خبر های ویژه

پارادوکس «تضمین امنیت»: اگر خیلی ضعیف باشد از اوکراین محافظت نمی‌کند؛ اگر خیلی قوی باشد روسیه آن را نمی‌پذیرد

1 شهریور 1404

موانع زیادی هنوز بر سر راه صلح ارمنستان و آذربایجان وجود دارد

20 مرداد 1404

مسیر ترامپ برای صلح و شکوفایی نام گدرگاه زنگزور شذ

17 مرداد 1404

جامعه ارمنستان به دو بخش تقسیم شده است: طرفدار اروپا و طرفدار روسیه

1 مرداد 1404

محدودیت‌های قانونی نسل‌کشی: درس‌هایی که قتل‌عام سربرنیتسا درباره غزه به ما می‌آموزد

26 تیر 1404

روسیه مرگ وزیر حمل و نقل خود را تأیید کرد، 

16 تیر 1404

منازعه ایران و اسرائیل، موقعیت دشوار ژئوپلیتیکی ارمنستان را برجسته می‌کند

4 تیر 1404

منازعه دولت و کلیسا در ارمنستان به سوی جنون پیش می‌رود

4 تیر 1404

خاطره ی جنگی از خنجرهای پشت پرده

26 خرداد 1404

سارکوزی نشان لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار فرانسه را از دست داد

26 خرداد 1404

کاهش شدید تجارت الماس و طلا، ضربه‌ای به گردش تجاری ارمنستان

22 خرداد 1404

ارمنستان با دستیابی به پیشرفت در هوش مصنوعی، در تلاش برای تبدیل شدن به قطب نوآوری منطقه‌ای است

22 خرداد 1404

چهل درصد والدین دانمارکی، در مدیریت الکل نوجوانان با مشکل مواجه‌اند

19 خرداد 1404

عملیات «تار عنکبوت» اوکراین فقط هواپیماها را نابود نکرد – بلکه این ایده که پایگاه‌هایی دور از خط مقدم امن هستند را نیز زیر سوال برد

16 خرداد 1404

تارعنکبوت چگونه تنیده شد

12 خرداد 1404

موسیقی علیه سکوت، موزیسین‌ها برای فلسطین می‌نوازند

11 خرداد 1404

8 خرداد 1402

روسیه و ایران درباره کریدور ریلی جدید از طریق آذربایجان به توافق رسیدند

این مسیر اهمیت جدیدی پیدا کرده است زیرا روسیه به دنبال جایگزینی مسیرهای تجاری سابق خود است که به دلیل تحریم های غرب قطع شده است.

روسیه و ایران توافق کردند که خط آهنی را تکمیل کنند که روسیه را به بنادر خلیج فارس متصل می‌کند و یک خط حیاتی حمل‌ونقل - از طریق آذربایجان به عنوان یک راه ارتباطی حیاتی - برای دو کشور تحریم‌شده فراهم می‌کند. روسای جمهور روسیه و ایران، ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی، روز 27 اردیبهشت ماه توافقنامه ای را برای ساخت یک قطعه 170 کیلومتری از راه آهن شمال ایران از آستارا در مرز آذربایجان تا شهر رشت امضا کردند. هنگامی که این بخش تکمیل شود - که اکنون برای سال 2027 برنامه ریزی شده است - به حمل و نقل ریلی بدون وقفه در امتداد آنچه که به عنوان کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INTSC) شناخته می شود، اجازه می دهد تا روسیه را به اقیانوس هند متصل کند. راه‌آهن مدت‌هاست که در تابلوی نقشه‌کشی قرار دارد و آذربایجان در سال 2016 موافقت کرد تا به طور جزئی (همراه با ایران) ساخت بخش آستارا - رشت را تامین کند. اما در سال 2018، باکو به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران از این توافق صرف نظر کرد. ..........همکاری در این کریدور با مشارکت نزدیک با آذربایجان ادامه دارد و به زودی روی تهیه و امضای اسناد در قالب سه جانبه با طرف آذربایجانی حساب می کنیم. پاسخ آذربایجان اما بی سر و صدا بوده است. در هفته ای که از امضای توافق روسیه و ایران می گذرد، مقامات کمی درباره آن صحبت کرده اند. به طور کلی، باکو بیشتر ترجیح می دهد نقش رو به رشد خود را در مسیر ترانزیتی کلیدی دیگر - کریدور میانه، حمل و نقل کالا بین اروپا و آسیا در حالی که روسیه و ایران را دور می زند، تبلیغ کند. این مسیر نیز به همین دلایل از زمان جنگ اوکراین اهمیت پیدا کرده است. افزایش همزمان دو کریدور متقاطع، آذربایجان را در موقعیتی منحصر به فرد قرار داده است. راه‌آهن آذربایجان در سال 2022 نسبت به سال 2021 رشد 63 درصدی ترافیک ترانزیتی را گزارش کرده است که هیچ پیشرفت قابل توجهی در زیرساخت‌ها نداشته است.

تبریز امروز:

Azerbaijani train(عکس: راه آهن آذربایجان)
روسیه و ایران توافق کردند که خط آهنی را تکمیل کنند که روسیه را به بنادر خلیج فارس متصل می‌کند و یک خط حیاتی حمل‌ونقل - از طریق آذربایجان به عنوان یک راه ارتباطی حیاتی - برای دو کشور تحریم‌شده فراهم می‌کند.

روسای جمهور روسیه و ایران، ولادیمیر پوتین و ابراهیم رئیسی، روز 27 اردیبهشت ماه توافقنامه ای را برای ساخت یک قطعه 170 کیلومتری از راه آهن شمال ایران از آستارا در مرز آذربایجان تا شهر رشت امضا کردند.

هنگامی که این بخش تکمیل شود - که اکنون برای سال 2027 برنامه ریزی شده است - به حمل و نقل ریلی بدون وقفه در امتداد آنچه که به عنوان کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب (INTSC) شناخته می شود، اجازه می دهد تا روسیه را به اقیانوس هند متصل کند.

راه‌آهن مدت‌هاست که در تابلوی نقشه‌کشی قرار دارد و آذربایجان در سال 2016 موافقت کرد تا به طور جزئی (همراه با ایران) ساخت بخش آستارا - رشت را تامین کند. اما در سال 2018، باکو به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران از این توافق صرف نظر کرد.

اما این کریدور پس از حمله به اوکراین و تلاش‌های اقتصادی غرب برای منزوی کردن اقتصادی روسیه جان تازه‌ای گرفت.

نشریه صنعتی RailFreight.com نوشت: اغراق نیست اگر بگوییم INSTC به عنوان یک رویای دور از ذهن برای اتصال اروپا به هند از طریق یک کریدور زمینی که از روسیه، آذربایجان، ارمنستان و ایران می گذرد، آغاز شد. با این وجود، پس از آن که روسیه به دنبال تحریم‌های غرب در سال 2022، مسیرهای تجاری و حمل‌ونقل جدیدی را آغاز کرد، اهمیت آن افزایش یافت.

اکنون این روسیه خواهد بود که بودجه ساخت راه آهن را به میزان 1.3 میلیارد یورو وام بین دولتی تامین می کند. مقامات روسی و ایرانی هر دو پتانسیل این پروژه را با عبارات دورانی توصیف کرده اند.

پوتین در این امضا گفت: «این واقعاً یک رویداد بزرگ برای منطقه، برای زیرساخت‌های حمل‌ونقل کل جهان است. "به تنوع قابل توجهی در جریان حمل و نقل جهانی کمک خواهد کرد. محموله ها در امتداد کریدور جدید از مزایای رقابتی قابل توجهی برخوردار خواهند بود. او گفت که این مسیر باید ترانزیت بار بین سن پترزبورگ و بمبئی را از 30 تا 45 به ده روز کاهش دهد.

آندره بلوسوف معاون اول نخست وزیر روسیه گفت: حمل و نقل زمینی بار بین روسیه و ایران می تواند تا سال 2030 به 45 میلیون تن برسد که سه برابر رقم فعلی است.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی رئیس جمهور کشور به رسانه ها گفت: درآمد ایران از این پروژه می تواند با صادرات نفت این کشور رقابت کند. و رسانه های ایرانی بارها واردات این پروژه را با کانال سوئز مقایسه کرده اند.

پوتین در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در 24 ماه مه گفت: در حالی که قرارداد ساخت بخش آستارا-رشت فقط دوجانبه بود، اما بین ایران و روسیه، این دو کشور به زودی قرارداد جداگانه‌ای را با آذربایجان در مورد کریدور امضا خواهند کرد.

وی گفت: همکاری در این کریدور با مشارکت نزدیک با آذربایجان ادامه دارد و به زودی روی تهیه و امضای اسناد در قالب سه جانبه با طرف آذربایجانی حساب می کنیم.

پاسخ آذربایجان اما بی سر و صدا بوده است. در هفته ای که از امضای توافق روسیه و ایران می گذرد، مقامات کمی درباره آن صحبت کرده اند. به طور کلی، باکو بیشتر ترجیح می دهد نقش رو به رشد خود را در مسیر ترانزیتی کلیدی دیگر - کریدور میانه، حمل و نقل کالا بین اروپا و آسیا در حالی که روسیه و ایران را دور می زند، تبلیغ کند. این مسیر نیز به همین دلایل از زمان جنگ اوکراین اهمیت پیدا کرده است.

افزایش همزمان دو کریدور متقاطع، آذربایجان را در موقعیتی منحصر به فرد قرار داده است. راه‌آهن آذربایجان در سال 2022 نسبت به سال 2021 رشد 63 درصدی ترافیک ترانزیتی را گزارش کرده است که هیچ پیشرفت قابل توجهی در زیرساخت‌ها نداشته است.

وی افزود: ما سال هاست که در حال اجرای پروژه هایی در زمینه حمل و نقل هستیم. الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در ژانویه در اظهاراتی به مطبوعات محلی گفت: جنگ روسیه و اوکراین اهمیت کار ما را افزایش داده است. ما معتقدیم 15 تا 30 میلیون تن محموله از خاک آذربایجان تنها از طریق کریدور حمل و نقل شمال - جنوب قابل حمل است. این رقم بسیار بالایی است. در حال حاضر تمام فرصت های ترانزیتی آذربایجان درصد کمی از آن را تشکیل می دهد. بنابراین کریدور حمل و نقل شمال-جنوب پروژه ای است که می تواند با کریدور میانه رقابت کند.

به نظر می رسد نقش کلیدی آذربایجان در کمک به روسیه و ایران برای فرار از انزوای اقتصادی که اروپا و ایالات متحده در تلاش هستند تحمیل کنند، برای روابط باکو با غرب مشکل ایجاد می کند. در بخشی از سایت Caliber.az، یکی از سایت‌های مرتبط با وزارت دفاع آذربایجان، از این مسیر به عنوان «کریدور فرار از تحریم‌ها» یاد شده است. با این حال به نظر می رسد آذربایجان از بررسی دقیق سایر کشورهای منطقه مانند گرجستان، ارمنستان و ترکیه برای تسهیل تجارت روسیه پس از تحریم ها اجتناب کرده است.

با این حال، موانع سیاسی دیگری خواهد بود: با توجه به اینکه روابط دو همسایه از سال 2020 به طور چشمگیری بدتر شده است، تکیه بر پیوند آذربایجان و ایران می تواند خطرناک باشد. وزارت خارجه آذربایجان در ماه آوریل گفت که روابط در پی حمله به یک نماینده پارلمان آذربایجان که باکو ایران را مقصر آن دانسته است، به "نقطه بحران" رسیده است.

Haqqin.az در مطلبی در ماه آوریل نوشت: «روابط بین جمهوری آذربایجان و ایران در حال حاضر کاملاً تیره است، حتی خطر درگیری نظامی مستقیم وجود دارد». با در نظر گرفتن این موضوع، دشوار است که بگوییم احتمال پیوستن آذربایجان به توافقنامه در راه آهن چقدر واقعی است.

اما روابط اقتصادی می تواند برعکس، تنش های سیاسی را کاهش دهد. فرهاد ممدوف، مدیر اندیشکده باکو مرکز مطالعات قفقاز جنوبی گفت: نیاز روسیه و ایران به راه آهن می تواند دست باکو را در مذاکرات با دو همسایه خود تقویت کند.

ممدوف خاطرنشان کرد که سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه بارها نسبت به کاهش تنش بین جمهوری آذربایجان و ایران ابراز امیدواری کرده است. ممدوف به اوراسیا نت گفت: تنش فعلی بین ایران و آذربایجان با این پروژه [راه آهن] مرتبط نیست، اما بر اجرای آن تأثیر منفی می گذارد. در این زمینه روسیه بیشترین علاقه مندی به این پروژه را دارد و حداکثر تلاش را برای کاهش تنش بین باکو و تهران به کار می گیرد.

 

منبع : اوراسیانت

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت