4 آذر 1402

زندگی خارق العاده مادر ویستلر

برگردان به فارسی کاوه وحیدی آذر

ویستلر در نیمه آخر دهه 1860 یکی از حملات دوره‌ای خود شک و تردید خود را تجربه کرده بود. او با بازنگری در هدف هنر، تکنیک های جدید نقاشی را آزمایش کرد و طیف رنگ های خود را محدود کرد و رنگ خود را باریک تر و روان تر پخش کرد. او این فرض قدیمی را رد کرد که یک نقاشی باید داستانی را بیان کند یا یک درس اخلاقی را منتقل کند. او اکنون گفت که زیبایی تمام چیزی بود که اهمیت داشت، هنر صرفاً برای هنر. او از عناوین روایی نقاشی‌هایش اجتناب می‌کرد و در عوض آن‌ها را با عبارات موسیقی یا رنگ‌های غالبشان توصیف می‌کرد. نتایج مجموعه‌ای از شب‌های بی‌نظیر او و تنظیم‌های او در خاکستری و سیاه بود. پرتره مادرش در ابتدا یک نقاشی غیرمتعارف و حتی عجیب و غریب در نظر گرفته می شد، اما به شهرت جیمز ویستلر ادامه داد. آنا ویسلر در سال 1881 درگذشت، اگرچه از یک نظر، آنا واقعاً نمرده است.

تبریز امروز:

 

دانیل ای ساترلند
استاد برجسته تاریخ دانشگاه آرکانزاس


بسیاری با پرتره جیمز مک‌نیل ویستلر از مادرش - با عنوان رسمی Arrangement in Grey and Black، - آشنا هستند که تابستان امسال، از 4 ژوئیه، در موسسه هنری کلارک در ویلیام‌تاون، ماساچوست به نمایش گذاشته می‌شود.

با توجه به جایگاه نمادین تصویر به عنوان نمادی از مادری، بسیاری نیز معتقدند که می توانند شخصیت و تجربیات زندگی زن کوچک و آرام و به ظاهر خواهرانه را که روی آن صندلی نشسته است، حدس بزنند. ممکن است فکر کنید که او یک زندگی منزوی یا سرپناه داشته یا روزهایش را صرف پختن کلوچه کرده است.

اما شما اشتباه می کنید. هنگام تحقیق در مورد زندگینامه پسر هنرمندش، چنان مجذوب نقشی که او در زندگی و حرفه او بازی کرد - و تحت تاثیر انعطاف پذیری و هوش او قرار گرفتم - تصمیم گرفتم زندگی نامه او را نیز بنویسم. هر چه بیشتر کشف کردم و خواندم، بیشتر دریافتم که مادر ویستلر زندگی معمولی نداشت و در نهایت نقش های تثبیت شده قرن نوزدهم برای همسران و مادران آمریکایی را از بین برد.

آنا ماتیلدا (مک نیل) ویستلر (1804-1881) ممکن است زنی آرام و کوچک بوده باشد، اما او نیرویی قدرتمند در زندگی اطرافیانش بود.

او یک هنرمند مشهور، یک پزشک تحسین شده، یک تاجر مرفه و یک دختر پرورش داد که با طبقه بالای انگلیسی ازدواج کرد.

آنا که ناظر زیرک جهان بود، با مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از مردم تقریباً از هر طبقه‌ای مواجه شد و با آنها تعامل داشت، خواه کشاورزان آمریکایی و دهقانان روسی یا رابرت ای لی و جوزپه مازینی. او با دیپلمات ها، بازرگانان، تولیدکنندگان، مخترعان، رهبران مذهبی، سیاستمداران، روزنامه نگاران، سربازان و البته هنرمندان دیدار کرد.

به طور طبیعی، آنا تا حد زیادی با زمان خود تعریف شده بود، و او بسیاری از نقش های اجتماعی را که برای زنان قرن نوزدهم، طبقه متوسط ​​و آمریکایی تجویز شده بود، بر عهده گرفت.

او پرهیزگار و وظیفه شناس بود و در اوایل زندگی هیچ جاه طلبی بالاتر از ازدواج با مردی که دوستش داشت را نداشت و حفظ یک خانواده مسیحی منظم و اقتصادی را عهده دار شد ، در آن واحد پناهگاهی برای شوهرش و پناهگاهی برای فرزندانشان بود.

آنا مطمئناً به این اهداف دست یافت. او به‌عنوان همسر و مادری استوار برای هشت فرزند، که سه نفر از آنها ناتنی بودند، در ابتدا تمام انتظارات «فرقه زنانگی واقعی» در قرن نوزدهم را برآورده کرد، این ایده که زنان باید برای «ترحم، پاکی، خانواده‌داری و تسلیم بودن» تلاش کنند.

اما لایه های پیچیده ای در شخصیت و تربیت او وجود داشت.

به نوعی، آنا دختر برده دار جنوبی بود. او اولین سال های زندگی خود را در کارولینای شمالی گذراند، جایی که توسط پدری پزشک و مادری زیبا و فرهیخته بزرگ شد. هم یک عموی صاحب مزرعه و هم برادر آنا از زنان سیاه پوست بچه داشتند. در مورد عمویش، این منجر به یک نبرد حقوقی گسترده شد که در آن اعضای خانواده، از جمله آنا، شرایط وصیت نامه او را به چالش کشیدند. به نظر می رسد که او بخش بزرگی از ثروت هنگفت خود را به همسری سیاه پوست وصیت کرده بود.

پرتره ای از آنا ویسلر زمانی که تقریباً 20 سال داشت. مجموعه ویسلر، مجموعه های ویژه دانشگاه گلاسکو.
با این حال، خانواده آنا در 10 سالگی به بروکلین نقل مکان کردند و در آن روستای مرفه شمالی بود که او به بلوغ رسید.

او بخش عمده ای از تحصیلات رسمی خود را در بروکلین به پایان رساند و در آموزش کلیسای اسقفی استوارتر شد. زندگی در شهر پرش او تا 17 سالگی ادامه یافت، زمانی که پس از مرگ پدرش، آنا و مادرش در نیویورک، بالتیمور و جورج تاون زندگی می کردند. در اواسط 20 سالگی، او بیش از یک سال را در بریتانیا گذراند، جایی که دو خواهر ناتنی داشت. این اولین گذر از 11 گذر از اقیانوس اطلس بود که او در طول زندگی خود انجام داد.

زمانی که در سال 1831 با جورج واشنگتن ویستلر ازدواج کرد، سفرها و چندین اقامتگاه او نه تنها آنا را در معرض انواع محیط‌های اجتماعی و فرهنگی قرار داد، بلکه به او پشتکار، صبر و استقلال را نیز آموخته بود - ویژگی‌هایی که او به آنها وابسته بود.

طبیعتاً او ایراداتی داشت. او به شدت حواسش به کلاس بود و می توانست بیش از حد محافظه کار باشد. اگر فرزندانش اعتماد به نفس او را به ارث نمی بردند، ممکن بود آنها را خفه می کرد. حتی نقاط قوت او، به ویژه استقلال او، می تواند علیه او کار کند.

همانطور که خواهر شوهری او شکایت می کرد، "آنا آنقدر تزلزل ناپذیر است که گاهی اوقات می توانم او را تکان دهم.

و روشی که او حتی در برابر افرادی که نظرشان برای او بیشترین اهمیت را دارد متمایز خواهد شد. نمی‌توان آن را تحسین کرد، اما به نظر می‌رسد خیلی قدیمی است!»

سیزده سال پس از ازدواجش، و پس از زندگی در چهار خانه دیگر در سه ایالت، خانواده اش را جمع کرد و به سنت پترزبورگ، روسیه نقل مکان کرد.

شوهر مهندس و مشهور جهان او توسط تزار نیکلاس اول برای ساخت راه آهن از سنت پترزبورگ به مسکو استخدام شده بود. شش سال بعد، هنگامی که شوهرش بر اثر وبا درگذشت، آنا به آمریکا بازگشت تا دو فرزند نوجوان باقی مانده خود را به تنهایی بزرگ کند.

از موقعیت نسبی ثروت و موقعیت در روسیه، او تقریباً خود را فقیر دید. بدون درآمد شوهرش، او مجبور شد به پس‌اندازهای متوسط خود وابسته باشد. زنان دیگر ممکن است به یک زندگی آرام و بی تحرک عقب نشینی کرده باشند، اما این در ذات آنا نبود.

در دهه 1850، خطوط بین زندگی خصوصی و عمومی، حوزه های خانگی و عمومی، برای زنان طبقه متوسط مبهم شد. کیش زنانگی واقعی جای خود را به یک زن مدرن جسورتر، آشکارتر و نوپا داده بود.

برخی از زنان به چهره های عمومی تبدیل شدند. دیگران، مانند آنا، از فرصت‌های مشابه استفاده کردند، اما ترجیح دادند در پشت صحنه کار کنند. بیوه بودن یک شوهر مشهور و محترم به او کمک کرد: به او هویت و اعتباری داد که در غیر این صورت فاقد آن بود.

به عنوان مثال، به او اجازه داد تا رابرت ای لی، زمانی که سرپرست در وست پوینت بود، ترغیب کند تا به پسر دانشجویش جیمز یک مجوز آخر هفته بدهد. او بعداً پسر دومش، ویلیام، را در دانشکده پزشکی گذراند و به عنوان مدیر تجاری غیررسمی در آمریکا برای جیمز، که پس از اخراج از وست پوینت، به پاریس و لندن رفته بود تا یک هنرمند شود، عمل کرد. آنا کار خود را ارتقا داد، به دنبال کمیسیون رفت و به عنوان مشاور عمل کرد.

سپس جنگ داخلی آمریکا پیش آمد که آنا را با دوراهی مواجه کرد: از یک سو، او یک زن جنوبی بود که هنوز اقوام خود را در ایالت های کنفدراسیون داشت. مسائل پیچیده تر، کوچکترین پسرش ویلیام با دختر عموی جنوبی ازدواج کرده بود و به عنوان جراح در ارتش کنفدراسیون ثبت نام کرده بود.

با این حال، شوهر فقید آنا یک فارغ التحصیل عمیقا میهن پرست از وست پوینت بود که می توانست به اتحادیه خدمت کند. بنابراین با ضعف بینایی و پراکنده شدن فرزندانش در سراسر جهان، آنا به انگلستان رفت و به نوعی خود را از انتخاب طرف مبرا کرد.

آنا که به سرعت خود را با یک تحول دیگر تطبیق داد، خانواده پسر هنرمندش در لندن را اداره کرد، جایی که او بیشتر 11 سال بعد در آنجا زندگی کرد. در این زمان بود که در سال 1871، او برای پرتره معروف خود نشست.


طرح جیمز ویستلر از ژست پیشنهادی اولیه برای تنظیم در خاکستری و سیاه، شماره 2. آنا تصمیم گرفت که نمی تواند به اندازه کافی در این ژست بایستد. مجموعه ویسلر، مجموعه های ویژه دانشگاه گلاسکو.
ویستلر در نیمه آخر دهه 1860 یکی از حملات دوره‌ای خود شک و تردید خود را تجربه کرده بود. او با بازنگری در هدف هنر، تکنیک های جدید نقاشی را آزمایش کرد و طیف رنگ های خود را محدود کرد و رنگ خود را باریک تر و روان تر پخش کرد. او این فرض قدیمی را رد کرد که یک نقاشی باید داستانی را بیان کند یا یک درس اخلاقی را منتقل کند. او اکنون گفت که زیبایی تمام چیزی بود که اهمیت داشت، هنر صرفاً برای هنر.

او از عناوین روایی نقاشی‌هایش اجتناب می‌کرد و در عوض آن‌ها را با عبارات موسیقی یا رنگ‌های غالبشان توصیف می‌کرد. نتایج مجموعه‌ای از شب‌های بی‌نظیر او و تنظیم‌های او در خاکستری و سیاه بود. پرتره مادرش در ابتدا یک نقاشی غیرمتعارف و حتی عجیب و غریب در نظر گرفته می شد، اما به شهرت جیمز ویستلر ادامه داد.

مادر- جیمز ویستلر

آنا ویسلر در سال 1881 درگذشت، اگرچه از یک نظر، آنا واقعاً نمرده است.

برخی استدلال می کنند که مادر ویستلر حتی از خود هنرمند نیز شناخته شده تر شده است. و شاید مناسب باشد که پرتره، مانند موضوع پرتردد جهان، به سفر در جهان، از ایالتی به ایالتی دیگر، از قاره ای به قاره دیگر، ادامه دهد.

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت