22 شهریور 1402

چگونه بازی‌های ویدیویی مانند «استارفیلد» نسل جدیدی از طرفداران موسیقی کلاسیک را ایجاد می‌کنند

یک بازی دیجیتال با موسیقی کلاسیک - برگردان به فارسی بهروز وحیدی آذر

"استارفیلد" یکی از مورد توجه ترین بازی های ویدئویی در تاریخ اخیر است. این بازی که در 6 سپتامبر 2023 منتشر شد، به بازیکنان این امکان را می دهد که شخصیت و فضاپیمای خود را بسازند، به هر یک از هزاران سیاره یا بیشتر سفر کنند و قوس های داستانی متعددی را دنبال کنند. کارگردان صوتی، مارک لمپرت، موسیقی بازی را به عنوان "همدم بازیکن"، با "حس ابعاد " که "باید کاملاً تنظیم می شد" در مورد طراحی صدای استارفیلد توصیف کرد، و آن را حماسی خوانده است . موسیقی متن برای فضای بیرونی از کره زمین در بسیاری از فیلم های "جنگ ستارگان"، "2001: یک ادیسه فضایی" و "میان ستاره ای"، ظاهر شده است. اما موسیقی تعاملی "استارفیلد" توسط آهنگساز آینون زور کار متفاوتی انجام می دهد: با استفاده از ساختار زبان موسیقی که یک منظره صوتی متفکرانه را پرورش می دهد، شنونده را به وسعت فضا پرتاب می کند در حالی که کنجکاو، معصوم و محدود باقی می ماند. اگر چشمان خود را ببندید، می توانید تصور کنید که موسیقی در سالن کنسرت اجرا می شود. این دقیقاً همان چیزی است که قبل از انتشار بازی اتفاق افتاد، زمانی که ارکستر سمفونیک لندن "استارفیلد سوئیت " را در مقابل تماشاگرانی در تئاتر الکساندرا پالاس ، یکی از معتبرترین سالن‌های کنسرت جهان اجرا کرد.

تبریز امروز:

اجرای موسیقی استارفیلد

 
جی آرون هاردویک
مدیر ارکستر و استادیار موسیقی، دانشگاه ویک فارست


"استارفیلد" یکی از مورد توجه ترین بازی های ویدئویی در تاریخ اخیر است. این بازی که در 6 سپتامبر 2023 منتشر شد، به بازیکنان این امکان را می دهد که شخصیت و فضاپیمای خود را بسازند، به هر یک از هزاران سیاره یا بیشتر سفر کنند و قوس های داستانی متعددی رادنبال کنند.
 کارگردان صوتی، مارک لمپرت، موسیقی بازی را به عنوان "همدم بازیکن"، با "حس ابعاد " که "باید کاملاً تنظیم می شد"  در مورد طراحی صدای استارفیلد توصیف کرد، و آن را حماسی خوانده است . موسیقی متن برای فضای بیرونی در بسیاری از فیلم های  "جنگ ستارگان"، "2001: یک ادیسه فضایی" و "میان ستاره ای"، ظاهر شده است.

اما موسیقی تعاملی "استارفیلد" توسط آهنگساز آینون زور کار متفاوتی انجام می دهد: با استفاده از ساختار زبان موسیقی که یک منظره صوتی متفکرانه را پرورش می دهد، شنونده را به وسعت فضا پرتاب می کند در حالی که کنجکاو، معصوم و محدود باقی می ماند. اگر چشمان خود را ببندید، می توانید تصور کنید که موسیقی در سالن کنسرت اجرا می شود.

این دقیقاً همان چیزی است که قبل از انتشار بازی اتفاق افتاد، زمانی که ارکستر سمفونیک لندن "استارفیلد سوئیت " را در مقابل تماشاگرانی در تئاتر الکساندرا پالاس ، یکی از معتبرترین سالن‌های کنسرت جهان اجرا کرد.

به‌عنوان یک رهبر ارکستر، نوازنده و مربی، درباره بازی‌هایی مانند «استارفیلد» هیجان‌زده هستم، زیرا آنها مردم را به سمت موسیقی سمفونیک می‌کشانند که قبلاً هرگز نبوده است.

موسیقی کلاسیک انحصاری می شود
قبل از تکنولوژی ضبط، تنها راه شنیدن موسیقی، تجربه زنده آن بود. در طول تاریخ اولیه، موسیقی به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از زندگی فرهنگی عمل می کرد: این موسیقی در جشنواره ها پخش می شد، مراسم مذهبی را همراهی می کرد و حتی به عنوان یک وسیله ارتباطی عمل می کرد.

در طول دوران رنسانس، در حدود قرن 15 تا 16، تغییری از موسیقی به عنوان کارکرد ، به موسیقی به عنوان هنر و سرگرمی صورت گرفت.

به زودی، موسیقی زنده آوازی و دستگاهی تبدیل به یک سرگرمی رایج شد و مردم برای صداهای بزرگتر و بهتر فریاد زدند. در قرن شانزدهم، ترکیب هنر، نمایش و موسیقی در اپرا به پایان رسید. در طول قرن‌های 17 و 18، سازها به تکامل خود ادامه دادند، سالن‌های کنسرت بزرگ و خانه‌های اپرا ساخته شدند و آهنگسازان ایده‌های جدیدی را کشف کردند که مرزها را جابجا کرد.

چیزی که اکنون به عنوان "موسیقی سمفونیک" شناخته می شود متولد شد: موسیقی ای که توسط یک ارکستر سمفونیک اجرا می شد. یک سمفونی نه تنها گروه بزرگی از نوازندگان است، بلکه یک قطعه موسیقی است که توسط یک آهنگساز نوشته شده است که شامل چندین حرکت است.

برای شنیدن اجرای سمفونی پنجم بتهوون، باید شاهد اجرای ارکستر سمفونیک بود و جمعیتی که برای ورود به سالن‌های کنسرت سر و صدا می‌کردند و جدیدترین و تحسین‌شده‌ترین آثار آهنگسازان را می‌شنیدند.
صحنه ای از بازی  استارفیلد

با این حال، در طول قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم، مجموعه‌ای از قوانین اجتماعی پیرامون این موسیقی مشخص شد: چگونه گوش کنیم، چه بپوشیم، کجا بنشینیم و چه زمانی کف بزنیم. با شروع تغییر ذائقه و فناوری در اواخر قرن نوزدهم، توده‌ها به سمت اشکال جدید موسیقی مانند جاز جذب شدند. سالن های کنسرت در این میان به قلمرو فرهنگ عالی، هنر والا و جامعه عالی تبدیل شدند.

یک شکاف واضح بین موسیقی عامه پسند و آنچه که به عنوان موسیقی "کلاسیک" شناخته شد، پدیدار شد. این شکاف هنوز هم وجود دارد.

بسیاری استدلال می‌کنند که دنیای موسیقی کلاسیک دیگر برای اکثر مردم قابل دسترس نیست - این دنیای موسیقی بسیار ترسناک و خفه‌کننده است، با آثاری که خیلی طولانی هستند و بلیط‌هایی که خیلی گران هستند. در همین حال، ارکسترهای سمفونیک در سرتاسر جهان در تلاشند تا موسیقی و رتبه‌های خود را در چارچوب سنت و فرهنگی که مدت‌های مدیدی مختص افراد تحصیل‌کرده، ثروتمند و سفیدپوست بود، متنوع کنند.

با توجه به اینکه سمفونی‌ها تلاش می‌کنند تا در آموزش موسیقی و ارائه برنامه‌هایشان جامع‌تر باشند، من بازی‌های ویدیویی را راهی کلیدی برای پر کردن این شکاف می‌دانم.
صحنه ای بازی استارفیلد

از «بلیپ و بلوپ» تا موسیقی سمفونیک
به دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری، بازی‌های ویدیویی اولیه از «بلیپ و بلوپ» سنتز شده استفاده می‌کردند. با این حال، این محدودیت‌ها برنامه‌نویسان را برانگیخت تا به روش‌های خلاقانه‌ای بیندیشند تا بازی‌ها را از طریق صدا فراگیرتر کنند.

امروزه بازی های ویدیویی محدودیت های یکسانی ندارند. آهنگسازان آژانس ایجاد مناظر صوتی که از پیشرفته‌ترین سخت‌افزار و نرم‌افزار استفاده می‌کنند، دارند و می‌توانند برخی از بهترین نوازندگان را به کار گیرند.
او جهان برای ضبط موسیقی متن برنده جایزه.

در مصاحبه ای در سال 2021، آهنگساز و رهبر ارکستر بازی های ویدیویی، ایمار نون، گفت: «امروزه جوانان بیشتری از طریق کنسول های بازی خود به موسیقی ارکسترال گوش می دهند تا زمانی که در تاریخ موسیقی به موسیقی ارکستر گوش داده باشند.»

 اواحتمالا درست میگوید ؛ بیش از 3 میلیارد گیمر در سراسر جهان وجود دارد و افراد بین 18 تا 25 سال بیشترین زمان را صرف بازی های ویدیویی می کنند. یک نظرسنجی در سال 2018 که توسط ارکستر فیلارمونیک سلطنتی بریتانیا انجام شد نشان داد که جوانان بیشتری از طریق بازی های ویدیویی در معرض موسیقی کلاسیک قرار می گیرند تا حضور در اجراهای زنده.

ادغام فناوری پیشرفته و دانش‌آموزی، دنیاهایی مانند آنچه در فرنچایز Assassin's Creed یافت می‌شود، ساخته است، که می‌توانند مانند ماشین‌های زمان عمل کنند که به بازیکنان اجازه می‌دهد یونان باستان را کاوش کنند، همراه با موسیقی متن‌های تاریخی که آنها را در سفر همراهی می‌کنند.

در «Sekiro: Shadows Die Twice» اکتیویژن، آهنگساز یوکا کیتامورا از سازهای سنتی ژاپنی برای ساخت صدایی استفاده کرد که از دوره سنگوکو ژاپن مانده بود. موسیقی "Civilization IV" شامل قطعاتی است که تحت تأثیر آهنگسازان در طول تاریخ هستند. و بسیاری از محبوب ترین عناوین بازی های ویدیویی امروزی دارای موسیقی کلاسیک هستند.

مدونا  نویسنده موسیقی بوستون گلوب اریزونا نوشت: «با تشکر از بازی‌های ویدیویی»، "من عاشق موسیقی کلاسیک شدم."

ارکستری که در یک استودیو ضبط نشسته است.
یک رهبر ارکستر را در حین ضبط موسیقی متن بازی ویدیویی در نشویل، تن هدایت می کند. 
دریافت شناختی که شایسته آن است
موسیقی بازی های ویدیویی امروزی تعاملی تر و غیرخطی تر از موسیقی سنتی سالن کنسرت و فیلم است. این بدان معناست که آهنگسازان هنگام نوشتن برای بازی ها متفاوت فکر می کنند. ابزارها، فناوری ها و آموزش آهنگسازان و نوازندگان در حال تغییر است.

پیچیدگی روزافزون بازی‌های ویدیویی به این معنی است که آهنگسازان بار دیگر مرزها را مانند " استارفیلد " از طریق پالت‌های صوتی گسترش یافته پیش می‌برند.  بسیاری از عناوین بازی های مدرن از موسیقی سمفونیک مورد نیاز برای ارائه زیربنای احساسی و جوی تجربه بازی استفاده می کنند.

همانطور که صنعت بازی همچنان در حال گسترش است - پیش بینی می شود تا سال 2027 در سطح جهان 533 میلیارد دلار درآمد کسب کند - موسیقی متن بازی های ویدیویی بیشتر و بیشتر محبوب شده اند. هنگامی که یک بازی منتشر می شود، پلتفرم های پخش موسیقی به طور معمول یک موسیقی متن همراه را منتشر می کنند.

دنیای موسیقی کلاسیک و ارکسترهای سمفونیک ممکن است بالاخره در حال جذب شدن باشند.

در سال 2022، بی‌بی‌سی پرومز، یک مجموعه کنسرت تابستانی روزانه که شامل موسیقی کلاسیک در لندن است، شامل موسیقی بازی‌های ویدیویی بود که برای اولین بار در تاریخ توسط ارکستر فیلارمونیک سلطنتی اجرا شد. در سال 2023، گرمی برای اولین بار «بهترین موسیقی متن بازی ویدیویی» را به عنوان یک دسته رسمی به رسمیت شناخت. برنده افتتاحیه آن استفانی اکونومو برای کارش در "Assassin's Creed Valhalla: Dawn of Ragnarök" بود.

امروزه، تعدادی مجموعه کنسرت سمفونیک - GameOn!، Game Concerts، Distant Worlds و VGL - وجود دارد که دارای موسیقی زنده بازی ویدیویی توسط ارکسترهای برتر است.

"Starfield" با گرافیک زیبا، بازی تعاملی و داستانی جذاب مشخص خواهد شد، اما نگه داشتن آن در کنار هم گرانش منظره صوتی آن خواهد بود. موسیقی بازی های ویدیویی از اولین "بلیپ و بلوپ" خود فاصله زیادی گرفته است. موسیقی سمفونیک همچنان با سفرهای بازی های ویدیویی بازیکنان همراه خواهد بود و مانند "Starfield"، آسمان دیگر محدودیت نیست.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت