17 اردیبهشت 1402
حمله روسیه به اوکراین، گرجستان را در مرکز مسیر اصلی ترانزیتی جایگزین قرار داد که شرق را به غرب متصل می کند و در عین حال روسیه را دور می زند. اما در حالی که فرصت های جدیدی که به ارمغان آورد در گرجستان و جاهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است، نگرانی ها در مورد اینکه تفلیس ممکن است به دنبال استفاده از اهمیت ژئوپلیتیک رو به رشد خود به عنوان ابزاری برای چانه زنی با غرب باشد، افزایش می یابد.
تبریز امروز:
نینی گابریچیدزه 3 مه 2023
بندر پوتی گرجستان یک گره کلیدی در کریدور میانی است (فیس بوک؛ ترمینال های APM پوتی)
روابط بین دولت گرجستان و متحدان غربی آن اخیراً آرام بوده است. درخواست برای اصلاحات دموکراتیک از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده به طور فزاینده ای با حملات و تئوری های توطئه تفلیس مواجه می شود.
تنش ها در همه جا احساس شده است، از نمایش مکرر نارضایتی متقابل گرفته تا رفتار ناراحت کننده رهبران گرجستان در دیدارهای سطح بالا با همتایان اروپایی خود.
با یک استثنا: وقتی کلمه "اتصال" به میان می آید، مقامات گرجستان ناگهان اعتماد به نفس پیدا می کنند و خوشحال می شوند که پتانسیل ترانزیتی را که تغییرات ژئوپلیتیکی سال گذشته به کشور داده بود، به متحدان خود ارائه دهند.
حمله روسیه به اوکراین، گرجستان را در مرکز مسیر اصلی ترانزیتی جایگزین قرار داد که شرق را به غرب متصل می کند و در عین حال روسیه را دور می زند. اما در حالی که فرصت های جدیدی که به ارمغان آورد در گرجستان و جاهای دیگر مورد استقبال قرار گرفته است، نگرانی ها در مورد اینکه تفلیس ممکن است به دنبال استفاده از اهمیت ژئوپلیتیک رو به رشد خود به عنوان ابزاری برای چانه زنی با غرب باشد، افزایش می یابد.
کورنلی کاکاچیا، رئیس موسسه سیاست گرجستان (GIP)، یک اندیشکده مستقر در تفلیس، گفت: «از بیرون به نظر می رسد که دولت وسوسه شده است از این عامل ژئوپلیتیکی استفاده کند و گاهی اوقات حتی با زبان سیاه نمایی با غرب صحبت می کند. .
پروژه کریدور میانه که به نام مسیر حمل و نقل بین المللی ترانس خزر نیز شناخته می شود، کریدور ترانزیتی است که شرق آسیا و اروپا را از طریق آسیای مرکزی و قفقاز جنوبی به هم متصل می کند، سال هاست وجود داشته و به عنوان بخشی از ابتکار کمربند و جاده چین شتاب گرفته است. اما مسیر چندوجهی که از دو دریا و چندین کشور عبور میکرد، کمتر از مسیر زمینی شمالی راحتتر از طریق روسیه مورد توجه قرار میگرفت تا اینکه جنگ انبوه محمولههای بینالمللی را به سمت جنوب منحرف کرد.
و با شروع صف کشیدن کامیون ها در مرزهای گرجستان، این موضوع در دستور کار جلسات بین المللی سطح بالا قرار گرفت و به تدریج به بخشی جدایی ناپذیر از گفتمان غرب در مورد گرجستان تبدیل شد.
کریدور میدل در جریان جلسه استماع اخیر سنا برای روبین دانیگان، نامزد بعدی سفیر ایالات متحده در تفلیس، پس از اینکه از او در مورد راه های مقابله با نفوذ روسیه در گرجستان سؤال شد، مطرح شد.
کار ما با گرجستان در زمینه همکاری امنیتی و همکاری اقتصادی، تلاش برای ادغام گرجستان با غرب از طریق یک کریدور میانی، از طریق زیرساخت های انرژی و زیرساخت های حمل و نقل، همه اینها اقداماتی است که واقعاً به تقویت آینده گرجستان کمک می کند. دانیگان که تجربه گسترده ای در دیپلماسی انرژی دارد و اکنون به عنوان معاون دستیار وزیر امور خارجه خدمت می کند، گفت: در صورت تایید، این موضوع را در اولویت قرار می دهم زیرا فکر می کنم ضروری است.
صداهای مختلف در محافل اندیشکده آمریکایی و اروپایی در درخواست خود از دولت های غربی برای تمرکز بیشتر بر گرجستان، موضوع ایمن سازی مسیرهای ترانزیتی را مطرح کرده اند.
و در 14 ماه پس از آغاز جنگ مسکو علیه اوکراین، مقامات گرجستان برای استفاده از این فرصت حرکت کرده اند: تفلیس پروژه پایان بحث برانگیز بندر دریای عمیق آناکلیا را احیا کرد، که این بار با دولت به عنوان سهامدار عمده ساخته می شود. خواستار سرمایه گذاری خصوصی برای پوشش بقیه. و دولت برای تکمیل ساخت بزرگراه اصلی شرق به غرب کشور و نوسازی سیستم راه آهن در تلاش برای افزایش ظرفیت برای جابجایی محموله های بین المللی بیشتر عجله کرده است.
بزرگترین نقطه برجسته تلاش ها تا به امروز، شاید راه اندازی یک پروژه کابل زیر آب بود که سیستم های برق اروپا و قفقاز جنوبی را به هم متصل می کرد و صادرات برق از این منطقه را تسهیل می کرد. در حالی که آذربایجان به عنوان صادرکننده کلیدی در نظر گرفته می شود، تفلیس بلندپروازی های خود را برای افزایش تولید برق برای صادرات بالقوه ابراز کرده است که در برخی مواقع باعث ایجاد اختلافات محلی می شود.
کاکاچیا خود این پروژه را یک پیشرفت مثبت میداند، اما نگران است که دولت گرجستان با گرایش اقتدارگرا بخواهد از نقش جدید این کشور برای چانهزنی با غرب استفاده کند.
او گفت که دولت حزب رویای گرجستان "فکر می کند که وزن ژئوپلیتیکی آن در بحبوحه جنگ اوکراین و ظهور این کریدورها به قدری مهم است که اروپا باید مثلاً روی عقب نشینی دموکراتیک در کشور چشم بپوشد." کاکاچیا گفت که او معتقد است تفلیس با نمونه آذربایجان جسور شده است، زیرا فقدان دموکراسی آن اتحادیه اروپا را از همکاری و امضای توافقنامه های انرژی با آن منصرف نکرده است.
کاکاچیا گفت: «اما تفاوت عمده این است که آذربایجان نه جاه طلبی های یورو-آتلانتیک دارد و نه به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است.
این تحولات در حالی اتفاق میافتد که گرجستان در انتظار است\
تصمیم اتحادیه اروپا در مورد درخواست آن برای عضویت نامزد. این فرصت نادر یکی دیگر از تأثیرات مهم جنگ اوکراین و تغییر متعاقب آن در تفکر ژئوپلیتیک در اروپا بود. اما به نظر میرسد که دو قطبیسازی سیاسی و چالشهای دموکراتیک، همراه با لفاظیهای ضدغربی تفلیس، منجر به شکست نامزد شدن در اولین تلاش آن در سال گذشته شده است.
نتیجه در اواخر سال جاری به پیشرفتی بستگی دارد که تصور می شود گرجستان در 12 اولویت اصلاحاتی که بروکسل وضعیت نامزدی کشور را مشروط کرده است، داشته است. مشخص نیست که نقش آن به عنوان یک کریدور تا چه اندازه با چالشهای دموکراتیک پایدار مقابله میکند.
سونیا شیفرز، مدیر دفتر قفقاز جنوبی بنیاد آلمانی هاینریش بول، به اوراسیا نت گفت: از منظر اتحادیه اروپا، چالش ایجاد تعادل بین ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک با ارزش ها خواهد بود که بخشی جدایی ناپذیر از منافع سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تشکیل می دهد. به گفته شیفرز، دولت گرجستان تا حدی از رویکرد ژئوپلیتیکی که اتحادیه اروپا از زمان تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین دنبال کرده است، سود می برد.
شیفرز گفت: «میتوان استدلال کرد که ارزشها باید بخشی از ژئوپلیتیک اتحادیه اروپا باشند، اما در واقعیت، همیشه در خط مقدم نیستند.
گرجستان قبلاً افزایش قابل توجهی در گردش کالا و ترافیک حمل و نقل در سال گذشته گزارش کرده است، اما انتظار می رود که کریدور میانه تنها پس از غلبه بر چالش های زیرساختی کشورهای ترانزیتی به پتانسیل واقعی خود برسد. امید است که این کریدور صادرات محموله، نفت و برق را تسهیل کند. ماه گذشته، راه آهن گرجستان محموله های خودروهای تویوتا، بی ام و و آئودی را به آسیای مرکزی راه اندازی کرد. در سال جاری، قزاقستان صادرات نفت و اورانیوم را از طریق کریدور میانه آغاز کرد. کارشناسان پیش بینی می کنند که اگر این چالش ها به درستی مورد توجه قرار گیرند، مسیر ارتباط خود را حتی پس از پایان جنگ در اوکراین حفظ خواهد کرد.
در نهایت، اتکای بیش از حد به این نقش در روابط خارجی ممکن است ریسکی برای دولت گرجستان نباشد. اعتراضات اخیر طرفدار اتحادیه اروپا علیه قوانین پیشنهادی ماموران خارجی نشان دهنده تعهد ریشه دار مردم گرجستان به ادغام اروپایی است، روندی که در آخرین نظرسنجی ها منعکس شده است. شکست دیگری در به دست آوردن این وضعیت ممکن است هزینه سیاسی داخلی داشته باشد.
کاکاچیا گفت: «غرب و به ویژه اتحادیه اروپا گرجستان را تنها به دلیل وزن ژئوپلیتیک آن نمی پذیرد. وزن ژئوپلیتیک مهم است، اما بدون کار مرتبط با تحقق 12 توصیه، در مورد مسائل دموکراسی، حقوق بشر و حاکمیت قانون، کشور نمی تواند در مسیر ادغام اروپا حرکت کند.
نینی گابریچیدزه روزنامه نگار اهل تفلیس
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.