11 مهر 1402
هم حجاب و هم عفاف، مقولههاي فرهنگي هستند که با اعتقاد قلبي سروکار دارند. بنابراين، نميتوان آنها را خارج از چارچوبهاي امور فرهنگي و اعتقادي در وجود مردم جستجو کرد. اگر جامعه بر مدار حق و عدل اداره شود، فرهنگ مورد نظر را ميتوان در جامعه رواج داد و از مردم انتظار داشت به آن پايبندي نشان دهند، ولي در جامعهاي که از حق و عدل خبري نيست نميتوان از رواج فرهنگ سخن گفت. فرهنگ مقولهاي نيست که بتوان آن را با فشار بر مردم تحميل کرد.
تبریز امروز:
بسمالله الرحمن الرحيم
⬅️ 1- بيترديد، حجاب يک واجب ديني است که رعايت آن به مصون ماندن جامعه از آسيبهاي اجتماعي کمک ميکند.
2- ميان حجاب و عفاف رابطه وجود دارد ولي اينطور نيست که بتوان گفت هرکس حجاب نداشته باشد از عفاف بيبهره است. در مواردي اين چنين است ولي مواردي هم وجود دارند که افرادي به دلايلي که خودشان دارند حجاب را قبول ندارند ولي اهل عفاف هستند. بنابراين، رابطه ميان حجاب و عفاف، نسبي است. به همين دليل نبايد تصور کنيم با قانون حجاب ميتوان عفاف را هم تأمين کرد و يا برعکس.
3- هم حجاب و هم عفاف، مقولههاي فرهنگي هستند که با اعتقاد قلبي سروکار دارند. بنابراين، نميتوان آنها را خارج از چارچوبهاي امور فرهنگي و اعتقادي در وجود مردم جستجو کرد. اگر جامعه بر مدار حق و عدل اداره شود، فرهنگ مورد نظر را ميتوان در جامعه رواج داد و از مردم انتظار داشت به آن پايبندي نشان دهند، ولي در جامعهاي که از حق و عدل خبري نيست نميتوان از رواج فرهنگ سخن گفت. فرهنگ مقولهاي نيست که بتوان آن را با فشار بر مردم تحميل کرد.
4- وجود قانون براي تمام امور لازم است حتي امور فرهنگي. در عين حال، هر قانوني براي اينکه زمينه اجرائي داشته باشد به پيشزمينه نياز دارد. پيشزمينه قانون فرهنگي، رعايت حقوق مردم و جاري کردن عدالت در جامعه است بگونهاي که آحاد اعضاء جامعه احساس کنند به حق خود در تمام زمينهها ميرسند و عدالت در تمام مقولههاي از قضائي گرفته تا سياسي و اقتصادي و فرهنگي و اجتماعي جاري است و از تبعيض و رانت و ويژهخواري خبري نيست. در چنين جامعهاي، قانون با استقبال مردم مواجه ميشود و هيچکس در برابر قانون گردنکشي نخواهد کرد.
5- قانوني که براي مقولات فرهنگي وضع ميشود بايد از جنس فرهنگ باشد. در مقولات فرهنگي، پول فقط نقش تأمين کننده ابزارها براي آماده سازي زيرساختها را دارد. از پول نميتوان به عنوان ابزاري براي تهديد و ترساندن و وادار کردن مردم به پذيرفتن مقولات فرهنگي استفاده کرد. اگر کسي وادار به چنين کاري شود، قطعاً موقتي، تحميلي و ناپايدار است و اين برخلاف فلسفه قانونگذاري است. قانون بايد متناسب با طبع مردم باشد و اين يک واقعيت کاملاً روشن است که وادار کردن مردم به اموري که هنوز آنها را باور نکردهاند و يا با رفتار غيراصولي حکمرانان از دايره باور مردم خارج شدهاند، با طبع مردم سازگار نيست.
6- لايحه حجاب که اکنون براي بررسي در اختيار شوراي نگهبان قرار دارد، علاوه بر ايرادهاي متعدد، دچار اين اشکال مهم است که ميخواهد از جريمه پولي به عنوان ابزاري براي وادار کردن افراد به پوشش شرعي استفاده کند. اين، مهمترين عامل عدم موفقيت اين قانون خواهد بود.
7- در ماده 24 لايحه حجاب که وظايف وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامي مطرح شده، در بند اول «رصد و تجزيه و تحليل مداخلات بيگانگان و جنگ شناختي دشمن در امر عفاف و حجاب...» گوشزد گرديده است. در اينکه مداخلات بيگانگان يکي از عوامل تهاجم فرهنگي است نميتوان ترديد کرد ولي اين واقعيت را هم نميتوان انکار کرد که عملکرد خودمان اگر عادلانه و برحق باشد، از مداخلات دشمن کاري ساخته نخواهد بود. يکي از بزرگترين ضعفهاي ما اينست که هرجا با مشکل مواجه ميشويم، عامل به وجود آورنده آن را در خارج از کشور جستجو ميکنيم و حاضر نيستيم بپذيريم که زمينهساز مشکلات، خودمان هستيم و اگر ما درست عمل کنيم و مردم احساس کنند عدالت در جامعه جاري است و حق کسي ضايع نميشود، اصولاً حناي بيگانگان رنگي نخواهد داشت.
8- اگر بخواهيم بيتعارف درباره لايحه حجاب نظر بدهيم بايد صريحاً بگوئيم اين لايحه نهتنها هيچ مشکلي از بيحجابي را حل نخواهد کرد بلکه نتيجه عکس خواهد داد. به نظر ميرسد تهيه کنندگان اين لايحه از جامعه کنوني ما بيخبرند و در جاي ديگري زندگي ميکنند. نميخواهيم بگوئيم بيحجابي برقرار باشد ولي بر اين نکته تأکيد داريم که بيحجابي معلول بيعدالتي است. اگر عدالت را برقرار کنيد، بدون آنکه نيازي به توسل به قوه قهريه و جريمه کردن داشته باشيد حجاب برخواهد گشت.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.