20 تیر 1402
کلیسای حواری ارمنی و دولت ارمنستان با هم کنار نمی آیند. آنها عملاً حتی با یکدیگر صحبت نمی کنند. شکاف بین نهادهای کلیدی این کشور از زمان شکست ارمنستان در جنگ دوم قره باغ در سال 2020 افزایش یافته است. و در حالی که ارمنستان به دنبال یک توافق صلح جامع با آذربایجان همسایه و رقیب خود است، کلیسا سنت گذشته را زیر پا گذاشته و درخواست های سیاسی جسورانه ای از جمله استعفای نخست وزیر را مطرح می کند. مقامات ارشد کلیسا دولت را به تسلیم منافع ملی کشور در مذاکرات متهم می کنند و آشکارا در کنار مخالفان قرار می گیرند. مقامات با متهم کردن روحانیون به دخالت در حکومت سکولار و در مورد مالیات بر برخی از اموال کلیسا پاسخ داده اند. کلیسا موضع نخست وزیر در قبال قره باغ را محکوم می کند "در حال حاضر هیچ رابطه ای بین کلیسا و دولت به سادگی وجود ندارد. برای کلیسا، رویکرد مقامات برای حل مناقشه، که در به رسمیت شناختن "قره باغ کوهستانی" آرتساخ به قول ارامنه به عنوان بخشی از آذربایجان خلاصه می شود. اسقف باگرات گالستانیان، رئیس اسقف نشین کلیسای ارمنی تاووش می گوید این غیرقابل قبول است.
تبریز امروز:
نخست وزیر نیکول پاشینیان و کارکین دوم، رئیس کلیسای حواری ارمنی (Primeminister.am)
کلیسای حواری ارمنی و دولت ارمنستان با هم کنار نمی آیند. آنها عملاً حتی با یکدیگر صحبت نمی کنند. شکاف بین نهادهای کلیدی این کشور از زمان شکست ارمنستان در جنگ دوم قره باغ در سال 2020 افزایش یافته است.
و در حالی که ارمنستان به دنبال یک توافق صلح جامع با آذربایجان همسایه و رقیب خود است، کلیسا سنت گذشته را زیر پا گذاشته و درخواست های سیاسی جسورانه ای از جمله استعفای نخست وزیر را مطرح می کند.
مقامات ارشد کلیسا دولت را به تسلیم منافع ملی کشور در مذاکرات متهم می کنند و آشکارا در کنار مخالفان قرار می گیرند.
مقامات با متهم کردن روحانیون به دخالت در حکومت سکولار و در مورد مالیات بر برخی از اموال کلیسا پاسخ داده اند.
کلیسا موضع نخست وزیر در قبال قره باغ را محکوم می کند
"در حال حاضر هیچ رابطه ای بین کلیسا و دولت به سادگی وجود ندارد. برای کلیسا، رویکرد مقامات برای حل مناقشه، که در به رسمیت شناختن "قره باغ کوهستانی" آرتساخ به قول ارامنه به عنوان بخشی از آذربایجان خلاصه می شود. اسقف باگرات گالستانیان، رئیس اسقف نشین کلیسای ارمنی تاووش می گوید این غیرقابل قبول است.
اظهارات وی بازتاب بیانیه ای بود که توسط شورای عالی روحانی کلیسای حواری ارمنی در 23 مه صادر شد، یک روز پس از آن که نیکول پاشینیان، نخست وزیر، گفت ارمنستان آماده است تا قره باغ کوهستانی را به عنوان بخشی از آذربایجان در ازای تضمین های امنیتی برای جمعیت ارمنی منطقه به رسمیت بشناسد. .
در آوریل، رئیس کلیسا، کاتولیکوس همه ارامنه، کارکین دوم (معروف به گارگین دوم)، گفت که دولت و روحانیون برای مدتی فقط "روابط پروتکلی" داشته اند.
و بسیاری متوجه شده اند که نخست وزیر و اعضای ارشد دولت او حداقل از سال 2021 در رویدادهای مهم کلیسا، مانند مراسم عبادت کریسمس، غایب بوده اند.
بذر بی اعتمادی
درگیری بین کلیسا و دولت به آغاز، زمانی که پاشینیان و متحدانش پس از موجی از اعتراضات خیابانی در سال 2018 به قدرت رسیدند، بازمیگردد. "انقلاب مخملی" گارد قدیمی را که به مدت دو دهه بر کشور حکومت کرده بود و از روابط خوبی با کلیسا برخوردار بود، با خود برد. برای لحظه ای کوتاه، به نظر می رسید که شور انقلابی ممکن است نخبگان کلیسایی کشور را نیز به زیر بکشد.
گروهی از کشیش های ناراضی کمپینی را تحت شعار "ارمنستان جدید - پدرسالار جدید" راه اندازی کردند که خواستار برکناری رئیس کلیسا، کاتولیکوس کرکین دوم، و تعدادی از اسقف ها به اتهام دخالت در راه های فاسد دولت سابق شدند.
در آن زمان مقامات جدید از قیام در کلیسا فاصله گرفتند که در نهایت شکست خورد. با این حال، بسیاری از روحانیون مستقر متقاعد شده بودند که پاشینیان قصد دارد آنها را بگیرد.
هرانت میکائیلیان، کارشناس علوم سیاسی با این موضوع موافق است. او به اوراسیانت گفت که حرکت علیه کلیسا در راستای مبارزه مقامات انقلابی با تشکیلات گسترده تر در ارمنستان بود.
میکالیان با اشاره به این واقعیت که یکی از رهبران این حزب میخواهد، گفت: «او [پاشینیان] پیوسته دولت، سپس پارلمان، سپس دادگاهها را زیر سلطه خود درآورد و میخواست علیه کلیسا انقلاب کند که نتیجهای نداشت. شورشیان کلیسا به عنوان رئیس دانشگاه گیومری منصوب شد.
بعداً، شکست ارمنستان در جنگ دوم قره باغ در سال 2020 با پاشینیان به عنوان فرمانده کل، فرصتی برای مخالفان او ایجاد کرد که شامل سیاستمداران مرتبط با رژیم قدیمی و روحانیون بی اعتماد بودند.
یک ماه پس از پایان جنگ، کلیسا به درخواست مخالفان برای استعفای پاشینیان پیوست. روابط بین نهادهای برجسته سیاسی و معنوی کشور به پایین ترین سطح خود در تاریخ سه دهه ای کشور رسید. در حالی که ارمنستان یک کشور سکولار است، قانون اساسی آن "مأموریت انحصاری کلیسای حواری ارمنی را به عنوان کلیسای ملی در زندگی معنوی مردم ارمنی" به رسمیت می شناسد.
اختلاف ها تشدید می شود، به ویژه در چند ماه گذشته کلیسا و دولت با هم رد و بدل کرده اند.
در ماه آوریل، کرکین دوم، کاتولیکوس، با طرح سخنان قبلی پاشینیان مبنی بر اینکه "روحانیانی در کشور ما هستند که به خدا اعتقاد ندارند" تحقیر شد.
روحانی عالی رتبه گفت: فردی که به خدا اعتقاد ندارد نمی تواند روحانی باشد.
پاشینیان در ادامه شدت سخنان خود را بیشتر کرد و گفت: «اگر رابطه بین کلیسا و دولت خوب نیست، پس کلیسا رابطه خوبی ندارد.
نخست وزیر همچنین به وضوح ادعای کارکین دوم مبنی بر اینکه "کلیسا در فرآیندهای سیاسی دخالت نمی کند" و آماده گفتگو با رهبران سیاسی در مورد "مسائل مبرم" است، کم می آورد.
در ماه مه، نخست وزیر از کلیسا دعوت کرد تا رسما وارد جدال سیاسی شود.
"اگر کلیسا بخواهد فعالیت های سیاسی انجام دهد، ارمنستان یک کشور دموکراتیک است و امکان انجام فعالیت های سیاسی وجود دارد. هیچ چیز آنها را از ایجاد یک حزب و راه اندازی فعالیت های سیاسی در این حزب باز نمی دارد. این صادقانه تر است: آنها. با رای دهندگان و رقبای سیاسی در یک هواپیما خواهد بود."
او همچنین پیشنهاد کرد که پارافین وارداتی کلیسا برای ساخت شمع می تواند مشمول عوارض گمرکی باشد که در حال حاضر به دلیل وضعیت آن به عنوان یک کالای خیریه از آن معاف است.
همچنین در ماه مه، دولت آموزش «تاریخ کلیسای ارمنی» را به عنوان یک موضوع جداگانه از برنامه درسی مدارس دولتی حذف کرد. کارکین دوم آن تصمیم را "کوته فکری" خواند. او از مقامات دعوت کرد تا این موضوع را با نمایندگان کروچ در میان بگذارند اما با مخالفت مواجه شد.
اقتدار کلیسا رشد می کند
هرانت میکائیلیان، تحلیلگر سیاسی معتقد است که کلیسا در حال حاضر دست برتر را در رقابت دارد، به ویژه از آنجا که دولت به صراحت اعلام کرده است که تمایل خود را برای به رسمیت شناختن حاکمیت آذربایجان بر قره باغ اعلام کرده است.
او به نظرسنجی اخیر اشاره کرد که اکثریت کمی از ارامنه را با دیدگاه مثبت نسبت به کلیسا نشان میدهد، در مقابل 14 درصد محبوبیت نخستوزیر پاشینیان (باید به انصاف اشاره کرد که هیچ سیاستمداری رتبه بالاتری نداشت).
میکائیلیان گفت: در این شرایط، پاشینیان قدرت مشروعیت زدایی از کلیسا را ندارد.
استپان دانیلیان، تحلیلگر و محقق روابط بین مقامات مذهبی و سکولار، با این موضوع موافق است.
"تا سال 2018 من یکی از منتقدان کلیسا بودم، زیرا این کلیسا با مقامات ادغام شده بود. اکنون مسیرهای کلیسا و مقامات از هم جدا شده است که می توان از آن استقبال کرد. این باعث رشد اقتدار کلیسا شد. و این به این دلیل اتفاق افتاد که قبلاً منجر به سقوط اقتدار آن شد. اکنون کلیسا به عنوان یک نهاد کاملاً مستقل تلقی می شود، نهادی که نگرانی های عمومی را منعکس می کند و مسئولیت اشتباهات مقامات را ندارد." .
Arshaluis Mgdesya
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.