتی منتشر کردند که ادعا میکرد آمریکاییهای آفریقایی تبار از نظر جسمی و روانی در سطح پایینتری قرار دارند، و یکی از آنها به طور مثبت درباره کوکلاکس کلان نوشت. یک اسقف باپتیست جنوبی نوشت: "سیاهپوستان مانند مرد سفیدپوست نیست... تفاوت های جسمی و روحی چشمگیری وجود دارد" و در ادامه ادعا کرد: "نژاد سفید... برتری خود را در قدرت و ظرفیت به عهده می گیرد."
سریع به جلو
اگرچه سال 1935 نزدیک به یک قرن از ما گذشته است، اما سیاست ایالات متحده چندین سال است که در مقایسه با رایش سوم غرق شده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اخیراً اتهامات خود را با اتهامات دولت آلمان نازی مقایسه کرده و جنایات گسترده رژیم هیتلر را پنهان کرده است.
اما چنین مقایسههایی باعث تأمل در مورد اینکه چه چیزی باعث حمایت آمریکا از آلمان نازی در دهه 1930 شد، میشود، زیرا ترامپ با دیدگاهی اقتدارگرایانه برای دومین دوره ریاستجمهوری خود کمپین میکند و ناسیونالیسم سفیدپوستان همچنان یکی از جنبههای اصلی سیاست ایالات متحده است.
در سال 1935، اروپا در حال جنگ نبود و نگرانی در مورد کشتار جمعی نگران کننده به نظر می رسید. با این حال، تنها چند سال بعد، یک آتش سوزی جهانی آغاز شد. در سالگرد قوانین نورنبرگ، آنچه انگیزه حمایت آمریکا از اقتدارگرایی هیتلر در دهه 1930 بود، هنوز هم امروز طنین انداز است.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.