26 اردیبهشت 1402
در مورد انتخابات ترکيه، نگاه ما ايرانيها بيشتر به اين معطوف است که آيا رجب طيب اردوغان برنده خواهد بود يا رقيب او کمال قليچدار اوغلو؟ اينکه کداميک از اين دو نفر رئيس جمهور آينده ترکيه خواهد بود، از جهاتي مهم است به ويژه در مورد سياستهاي منطقهاي و شايد هم چگونگي روابط ترکيه با ايران، ولي مهمتر از مشخص شدن برنده انتخابات ترکيه، خود انتخابات ترکيه بود که در ايران توجه چنداني به آن نشد. انتخابات اخير ترکيه دو نکته بسيار قابل توجه هم داشت که براي مسئولين نظام جمهوري اسلامي بايد بسيار قابل تأمل باشد. يک نکته اينست که رئيس جمهور مستقر ترکيه با اينکه 21 سال زمام امور اين کشور را در دست داشته و هماکنون نيز در رأس قدرت است، به خاطر فقط نيم درصد کم آوردن رأي از حدنصاب پيروز شدن، بدون اما و اگر پذيرفت با رقيبش به دور دوم برود و دو هفته ديگر مجدداً شانس خود را امتحان کند. شوراي عالي انتخابات ترکيه بسيار سريع و بدون آنکه مشکلي براي رقيب رئيس جمهور مستقر به وجود بياورد صحت انتخابات را تأييد کرد و به هر دو نامزد تکليف کرد در انتخابات دور دوم شرکت کنند تا مردم با آراء خود يکي از آن دو را به عنوان رئيس جمهور آينده انتخاب نمايند. نکته دوم، مشارکت 88 درصدي واجدين شرايط رأي دادن در اين انتخابات است که بايد آن را نتيجه طبيعي برگزاري آزاد اين انتخابات دانست. مسئولان برگزاري انتخابات ترکيه، نه کسي را با ايرادهاي بنياسرائيل ردصلاحيت کردند و نه انتخابات را مهندسي شده برگزار کردند. طبعاً هر کشوري براي برگزاري انتخابات قوانيني دارد که بايد آنها را رعايت کند و ترکيه هم در چارچوب قوانين موجود اقدام به برگزاري اين انتخابات کرده است. اين روش است که مردم را به حضور در پاي صندوقهاي رأي تشويق ميکند و ميزان مشارکت را به 88 درصد واجدين شرايط رأي دادن ميرساند.
تبریز امروز:
در مورد انتخابات ترکيه، نگاه ما ايرانيها بيشتر به اين معطوف است که آيا رجب طيب اردوغان برنده خواهد بود يا رقيب او کمال قليچدار اوغلو؟
اينکه کداميک از اين دو نفر رئيس جمهور آينده ترکيه خواهد بود، از جهاتي مهم است به ويژه در مورد سياستهاي منطقهاي و شايد هم چگونگي روابط ترکيه با ايران، ولي مهمتر از مشخص شدن برنده انتخابات ترکيه، خود انتخابات ترکيه بود که در ايران توجه چنداني به آن نشد. انتخابات اخير ترکيه دو نکته بسيار قابل توجه هم داشت که براي مسئولين نظام جمهوري اسلامي بايد بسيار قابل تأمل باشد. يک نکته اينست که رئيس جمهور مستقر ترکيه با اينکه 21 سال زمام امور اين کشور را در دست داشته و هماکنون نيز در رأس قدرت است، به خاطر فقط نيم درصد کم آوردن رأي از حدنصاب پيروز شدن، بدون اما و اگر پذيرفت با رقيبش به دور دوم برود و دو هفته ديگر مجدداً شانس خود را امتحان کند. شوراي عالي انتخابات ترکيه بسيار سريع و بدون آنکه مشکلي براي رقيب رئيس جمهور مستقر به وجود بياورد صحت انتخابات را تأييد کرد و به هر دو نامزد تکليف کرد در انتخابات دور دوم شرکت کنند تا مردم با آراء خود يکي از آن دو را به عنوان رئيس جمهور آينده انتخاب نمايند.
نکته دوم، مشارکت 88 درصدي واجدين شرايط رأي دادن در اين انتخابات است که بايد آن را نتيجه طبيعي برگزاري آزاد اين انتخابات دانست. مسئولان برگزاري انتخابات ترکيه، نه کسي را با ايرادهاي بنياسرائيل ردصلاحيت کردند و نه انتخابات را مهندسي شده برگزار کردند. طبعاً هر کشوري براي برگزاري انتخابات قوانيني دارد که بايد آنها را رعايت کند و ترکيه هم در چارچوب قوانين موجود اقدام به برگزاري اين انتخابات کرده است. اين روش است که مردم را به حضور در پاي صندوقهاي رأي تشويق ميکند و ميزان مشارکت را به 88 درصد واجدين شرايط رأي دادن ميرساند.
ايران قبل از انقلاب اسلامي از انتخابات آزاد محروم بود و مسئولان دولتي وقتي به صورت نمايشي انتخاباتي برگزار ميکردند که مثلاً نمايندگان مجلس مشخص شوند، کاري به آراء مردم نداشتند. آنها اسامي مورد نظرشان، که معمولاً از انگليس و بعدها آمريکا به آنها ديکته ميشد، را اعلام ميکردند و در مورد ميزان مشارکت مردم نيز با آمارهاي جعلي آنچه را که خودشان ميخواستند اعلام ميکردند و اصولاً مجالی هم براي ايراد و اعتراضي باقي نميگذاشتند. قانون انتخابات وجود داشت اما آنها به همان قانون که خودشان نوشته بودند نيز پايبندي نشان نميدادند.
بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، مردم ايران به انتخابات روي خوش نشان دادند و با مشارکت چشمگير قريب به اتفاق واجدين شرايط رأي به نظام جمهوري اسلامي، قانون اساسي، رئيس جمهور و نمايندگان مجلس رأي دادند. از ويژگيهاي مهم انقلاب اسلامي يکي اين بود که برخلاف بسياري از انقلابها که سران آن بدون مراجعه به آراء مردم اهداف خود را محقق ميکنند در اين انقلاب فقط يکماه و نيم بعد از پيروزي همهپرسي برگزار شد و در يکسال اول عمر آن، چهار بار مردم به پاي صندوقهاي رأي رفتند. ويژگي ديگر اينکه هيچ انتخاباتي به بهانه جنگ يا شرايط بحراني به تأخير نيفتاد و همگي در موعد مقرر برگزار شدند. همين ویژگيها موجب شدند مشارکت مردم در انتخابات ايران دوران جمهوري اسلامي تا چند دهه از نصاب بالائي برخوردار باشد و ما ايرانيان اين حضور را به عنوان پشتوانه مردمي نظام جمهوري اسلامي به رخ جهانيان بکشيم و به آن افتخار کنيم.
متأسفانه در چند انتخابات اخير، به دليل عدم رعايت قانون، ردصلاحيتهاي سليقهاي و برگزاري مهندسي شده انتخابات، ميزان مشارکت مردمي در انتخابات، اعم از رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان، بشدت تنزل کرده و به نزديک 40 درصد رسيده است. اين ريزش شديد مشارکت براي نظام جمهوري اسلامي که بزرگترين تکيهگاهش پشتوانه مردمي است بهيچوجه قابل قبول نيست. مسئولان برگزاري انتخابات کشورمان بايد با پايبندي عملي به قانون، کنار گذاشتن اعمال سليقه و پرهيز از مهندسي کردن انتخابات، مردم را به حضور حداکثري در پاي صندوقهاي رأي تشويق کنند. مردم ما نبايد حسرت ترکيه شدن ايران را بخورند، ايران انقلابي از طريق بازگشت به حال و هواي آزاد و پاک سالهاي اول بعد از پيروزي نقلاب اسلامي بايد کاري کند که براي ترکيه و ساير کشورها الگو باشد. همين آقاي اردوغان زماني که شهردار اسلامبول بود در سفري به تهران، انقلاب و نظام جمهوري اسلامي ايران به رهبري امام خميني را سرمشق خود معرفي کرده بود، حالا چه شده که ما بايد از انتخابات ترکيه درس بگيريم؟
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.