21 تیر 1402
اولین چیزی که هر ارمنی در مورد سرزمین خود به شما خواهد گفت این است که ارمنستان اولین سرزمینی بود که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی در سال 301 پس از میلاد پذیرفت. پس بدیهی است که مسیحیت در شکل گیری هویت ملی ارامنه نقش ویژه ای داشته است. ارمنستان یکی از معدود کشورهای سکولار در جهان است که ساختار تک قومی و تک مذهبی خود را حفظ کرده است. بیش از 90 درصد از جمعیت ارمنستان خود را مسیحی می دانند که بیشتر آنها پیرو کلیسای حواری ارمنی هستند. به گفته محققان، مذهب، و به ویژه کلیسای حواری ارمنی، تأثیر زیادی بر توسعه فرهنگ و علم ارمنی، سنتهای ملی و شکلگیری ارزشهای ارمنی - اعم از مثبت و منفی، داشته است.
تبریز امروز:
تسلط کلیسای حواری در ارمنستان
اولین چیزی که هر ارمنی در مورد سرزمین خود به شما خواهد گفت این است که ارمنستان اولین سرزمینی بود که مسیحیت را به عنوان یک دین دولتی در سال 301 پس از میلاد پذیرفت.
پس بدیهی است که مسیحیت در شکل گیری هویت ملی ارامنه نقش ویژه ای داشته است.
ارمنستان یکی از معدود کشورهای سکولار در جهان است که ساختار تک قومی و تک مذهبی خود را حفظ کرده است. بیش از 90 درصد از جمعیت ارمنستان خود را مسیحی می دانند که بیشتر آنها پیرو کلیسای حواری ارمنی هستند.
به گفته محققان، مذهب، و به ویژه کلیسای حواری ارمنی، تأثیر زیادی بر توسعه فرهنگ و علم ارمنی، سنتهای ملی و شکلگیری ارزشهای ارمنی - اعم از مثبت و منفی، داشته است.
صومعه تاتف در منطقه سیونیک ارمنستان. عکس هاسمیک قازاریان اولسون
کلیسا و قانون: "ممتاز و انحصاری"
در سال 1991، ارمنستان قانون "در مورد آزادی وجدان و سازمان های مذهبی" را تصویب کرد، که برای اولین بار تصریح کرد که کلیسای حواری ارمنی "کلیسای ملی مردم ارمنی یک سنگر مهم برای ساختن زندگی معنوی آنها و حفظ ملت است، ". "
در قانون اساسی 1995 اصلاً اشاره ای به کلیسای حواری ارمنی نشده بود، اما به زودی اصلاحاتی اضافه شد که آن را به رسمیت شناخت.
قانون اساسی همچنان می گوید که کلیسا از دولت جدا است، اما "مأموریت استثنایی کلیسای حواری ارمنی را در زندگی معنوی مردم ارمنی، در توسعه فرهنگ ملی و حفظ هویت ملی به رسمیت می شناسد."
سپس در سال 2007، قانون "در مورد روابط بین جمهوری ارمنستان و کلیسای حواری مقدس ارمنستان" به تصویب رسید که امتیازات زیادی به کلیسا اعطا کرد.
شامل:
توسعه برنامه درسی و کتاب درسی "تاریخ کلیسای ارمنی" برای مؤسسات آموزشی دولتی.
دوره های آموزشی داوطلبانه در مدارس با استفاده از ساختمان ها و منابع آنها.
جمع آوری کمک های مالی عمومی و دریافت کمک های مالی معاف از مالیات.
تولید و فروش اقلام و لوازم با اهمیت آیینی که از پرداخت مالیات نیز معاف است.
حفظ نماینده دائم معنوی در بیمارستان ها، خانه های سالمندان و افراد دارای معلولیت و در یگان های نظامی و زندان ها.
نمایی از دریاچه سوان در ارمنستان. عکس از الکساندر دمنتیف
کلیسا به عنوان یک ساختار سیاسی
کارپیس پاشویان، روزنامهنگار و مورخ، میگوید که در یک بافت تاریخی، کلیسای حواری ارمنی همیشه درگیر فرآیندهای سیاسی بوده است و تصور زندگی سیاسی یا عمومی کشور بدون نقش تعیینکننده آن دشوار است. پس از از دست دادن دولت، کلیسای حواری ارمنی وظیفه حفظ هویت ملی را بر عهده گرفت.
پاشویان می گوید که در این عقیده رایج در ارمنستان مقداری حقیقت وجود دارد. اما او یادآوری میکند که انجام این مأموریت دائماً با تخریب همراه بود، «زیرا کلیسا یک ساختار محافظهکار سلسله مراتبی است و نمیتواند تقاضای جامعه برای اصلاحات را برآورده کند و آن را به سمت تحول سوق دهد».
از AAC که مدیریت کلیساهای ارمنی اسرائیل در اورشلیم، یافا، رمله و حیفا و در اردن را بر عهده دارد.
پاتریارک قسطنطنیه از کلیسای حواری ارمنی که مسئولیت کلیه کلیسای حواری ارمنی در ترکیه و جزیره کرت را بر عهده دارد.
همه به صراحت برتری مادرتیر اچمیادزین را به رسمیت می شناسند. اما آنها بدن های مستقل با عملکردهای بسیار متفاوت هستند.
آنها به قدری با یکدیگر متفاوت هستند که حتی در مورد نسل کشی ارامنه و مقامات ترکیه نیز موضع متفاوتی دارند. اما در زمین آنها عملکرد مهم و مفیدی را انجام می دهند. پاشویان میگوید، بهویژه، این به حفظ هویت ارامنه دیاسپورا و حفاظت از میراث ارامنه، به عنوان مثال در اورشلیم، مربوط میشود.
ایروان، 2022. عکس از جام نیوز/ دیوید پیپیا
حملات بی سابقه به کلیسا پس از «انقلاب مخملی»
پاشویان می گوید که کلیسا در طول تاریخ بی طرفی سیاسی خود را حفظ کرده و از درگیری با مقامات سکولار اجتناب کرده است. یکی از دلایل این امر، وحشت مداوم علیه کلیسا و روحانیون ارمنی توسط امپراتوری عثمانی، مقامات تزاری و شوروی بود.
پاشویان توضیح میدهد: «این واقعیت که کلیسا در جریان چنین رویدادهای سیاسی سرنوشتسازی مانند 1 مارس 2008 [اعتراض ضد انتخاباتی که به خشونت ختم شد] سکوت کرد، کاملاً با دکترین سیاسی کلیسا مطابقت دارد.
اما پس از «انقلاب مخملی» 2018، تصویری کاملاً متفاوت در رابطه بین کلیسا و دولت در ارمنستان ایجاد شده است. با روی کار آمدن نیکول پاشینیان، بدون هیچ دلیل خاصی، حملات بیسابقهای به کلیسا و شخص کاتولیکوس تا محاصره محل اقامت وی صورت گرفت.
پاشویان معتقد است: من چنین حمله ای به کلیسا را در کل تاریخ ارمنستان مستقل به خاطر ندارم. مقامات با انجام اقدامات غیرمجاز علیه کلیسا شروع به تجاوز کردند. و نگرش منفی کلیسا نسبت به دولت در این مورد فقط یک پاسخ بود.» .
با این وجود، کاتولیکوس گارگین دوم اخیرا از روسای جمهور سابق ارمنستان دعوت کرد تا راه های نجات کشور را مورد بحث و بررسی قرار دهند.
کلیسا خطری را که امروز ارمنستان را تهدید می کند درک می کند. و علیرغم اینکه این بحث ها نتیجه سیاسی و محتوایی نداشت، از نظر نمادین و اخلاقی بسیار مهم بود.
"برای جامعه این یک دین نیست، بلکه یک روش زندگی است"
مسیحیت دیگر برای جامعه ارمنی یک دین ساده نبود و به یک فرهنگ و نظام ارزشی تبدیل شد. کارپیس پاشویان می گوید که بسیاری از ارامنه، حتی آنهایی که خود را بی ایمان یا ملحد می دانند، از نظر فرهنگی تحت تأثیر مسیحیت هستند.
مجموعه مسیحی باستان گغارد در ارمنستان. عکس از هاسمیک قازاریان
«مسیحیت جهانی است. هر جا که خود را ابراز می کند، بلافاصله آداب و رسوم محلی، سنت ها، حتی برخی از صفات، آیین های نظام مذهبی سابق را می پذیرد. و در ارمنستان کلیسا به زندگی روزمره و در تمام حوزه های آن نفوذ کرده است.
آخرین مداخله قابل توجه AAC در تشکیل یک موضع عمومی مربوط به تصویب ارمنستان در سال 2019 "کنوانسیون استانبول"، به ویژه توافقنامه "در مورد پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی" بود.
کلیسای حواری ارمنی در آن زمان گفت که "مفاد و مفاهیم بسیار نگران کننده" را در آن می بیند و از دولت می خواهد که از تصویب کنوانسیون خودداری کند.
دولت همین کار را کرد.
کلیسای حواری ارمنی نقش اساسی در زندگی تقریباً همه اعضای جامعه دارد. در بسیاری از موارد، علیرغم اینکه سند ازدواج فاقد وزن قانونی است، جوانان ترجیح می دهند به جای ثبت ازدواج در دفتر ثبت ازدواج در کلیسا ازدواج کنند.
تعمید نوزاد نیز به ویژه در میان خانواده های جوان بسیار محبوب است. کودکان را می توان هشت روز پس از تولد تعمید داد. به عنوان یک قاعده، آیین غسل تعمید به یک تعطیلات خانوادگی تبدیل می شود.
بنابراین کلیسا از آغاز تا پایان زندگی مردم را همراهی می کند. همچنین مرسوم است که بیداری و تشییع جنازه را نه در سردخانه ها، بلکه در کلیساها برگزار می کنند. مخصوصاً در شهرها به یک سنت تبدیل شده است. اما، البته، با حضور یک کشیش.
کلیسای حواری ارمنی از نظر محبوبیت در جامعه به طور قابل توجهی از سایر فرقه ها پیشی می گیرد
هر ساله سازمانها و جنبشهای مذهبی جدیدی در ارمنستان ظاهر میشوند، حتی زمانی که جوانان خود را ملحد یا آگنوستیک اعلام میکنند. کلیسای حواری ارمنی اهمیت استثنایی خود را برای کل جامعه حفظ کرده است.
تمام اعیاد مذهبی مهم در ارمنستان جشن گرفته می شود و در سال های اخیر تعداد بیشتری از مردم، به ویژه جوانان، روزه 48 روزه را می گذرانند.
بسیاری از تعطیلات کلیسا آنقدر با شیوه زندگی مردم در هم آمیخته اند که دیگر به عنوان مناسک مذهبی تلقی نمی شوند. بیشتر آنها را سنت های عامیانه می دانند که از نسلی به نسل دیگر در خانواده منتقل شده است.
سونا مارتیروسیان-جام نیوز
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.