خبر های ویژه

برخورد با بانيان ضعف ديپلماسي

25 مرداد 1404

به مناسب روز خبرنگار! اگر روزنامه نگاران نگویند و نپرسند وننویسندچه کسانی باید بگویند و بپرسند و بنویسند.

17 مرداد 1404

طرحي نو دراندازيم

12 مرداد 1404

کسادي بازار سوداگري با اتباع

28 تیر 1404

تضاد مطامع افراطي با منافع ملي

24 تیر 1404

مذاکره، مسير اعتدال

20 تیر 1404

از "قوناق اوی" باسمنج تا ۲۵سال وزیر خارجه دوره ناصری در دوره قاجار

18 تیر 1404

آیا اژدهای چینی به ایران خواهد آمد؟

12 تیر 1404

نفوذي‌ها و جنگ تحميلي 12 روزه

8 تیر 1404

پیروزی بر رژیم صهیونی، سیلی سخت به آمریکا و اتحاد و یکصدایی فوق‌العاده ملت

6 تیر 1404

ملت ایران در مقابل جنگ و صلح تحمیلی محکم می‌ایستد و تسلیم نخواهد شد

28 خرداد 1404

ایجاد حس آرامش برای مردمان در شرایط جنگی

27 خرداد 1404

نیروهای مسلح، رژیم رذل صهیونی را بیچاره خواهندکرد

23 خرداد 1404

شأن و جایگاه بی‌نظیر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان این جایگاه وزین را حفظ کنند

22 خرداد 1404

براي تأمين صيانت قوه قضائيه

19 خرداد 1404

پیشرفت، امنیت و رفاه با ادامه مسیر عقلانیت امام(ره)

14 خرداد 1404

12 آذر 1401

فاصله‌اي که مجلس تا مدرس دارد

در اين ميان، استقلال مجلس از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. مجلس بايد بتواند بدون دخالت‌ها و چانه‌زني‌ها و فشارهاي بيروني، درباره رأي اعتماد دادن به وزرا، سؤال کردن از وزرا و استيضاح آنان تصميم بگيرد و آن را عملي نمايد. بايد بتواند مسئولين دستگاه‌هاي مختلف و رده‌هاي مختلف را به خاطر عملکردهاي ضعيف و يا تخلفاتشان از قانون، زير سؤال ببرد و وادار به کناره‌گيري نمايد. بايد زبان مردم باشد و مشکلات مردم را بي‌کم و کاست مطرح و براي حل آنها تلاش کند.

تبریز امروز:

⬅️ روز مجلس که 10 آذر بود هم گذشت و همانطور که پيش‌بيني مي‌شد نمايندگان و دست ‌اندرکاران امور مجلس شوراي اسلامي به ارائه فهرستي از عملکرد خود در بخش تقنين اکتفا کردند.
انتظار اين بود که علاوه بر وزن‌کشي جسمي، ساکنان خانه ملت به وزن‌کشي روحي هم مي‌پرداختند و به مردم گزارش مي‌دادند در جهت نزديک شدن به کسي که «روز مجلس» به احترام او و به مناسبت سالروز شهادت او به اين نام‌گذاري مفتخر شده، چه اقداماتي کرده‌اند. در وزن‌کشي روحي، مشخص خواهد شد ساکنان خانه ملت، چه ميزان مردمي فکر مي‌کنند، براي حل مشکلات مردم چه تلاش‌هائي مي‌نمايند، براي ساده ‌زيست شدن چه گام‌هائي برداشته‌اند، در زمينه حفاظت از استقلال مجلس چه کرده‌اند، به وظيفه نظارتي خود بر ساير قوا چقدر پاي‌بندي نشان داده‌اند و اصولاً با مشکلات مردم چقدر آشنا هستند.
از ميان اين چند قلم، اگر ساکنان خانه ملت، حفاظت از استقلال مجلس را جدي بگيرند بقيه موارد هم تأمين خواهند شد. حفاظت از استقلال مجلس به سلامت دو قوه ديگر نيز کمک خواهد کرد.
استقلال قواي سه گانه، خواست قانون اساسي نظام جمهوري اسلامي است. تفرّق قدرت، روح قانون اساسي است و فلسفه تفرّق قدرت نيز نظارت بي‌طرفانه و قدرتمندانه مجلس بر ساير قواست. براي قوه قضائيه نيز همين جايگاه در نظر گرفته شده تا بتواند مانع انحراف تمام کساني شود که در چارچوب نظام حکومتي مسئوليتي برعهده دارند. بنابراين، بايد استقلال را براي قواي سه‌گانه به ويژه مجلس و قوه قضائيه که مسئوليت نظارتي و پيشگيري از جرم و رسيدگي به تخلفات را برعهده دارند، جوهر وجودي آنها دانست.
اگر بپذيريم که «استقلال» جوهر وجودي هر يک از قواست، طبيعتاً اين را هم بايد بپذيريم که يکدست شدن قواي سه‌گانه با استقلال آنها سازگاري ندارد. اين درست است که قواي سه‌گانه بايد با هماهنگي امور کشور را به پيش ببرند، ولي هماهنگي به معناي يکدست بودن نيست. محور هماهنگي، قانوني عمل کردن است و قانوني عمل کردن نيازي به يکدست بودن ندارد. معناي يکدست بودن قواي سه‌گانه اينست که تمام افراد آن از يک تفکر باشند و لازمه چنين چيزي هواي همديگر را داشتن است نه هماهنگي بر محور قانونمداري. مهم‌تر اينکه اگر در قواي سه‌گانه افرادي با گرايش‌هاي مختلف فکري حضور داشته باشند، زمينه براي نظارت واقعي بر مبناي قانون فراهم خواهد شد. در چنين وضعيتي است که تفرق قدرت تجلي خواهد يافت، استقلال قوا تأمين خواهد شد و راه براي نظارت بر مبناي قانون و جلوگيري از تخلف و انحراف، زمينه وقوع و تحقق عملي پيدا خواهد کرد.
تفرق قوا، علاوه بر اين، به قوت و قدرت مديريت کلان کشور منجر خواهد شد زيرا محور اصلي قانون است و حاکميت قانون همواره موجب تقويت مديريت مي‌شود. روشن‌ترين دليل بر اينکه تفرق قدرت، به نفع مديريت کشور است تجربه‌ايست که از يکدست بودن قدرت در بعضي مقاطع 44 سال و از جمله يکسال و نيم اخير به دست آمده است. قابل انکار نيست که اکنون شاهد ضعف شديد مديريت کلان کشور هستيم و تلاش تبليغاتي نيز نمي‌تواند بر اين واقعيت تلخ سرپوش بگذارد.
در اين ميان، استقلال مجلس از اهميت فوق‌العاده‌اي برخوردار است. مجلس بايد بتواند بدون دخالت‌ها و چانه‌زني‌ها و فشارهاي بيروني، درباره رأي اعتماد دادن به وزرا، سؤال کردن از وزرا و استيضاح آنان تصميم بگيرد و آن را عملي نمايد. بايد بتواند مسئولين دستگاه‌هاي مختلف و رده‌هاي مختلف را به خاطر عملکردهاي ضعيف و يا تخلفاتشان از قانون، زير سؤال ببرد و وادار به کناره‌گيري نمايد. بايد زبان مردم باشد و مشکلات مردم را بي‌کم و کاست مطرح و براي حل آنها تلاش کند.
اين کارها فقط از يک مجلس مستقل برمي‌آيد، مجلسي که نمايندگانش داراي ويژگي‌هائي باشند که به آنها اجازه مستقل بودن را مي‌دهد. اين ويژگي‌ها را در آيت‌الله شهيد مدرس مي‌توان يافت و بهترين راه اينست که از زبان خود او شنيده شود که نمايندگان مجلس بايد چگونه باشند تا بتوانند به وظايف خود عمل کنند. شهيد مدرس مي‌گفت: «اگر من نسبت به بسياري از اسرار آزادانه اظهار عقيده مي‌کنم و هر حرف حقي را بي‌پروا مي‌زنم، براي آنست که چيزي ندارم و از کسي هم نمي‌خواهم. اگر شما هم بار خود را سبک کنيد و توقع را کم نمائيد، آزاد مي‌شويد». به نظر مي‌رسد مجلس کنوني فاصله زيادي با مدرس دارد. آيا زمان آن فرا نرسيده است که براي کم شدن اين فاصله، اقدامي صورت بگيرد؟!

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت