13 خرداد 1401

دسته گل روشن با یک گربه

نقاشی از والاس تینگ

«شاید یک لحظه توجه داشته باشد، در ادای احترام به کاغذ، قبل از اینکه قلم مو روی سطح کاغذ را بزند، در ضربات سریع مطمئن، به عنوان یک سامورایی با شمشیر، او از یک ورق کاغذ به صفحه دیگر می رود و تصاویر را طوری خلق می کند که انگار قبلاً آنها را دیده و آنها را شناخته است. او صفحات را پایین می کشد و برگه بعدی را می گذارد. به ندرت دیوار خالی است. پس از استراحت برای ناهار، ممکن است رنگ آمیزی شروع شود. میز پر از کاسه های سرامیکی است. در هر کاسه یک حوض از رنگ درخشان! آبی از هر نوع، صورتی، سبز. آنها به خودی خود پر جنب و جوش هستند، یک رنگین کمان زنده. نقاشی ها با خطوط سیاه خود روی زمین قرار گرفته اند. او یک قلم مو پهن پر از رنگ را برمی دارد. زرد شاید او به زنبق در گلدان، پرهای پرنده، و موهای زنی که دراز کشیده است، زندگی خواهد بخشید. هر رنگ به نوبه خود جای خود را پیدا می کند، تابلو بیشتر و بیشتر زنده می شود، تا زمانی که رنگ های نهایی اضافه شود و نقاشی کامل شود، این ممکن است ساعت ها یا روزها ادامه یابد، بسته به روحیه او یا اهدافی که او برای خودش در نظر گرفته است.

تبریز امروز:

یک دسته گل در کنار گربه- والاس تینگ

والاس تینگ در ووخی چین به دنیا آمد، سپس در شانگهای بزرگ شد، جایی که به گفته خودش ابتدا نقاشی را در پیاده روها شروع کرد.

بدون ویزا و تنها با پنج دلار آمریکا در جیبش در سال 1952 به پاریس نقل مکان کرد. زندگی دشوار بود اما او یک اتاق کوچک در پاساژ ریگوینو پیدا کرد.

پس از آشنایی با پیر آلچینسکی، که به او خوشنویسی شرقی را آموزش داد، شناخته شد و با اعضای گروه CoBrA، جنبش آوانگارد، دوستی نزدیک برقرار کرد. هشت سال بعد تینگ به نیویورک مهاجرت کرد و در آنجا با هنرمندان پاپ آشنایی یافت و تحت تأثیر اکسپرسیونیسم انتزاعی آمریکایی قرار گرفت.

تضاد ارزش‌های محافظه‌کار شرقی و فرهنگ مدرن غربی در آثار تینگ آشکار است، او می‌گوید: «از این نظر، هنرمندان تا حدی اسکیزوفرنی هستند. برخی سعی می‌کنند با ابزارهای آگاهانه، با استفاده از تکنیک‌های سنتی و عناصر هنر سنتی چین، تضاد را حل کنند تا نقاشی چینی را مدرن کنند.»

جولیان آلوارد در سال 1954 خاطرنشان کرد: «تأثیر نقاشی های چینی بر نقاشی های غربی، به ویژه آمریکایی، به خوبی شناخته شده است. چیزی که اکنون با آن روبرو هستیم این است که مشکل معکوس شده است و چقدر غیر قابل نفوذ می شود: این است که چگونه می توان پس از شوک نقاشی غربی یک نقاش چینی بود؟ نقاشی والاس تینگ یکی از جنبه های نبرد جدیدی است که شروع به جنگیدن کرده است. این نبرد با نقاشان جوان چینی امروزی ادامه یافته است که اکنون تأثیرات موفقیت های نادر چینی قبلی مانند والاس تینگ را می گیرند.

والاس به سفر ادامه داد و در سال 1987 در آمستردام توقف کرد که او را به یاد هانگژو با همه ی کانال هایش انداخت. او آنقدر شهر را دوست داشت که تصمیم گرفت برای همیشه آنجا بماند

«شاید یک لحظه توجه داشته باشد، در ادای احترام به کاغذ، قبل از اینکه قلم مو روی سطح کاغذ را بزند، در ضربات سریع مطمئن، به عنوان یک سامورایی با شمشیر، او از یک ورق کاغذ به صفحه دیگر می رود و تصاویر را طوری خلق می کند که انگار قبلاً آنها را دیده و آنها را شناخته است. او صفحات را پایین می کشد و برگه بعدی را می گذارد. به ندرت دیوار خالی است.

پس از استراحت برای ناهار، ممکن است رنگ آمیزی شروع شود. میز پر از کاسه های سرامیکی است. در هر کاسه یک حوض از رنگ درخشان! آبی از هر نوع، صورتی، سبز. آنها به خودی خود پر جنب و جوش هستند، یک رنگین کمان زنده. نقاشی ها با خطوط سیاه خود روی زمین قرار گرفته اند. او یک قلم مو پهن پر از رنگ را برمی دارد. زرد شاید او به زنبق در گلدان، پرهای پرنده، و موهای زنی که دراز کشیده است، زندگی خواهد بخشید.

هر رنگ به نوبه خود جای خود را پیدا می کند، تابلو بیشتر و بیشتر زنده می شود، تا زمانی که رنگ های نهایی اضافه شود و نقاشی کامل شود، این ممکن است ساعت ها یا روزها ادامه یابد، بسته به روحیه او یا اهدافی که او برای خودش در نظر گرفته است. 

گزیده ای از باغ اثر میا تینگ

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت