14 آذر 1402
فردریک شوپن بین سالهای 1827 و 1846تعداد 21 موسیقی شبانه برای تکنوازی پیانو را نوشت. آنها عموماً جزو بهترین آثار تکنوازی کوتاه برای این پیانو محسوب میشوند و جایگاه مهمی در رپرتوار کنسرتهای معاصر دارند. اگرچه شوپن موسیقی شبانه را اختراع نکرد، اما آن را محبوب کرد
تبریز امروز:
فردریک شوپن بین سالهای 1827 و 1846تعداد 21 نوکتورن برای تکنوازی پیانو را نوشت. آنها عموماً جزو بهترین آثار تکنوازی کوتاه برای این پیانو محسوب میشوند و جایگاه مهمی در رپرتوار کنسرتهای معاصر دارند. اگرچه شوپن موسیقی شبانه را اختراع نکرد، اما آن را محبوب کرد و آن را گسترش داد و بر اساس فرمی که توسط آهنگساز ایرلندی جان فیلد ایجاد شد، توسعه یافت.
شبانه های شوپن به شماره 1 تا 18 در زمان حیات او به ترتیب آهنگسازی به صورت دو یا سه تایی منتشر شد. با این حال، اعداد 19 و 20 در واقع ابتدا قبل از خروج شوپن از لهستان نوشته شده بودند، اما پس از مرگ منتشر شدند. شماره 21 در ابتدا به هیچ عنوان "شبانه" نام نداشت، اما از زمان انتشار آن در سال 1938 به این ترتیب، به طور کلی با انتشارات و ضبط های مجموعه گنجانده شده است.
در زمان تولد شوپن در سال 1810، جان فیلد آهنگساز برجسته ای بود. در نهایت، شوپن جوان به یک تحسین گر بزرگ فیلد تبدیل شد و از تکنیک نوازندگی و آهنگسازی آهنگساز ایرلندی تأثیر گرفت. شوپن پیش از ملاقات با فیلد برای اولین بار، پنج آهنگ شبانه خود را ساخته بود.
استفاده از ملودی به عنوان آواز، عمق احساسی بیشتری به قطعه بخشیده و شنونده را تا حد زیادی به درون خود می کشاند.
یکی از بزرگترین نوآوریهای شوپن در موسیقی شبانه، استفاده او از ریتم آزادانهتر، تکنیکی مبتنی بر سبک موسیقی کلاسیک بود. همچنین، شوپن با الهام گرفتن از آریاهای اپرای ایتالیایی و فرانسوی و همچنین فرم سونات، ساختار شبانه را بیشتر توسعه داد. آهنگساز فرانتس لیست حتی اصرار داشت که شبهای شوپن تحت تأثیر آریاهای بل کانتوی وینچنزو بلینی قرار گرفته است. نوآوری دیگر شوپن، استفاده او از کنترپوان برای ایجاد تنش در شبانه بود، روشی که حتی لحن و احساس دراماتیک خود قطعه را بیشتر گسترش داد. اساساً از طریق این مضامین تأثیر اپرا، ریتمهای آزادتر، و گسترش به ساختارهای پیچیدهتر و نوازندگی ملودیک بود که شوپن نشان خود را در شبنواز گذاشت. بسیاری از "شبانه های شوپن" به عنوان آمیزه ای بین فرم و ساختار فیلد و صدای موتزارت فکر می کنند که تم کلاسیک/رومانتیک تحت تاثیر موسیقی را به نمایش می گذارد.
شبهای شوپن زمانی که برای اولین بار منتشر شد، با واکنشهای متفاوتی از سوی منتقدان مواجه شد. با این حال، با گذشت زمان، بسیاری از کسانی که در ابتدا از برنامههای شبانه ناراضی بودند، متوجه شدند که انتقادات قبلی خود را پس میگیرند و به این آهنگها احترام میگذارند.
در حالی که محبوبیت نوکچرهای انفرادی از زمان مرگ شوپن به طور قابل توجهی متفاوت بوده است، آنها جایگاه قابل توجهی را در رپرتوار پیانو حفظ کرده اند. 9 شماره 2 در E♭ ماژور و Op. 27 شماره 2 در D♭ ماژور شاید همیشه محبوب ترین باشد.
آهنگسازان مختلفی از دوران زندگی شوپن و بعد از آن تأثیرات خود را از آثار او با نوکتورن بیان کرده اند. هنرمندانی مانند یوهانس برامس و ریچارد واگنر تکنیکها و سبکهای ملودیک مشابهی را در موسیقی خود به نمایش میگذارند. آهنگسازان دیگری مانند مندلسون، شومان و لیست، نبوغی را که در شبانههای شوپن نهفته بود، توصیف کردند. واضح است که این ساختههای پیانو تأثیر محسوس و ماندگاری بر موسیقی و آهنگسازی در دوران رمانتیک گذاشتند. مهم ترین آهنگساز بعدی موسیقی های شبانه گابریل فوره بود که شوپن را بسیار تحسین کرد و سیزده اثر در این ژانر ساخت.
لیست قطعات موسیقی در ویدئو :
00:00:00 | 1. Nocturnes, Op. 9: No. 1 in B-Flat Minor, Larghetto - Luke Faulkner
| 2. Nocturnes, Op. 9: No. 2 in E-Flat Major, Andante - Vadim Chaimovich
| 3. Nocturnes, Op. 55: No. 1 in F Minor, Andante - Vadim Chaimovich
| 4. Nocturnes, Op. 55: No. 2 in E-Flat Major, Lento sostenuto - Luke Faulkner
| 5. Waltz in E Minor, Op. Posth., B. 56 - Vadim Chaimovich
| 6. Nocturne in C Minor, Op. Posth., B. 108 - Luke Faulkner
| 7. Waltz in F Minor, Op. Posth. 70, No. 2 - Vadim Chaimovich
| 8. Nocturne in C-Sharp Minor, Op. Posth., B. 49 - Vadim Chaimovich
| 9. Nocturnes, Op. 27: No. 2 in D-Flat Major, Lento sostenuto - Luke Faulkner
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.