27 مرداد 1403
تمام سالهای پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخصهای زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشهای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیبهای اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست.
تبریز امروز:
پزشکیان: اکنون فرصت اصلاح رویه های ناکارآمد در حکمرانی و خلق امید است
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-فرصت اصلاح و تغییر رویه های ناکارآمد در حکمرانی، فرصت خلق امید و وفاق بری عبور از تنگناها و بحران های پیچیده پیش رو
-فرصت اصلاح برخوردهای ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران؛ فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همراهی و همکاری ملی در درون حکومت بین حکومت و جامعه و درون جامعه است
-دولتی که امروز به مجلس معرفی شده، دولت وفاق ملی است همانگونه که در روزهای تحلیف گفتم، دولت وفاق ملی دولتی است که خود را دولت همه ملت ایران می داند؛ دولت وفاق ملی موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به اولویت منافع ملی بر هر منفعت دیگری است
-التزام به قانون اساسی، اهداف سند چشم انداز، سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای همگرایی میان دولت و سایر قوا و ارکان نظام خواهد بود
-آنچه امروز در روند همکاری میان دولت و مجلس به صورت رسمی آغاز می شود، آزمون عرصه این همگرایی و همکاری است
رئیسجمهور در صحن مجلس:
-رهبر انقلاب به صراحت اعلام داشتند که توفیق دولت، موفقیت نظام است. چه توفیقی بالاتر از کم کردن تهدیدها و مخاطرات برای کشور و کاستن از رنجها معیشت مردم و حفاظت از امید خلق شده در میان قشرهای مختلف مردم.
-چاره کار فهم مشترک این وضعیت و اقدام مشترک و همدلانه همه قوا برای پاسخگویی به خواسته مردم است.
-اگر صدای مردم به موقع شنیده نشود، سرخوردگیها و ناامیدیهای فزاینده شکل میگیرد که حاصل آن زوال امید و نابودی سرمایههاست.
-کشور در شرایط خطیر و مردم در وضعیت سختی قرار دارند. بیعدالتی و ناترازی در بخشهای قالب اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی، آموزشی و فرهنگی همه را در بر گرفته است.
-مسائل جامعه مزمن شده و تدابیر و رویههای جاری قادر به حل مسائل نیستند. مردم احساس نارضایتی دارند، ما را پاسخگوی نیازهای خود نمیبینند و بی میلی آنان برای مشارکت در انتخابات نشانهای از دلسردیهاست.
-همچنان مردم ما نشان دادند که به کشورشان علاقه دارند و اگر رویه اثربخشی برای حل مشکلات به کار گرفته شود با تمام وجود در صحنه حاضر خواهند شد.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-رسالت دولت چهاردهم، تأمین آموزش عادلانه و با کیفیت برای همه مردم، صرف نظر از جنسیت، قومیت، مذهب و منطقهای که در آن زندگی میکنند، توسعه زیرساختها، تحصیل و تأ مین منابع لازم برای تحقق اهداف، تنظیمگری و وضع مقررات ضروری، تأمین امنیت و تقویت اقتدار ملی است.
-برقراری و تنظیم مناسبات بینالمللی با رعایت اصل عزت، حکمت و مصلحت، مبارزه با دشمنان عزت، اقتدار و استقلال کشور، آبادانی سرزمین و توسعه رفاه اجتماعی و ایجاد محیط اجتماعی برای رشد فضایل از دیگر رسالتهای دولت چهاردهم است.
-اصول و ارزشهایی که ما به آن معتقدیم، رسالت ما و چشمانداز ماست.
- براساس فرمایش حضرت علی (ع) مبنای درستی یک حکومت، آن چیزی است که مردم پشت آن حکومت و قدرت میگویند، است.
-وظیفه حاکمیت، عمل صالح، یعنی رضایت مردم است؛ این اصلی است که ما با تمام وجود به آن معتقدیم. آنچه باعث میشود، هوای مردم را نداشته باشیم، هوای نفس است.
-هیچ دین و باوری، هیچ امام و پیغمبری در قبال هیچ انسانی، قدم از عدالت آنطرفتر نگذاشته است. فرقی نمیکند که مذهبی باشند یا نباشند، ترک باشند، فارس باشند، عرب باشند، عجم باشند، خارجی باشند یا داخلی. تمام دعوا بر سر عدالت است.
-تمام بحث این است که مردم باید از ما راضی باشند و این مردم امروز از ما ناراضیاند؛ مقصر ما هستیم، مقصر آمریکا و بیگانگان نیستند. این که ما باید مردم را راضی نگه داریم به کسی ربطی ندارد.
-باید با تمام وجود به مردم عضق ورزید و با آنها مهربان بود.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-قرآن میفرماید خدا بالاتر است، تو با این مردم امتحان میشوی، و بعد میگوید خودت را در مقابل جنگ با خدا قرار نده، نارضایتی مردم یعنی جنگ با خدا، نارضایتی مردم یعنی نارضایتی خدا.
-این ما هستیم که رسالت و وظیفهمان ایجاد رضایت و آرامش در ملت و جامعه است. اگر مردم بدانند ما با باور و اعتقادمان و با تمام وجودمان در پی حل مشکلات آنها هستیم بدون توجه به اینکه چه کسی هستند، کجا و در چه منطقهای هستند براساس عدالت با آنها برخورد کنیم، بدون اینکه تبعیض نژادی، جنسی، مذهبی و قومی و ناحیهای برای آنها قائل شویم
-اگر منصفانه با آنها برخورد کنیم این مردم پایبند و معتقد و محکم پشت این حکومت خواهند ایستاد ما این کار را نکردیم و این جزو با وفاق و همدلی و همراه امکانپذیر نیست
-غیرممکن است بتوانیم با روندی که در گذشته بوده بتوانیم وضعیت فعلی را درست کنیم اگر قرار بود درست شود، درست میشد و روز به روز بدتر نمیشد باید دست از کارهایی که میشد برداریم
-هیچ وقت، وقتی عفو کردی، احساس پشیمانی و ندامت نکن، هر وقت می خواهی برخورد کنی، سعی کن قبل از اینکه برخورد سخت کنی، راههای ملایمتآمیز و برخوردهای نرم را در پیش بگیر
-نگو من رئیسم، من حاکمم، نگو من امیر هستم و دستور خواهم داد و مردم باید اطاعت کنند
-من بارها گفتهام این ادبیاتی که ما دستور میدهیم و دیگران باید اطاعت کنند این ادبیات سه ؟ فاسد دارد؛ قلب را سیاه میکند، دین را سست میکند و تغییرات و دگرگونیها و انقلابها را نزدیک میکند
-ما نوکر و خدمتگزار مردم هستیم و به دنبال خدمت به مردم هستیم و این جزو اصول مسلم ارزشهایی است که به آن معتقدیم و پایبند خواهیم بود همه کسانی را که به عنوان دولت انتخاب کردیم،شاخص اولیه کار ما رضایت مردم است.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-مجبوریم تعامل مثبت با تمام دستگاه ها و قوا با هدف همگرایی و توافق سازی، تقویت انسجام داخلی و تقدم منافع ملی بر منافع دستگاهی و جناحی و بخشی داشته باشیم
-ارتقای نظام حکمرانی، تقویت قابلیت دولت برای حل مسائل و بحران های چند بُعدی و پیچیده پیش رو از طرق مختلف از جمله حکمرانی شواهد محور ، حکمرانی شبکه ای، شایسته سالاری، یادگیری از تجربیات جهانی و داخلی و پاسخگویی مبتنی بر برنامه ریزی و تقویت مؤلفه های قدرت هوشمند ملی اعم از قدرت نرم و سخت، انعکاس صدای بی صدایان، بی پناهان، محرومان و گوش فرادادن به فراموش شدگان، طرد شدگان؛ حاشیه نشینان و کسانی که تریبونی برای بیان خواسته های خود ندارند
-سیاست گذاری و تصمیم گیری مبتنی بر شواهد و محاسبات و اتخاذ رویکرد علمی و کارشناسی و حل مسائل بر مبنای عقلانیت و خرد جمعی شایستگان و کارشناسان به جای اتکا به نظرات شخصی و سلایق و هیجانات
امیرالمؤمنین در نهج البلاغه اولین حرفی که از زبانش جاری می شود می گوید گردنم را در برابر حرفهایم گرو می گذارم سپس می فرماید کسی که جریان و روندها و مسیرها را بررسی کرده باشد اگر تقوا داشته باشد، راه خلاف را نرود و تصمیم درست بگیرد؛ تصمیم درست مبتنی بر شواهد است؛ تصمیم درست مبتنی بر تجارب و مستندات علمی و کار کارشناسی است؛ تصمیم درست بر اساس رأی یک نفر یا یک جناح و گروه نیست؛ این مستندات علمی است که می گوید چه تصمیمی بگیریم
-این شواهد اجتماعی و بین المللی و تجارب موفق است که باید تصمیم بگیریم چه باید بکنیم
رئیسجمهور در صحن مجلس:
-یکی از مهمترین ارزشهایی که به آن اعتقاد داریم، فسادستیزی است که با قدرت آنرا پیگیری خواهیم کرد.
احترام به آزادی بیان و انتقاد و گفتوگو از برنامههای ماست. گذر از دولت متصدی و تنظیمگر، بازگرداندن فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی به مردم و فراهم آوردن زمینه مشارکت بخش خصوصی و انحصارزدایی و رفع مداخلات از مهمترین برنامههای ماست.
-اینطور یاد گرفته بودیم که سرمایهدار و تولیدکننده آدمهای بدی هستند؛ به غلط یاد گرفته بودیم که سرمایهدار یعنی استعمارگر.
-حضرت علی در نامه خود به مالک اشتر وقتی به تجار و اهل صنعت میرسد میگوید: لشگر، اداره و حکومت امکان ندارد که پایدار باشند مگر با حضور تجار و صنعتگران. در نتیجه نگاه ما باید اینگونه باشد که تجار، تولیدکنندگان و صنعتگران ما بتوانند کار خود را انجام دهند و برای مملکت ثروت ایجاد کنند.
-ما برای خدمت به این ملت آمدهایم نه برای حکومت بر آن. حکومت باید وسیلهای برای خدمت به مردم باشد واگر نه به اندازه آب بینی بزی بی ارزش و بی مقدار است.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-ما چه تهدیدهایی داریم؟ آمریکا در رأس این تهدیدهاست، آمریکا تحریم می کند ولی اگر ما با هم باشیم، شاید بتوانیم تمام این تهدیدها را کمرنگ کنیم
-تنش و جنگ و خونریزی در منطقه داریم، با همسایگانمان روابطمان ضعیف است، سرمایه اجتماعیمان کم شده، انسجام داخلیمان ضعیف شده، اعتبار دولت در قبال ملت کاهش پیدا کرده؛ اینها نقاط ضعفی است که داریم.
راساس محاسبات ما، نقاط قوت به شرح زیر است:
۱. مقام معظم رهبری با رویکرد عدالتخواهانه و فسادستیز که با سند چشمانداز و ابلاغ سیاستهای کلی، مسیر تحقق چشمانداز و مبنای مشترک همگان را فراهم آورده که همواره حامی دولتها بودند.
۲. هماهنگی ایجاد شده بین قوا، نقطه قوت بالایی است و طبیعتاً در هماهنگی با مجلس، عمیقتر، دوستانهتر و مهربانانهتر خواهد بود.
۳. برخورداری از حمایت و همکاری نهادهای تحت فرمان رهبری که ایشان به این نهادها دستور دادند که حتماً به ما در جهت اهداف و چشمانداز کمک کنند.
۴. دارا بودن کشوری از نظر جغرافیای سیاسی در حیاتیترین نقطه کره زمین.
۵. داشتن مرزهای آبی و دسترسی به دریاهای آزاد که رؤیای خیلی از کشورهاست.
۶. داشتن نیروی جوان و متخص، باسواد و باانگیزه برای کارها.
۷. رتبه سوم در علوم مهندسی دنیا.
۸. رتبه ۱۵ تولید علم دنیا.
۹. دولت بالقوه ثروتمند و در اختیار داشتن داراییهایی با ارزش چون نفت، گاز و معادن.
-تمام سالهای پس از انقلاب، تحولات عظیمی در شاخصهای زیرساختی ایجاد شده است؛ با همه اینها همچنان مسائل بنیادی و ریشهای ما حل نشده و سطح رضایت عمومی مردم پایین است و آسیبهای اجتماعی فزونی پیدا کرده و مهاجرت نیروهای کارآمد شتاب گرفته و امید به آینده روشن کمرنگ شده و وضعیت فقر و محرومیت، زیبنده جامعه ایرانی نیست.
-ما مشکل داریم؛ فساد و مناسبات رانتجویانه و معیوب رواج دارد. ناترازیهای بزرگ در بودجه و انرژی و مخاطرات عظیمی در مقوله آب، محیط زیست و صندوقهای بازنشستگی، کشور را تهدید میکند.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-قرآن میفرماید شما به این پیوندها پایبند باشید، عدم، التزام، وحدت و انسجام و پایبندی یعنی لبه پرتگاه آتش، ما باید کاری کنیم وحدت و انسجام در داخل افزایش پیدا کند
-مهمترین مسالهای که ما اکنون داریم موضوع اختلافات و عدم هماهنگیها است، زیرا برای همه مشکلات علمی راهحل وجود دارد
-نظام اداری ما از مشکلاتی همچون ناکارآمد پرهزینه بودن و غیرپاسخگو بودن، تورمزایی مواجه است و از تمرکز با کانونهای متعدد تصمیمگیری و سیاستگذاری و انبوه مقررات رنج میبریم
-در وضعیت عمرانی با انبوهی از پروژههای نیمهتمامی روبرو هستیم که اتمام آنها نیازمند دهها سال و شاید چندین برابر اعتبار است. کلی مصوبات داریم که عمل نکردیم و پول آنها وجود نداشت
-تاخیر طولانی در کریدورهای شمالی جنوبی و شرقی به غربی یعنی مزیتهایی را که داریم راحت از دست میدهیم و از چرخه خارج میشویم
-تاخیر در نوسازی و بازسازی حمل و نقل عمومی داریم، در صنعت، ماشینها و ابزارهای ما قدیمی و فرسوده هستند و تولید غیررقابتی است و با قیمت بالا و کیفیت پایین انجام میدهیم
-جانمایی نادرست بنگاههای تولیدی و شهرکهای صنعتی از منظر علمی و اقتصادی و بهرهوری و پراکندگی که ارائه خدمات به آنها را با مشکل مواجه میکند، کاهش سرمایه اجتماعی داریم. عدم اجرای عدالت متناسب با منطقه و قومیت و جنسیت و مذهب همه نقاط ضعف ما است.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-در خلال انتخابات و پس از آن برای قالب جامعه حتی کسانی که رای ندادند، فرصتی برای امید خلق شد. نگاه داشتن این امید و تثبیت آن وظیفه همه ارکان نظام است.
-نارضایتی و اعتراض نسبت به بسیاری از تبعیضها و نابرابریها و محدودیتها و ناکارآمدیها در جامعه و انتظارات انباشته شده توقعات زیادی را برای گشایش در امور کشور به وجود آورده است.
-در مرکز راهبردی انرژی جهان هستیم، ۷۱ درصد ذخایر نفت، ۶۹ درصد ذخایر گاز در این منطقه است. دسترسی به بازارهای صادراتی در این منطقه و امکان ترانزیت گسترده داریم. در گروه بینالملل بریکس و شانگهای و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تفاهمات بلندمدتی با چین و روسیه هستیم که فرصت بی بدیلی است.
-با داشتن ۷۰ نوع ماده معدنی و در اختیار داشتن هفت درصد ذخایر معدنی جهان، ۶۰ میلیارد تن ذخایر معدنی داریم که تنها هشت دهم درصد آنرا در سال مورد بهرهبرداری قرار میدهیم.
-دومین کشور در ذخایر گاز و سومین کشور در ذخایر نفت هستیم. مرزهای طولانی دریایی در شمال و جنوب داریم و با ۱۵ کشور مرز مشترک داریم، از سویی دیگر در کانون ارتباطی ۲۵ کشور جهان قرار داریم.
-نزدیک به ۷۴۴ میلیون نفر در منطقه ما حضور دارند که میتوانیم برای حضور بازار و تجارت با آنها برنامه داشته باشیم.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-مهمترین سؤالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا علی رغم کسب موفقیت های بسیار و تلاش های صادقانه در طی سال های بسیار، مسائل مهمی از قبیل عدالت، انصاف، افزایش سطح رفاه اجتماعی، پیشرفت کشور، رفع بیکاری، فقر، رشد پایدار اقتصادی و در یک کلمه اهداف امیدبخش و شوق آفرین چشم انداز محقق نشده است؟
-الان کجاییم؟ چرا اینجاییم؟ چگونه می توانیم از اینجا به آن اهداف متعالی و چشم اندازی که به دنبالش بودیم، برسیم؟ تا نتوانیم پاسخ این سؤالات را بدهیم و با همین روشی که طی کرده ایم، ادامه دهیم، تصور اینکه به جایی خواهیم رسید، دیوانگی است و امکان ندارد
-إنّ الله لایغیّر ما بقوم حتی یغیّر ما بأنفسهم؛ گر بر طلب گوهر کانی، کانی/ تا در هوس لقمه نانی، نانی/ این نکته رمز اگر بدانی، دانی/ هر چیز که در جستن آنی، آنی
-ارزیابی من این است که حل این مسائل را می توان در پروت حفظ امید اجتماعی و التزام به وفاق ملی دنبال کرد
-بدون تردید و به اتکای وحدت نظری و تجربی مسائلی را می توان حل کرد فهم روشن از صورت بندی و حل آن در میان همه ارکان تأثیرگذار جامعه یعنی ارکان حکمرانی، بخش خصوصی و جامعه مدنی ایجاد شده باشد
-ایران امروز برای عبور از بحران ها نیازمند وفاق و همبستگی و مشارکت ملی است
-رهبر معظم انقلاب، قوا و نهادهای حاکمیتی را ملزم به این امر کردند؛ دولت وفاق ملی هم بر این اساس معرفی شده است؛ حال نوبت نمایندگان مجلس است تا نقش تاریخی خود را در عمل به این تدبیر و افق گشایی برای کشور ایفا کنند
-زمان، زمان مفاهمه است نه مقابله و مناظره؛ مسائل مزمن و پایدار کشور جز در پرتو وفاق ملی حل نخواهد شد؛ مفهوم وفاق ملی یک رابطه دوطرفه است؛ همه اصحاب و ارکان تصمیم گیر باید در کنار یکدیگر برای حل و فصلب مسائل قرار گیرند
-بسیاری از مسائل ما حل نشده است؛ زیرا یا نتوانسته ایم به یک تفاهم مشترک در فهم مسأله برسیم یا در اجرا همدل و همصدا نبوده ایم؛ دولت من دست تفاهم به سوی فعالان عرصه خدمت گشوده است
-می خواهد در پرتو بسیج همگانی برای حل مسائل اقدام کند؛ انتظار دارم که مجلس به عنوان عصاره ملت در این رویکرد راهگشا باشد؛ ضرورت بنیادی برای تغییر رویه های معیوب و ناکارآمد که می تواند راهگشا و امیدبخش باشد و ما را در حل مسائل یاری کند، داشتن نگرش نظام مند و پیوسته به همه مسائل کشور است
-این تصور که می توان مسأله را بدون در نظر گرفتن پیوستگی ها با مسائل دیگر حل کرد، تصور نادرستی است
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-برای حل مشکلات اقتصادی به ۹ اصل مشخص اشاره میکنم: نیاز به اجماعسازی در داخل درباره اصلاحات اقتصادی و سیاسی داریم. همه بر روی اولویت حق و عدالت توافق داریم، این نقطه شروع همگرایی است.
-بر روی موضوع ایران برای همه ایرانیان و دولتی که نماینده گروههای سیاسی و اقوام و گرایشها باشد توافق داریم. بر روی استفاده از روشهای علمی و استفاده از کارشناسان توافق داریم.
-باید هدفمان تامین منافع ملی، منافع مردم و برون رفت از وضعیت کنونی باشد. نباید مصلحتهای بلندمدت مردم را فدای رضایتمندی کوتاه مدت خود کنیم.
-تیم اقتصادی خود را موظف کردم که به صورت پیوسته با عموم مردم، نمایندگان آنها و نخبگان برای رسیدن به اهداف چشمانداز و در سایه سیاستهای کلی نظام صحبت کنند.
باید بتوانیم در کنار وفاق به عنوان پیش شرط اصلی هر موفقیت به اصلاح ساختار، برنامه، مدیریت، و نظام اجرایی بپردازیم.
- برنامهریزی بر مبنای عملکرد
- مدیریت بر مبنای مشارطه، مراقبه و محاسبه و اصلاح ساختار
-رواج پاسخگویی، ارزیابی مبتنی بر نتیجه و حصول اطمینان از حرکت در مسیر هدف
-نگرش نظامند به همه مسائل
- شایستهسالاری و مبتنی کردن تصمیمات بر حقایق و شواهد
از مختصات رویکرد ما به نظام اجرایی کشور است.
-ضرورت بسیار مهم دیگر در مقابله موثر با فساد است نیازمند عزم و اراده و همکاری برای اجرای قانون هستیم؛ ظرفیتی که از کد ملی، کد پستی، کد زمین و ماده ۱۶۹ مکرر مالیاتها و سپس پیوند دادن این دادهها ایجاد میشود، مناسب ترین روش برای ایجاد شفافیت و مقابله با فساد است.
-مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ اولویت نخست کشور را بهبود وضعیت اقتصادی اعلام کردند. نظرسنجیها هم نشان میدهد اولویت نخست مردم حلی مسائل اقتصادی است، به این اعتبار محور برنامههای من نیز بر اساس این خواست مردم و دستور مقام معظم رهبری تحول در وضعیت اقتصادی خواهد بود.
-اصلی ترین شاخص نشاندهنده قدرت کشور و کیفیت زندگی یک جامعه در بعد اقتصادی تولید است، توان تولید کشور است که تعیین کننده اصلی قدرت ملی است
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-تمرکز دولت چهاردهم بر تقویت توان تولید رقابت پذیر در قامت یک دولت است؛ بهبود معیشت مردم و توسعه سرمایه گذاری و تأمین مالی، بهینه سازی مصرف انرژی، تبادل نیروی انسانی به جای مهاجرت نخبگان، همزمانی تلاش برای گشایش های بین المللی و اصلاحات اقتصادی، همزمانی کارآمدسازی دولت در عین توانمندسازی مردم، میثاق جدید دولت، توسعه فقرزدایی و پیشگیری از فقر در روند توسعه است
-توسعه ای که فقط شامل عده ای خاص شود، توسعه نیست چپاول است؛ چپاول عده کثیری توسط عده ای قلیل
-اقتصاد محور اصلی مسائل کشور است اما تفکیک اقتصاد از سایر حوزه ها و تقلیل آن به مسائل متعارف اقتصادی خطای بزرگی است
-امروز اصلاحات همزمان در روابط بین الملل و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است؛ این مهم میسر نمی شود الا با نگاه یکپارچه به مسائل اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی و نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل روز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سه گانه تحت زعامت مقام معظم رهبری است
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-پرسش اصلی این است، چرا چند دهه بعد از انقلاب هنوز نتوانستهایم مشکلات اقتصادی را حل کنیم تا جایی که رهبر انقلاب در بیانیه گام دوم به صراحت بیان فرمودند عمکردهای ضعیف اقتصادی کشور را از درون و بیرون دچار چالش ساخته است
-چالش بیرونی تحریم و وسوسههای دشمن است که در صورت اصلاح مشکل درونی کماثر و حتی بیاثر خواهد شد. چالش درونی عبارت است از عیوب ساختاری و ضعفهای مدیریتی. در سالهای اخیر به طور متوالی ایشان حل مشکلات اقتصادی را به عنوان شعار اصلی سال تعیین کردهاند
-برای تدوین برنامه دولت چهاردهم برنامه های اقتصادی ارائه شده توسط سه دولت اخیر هنگام معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی را بررسی کردهام
-مساله این نیست که در مشکلات اقتصادی راهحل ها را نمی شناسیم ممکن است اختلافنظرهایی درباره ریشههای مشکلات مانند تورم و فقر و رشد اقتصادی پایین بین کارشناسان وجود داشته باشد اما با صراحت میگویم که ریشه اصلی مشکلات اقتصادی نبود ساز و کارهای لازم برای اجماعسازی روی سیاستها است
-در حوزههای سیاست خارجی و داخلی اصلاحات اقتصادی و آثار مهم اجتماعی نباید بدون اجماعسازی در مورد آنها دست به عمل زد با این همه اختلاف نظر سیاست میان و گفت و گو نکردن برای حل اختلافات، اجرای موفق برنامه اصلاحات اقتصادی ناممکن است نبود اجماع ملی مانع هرگونه اصلاحات ساختاری و اقتصادی و اجتماعی است
-در حوزه سیاست خارجی، بخشی از مشکل پایین بودن نرخ رشد اقتصادی و پرنوسان بودن آن ریشه در تنشهای موجود در روابط خارجی و خصوصا تحریمهای اقتصادی و ظالمانه دارد
-در کشوری زندگی میکنیم که شهروندان آن طبق آمارهای رسمی در سال گذشته ۱۵۰ میلیار دلار صادرات و واردات داشتهایم . با این حال به خاطر تحریمها حتی امکان داشتن یک حساب بینالمللی را نداریم
-مصرف کننده، صادر کننده و تولید کننده گران میخرند و ارزان میفروشند و چون به صورت رسمی نمیتوانیم تجارت کنیم، جوان ۲۲ ساله امروز با تحصیلات عالی یا بدون آن معترض است، بیش از نیمی از عمر خود را در دوران تحریمهای شدید اقتصادی گذرانده و آثار آن را لمس کرده است و طبق آمارهای رسمی هر سال شاهد کاهش رفاه خود و خانوادهاش است
-این مسیر را قطعا باید تغییر داد اختلافات درونی و فشارهای بیرونی فضای سیاستگذاری برای رفع مشکلات اقتصادی را بسیار محدود کرده است و هر دو را باید به کمک هم حل کنیم.
رئیس جمهور در صحن مجلس:
-اصلاحات همزمان در روابط بینالمللی و اصلاحات داخلی تنها راه خروج از شرایط فعلی است. این مهم میسر نمیشود الا با نگاه یکپارچه به مسائل سیاسی داخلی و خارجی، نگاه یکپارچه و درک مشترک از مسائل امروز کشور که نیازمند همراهی و همدلی قوای سهگانه تحت رهبریت مقام معظم رهبری است.
-اصل قضیه همان چیزی است که بارها تأکید کردهایم؛ چشمانداز، سیاستهای کلی، قانون برنامه و اجرای قانون اساسی.
-برای اینکه انتخاب وزرا بر مبنای وفاق باشد به همه شخصیتها اعلام کردیم افرادی که در مملکت وجود دارند که میتوانند به ما کمک کنند معرفی کنید.
-گروههایی که تعیین کردیم بیش از ۱۰ هزار پرونده را در حدود ۱۰ هزار ساعت بررسی کردهاند.
-هیچ یک از این افراد را بر مبنای دید سیاسی انتخاب نکردهایم، انتخاب این افراد بر اساس شعار وفاق و وحدت بوده است.
تیمی که به مجلس معرفی کردیم تیمی است که در تصور ما و بر اساس کار کارشناسی که در بضاعت ما بود، نمادی از وفاق و همبستگی است؛ از دولت شهید رئیسی، روحانی، احمدینژاد و از مجموعه افرادی که برای این مملکت و انقلاب زحمت میکشیدند سعی کردیم در کنار هم قرار دهیم.
-میثاق مشترک ما چشمانداز و قانون برنامه و سیاستهای کلی بود. همه این افراد مصمم به اجرای این موارد هستند.
-شما به ما کمک کنید اجرای این وفاق را در آینده در تمام ساختارهای اداری ادامه دهیم.
-کاری کنید که صدای واحدی از ما در داخل و خارج از کشور شنیده شود.
-من به هیچ وجه مسائلی را که مشکلزا است یا اینکه در ذهن بیگانگان تصوری از ضعف در جامعه ایجاد کند به زبان نیاوردهام. من از وحدت و انسجام داخلی گفتم. هیچ کدام از عیبهایی را که داشتیم بزرگ نکردهام.
-وزرا را بر اساس این نگاه معرفی کردم
-کاری کنید دنیا بداند ما یکصدا با هم پشت سر مقام معظم رهبری در جهت رسیدن به چشماندازها حرکت میکنیم
-مطمئن باشید من عیب دارم هیچ یک از ما معصوم نیستیم، هنر این نیست که عیب من را بزرگ کنید، هنر این است که عیب من را بپوشانید.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.