خبر های ویژه

برخورد با بانيان ضعف ديپلماسي

25 مرداد 1404

به مناسب روز خبرنگار! اگر روزنامه نگاران نگویند و نپرسند وننویسندچه کسانی باید بگویند و بپرسند و بنویسند.

17 مرداد 1404

طرحي نو دراندازيم

12 مرداد 1404

کسادي بازار سوداگري با اتباع

28 تیر 1404

تضاد مطامع افراطي با منافع ملي

24 تیر 1404

مذاکره، مسير اعتدال

20 تیر 1404

از "قوناق اوی" باسمنج تا ۲۵سال وزیر خارجه دوره ناصری در دوره قاجار

18 تیر 1404

آیا اژدهای چینی به ایران خواهد آمد؟

12 تیر 1404

نفوذي‌ها و جنگ تحميلي 12 روزه

8 تیر 1404

پیروزی بر رژیم صهیونی، سیلی سخت به آمریکا و اتحاد و یکصدایی فوق‌العاده ملت

6 تیر 1404

ملت ایران در مقابل جنگ و صلح تحمیلی محکم می‌ایستد و تسلیم نخواهد شد

28 خرداد 1404

ایجاد حس آرامش برای مردمان در شرایط جنگی

27 خرداد 1404

نیروهای مسلح، رژیم رذل صهیونی را بیچاره خواهندکرد

23 خرداد 1404

شأن و جایگاه بی‌نظیر مجلس شورای اسلامی، نمایندگان این جایگاه وزین را حفظ کنند

22 خرداد 1404

براي تأمين صيانت قوه قضائيه

19 خرداد 1404

پیشرفت، امنیت و رفاه با ادامه مسیر عقلانیت امام(ره)

14 خرداد 1404

16 بهمن 1400

منشور سفرهاي خارجي مسئولين

اولين اصلي که بايد در سفرهاي خارجي مسئولين رعايت شود، اينست که واقعاً به سفر نياز باشد. به عبارت روشن‌تر، سفر براي سفر صورت نگيرد بلکه براي محقق ساختن هدف مشخصی انجام شود.

تبریز امروز:

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت : پذيرفتن نقطه‌نظرهاي مشفقانه و خيرخواهانه، يکي از عوامل موفقيت حکمرانان است. اين ويژگي را حکمرانان مسلمان به ويژه در يک نظام انقلابي مبتني بر تعاليم ديني بايد بيش از ديگران در وجود خود رشد بدهند و تلاش کنند نصيحت‌پذيري را در جامعه اسلامي به يک فرهنگ تبديل نمايند.
در مورد سفرهاي خارجي مسئولين نظام جمهوري اسلامي، فارغ از تشريفات و حواشي سفر، نکته ديگري وجود دارد که متأسفانه مغفول مانده است، نکته‌اي که اگر به آن توجه شود دولت‌هاي ما دچار مشکلاتي از قبيل تشريفات و حواشي و نامشخص بودن دستاوردهاي سفرهاي مسئولين نخواهند شد. توجه به انتقادها و پذيرفتن انتقادهاي منصفانه از هرکس که باشد، مي‌تواند به زدودن اين قبيل مشکلات کمک کند.
سفرهاي خارجي سران کشورها را در يک تقسيم‌بندي کلي مي‌توان به دو دسته تقسيم کرد؛ يک دسته سفرهائي هستند که به عنوان وظايف مقرر شده در برنامه‌هاي روابط بين‌الملل تعريف شده‌اند و دسته ديگر سفرهائي هستند که خارج از چنين وظايفي انجام مي‌شوند. سفرهاي نوع اول، بطور طبيعي بايد در زمان مقرر انجام شوند و چون ضوابط خاص خود را دارند، با مشکلي نيز مواجه نمي‌شوند. دو سفر خارجي رئيس‌جمهور رئيسي به کشورهاي تاجيکستان و ترکمنستان که قبل از سفر مسکو انجام شدند از اين قبيل بودند و ديديم که فاقد حاشيه‌ها و ايرادهاي منتقدين بودند. در اين قبيل سفرها انتخاب زمان سفر نيز به اختيار مسئولين نيست و همه چيز طبق قرارهاي جمعي بين‌المللي يا منطقه‌اي شکل مي‌گيرند.
نوع دوم سفرها برخلاف نوع اول، سفرهائي هستند که با خواست و اراده خود مسئولين کشور شکل مي‌گيرند و اصل انجام سفر، زمان سفر، چگونگي و ساير مسائل مربوط به آن در اختيار و اراده آنان است. در اين نوع سفرها چند اصل بايد رعايت شوند تا اولاً سفر قابل توجيه باشد، ثانياً دستاورد مشخصي داشته باشد و ثالثاً با حواشي منفي مواجه نشود. اينها منشور سفرهاي خارجي مسئولين را تشکيل مي‌دهند.
اولين اصلي که بايد در سفرهاي خارجي مسئولين رعايت شود، اينست که واقعاً به سفر نياز باشد. به عبارت روشن‌تر، سفر براي سفر صورت نگيرد بلکه براي محقق ساختن هدف مشخصی انجام شود.
اصل ديگر اينست که سفر در زمان مناسبي انجام شود. منظور از زمان مناسب، توجه به شرايط آب و هوائي و شرايط سياسي و اموري از اين قبيل نيست. هرچند بعضي از اين امور نيز مي‌توانند در تعيين زمان سفر مؤثر و مفيد باشند، ولي اينها را نبايد پايه‌هاي اساسي يک سفر خارجي در سطح مسئولين کشور قرار داد. منظور اينست که يک مسئول ارشد نبايد به مجرد رسيدن به کرسي وزارت يا رياست جمهوري، مبادرت کردن به سفرهاي خارجي نوع دوم را براي خود مجاز بداند. او بايد مدتي وقت خود را صرف شناختن جايگاهي که در آن قرار گرفته است نمايد، مدتي نيز براي شناخت روابط بين‌الملل وقت بگذارد و مدتي نيز براي مطالعه هر کشوري که قرار است به آنجا سفر کند وقت صرف کند تا بتواند مناسبات فيمابين و ميزان ظرفيت‌هاي طرفين براي انواع تبادلات و تعاملات را به درستي بسنجد و بعد از تمام اين مقدمات درباره سفر تصميم بگيرد. چنين سفري قطعاً بدون حواشي خواهد بود و با موفقيت و دستاورد قرين خواهد شد.
سومين اصل، سنجيدن جايگاه کشور مقصد، تمايل مسئولين آن و عوارض ناشي از سفر به آن کشور است. اين سنجش اگر با کارشناسي دقيق صورت بگيرد مي‌تواند در موفق بودن سفر و تضمين بي‌حاشيه بودن آن مؤثر باشد.
و اصل چهارم، بررسي امکان تحقق اهداف واقعي کشور از يک سفر خارجي به ويژه در سطح مسئولين ارشد است. اين امکان اگر به درستي و با دقت بررسي شود و شوق و ذوق سفر کردن براي سفر کردن در آن دخالت نداشته باشد و با اموري از قبيل دست يافتن به ابزارهاي تبليغاتي همراه نباشد، مي‌تواند سفر خارجي را با موفقيت قرين سازد و به دستاوردهاي مشخصي برساند. در غير اينصورت نه‌تنها دستاوردي براي يک سفر خارجي وجود نخواهد داشت، چه بسا زيان‌هائي براي کشور و براي خود مسئوليني که مبادرت به انجام چنين سفرهائي مي‌کنند نيز به بار بياورد و با حواشي زيادي نيز همراه شود.
با قطع نظر از بعضي اصول چهارگانه‌اي که برشمرديم، ترديدي نيست که سفر رئيس‌جمهور رئيسي به مسکو از نظر زماني (اصل دوم) بسيار زود بود. فقط 5 ماه بعد از استقرار در کرسي رياست‌ جمهوري براي کسي که سابقه اجرائي نداشته، زمان کافي براي رسيدن به موقعيت مناسب يک سفر خارجي مهم از نوع دوم نيست. انتظار اينست که اين تذکر بدون آنکه حمل بر چيزي غير از خيرخواهي شود، براي تصميم‌گيري در سفرهاي بعدي مورد توجه دولت سيزدهم قرار گيرد و تصور دولتمردانمان اين نباشد که سفرهاي فاقد زمينه‌ مي‌توانند براي کشور مفيد باشند.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت