20 شهریور 1401
تویوتا راو 4 مشکی رنگ تقریباً 15 سال از عمرش می گذشت - یعنی سال های بسیار سواری داده است - اما در عکس های بزرگ ترین وب سایت تجارت خودرو گرجستان بسیار نو به نظر می رسید. دهها لیست دیگر نشان میدهند که شاسیبلندهای بیشتری نیز با وجود سال ها کارکرد در ظاهر از خط مونتاژ تازه تر به نظر میرسند، . اما یک مشکل وجود دارد. اگر تاریخچه این خودروها را با استفاده از کدهای شناسایی خودرو (VIN) جستجو کنید و مشخص میشود که آنها به شدت دارای تصادف هستند، بسیاری از تصادفات آنقدر بد که خودروها توسط شرکتهای بیمه در ایالات متحده، منشاء اکثر موارد ایراد، ارزیابی شدهاند. در تاریخچه آنلاین خود، این RAV4 خاص به نظر می رسید که حداقل یک بار در ایالات متحده توسط قطار زیر گرفته شده باشد، تمام قسمت جلوی آن در یک تصادف کنده شده و بقیه بدنه به زباله های بی شکل تبدیل شده است. در حراجی به قیمت چند صد دلار فروخته شده بود.خودروی دست دوم - بازار خودروی خارج از رده -
تبریز امروز:
یک توقفگاه خودروی دست دوم در روستاوی
تویوتا راو 4 مشکی رنگ تقریباً 15 سال از عمرش می گذشت - یعنی سال های بسیار سواری داده است - اما در عکس های بزرگ ترین وب سایت تجارت خودرو گرجستان بسیار نو به نظر می رسید. دهها لیست دیگر نشان میدهند که شاسیبلندهای بیشتری نیز با وجود سال ها کارکرد در ظاهر از خط مونتاژ تازه تر به نظر میرسند، . اما یک مشکل وجود دارد.
اگر تاریخچه این خودروها را با استفاده از کدهای شناسایی خودرو (VIN) جستجو کنید و مشخص میشود که آنها به شدت دارای تصادف هستند، بسیاری از تصادفات آنقدر بد که خودروها توسط شرکتهای بیمه در ایالات متحده، منشاء اکثر موارد ایراد، ارزیابی شدهاند.
در تاریخچه آنلاین خود، این RAV4 خاص به نظر می رسید که حداقل یک بار در ایالات متحده توسط قطار زیر گرفته شده باشد، تمام قسمت جلوی آن در یک تصادف کنده شده و بقیه بدنه به زباله های بی شکل تبدیل شده است. در حراجی به قیمت چند صد دلار فروخته شده بود.
اما چیزی نبود که یک گرجی نتواند آن را برطرف کند.
در حالات مختلف تصادفات ، دهها هزار خودروی دور ریختهشده آمریکا هر سال به گرجستان فرستاده میشوند، جایی که ارتشی از مکانیکها برای دوختن، سیمکشی و رنگآمیزی دوباره آنها کار میکنند. برای نشان دادن جوان شدن خودرو، کیلومتر شمار آن نیز اغلب به عقب برمی گردد.
وسیله نقلیه به خوبی جلا داده شده و روی بلوک قرار گرفته است. یک چشم آماتور حتی ممکن است متوجه هیولای فرانکشتاین در داخل نمای درخشان نشود.
رواز نیکولایشویلی، فروشنده خودرو در تفلیس که در واردات و فروش مجدد خودروهای شاسی بلند کامپکت تویوتا و سوبارو تخصص دارد، می خندد: «آمریکایی ها خیلی راحت از خودروهای خود دست می کشند. ما میتوانیم یک ماشین دور انداخته را برداریم و عمر آن را چندین دهه افزایش دهیم. ما آنها را مجبور می کنیم تا آخرین نفس بدوند.»
آمار ماشین گرجستان
واردات خودرو بر اساس کشور مبدا (وزارت کشور گرجستان)
گرجستان به قطب منطقه ای صنعت خودروهای دست دوم تبدیل شده است. اگرچه این تجارت تحت سلطه فروشندگان منفرد است، اما تجارت بزرگی است: فروش خودروها، عمدتاً خودروهای مستعمل، دومین دسته بزرگ صادرات گرجستان است که تنها پس از سنگ معدن مس و کنسانتره در سال 2021 است. این تجارت تقریباً 11 درصد از کل صادرات این کشور را به خود اختصاص داده است.
ترکیبی از نیروی کار ارزان، مالیات نسبتاً پایین، تشریفات اداری اندک و موقعیت گرجستان در مسیر ترانزیت بینالمللی باعث رشد مداوم تجارت واردات و صادرات خودرو شده است. شیوع کرونا تجارت را متوقف کرد، اما در سال 2021 دوباره تجارت صعودی شد و صادرات اکنون در مسیر رسیدن به رکورد 733 میلیون دلاری پیش از همهگیری کرونا در سال 2019 است.
نیمه اول سال 2022 شاهد رشد چشمگیر 31 درصدی سال به سال بود و سهم خودرو در صادرات به 12 درصد افزایش یافته است.
بر اساس آمار دولتی، علاقه مندان به خودرو از امارات متحده عربی تبدیل به عجیبترین مشتریان گرجستان شدهاند و طبق آمار دولتی، خودروهای لوکس جدید را از نمایندگیهای مجاز با قیمت متوسط 66000 دلار برای هر خودرو خریداری میکنند.
اما بخش عمده ای از تجارت در خودروهای ارزان تری است که به کشورهای دیگر در اتحاد جماهیر شوروی سابق فروخته می شوند.
یک مرد قزاق پس از سوار شدن بر خودروی تویوتا لندکروز 2021 برای تست درایو در بزرگترین بازار خودروی فیزیکی گرجستان، به اوراسیا نت گفت: "می دانم که دمونتاژ شده و دوباره مونتاژ شده است، اما آنها کار خوبی انجام داده اند: خوب کار می کند و ظاهر خوبی دارد." در شهر روستاوی درست خارج از تفلیس. او گفت: «بهعلاوه، هر چه خودرو جدیدتر و شیکتر باشد، خرید آنها از اینجا منطقیتر است، زیرا در گرجستان ، نرخ مالیات و عوارض بالاتری برای خودروهای قدیمیتر دریافت میکنند.
برای قزاقهایی که در زمینهای وسیع روستاوی به پیادهرو میکوبند، مدل مورد علاقه تویوتا کمری است، ترجیحاً زیر سه سال. فروشندگان روستایی می گویند از آنجایی که قزاقستان نرخ های ترخیص گمرکی خود را متناسب با حجم موتور، اسب بخار و سن تعیین می کند، تکرارهای جدیدتر این سدان اقتصادی با موتور بی ادعای 1.8 لیتری خود به پرفروش ترین در بین قزاق ها تبدیل شده است.
مرد قزاق دیگری در روستاوی گفت که با خرید یک کمری سه ساله در گرجستان و ارسال آن به خانه می تواند هزاران دلار پس انداز کند.
قزاقستان دومین اقتصاد بزرگ شوروی سابق پس از روسیه، به عنوان سومین واردکننده بزرگ خودرو از گرجستان ظاهر شده است. رتبه اول را آذربایجان همسایه اشغال کرده است که بیش از نیمی از صادرات خودرو از گرجستان را به خود اختصاص داده است.
اوکراین قبلاً در رتبه دوم قرار داشت، اما فروش پس از شروع جنگ در فوریه کاهش یافت و اکنون دنده ها به سمت مهاجم اوکراین تغییر کرده است. صادرات به روسیه 72 درصد افزایش یافته و به 14 میلیون دلار خودرو در شش ماهه اول سال 2021 رسیده است.
وانو بیچیناشویلی، بنیانگذار Global Auto Import، به برنامه تلویزیونی خبری تجاری Sakmiani Dila گفت: «بازار اوکراین امسال با روسیه جایگزین شده است. کارخانه های خودروسازی در روسیه تعطیل شده اند، بنابراین روس ها به طور فزاینده ای از اینجا خودرو می خرند.
خودروسازان بزرگ خارجی پس از اعمال تحریمهای غرب از روسیه خارج شدند و رانندگان و دلالان روسی را واداشت تا به کشورهای همسایه مانند گرجستان و ارمنستان روی بیاورند.
یکی از دلالان خودرو روسی در حالی که در بازار روستاوی قدم می زند در یک راهنمای ویدیویی برای خرید خودرو در گرجستان می گوید: «در این پورشه کاین دقت کنید. این خودروی «تحریمی» است و دیگر نمیتوانید آن را در روسیه تهیه کنید.» این راهنما که تنها به عنوان میخائیل شناخته می شود، می گوید که با توجه به افزایش قیمت خودرو در روسیه، مشتریان می توانند با خرید در گرجستان به طور متوسط حدود 500000 روبل (بیش از 8000 دلار) در یک خودروی بین سه تا پنج ساله صرفه جویی کنند.
روسها در روستاوی به اوراسیانت گفتند که تعمیر خودروی دست دوم در گرجستان چهار تا پنج برابر ارزانتر است. "به طور کلی، خرید و تعمیر یک ماشین دست دوم در مسکو بسیار گران تر از اینجا است. حتی اگر یک هفته را در هتلی در باتومی [شهر تفریحی اصلی گرجستان در ساحل دریای سیاه] بگذرانید، همچنان در پول خود پس انداز خواهید کرد. بنابراین من می توانم یک ماشین آسیب دیده در ایالات متحده را انتخاب کنم، آن را به گرجستان ارسال کنم، آن را در اینجا تعمیر کنم و سپس آن را به روسیه ببرم.
اکنون تعداد فزایندهای از ویدئوهای یوتیوب، صفحات فیسبوک و اینستاگرام و کانالهای تلگرامی وجود دارد که به روسها و قزاقها درباره نحوه خرید خودرو در گرجستان مشاوره میدهند. آنها هزینه های خرید مدل های خاص در گرجستان را در کنار هزینه های خرید آنها در خانه قرار می دهند. محاسبات اغلب شامل هزینه سفر و گذراندن یک هفته در گرجستان می شود. حتی با وجود تمام هزینه های سفر، گرجستان برنده می شود.
برای صنعتی که سهم بزرگی از اقتصاد ملی را به خود اختصاص داده است، تجارت خودروهای دست دوم متمایل به متشکل از اپراتورهای کوچک است. در حالی که چندین بازیگر بزرگ و شرکتی در بازار وجود دارد، بیشتر فروش مجدد توسط افراد یا گروه های کوچک انجام می شود. آنها میتوانند از وبسایتهای گرجستان برای یافتن خودروهایی که در حراجیهای ایالات متحده فروخته میشوند، مطالعه کنند، یکی را به گرجستان ارسال کنند، آن را درست کنند و به قیمت چند صد دلار بفروشند.
نیکولایشویلی، متخصص تویوتا و سوبارو میگوید: «من میخواستم با چند تن از دوستان نزدیکم تجارتی را شروع کنم. ما ایدههایی مانند باز کردن یک رستوران، مهمانخانه یا مزرعه را بررسی کردیم، اما در نهایت به سراغ اتومبیلها رفتیم. نیازی به سرمایه گذاری ندارد و نیازی به گرفتن وام ندارید. هر کسی می تواند این کار را انجام دهد.»
گیورگی لومسادزه روزنامه نگار مقیم تفلیس و نویسنده داستان های تامادا است.
برای خبرنامه هفتگی رایگان Eurasianet ثبت نام کنید. از Eurasianet حمایت کنید: به حفظ روزنامه نگاری ما کمک کنید
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.