27 مرداد 1403
موج بزرگ کاناگاوا یکی از شناخته شده ترین آثار هنر ژاپنی در جهان است. این موج عظیمی را به تصویر می کشد که قایق ها را در نزدیکی استان کاناگاوا ژاپن تهدید می کند. کاتسوشیکا هوکوسای خالق این نماد هنری ژاپنی بود.
تبریز امروز:
هوکوسای در خانواده ای صنعتگر به دنیا آمد، در سن جوانی نزد یک حکاکی چوب شاگرد شد. در زمانی که او 19 ساله بود، استاد برجسته یوکیو، کاتسوکاوا شونشو، او را به عنوان شاگرد پذیرفته بود و هوکوسای بیشتر یا... در سن 20 سالگی کمتر به طور رسمی به جامعه هنری معرفی شد. هنگامی که او شروع به دریافت دستمزد کرد، دیگر راه برگشتی وجود نداشت و تا سال 1795 راه خود را از مدرسه کاتسوکاوا جدا کرد. با این حال، تا زمانی که درگذشت، هرگز از آموختن هر چه می توانست در مورد هنر یوکیو دست بر نداشت. .
هوکوسای در اوایل این تلاش برای دانش، در معرض هنر غربی قرار گرفت و به سرعت تکنیک های هنری (به طور سنتی غیرژاپنی) مانند پرسپکتیو یک نقطه ای را انتخاب کرد.
توصیف تأثیر شگرف این رویارویی تصادفی بر تاریخ هنر از آنجا به بعد دشوار است. این امر هوکوسای را به سمت سبک کاملاً جدیدی از ukiyoe سوق داد که تا به امروز همچنان در هنر ژاپنی تکرار می شود. و بدون اینکه هوکوسای بداند، سبک جدید او به هنر غرب بازمی گردد و مستقیماً بر آینده آن تأثیر می گذارد.
هوکوسای در طول عمر طولانی خود با تشنگی بی قرار و بی وقفه برای خلقت به فعالیت خود ادامه داد. اگرچه او اغلب (و نسبتاً با افتخار) از کار افتاده بود، اما هرگز کاری را رد نکرد، چه برای یک ناشر برجسته یا یک کارگاه بدنام . او بیش از 90 بار محل سکونت خود را تغییر داد، خود را با نبوغ خالص به بازار عرضه کرد، در زمان زندگی خود از شهرت برخوردار بود و تا زمانی که در سنین پیری درگذشت، نقاشی می کشید. برآوردهای محافظه کارانه کل تولید او را به 30000 قطعه می رساند.
***
موج بزرگ کاناگاوا 神奈川沖浪裏، ،'Under the Wave off Kanagawa') یک چاپ چوبی توسط هنرمند ژاپنی یوکیو ئه " هوکوسای" است که در اواخر سال 11 دوره ادوخلق شد. در تاریخ ژاپن این چاپ سه قایق را در حال حرکت در دریای طوفانزده به تصویر میکشد، با یک موج بزرگ تاجدار که یک مارپیچ در مرکز تشکیل میدهد و کوه فوجی در پسزمینه قابل مشاهده است.
این چاپ شناختهشدهترین اثر هوکوسای و اولین اثر از سری سی و شش نما از کوه فوجی است که در آن استفاده از آبی پروس انقلابی در چاپ ژاپنی ایجاد کرد. ترکیب بندی موج بزرگ ترکیبی از چاپ های سنتی ژاپنی و استفاده از پرسپکتیو گرافیکی است که در اروپا توسعه یافته است و موفقیت بسیار را در ژاپن و بعداً در اروپا به دست آورد، جایی که هنر هوکوسای الهام گرفته از آثار امپرسیونیست ها بود. چندین موزه در سراسر جهان کپیهایی از موج بزرگ را در اختیار دارند که بسیاری از آنها از مجموعههای خصوصی قرن نوزدهمی چاپ ژاپنی آمدهاند. تصور می شود که تنها حدود 100 چاپ، در شرایط مختلف، تا قرن 21 باقی مانده است.
موج بزرگ کاناگاوا به عنوان "احتمالاً بازتولید شده ترین تصویر در تاریخ همه هنر" توصیف شده است، و همچنین مدعی برای "مشهورترین اثر هنری در تاریخ ژاپن" است. این چاپ چوبی بر چندین هنرمند و موسیقیدان غربی از جمله کلود دبوسی، ونسان ون گوگ و کلود مونه تأثیر گذاشته است. همکاران جوانتر هوکوسای، هیروشیگه و کونیوشی برای ساخت آثار موج محور خود الهام گرفتند.
***
Ukiyo-e یک تکنیک چاپ ژاپنی است که در قرن 17 تا 19 شکوفا شد. هنرمندان آن چاپ های چوبی و نقاشی هایی از موضوعات از جمله زیبایی های زنانه را تولید می کردند. بازیگران کابوکی و کشتی گیران سومو؛ صحنه هایی از تاریخ و داستان های عامیانه؛ صحنه ها و مناظر سفر؛ گیاهان و جانوران ژاپن؛ و شهوانی اصطلاح ukiyo-e (浮世絵) به عنوان "تصویر جهان سیال " ترجمه می شود.
پس از اینکه ادو (توکیو کنونی) در سال 1603 مقر حکومت شوگونات توکوگاوا شد ، طبقه چونین از بازرگانان، صنعتگران و کارگران بیشترین بهره را از رشد سریع اقتصادی شهر بردند، و شروع به حمایت از شهر کردند. سرگرمیهای تئاتر کابوکی، گیشاها و اجیدانهای نواحی تفریحی؛اصطلاح ukiyo ("جهان شناور") برای توصیف این سبک زندگی لذتگرایانه آمده است. آثار چاپ شده یا نقاشی شده ukiyo-e در میان طبقه chōnin که آنقدر ثروتمند شده بودند که می توانستند خانه های خود را با آنها تزئین کنند، محبوب بودند.
اولین آثار ukiyo-e، نقاشی های هیشیکاوا مورونوبو و چاپ های تک رنگ از زنان، در دهه 1670 پدیدار شدند. چاپ های رنگی به تدریج معرفی شدند و در ابتدا فقط برای سفارش های خاص استفاده می شدند. در دهه 1740، هنرمندانی مانند Okumura Masanobu از چندین بلوک چوبی برای چاپ مناطق رنگی استفاده کردند. در دهه 1760، موفقیت "چاپ های بروکات" سوزوکی هارونوبو منجر به استاندارد شدن تولید تمام رنگی شد و از ده بلوک یا بیشتر برای ایجاد هر چاپ استفاده شد. برخی از هنرمندان ukiyo-e در ایجاد نقاشی تخصص داشتند، اما بیشتر آثار چاپی بودند. هنرمندان به ندرت بلوک های چوبی خود را حکاکی می کردند. تولید بین هنرمندی که چاپ را طراحی کرده بود تقسیم شد. منبت کار که بلوک های چوبی را برید. چاپگری که بلوک های چوبی را بر روی کاغذ دست ساز جوهر می زد و فشار می داد. و ناشری که این آثار را تامین مالی، تبلیغ و توزیع کرده است. از آنجایی که چاپ با دست انجام میشد، چاپگرها میتوانستند به اثرات غیرعملی با ماشینها دست یابند، مانند ترکیب یا درجهبندی رنگها در بلوک چاپ.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.