خبر های ویژه

نمادی از رنج، پایداری و انسانیت! سرنوشت یک انسان یک فیلم براساس نوشته میخائیل شولوخف

21 شهریور 1404

مادر گلیم می‌بافد اثر یوری کوگاچ

21 شهریور 1404

 دختر پروفسور هشترودی: بی مهری تبریز بر نابغه ریاضی جهان در زادگاهش درد آور است.

18 شهریور 1404

پرسه زدن در لابه‌لای گودال‌های آب تا صبح

18 شهریور 1404

فرش نقاشی دنیس ایچیتوفکین

18 شهریور 1404

مربع سیاه اثر کازیمیر مالویچ

7 شهریور 1404

منظره اثر نیکلای الکساندرُویچ سرگِیف

24 مرداد 1404

پیر. بندهٔ خدا اَوْرامی - میخائیل نِستِروف

23 مرداد 1404

سردار ملی با قلم استاد مرتضی رسام نخجوانی

20 مرداد 1404

سالوادور دالی! یک نقاش!

16 مرداد 1404

ساعت‌های ذوب‌شده سالوادور دالی

16 مرداد 1404

کفش برای هر سلیقه

7 مرداد 1404

مام وطن

5 مرداد 1404

رسام ارژنگی نقاش تبریزی و خلق شاهکارهای جهانی حمله نادر شاه مقتدر ترک زبان ایران به هندوستان و فتح سرزمین فیل‌ها

3 مرداد 1404

مردان تلاشگر دستمایۀ آثار نقاشی استاد رسام نخجوانی

30 تیر 1404

ارچ‌ها، ماهی و سبزیجات

27 تیر 1404

15 شهریور 1403

هنر سنتی قالی بافی آذربایجان

جمهوری آذربایجان

فرش آذربایجان، منسوجات دستباف سنتی در اندازه‌های مختلف، با بافت متراکم و سطحی بدون پرز یا بدون پرز است که نقوش آن مشخصه بسیاری از مناطق قالی‌ بافی آذربایجان است. قالی‌ بافی یک سنت خانوادگی است که به صورت شفاهی و از طریق تمرین منتقل می‌شود. مردان در بهار و پاییز پشم گوسفندان را می‌تراشند، در حالی که زنان در بهار، تابستان و پاییز مواد رنگ‌زا را جمع‌آوری می‌کنند و نخ را می‌ریسند و رنگ می‌کنند. بافندگی در زمستان توسط اعضای زن خانواده بزرگ انجام می شود، دخترانی که از مادر و مادربزرگ خود یاد می گیرند و همسران به مادرشوهر خود کمک می کنند. فرش بر روی بافندگی های افقی یا عمودی با استفاده از نخ های پشمی، پنبه ای یا ابریشم چند رنگ با رنگ های طبیعی ساخته می شود. بافندگان با بکارگیری تکنیک های خاص برای ایجاد فرش پرز، نخ پرز را دور تارهای تار گره می زنند. فرش‌های بدون پرز به شکل‌های مختلفی با تارهای ساختاری، پودها و پودهای طرح‌دار ساخته می‌شوند. بریدن یک فرش تمام شده از دار بافندگی یک جشن غیر معمول است. قالی بافی ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره و آداب و رسوم جوامع درگیر دارد و نقش آن در معنای طرح ها و کاربردهای آنها منعکس می شود. بنابراین، دخترانی که روی فرش می‌نشینند، فال می‌گیرند و در نوروز آهنگ‌های سنتی می‌خوانند. از فرش برای مبلمان و دکوراسیون منزل استفاده زیادی می شود و فرش های مخصوصی برای درمان پزشکی، مراسم عروسی، تولد فرزند، مراسم عزاداری و دعا بافته می شود.

تبریز امروز:

 

فرش آذربایجان، منسوجات دستباف سنتی در اندازه‌های مختلف، با بافت متراکم و سطحی بدون پرز یا بدون پرز است که نقوش آن مشخصه بسیاری از مناطق قالی‌ بافی آذربایجان است. قالی‌ بافی یک سنت خانوادگی است که به صورت شفاهی و از طریق تمرین منتقل می‌شود. مردان در بهار و پاییز پشم گوسفندان را می‌تراشند، در حالی که زنان در بهار، تابستان و پاییز مواد رنگ‌زا را جمع‌آوری می‌کنند و نخ را می‌ریسند و رنگ می‌کنند. بافندگی در زمستان توسط اعضای زن خانواده بزرگ انجام می شود، دخترانی که از مادر و مادربزرگ خود یاد می گیرند و همسران به مادرشوهر خود کمک می کنند. فرش بر روی بافندگی های افقی یا عمودی با استفاده از نخ های پشمی، پنبه ای یا ابریشم چند رنگ با رنگ های طبیعی ساخته می شود. بافندگان با بکارگیری تکنیک های خاص برای ایجاد فرش پرز، نخ پرز را دور تارهای تار گره می زنند. فرش‌های بدون پرز به شکل‌های مختلفی با تارهای ساختاری، پودها و پودهای طرح‌دار ساخته می‌شوند. بریدن یک فرش تمام شده از دار بافندگی یک جشن غیر معمول است. قالی بافی ارتباط تنگاتنگی با زندگی روزمره و آداب و رسوم جوامع درگیر دارد و نقش آن در معنای طرح ها و کاربردهای آنها منعکس می شود. بنابراین، دخترانی که روی فرش می‌نشینند، فال می‌گیرند و در نوروز آهنگ‌های سنتی می‌خوانند. از فرش برای مبلمان و دکوراسیون منزل استفاده زیادی می شود و فرش های مخصوصی برای درمان پزشکی، مراسم عروسی، تولد فرزند، مراسم عزاداری و دعا بافته می شود.

***

نمی توان فرش آذربایجان را در دو کلمه توصیف کرد. این یک اثر هنری کامل است که در آن طبیعت رنگارنگ ایالت شرقی باستان نقش بسته است: آبی آسمانی، سبزهای جنگلی، سفیدی قله های کوهستانی برفی و سایه زمرد مخملی بیشه ها در دامنه ها. رنگ های یاقوتی دانه های انار، سایه های بنفش انگور، به طلایی با نقوش خارق العاده ای در هم تنیده شده اند. برخی از نمونه های منحصر به فرد را می توان نه تنها در موزه ها، بلکه در تمام مکان های اقامتی آذربایجان مشاهده کرد.

هنر قالی بافی آذربایجان از دوران باستان سرچشمه گرفته است، همانطور که از آثار ادبی و تحقیقات باستان شناسی مشخص است. قالی بافی آذربایجان قدیمی ترین نوع هنر تزئینی است که در آثار فولکلور، ادبی کلاسیک و تاریخی مورد ستایش قرار گرفته است.

بر اساس منابع مکتوب باستان شناسی که به دست ما رسیده است، قالی بافی در آذربایجان نیز از عصر مفرغ شناخته شده است. بسیاری از مورخان و فیلسوفان باستان در مورد شاهکارهای فرش نوشتند: هرودوت، کلودیوس، گزنفون. شکوه فرش های ساخته شده از ابریشم، نخ های طلا و نقره را از دوران ساسانیان می دانند که در قرون III-VII رخ داده است و به خرسندی منتقدان و صاحب نظران هنری توسعه بیشتری یافته است. فرش‌ها با نخ‌های طلا و نقره بافته می‌شدند و سنگ‌های قیمتی در بوم بافته می‌شدند که بعداً در قرن 16 و 17 شکل سنتی یافت . فرش‌های ابریشمی آذربایجان در حماسه‌ای اصیل «کتابی دده کورکود» خوانده می‌شوند.

قرن XIII-XIV. تعداد زیادی از محصولات فرش آذربایجان به بسیاری از کشورهای جهان صادر می شود. فرش های آذربایجانی در تکنیک اجرا به دو دسته پرزدار و پرزدار تقسیم می شوند.

قالی های بدون پرز را به دوران اولیه توسعه قالی بافی نسبت می دهند. بسته به تکنیک و سبک، و همچنین ساختار ترکیب، ثروت تزئینی و تنوع رنگ، آنها به هشت نوع منحصر به فرد تقسیم می شوند: پالاسا، جدم، فرت، گلیم، شید، برگشت، زیلی، صومعه. 7 مکتب قالی بافی در آذربایجان با تمایز جغرافیایی، ترکیبات و فنون تولید شناخته شده است:

 

قالی‌های گوبا با نقوش زینتی گیاهی، زئومورفیک و با کمک نقوش هندسی تزئین شده‌اند.

باکویی‌ها نرم‌تر، پر از رنگ‌های عمیق، عناصر هنری تکرار نشدنی اصلی و ظرافت طرح‌دار هستند. در نقاشی ها بیضی های هندسی، گیاهان و عناصر غالب هستند. طیف رنگی فرش های باکو برای فضاهای میانی آبی تیره، قرمز و زرد آبدار بود.

غنا و پیچیدگی ترکیبات نقش دار فرش شیروان در قرون وسطی شهرت یافت و در شاهکارهای خود توسط هنرمندان اروپایی خوانده می شد.

کارگاه های ویژه قالی سازی در گنجه کار می کرد. گنجه چندین قرن مرکز تولید فرش های مرغوب بوده است. گنجه نه تنها به فرش‌های رنگارنگ و شگفت‌انگیز، بلکه به تولید ابریشم و پشم نیز افتخار می‌کرد.

در قالی‌های مکتب غزه، مقدار کمی رنگ، تصویری هماهنگ و رنگارنگ ایجاد می‌کرد. طرح های آنها در قرون وسطی توسط هنرمندان اروپایی تجلیل شد.

قره باغ به خاطر فرش هایش معروف است: فرشی از 5 فرش که برای فضای داخلی خانه اقتباس شده است. فرش قره باغ از نظر رنگ و پالت رنگی غنی است که زیبایی طبیعی قره باغ را به تصویر می کشد.

پس زمینه مکان های میانی در فرش آذربایجان دارای رنگ قرمز سنتی از قدیم الایام است. علاوه بر گیاهان، رنگ‌ها از حشرات نیز به دست می‌آیند، به عنوان مثال، رنگ قرمز از کوشین.

مکتب قالی‌بافی تبریز قدیمی‌ترین مکتب آذربایجان در تولیدات فرش است. دوره سپیده دم آن در قرن های XI-XII بود.، و در قرن XIII-XIV. به ویژگی هنری مکتب مینیاتور تبریز تسلط یافت. سطح بالایی از توسعه برای این دوره از قرن XVI-XVII شکل دیگر می یابد . فرش‌های پرزدار و بدون پرز تولید مکتب تبریز با خلاقیت هنری بالا، هارمونی رنگارنگ و تزیینات مختلف تزیینی متمایز می‌شوند. 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت