خبر های ویژه

پارادوکس «تضمین امنیت»: اگر خیلی ضعیف باشد از اوکراین محافظت نمی‌کند؛ اگر خیلی قوی باشد روسیه آن را نمی‌پذیرد

1 شهریور 1404

موانع زیادی هنوز بر سر راه صلح ارمنستان و آذربایجان وجود دارد

20 مرداد 1404

مسیر ترامپ برای صلح و شکوفایی نام گدرگاه زنگزور شذ

17 مرداد 1404

جامعه ارمنستان به دو بخش تقسیم شده است: طرفدار اروپا و طرفدار روسیه

1 مرداد 1404

محدودیت‌های قانونی نسل‌کشی: درس‌هایی که قتل‌عام سربرنیتسا درباره غزه به ما می‌آموزد

26 تیر 1404

روسیه مرگ وزیر حمل و نقل خود را تأیید کرد، 

16 تیر 1404

منازعه ایران و اسرائیل، موقعیت دشوار ژئوپلیتیکی ارمنستان را برجسته می‌کند

4 تیر 1404

منازعه دولت و کلیسا در ارمنستان به سوی جنون پیش می‌رود

4 تیر 1404

خاطره ی جنگی از خنجرهای پشت پرده

26 خرداد 1404

سارکوزی نشان لژیون دونور، بالاترین نشان افتخار فرانسه را از دست داد

26 خرداد 1404

کاهش شدید تجارت الماس و طلا، ضربه‌ای به گردش تجاری ارمنستان

22 خرداد 1404

ارمنستان با دستیابی به پیشرفت در هوش مصنوعی، در تلاش برای تبدیل شدن به قطب نوآوری منطقه‌ای است

22 خرداد 1404

چهل درصد والدین دانمارکی، در مدیریت الکل نوجوانان با مشکل مواجه‌اند

19 خرداد 1404

عملیات «تار عنکبوت» اوکراین فقط هواپیماها را نابود نکرد – بلکه این ایده که پایگاه‌هایی دور از خط مقدم امن هستند را نیز زیر سوال برد

16 خرداد 1404

تارعنکبوت چگونه تنیده شد

12 خرداد 1404

موسیقی علیه سکوت، موزیسین‌ها برای فلسطین می‌نوازند

11 خرداد 1404

25 شهریور 1401

ارمنی ها با احتیاط در امتداد "جاده جدید" به سمت قره باغ حرکت می کنند

جاده لاچین ارمنستان را به منطقه قره باغ وصل می کند

برای نزدیک به 25 سال، ترافیک بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی در امتداد جاده ای به نام کریدور لاچین انجام می شد. این جاده در سال 1998، مدت کوتاهی پس از پیروزی ارمنی‌ها در جنگ با آذربایجان، ساخته شد و توسط اعضای ارمنی دیاسپورا با پول جمع‌آوری شده در تله‌تون تامین شد. از آن زمان به بعد، این یک راه نجات حیاتی برای ساکنان ارمنی قره باغ بوده است. در 30 اگوست در ساعت 8 شب، آن جاده بسته شد و ترافیک بلافاصله به یک جاده جدید تقریباً موازی با جاده قدیمی، اما کمی به سمت جنوب منحرف شد. این جاده که توسط ساکنان به سادگی "جاده جدید" نامیده می شود، بیشتر توسط آذربایجان ساخته شده است که این منطقه را به عنوان بخشی از توافق آتش بس که به جنگ دوم بین دو طرف در سال 2020 پایان داد، بازپس گرفت. آینده حضور ارامنه در قره باغ مبهم است: به نظر می رسد ارمنستان به سمت امضای توافقنامه صلحی پیش می رود که کنترل قره باغ کوهستانی را به آذربایجان واگذار می کند، که ساکنان ارمنی قومی کنونی این منطقه می ترسند که منجر به پاکسازی قومی آنها شود. با این حال، در حال حاضر، آنها یک جاده جدید و مدرن برای سفر بین ارمنستان و قره باغ دارند.

تبریز امروز:

جاده لاچین

چند روز قبل از آغاز جنگ آذربایجان با ارمنستان، ارمنی ها شروع به استفاده از جاده جدید آذربایجان برای رفت و آمد بین قره باغ کوهستانی و ارمنستان کردند.

رانندگان نگران هستند که جاده جدید در زمستان خطرناک تر باشد.
برای نزدیک به 25 سال، ترافیک بین ارمنستان و قره باغ کوهستانی در امتداد جاده ای به نام کریدور لاچین انجام می شد. این جاده در سال 1998، مدت کوتاهی پس از پیروزی ارمنی‌ها در جنگ با آذربایجان، ساخته شد و توسط اعضای ارمنی دیاسپورا با پول جمع‌آوری شده در تله‌تون تامین شد. از آن زمان به بعد، این یک راه نجات حیاتی برای ساکنان ارمنی قره باغ بوده است.

در 30 اگوست در ساعت 8 شب، آن جاده بسته شد و ترافیک بلافاصله به یک جاده جدید تقریباً موازی با جاده قدیمی، اما کمی به سمت جنوب منحرف شد. این جاده که توسط ساکنان به سادگی "جاده جدید" نامیده می شود، بیشتر توسط آذربایجان ساخته شده است که این منطقه را به عنوان بخشی از توافق آتش بس که به جنگ دوم بین دو طرف در سال 2020 پایان داد، بازپس گرفت.

آینده حضور ارامنه در قره باغ مبهم است: به نظر می رسد ارمنستان به سمت امضای توافقنامه صلحی پیش می رود که کنترل قره باغ کوهستانی را به آذربایجان واگذار می کند، که ساکنان ارمنی قومی کنونی این منطقه می ترسند که منجر به پاکسازی قومی آنها شود.

با این حال، در حال حاضر، آنها یک جاده جدید و مدرن برای سفر بین ارمنستان و قره باغ دارند.

راوی در یک ویدیوی تبلیغاتی به مناسبت ساخت سازمان راهداری آذربایجان، آن را «بزرگراه جدیدی که وارد شهر لاچین نمی‌شود» معرفی کرد. این همان پایتخت منطقه ای است که جاده قدیم از آن عبور می کرد و آذربایجان اخیراً آن را با هیاهوی فراوان بازپس گرفت.

جاده لاچین 

برای ساکنان ارمنی قره باغ، جاده تنها راه خروج آنها به ارمنستان و جهان خارج است. در حالی که بررسی های اولیه از جاده خوب بوده است، نگرانی هایی در مورد ایمنی آن نیز وجود داشته است: هم در مورد اینکه رانندگی در زمستان چقدر آسان خواهد بود و هم اینکه آیا از کنترل آذربایجان آزاد می شود یا خیر.

وقتی خبرنگار اوراسیا نت اخیراً در جاده جدید سفر کرد، خیلی چیزها آشنا بود: نیروهای حافظ صلح روسی مانند سال 2020 به فعالیت خود ادامه دادند و اسناد مسافران را در پست های بازرسی جابجا شده بررسی کردند. برخی از ماشین آلات ساختمانی آذربایجان از جاده نمایان بود و ظاهراً پست های جدید روسیه را برپا می کرد.

نقشه راه جدید لاچیناما تفاوت در خود جاده آشکار بود. جاده جدید به آرامی با تابلوهای درخشان و جدید آسفالت شده است، در تضاد با مسیر قدیمی که به دلیل عدم نگهداری چاله ها شده بود. اما در بخش هایی نیز به طرز محسوسی تندتر است، با پیچ های بیشتر، ویژگی هایی که بسیاری از رانندگان را نگران کرده است.

«پیچ ها و خیزش های شدید بسیار زیاد است. جاده قدیم پر دست انداز بود، اما اینجا شیب ها تندتر و طولانی تر است، و به اندازه کافی عریض نیست.

برخی نگران هستند که با رسیدن زمستان، جاده برای خودروهای معمولی قابل تردد نباشد.

یکی از رانندگان به سایت خبری محلی 1lurer.am گفت: "به نظر می رسد زمستان سخت خواهد بود." یکی دیگر گفت: "جاده برای هوای سرد مناسب نیست، من باید یک ماشین جدید بگیرم. من تاکسی می رانم و این جاده برای چنین ماشین هایی نیست، من به یک چهار چرخ متحرک نیاز دارم."

منبع Eurasianet چندان مطمئن نبود. وی گفت: در زمستان خطرناک است، اما اگر هنگام بارش برف جاده ها را شخم بزنند، امکان مدیریت آن وجود دارد.

میکائیل ناهاپتیان، یکی از اعضای ارشد حزب اپوزیسیون «تصمیم شهروند» گفت: در حالی که جاده قدیم حداکثر 17 درصد عیار داشت، در جاده جدید تا 22 درصد نقاط وجود دارد.

او این جاده را "تله ای خطرناک برای ارامنه" توصیف کرد و از مقامات محلی به دلیل اجازه ساخت جاده به این طریق انتقاد کرد. او در پستی در فیس بوک با استفاده از نام ارمنی قره باغ نوشت: «این جاده «جایگزین» واقعی، آرتساخ را از یک ارتباط پایدار و قابل اعتماد با ارمنستان در فصل زمستان محروم خواهد کرد.

وزارت توسعه شهری قره باغ کوهستانی به ساکنان اطمینان داد که این جاده مطابق با استانداردهای بین المللی است و این جاده را به منظور تضمین ترانزیت ایمن حتی در زمستان حفظ خواهد کرد. اشاره کرد که در برخی از تندترین پیچ ها، خط سوم برای ایمنی اضافه شده است.

نگرانی دیگر این است که یکی از پست های نظامی آذربایجان از مسیر جاده جدید جابجا نشده است. اگرچه در بیانیه آتش‌بس از نیروهای حافظ صلح روسی خواسته شده است تا یک حائل پنج کیلومتری در اطراف جاده را کنترل کنند، یک پست در نزدیکی روستای کیروف (که ارمنی‌ها آن را هین شن می‌نامند) تنها در 800 متری جاده جدید قرار دارد. ساموول سرکیسیان، رهبر جامعه هین شن، به سایت خبری 1lurer.am گفت: ظاهراً مواردی از سقوط سنگ ها از بالا بر روی اتومبیل های در حال تردد در جاده وجود داشته است که مردم محلی سربازان آذربایجانی در این پست را مقصر می دانند.

اما سرکیسیان همچنین گفت که این جاده می تواند فرصت اقتصادی جدیدی ایجاد کند

اتحاد برای هین شن و سایر جوامع در طول مسیر جدید.

مسیر جدید کاملاً کامل نیست. در حالی که توافق آتش‌بس تصریح می‌کرد که طرح جاده جدید باید ظرف سه سال تدوین می‌شد، آذربایجان بیشتر بخش خود را در یک سال و نیم به پایان رساند و شروع به فشار بر ارمنستان برای سرعت بخشیدن به بخش خود کرد. به نظر می‌رسید که حمله آذربایجان در اوایل ماه اوت حداقل تا حدودی با انگیزه حرکت سریع‌تر انجام شود.

ارمنستان در آن ماه ساخت یک بخش 10 کیلومتری را در خاک خود آغاز کرد که جاده جدید را از مرز قره باغ به جاده فعلی روستای تغ متصل می کند. برای تسریع در پذیرش جاده جدید، ارمنیان قره باغ به سرعت یک جاده کنارگذر موقت پنج کیلومتری ساختند تا از آن استفاده کنند تا جاده جدید در ارمنستان تکمیل شود.

یکی از نمایندگان پارلمان آذربایجان گفت: «در حالی که آذربایجان گام‌های مستمر و سریع برای ساخت جاده جدیدی برداشته است که به همزیستی امن و مسالمت‌آمیز مردم کمک می‌کند، طرف ارمنی بدون هیچ دلیلی ساخت بخش عبور از خاک خود را طولانی می‌کند». مظاهر افندیف به خبرگزاری دولتی آزرتاک گفت.

مقامات ارمنستان استدلال کردند که بر اساس توافقنامه آتش بس، آنها سه سال فرصت داشتند تا طرحی برای ساخت و ساز با آذربایجان تهیه کنند. آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ارمنستان، در پی حمله آگوست آذربایجان در امتداد کریدور لاچین، گفت که درخواست آذربایجان برای توقف استفاده از جاده قدیمی مشروع نیست زیرا «ارمنستان هیچ طرحی را تصویب نکرده است».

سرنوشت بخش ناقص دیگری که به استپاانکرت نزدیکتر است، چندان روشن نیست. یکی از دلایل اولیه جاده جدید دور زدن شهر شوشا بود که جاده فعلی فقط از آن عبور می کند.

اما اولویت بخشی از جاده جدید بود که دور لاچین می رفت. برای بسیاری از آذربایجانی ها، پیروزی کشورشان در منطقه تا زمانی که کنترل این جوامع را نداشتند ناقص به نظر می رسید. اندکی پس از امضای آتش بس در سال 2020، علی اف بر اهمیت بازپس گیری کنترل لاچین تاکید کرد. او گفت: «اگر لاچین... به آذربایجان بازنگردد، هیچ توافقی وجود نخواهد داشت.

نقشه قره باغ کوهستانی

بر همین اساس، ورود نیروهای آذربایجانی به لاچین در 26 اوت در آذربایجان به طور گسترده جشن گرفته شد.

با این حال، به نظر می رسد برای جاده جدیدی که از شوش عبور می کند، فوریت کمتری وجود دارد.

یک منبع در دولت واقعی قره باغ به شرط ناشناس ماندن به اوراسیا نت گفت: «در حال حاضر برنامه دقیقی برای آن وجود ندارد. بخش اول اجرا شده است اما در مورد قسمت دوم که شوشی [نام ارمنی شهر] را دور بزند، بحثی وجود ندارد. در حال حاضر نامشخص است.»

افتتاح این جاده در حالی انجام می شود که ارمنی ها و آذربایجانی ها در حال مذاکره بر سر جاده استراتژیک دیگری هستند که منطقه نخجوان آذربایجان را از طریق خاک ارمنستان به بقیه کشور متصل می کند. آذربایجان جاده آینده را «کریدور زنگزور» نامیده است و استدلال کرده است که ترتیبات قانونی آن باید مشابه راهروی لاچین باشد.

عدالت ولی اف، تحلیلگر نظامی آذربایجان، استدلال کرد که جاده جدید به قره باغ "فقط یک جاده است، نه یک راهرو" و این بخشی از مذاکرات جاری بر سر راه دیگر خواهد بود. وی به خبرگزاری APA گفت: وضعیت آینده آن [جاده جدید قره باغ] بیشتر به وضعیتی که به کریدور زنگزور داده شده مربوط خواهد شد.

ارمنی ها به نوبه خود این مقایسه را رد کرده اند.

پاشینیان در سخنانی در مصاحبه با الجزیره در 14 ژوئن گفت: بیان به اصطلاح کریدور برای ما غیرقابل قبول است و این برای ما خط قرمز است، زیرا در منطقه ما طبق بیانیه سه جانبه ما یک کریدور داریم و آن کریدور لاچین است. 

جاشوا کوچرا ویراستار ترکیه/قفقاز در Eurasianet و نویسنده کتاب The Bug Pit است.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت