10 شهریور 1402

زنی گربه ی سباه را در بغل نگه داشته است

نقاشی از تاکه هیجا یومجی

یومجی "تاکه هیجا" شاعر و نقاش ژاپنی بود. او بیش از همه به‌خاطر تصاویر نیهونگا ، زنان و دختران زیبا شناخته می‌شود، او همچنین آثار متنوعی از جمله چندین جلد کتاب، نقاشی های روزنامه‌های سریالی، فوروشیکی، کارت پستال‌ها و کاغذهای طرح‌دار را تولید کرد.

تبریز امروز:

Takehija Yumeji -  زنی گربه ی سیاه را بغل کرده است - تاکه هیجا  یومجی

یومجی "تاکه هیجا" (به ژاپنی: 竹久 夢二竹久 茂次郎  متولد 16 سپتامبر 1884 - و متوفی در  1 سپتامبر 1934) شاعر و نقاش ژاپنی بود. او بیش از همه به‌خاطر تصاویر نیهونگا ، زنان و دختران زیبا شناخته می‌شود، او همچنین آثار متنوعی از جمله چندین جلد کتاب، نقاشی های روزنامه‌های سریالی، فوروشیکی، کارت پستال‌ها و کاغذهای طرح‌دار را تولید کرد.

"تاکه هیجا" در شهر اوکو به دنیا آمد که از آن زمان با  شهر ستوچی در استان اوکایاما، ژاپن ادغام شد. اکنون خانه دوران کودکی او حفظ شده و به روی بازدیدکنندگان باز شده است. پس از تلاش برای گذراندن زندگی با انجام کارهای عجیب و غریب در توکیو، در نهایت در دبیرستان واسه دا سوگیو ، یک مدرسه مقدماتی کالج برای دانشگاه واسه دا در سپتامبر 1902 ثبت نام کرد.

حرفه "تاکه هیجا" در تصویرسازی در ژوئن 1905 پس از برنده شدن در مسابقه ای در مجله چوگاکوسه کای، متعلق به هاکوبونکان، یکی از شرکت های چاپ و نشر برجسته ژاپن، آغاز شد. در این زمان بود که نام یومجی را برگزید. پس از برنده شدن در مسابقه، شروع به مشارکت منظم در هاکو بونکان کرد. فعالیت های او که در توکیو زندگی می کرد او را مورد علاقه اهداف سوسیالیستی قرار داد و برخی از کارهای اولیه او در مجله سوسیالیستی و ضد جنگ هیمین شینبون چوکو گن به نمایش درآمد. پس از حادثه  توطئه سوسیالیستی-آنارشیستی برای ترور امپراتور میجی در سال 1910، بسیاری از افرادی که او در هیمین شینبون با آنها کار می کرد دستگیر و اعدام شدند. تاکحیسا دو روز دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت اما آزاد شد. او حمایت مستقیم خود از جنبش‌های سوسیالیستی را کنار گذاشت، اما در طول زندگی‌اش حس همدردی قوی با مبارزات طبقه پایین را حفظ کرد.

"تاکه هیجا" در سال 1907 با تاماکی کیشی، موضوع بسیاری از نقاشی‌های او و مدیر یک فروشگاه کارت پستال در توکیو، ازدواج کرد. آنها با هم سه پسر داشتند، اما در سال 1909 پس از یک دوران دشوار طلاق گرفتند. پس از طلاق، این دو در سال 1914 فروشگاهی را افتتاح کردند که در آن اجناس مختلف با طرح های تاکهیسا به فروش می رسید. تاکهیسا مدت کوتاهی پس از افتتاح فروشگاه با معشوقه بعدی خود، هیکونو کاسایی آشنا شد."تاکه هیجا"  در سال 1916 توکیو را به مقصد کیوتو ترک کرد  آنها در نوامبر 1918 به توکیو بازگشتند. کاسای در سال 1919 بیمار شد و در سال 1920 درگذشت.

یومجی

زلزله بزرگ کانتو در سال 1923 یک رویداد مهم در حرفه"تاکه هیجا" بود. وی ویرانی فاجعه را در مجموعه‌ای از تصاویر ثبت کرد؛ با این حال، زلزله کسب و کار او را خراب کرد، و این شکستی بود که او چندین سال از آن خلاص نشد.

"تاکه هیجا" و اویو دوست او در سال 1924 با هم به اقامتگاهی خارج از توکیو نقل مکان کردند. با این حال، اویو رابطه خود را در سال بعد قطع کرد. "تاکه هیجا"  ژاپن را ترک کرد تا در 7 مه 1931 در طول زوال دموکراسی تایشو و ظهور دولت میلیتاریستی به ایالات متحده سفر کند. قصد او در ایالات متحده و بعداً اروپا این بود که درک بیشتری از روندهای هنری غربی به دست آورد تا یک موسسه هنری در ژاپن ایجاد کند، هدفی که او هرگز به آن دست یافت. او در سال 1933 به سراسر اروپا سفر کرد. در برلین هفته‌ای دو بار در مدرسه هنر یوهانس ایتتن اکسپرسیونیست باهاوس سخنرانی می‌کرد.

"تاکه هیجا"  بعداً در سال 1933 به ژاپن بازگشت، و از ظهور نازیسم که به نظر"تاکه هیجا"  ویژگی‌های نظامی‌هایی را که در ژاپن به جا گذاشته بود، آشفته بود. چند ماه پس از پذیرش در یک آسایشگاه در استان ناگانو، تاکهیسا در 1 سپتامبر 1934 در سن 49 سالگی درگذشت. او در گورستان زوشیگایا در منطقه ایکبوکورو توکیو به خاک سپرده شد

یومجی با ماندولین

"تاکه هیجا" در طول مدتی که در مدرسه هنر باهاوس سخنرانی می کرد، 10 شاگرد را برای یک دوره نقاشی ژاپنی پذیرفت، که برای آن کتاب مفهوم نقاشی ژاپنی را نوشت، راهنمای دست نویسی برای سبک های مختلف نقاشی شستشوی جوهر که به آلمانی ترجمه شد. او راهنمایی اهمیت خطوط را در هنر ژاپنی  و این فلسفه را بیان کرد که خطوط نماینده ماهیت خطی تفکر درونی هستند.


در مراحل اولیه زندگی "تاکه هیجا" قصد او این بود که شاعر شود. شعری از او در سال 1918 با عنوان "Yoimachigusa [ja]" در سراسر ژاپن جذابیت پیدا کرد. در آن زمان، او قبلاً به هنرهای تجسمی که به خاطر آن به خوبی شناخته می‌شد، وارد شده بود و با تصاویری که در سال 1905 در مجلات منتشر شد، شروع شد. اولین نمایشگاه او از نقاشی های نیهونگا در سال 1912 در کتابخانه شهر کیوتو به نمایش گذاشته شد.

تصویرهای "تاکه هیجا" از شخصیت‌های زن با چشم‌های درشت تأثیر قابل‌توجهی بر ژانر اولیه شوجو مانگا داشت که در آثار هنرمندان تأثیرگذار مانگا مانند ریوکو ایکدا، خالق گل رز ورسای، مشهود است. او همچنین بر کوشیرو اونچی، پدر جنبش سوساکو-هانگا تأثیر زیادی گذاشت. 

 

توفیق وحیدی آذر

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت