2 اردیبهشت 1403
گرجستان، ارمنستان و آذربایجان قصد دارند در سال های آتی میلیون ها دلار برای توسعه کریدورهای تجاری بین المللی در قفقاز جنوبی هزینه کنند. در حالی که چنین سرمایه گذاری ممکن است رفاه را افزایش دهد، احتمالاً یک چالش مخرب زیست محیطی و بهداشتی را تشدید می کند: آلودگی هوا.
تبریز امروز:
براولی بنسون 16 آوریل 2024
باکو در ساعات شلوغی صبح غرق در دود شد. (عکس: جزوه مدیریت باکو)
گرجستان، ارمنستان و آذربایجان قصد دارند در سال های آتی میلیون ها دلار برای توسعه کریدورهای تجاری بین المللی در قفقاز جنوبی هزینه کنند. در حالی که چنین سرمایه گذاری ممکن است رفاه را افزایش دهد، احتمالاً یک چالش مخرب زیست محیطی و بهداشتی را تشدید می کند: آلودگی هوا.
فقدان مقررات زیست محیطی صنعت - همراه با رشد انفجاری خودروها - از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به این معنی است که بسیاری از شهرهای قفقاز اغلب در دود غرق می شوند. گسترش تجارتی که رهبران منطقه تصور میکنند، معمای آلودگی را تشدید میکند: تلاشهای کنونی برای بهبود کیفیت هوا دلیلی برای امیدواری به مهار آلودگی است، اما گسترش کریدورهای ترانزیتی باعث تضعیف پیشرفت میشود.
گزارش اخیر در مورد کیفیت هوای جهانی نشان داد که آلودگی، همانطور که با سطح ذرات مضر موجود در هوا، موسوم به PM2.5 اندازه گیری می شود، باعث نگرانی در قفقاز است، اگرچه شرایط به بدی آسیای مرکزی نیست. از 134 کشور و منطقه مورد ارزیابی، ارمنستان از نظر داشتن بالاترین میزان ذرات مضر در هوا در رتبه 31 قرار گرفت. بر اساس این گزارش، آذربایجان در رتبه 52 و گرجستان در رتبه 62 قرار دارند.
ارکل شوبیتیدزه، محقق دانشکده اقتصاد بینالمللی دانشگاه دولتی تفلیس، با اشاره به تعداد ذرات قابل استنشاق در هوای گرجستان، گفت: «اگر کاری انجام ندهیم، منطقی است که سریعتر این آلودگی رشد کند».
بر اساس مطالعه انجام شده توسط The Lancet، غلظت بالای آلودگی هوا باعث آسیب ملموس می شود - حدود 6.5 میلیون مرگ در سال. قفقاز جنوبی در مقایسه با سطوح آلودگی هوای کشورهای دیگر در میانه ی این مجموعه قرار دارد. اما این باعث می شود که موضوع از مرگباری کمتری برخوردار نباشد.
در خیابان روستاولی تفلیس قدم بزنید و احتمالا یکی از دلایل آن را حس خواهید کرد: اگزوز خودرو. بعضی روزها، خورشید از میان مه رنگ پریده به نرمی می درخشد. بر اساس گزارش کیفیت هوا که توسط شرکت فناوری محیط زیست IQAir منتشر شده است، شرایط در ایروان و باکو بدتر است.
در حالی که گرجستان ممکن است از نظر سطح آلودگی نسبت به همسایگان منطقهای خود وضعیت بهتری داشته باشد، این کشور در مقایسه با سطوح اتحادیه اروپا که اکثریت قابل توجهی از گرجیها آرزوی پیوستن به آن را دارند، با مشکل مواجه است. در سال 2018، گزارش بانک جهانی درباره گرجستان تخمین زد که آلودگی هوای محیطی و داخلی منجر به مرگ 4000 نفر شده است. مشکل در تفلیس حاد است، جایی که مه دود در کوه ها از هر طرف به دام افتاده است. دولت - تحت فشار گروههای ناظر - در سالهای اخیر پیشرفتهای زیادی را ارائه کرده است. تلاشهای نظارتی گسترده، جریمهای برای آلایندگی بیش از حد خودرو، و فشار برای استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی وجود داشت.
در حالی که اقدامات اخیراً اجرا شده پیشرفت در مهار انتشارات مضر نشان داده است، نقاط تنش آلودگی جدید ظاهر می شوند. برای مثال، دولت طرحهایی را برای یک بندر جدید دریای سیاه احیا کرده است و یک جاده 30 مایلی ساخته شده توسط شرکتهای چینی در حال تکمیل است. اینها بخشی از طرحهای بزرگ سالها برای تبدیل این کشور به یک کانال تجاری بین چین و اروپا هستند. پیشبرد این طرح ها مستلزم پروژه های ساختمانی بیشتر و در نهایت کامیون های پر بار بیشتری در جاده ها خواهد بود.
شوبیتیدزه به Eurasianet گفت که مقررات سختگیرانهتری برای حفظ پیشرفت در مهار آلودگی مورد نیاز است. او افزود که استفاده از مصالح ساختمانی سبز و افزایش استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی راه طولانی را در جهت رفع چالش های زیست محیطی خواهد داشت.
این چیزی است که می تواند در سراسر منطقه کار کند. در ایروان ماهیت آلودگی هم متفاوت و هم یکسان است. مانند تفلیس، ترافیک و ساخت و ساز جاده ای گسترده و شلوغ عامل اصلی انتشار گازهای گلخانه ای مضر هستند، اما استخراج منابع نیز نقش مهمی ایفا می کند. معادن کوچک در حومه شهر پراکنده اند، جایی که کارگران معدن سنگ بازالت و گچ را استخراج می کنند.
آلن امیرخانیان، مدیر مرکز محیط زیست آکوپیان در دانشگاه آمریکایی ارمنستان، گفت: «این شهر به دلیل استخراج معادن، به دلیل شیوه های مدیریت ضعیف خاک، شهری بسیار گرد و غباری است.
امیرخانیان افزود: بخشی از مشکل این است که ایستگاههای نظارتی زیادی وجود ندارد و ایستگاههای نظارت [در ارمنستان] قدیمی هستند.
پایتخت ارمنستان بالاترین میزان آلودگی هوا را در منطقه دارد. طبق گزارش IQAir، ایروان بین سالهای 2017 تا 2023، 780مین شهر آلوده جهان بود و بالاتر از باکو، آذربایجان (1279) و تفلیس (1658) قرار داشت.
ارمنستان نیز مانند گرجستان، جاه طلبی دارد که نقش خود را در تجارت شرق و غرب به میزان قابل توجهی افزایش دهد. یک طرح دولتی به نام چهارراه صلح با هدف تبدیل ارمنستان به یک مرکز تجاری که یکی از ویژگی های کلیدی آن یک بندر داخلی و منطقه آزاد تجاری در نزدیکی شهر گیومری خواهد بود.
کارشناسان در حال یافتن روش های کمک هستند
کنترل خطرات آلودگی در آذربایجان سخت تر از سایر کشورهای قفقاز است. به عنوان مثال، سازمان های دولتی آذربایجان در ارائه اطلاعات به مقامات سازمان ملل در مورد منابع انتشارات مضر کند بوده اند. کمیسیون اقتصادی سازمان ملل متحد برای اروپا این کشور را تحت فشار قرار می دهد تا منابع اصلی آلودگی هوا را بر اساس کنوانسیون آلودگی هوای فرامرزی دوربرد تعیین کند. این نهاد گفته است که از سال 2019، «آذربایجان هیچ گونه فهرست آلایندهها را ارائه نکرده است که یک نیاز اساسی بر اساس این کنوانسیون است».
این مشکلی است که با سرمایه گذاری دولت در توسعه زیرساخت های جاده ای و ریلی برای تسهیل تجارت شمال-جنوب بین روسیه و ایران، بدتر می شود.
مانند گرجستان، آذربایجان و ارمنستان با چگونگی جلوگیری از بدترین عوارض جانبی مرتبط با آلودگی این کریدورهای تجاری جدید دست و پنجه نرم می کنند. اما امیرخانیان، کارشناس محیط زیست، خاطرنشان کرد که حداقل در ارمنستان، به نظر می رسد ظهور آلاینده های جدید از راه حل های سیاسی پیشی گرفته است. او گفت: «حتی اگر موجودی خودروهای خود را به خودروهای جدیدتر تغییر دهید، اکنون دو برابر [بیشتر] خودرو دارید. بنابراین شما هنوز یک مشکل دارید. از بین نمی رود.»
برولی بنسون یک خبرنگار آمریکایی و فارغالتحصیل اخیر از دانشکده روزنامهنگاری کلمبیا
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.