25 آبان 1400
این در حالی است که در روزهای اخیر چندین حادثه خشونت بار رخ داده است. در 13 نوامبر، یکی از ساکنان قره باغ کوهستانی یک "مواد انفجاری" را به یک ایست بازرسی آذربایجان در نزدیکی شهر شوشا، در کریدور لاچین که قره باغ را به ارمنستان متصل می کند، پرتاب کرد. این به دنبال کشته شدن یک غیرنظامی ارمنی در همان منطقه توسط نیروهای آذربایجانی در 8 نوامبر صورت گرفت. این جاده پس از حادثه برای مدتی بسته بود اما در همان روز بازگشایی شد. منابع رسمی قره باغ گزارش دادند که مردی که مواد منفجره را پرتاب کرد توسط نیروهای حافظ صلح روسی بازداشت شد و انتظار می رفت که به مقامات ارمنی قره باغ تحویل داده شود. رسانههای آذربایجان ویدئویی را در 14 نوامبر منتشر کردند که به نظر میرسد گروهی از سربازان آذربایجانی را نشان میدهد که یک پاسگاه نظامی ارمنستان را محاصره کرده و آنها را تصرف کردهاند، هرچند مشخص نیست این قسمت در کدام بخش از مرز و یا در کدام سمت رخ داده است.
تبریز امروز:
علامت مرز آذربایجان در جاده سراسری ارمنستان ، آذربایجان راههای اصلی ارمنستان را محاصره کرده است و در میان پیشرفتهای دیپلماتیک گزارش شده، دو طرف بارها به تبادل آتش پرداختهاند.
این اولین باری است که به نظر می رسد تردد ارامنه در طول جاده به طور قابل توجهی محدود شده است. تنش ها بین ارمنستان و آذربایجان، با تبادل آتش های متعدد در روزهای اخیر و محدودیت تردد توسط نیروهای آذربایجانی در دو جاده در امتداد مرز با ارمنستان بار دیگر بالا گرفته است.
این حوادث در حالی رخ می دهد که بنا بر گزارش ها، دو طرف به توافقات مورد انتظار برای تعیین مرزهای خود و باز کردن مسیرهای حمل و نقل جدید بین دو کشور نزدیک شده اند.
بازرس حقوق بشر ارمنستان در 12 نوامبر اعلام کرد که آذربایجان پست های بازرسی مرزی دیگری را در جاده ای که شهرهای جنوبی ارمنستان گوریس و کاپان را به هم متصل می کند، ایجاد کرد. مقامات محلی گزارش دادند که در 15 نوامبر، آذربایجانی ها پست بازرسی دیگری را در جاده ای که به جنوب شرقی از گوریس منتهی می شود، ایجاد کردند.
آرمان تاتویان، بازرس ارمنستان، گزارش داد که بسیاری از معلمان و دانشآموزانی که بین گوریس و کاپان زندگی میکنند و به مدارس آن شهرها رفت و آمد میکنند، در نتیجه ایستهای بازرسی جدید نتوانستهاند خود را به مدرسه برسانند و آنها را مجبور به تغییر روش آموزش یعنی به یادگیری آنلاین کرده است.
پستهای بازرسی آذربایجان که عمدتاً کامیونهای ایرانی را در نظر قرار میدادند که برای قرهباغ تأمین مواد میکردند، از اگوست در آن جاده فعال بودند. چندین بخش از این جاده از خاک آذربایجان عبور می کند که باکو به عنوان بخشی از توافق آتش بس که به جنگ سال گذشته پایان داد، کنترل آن را دوباره به دست گرفت. هنوز مشخص نیست که پستهای بازرسی جدید چگونه کار میکنند، اما این اولین باری است که به نظر میرسد تردد ارامنه در طول جاده به طور قابل توجهی محدود شده است.
تردد در بخش دوم این جاده از کاپان منتهی به چاکاتن و به سمت جنوبی ترین بخش مرز ارمنستان و آذربایجان پیش از این بدون مانع بود. اما در نیمههای شب ۲۴ آبان، نیروهای آذربایجانی پاسگاه جدیدی را در بخش دیگری که از برشی از خاک آذربایجان میگذرد، در روستای گزانچی ایجاد کردند. مقامات محلی گفتند که به مردم محلی که بیشتر در کنار جاده زندگی می کنند، گفته نشده است که قصد آذربایجانی ها در آنجا چیست.
شهردار چاکاتن، آرا هاروتونیان، به وبسایت خبری محلی .خبر ارامنه گفت که او صبح روز 15 نوامبر به کاپان سفر کرده بود اما مطمئن نیست که بتواند به آن بازگردد یا خیر. او گفت: «حتی رفتن به آنجا، حتی با پای پیاده، بدون آن جاده امکان پذیر نیست. من حتی نمی دانم چگونه می خواهم به روستا برگردم. در روستا بچههای مدرسهای هستند، چطور میخواهند به مدرسه بروند؟»
هیچ یک از محدودیت های جاده ای به طور رسمی توسط منابع آذربایجانی گزارش نشد، هرچند برخی رسانه های آذربایجانی به نقل از منابع ارمنی این خبر را منتشر کردند.
نقشه قره باغ کوهستانی
این در حالی است که در روزهای اخیر چندین حادثه خشونت بار رخ داده است. در 13 نوامبر، یکی از ساکنان قره باغ کوهستانی یک "مواد انفجاری" را به یک ایست بازرسی آذربایجان در نزدیکی شهر شوشا، در کریدور لاچین که قره باغ را به ارمنستان متصل می کند، پرتاب کرد. این به دنبال کشته شدن یک غیرنظامی ارمنی در همان منطقه توسط نیروهای آذربایجانی در 8 نوامبر صورت گرفت.
این جاده پس از حادثه برای مدتی بسته بود اما در همان روز بازگشایی شد. منابع رسمی قره باغ گزارش دادند که مردی که مواد منفجره را پرتاب کرد توسط نیروهای حافظ صلح روسی بازداشت شد و انتظار می رفت که به مقامات ارمنی قره باغ تحویل داده شود.
رسانههای آذربایجان ویدئویی را در 14 نوامبر منتشر کردند که به نظر میرسد گروهی از سربازان آذربایجانی را نشان میدهد که یک پاسگاه نظامی ارمنستان را محاصره کرده و آنها را تصرف کردهاند، هرچند مشخص نیست این قسمت در کدام بخش از مرز و یا در کدام سمت رخ داده است.
اوایل آن روز، وزارت دفاع آذربایجان گزارش داد که ارمنیها نیروهای خود را در امتداد مرز در نزدیکی منطقه لاچین جمعآوری کردهاند و نیروهای آذربایجانی «اقدامات فوری برای توقف تحریکات» اتخاذ کردهاند. روز بعد، این وزارتخانه گزارش داد که نیروهای ارمنستان از منطقه گغارکونیک ارمنستان به منطقه کلبجر آذربایجان شلیک کرده اند که به برخی تجهیزات راه سازی آسیب رسانده است.
هر دو بیانیه با هشدارهای مشابه پایان یافتند: "مسئولیت عواقب هرگونه رویارویی در مرز ارمنستان و آذربایجان بر عهده رهبری نظامی - سیاسی ارمنستان است." احمد علیلی تحلیلگر آذربایجانی با اشاره به لحن تهدیدآمیز جدید گفت: این عبارت مربوط به دوران قبل از جنگ 2020 است.
در 14 نوامبر، شورای امنیت ملی ارمنستان گزارش داد که سربازان آذربایجانی تا قسمتی نامشخص از ارمنستان پیشروی کرده و چهار پایگاه نظامی ارمنستان را محاصره کردند، اما در نهایت عقب نشینی کردند.
نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی نسبت به بسیاری از حوادث ابراز نگرانی کرد.
همه اینها در حالی اتفاق افتاد که دو طرف در حال مذاکره بر سر دو توافق جدید بودند، یکی در مورد تعیین رسمی مرز و دیگری در مورد باز کردن یک مسیر (یا مسیرهای) جدید حمل و نقل بین دو کشور، از جمله از آذربایجان از طریق ارمنستان جنوبی به منطقه آذربایجان نخجوان.
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، پیش از مسدود شدن جاده گوریس-کاپان هشدار داد که ممکن است منازعه در راه باشد. او در جلسه کابینه در 11 نوامبر گفت که آذربایجان از کنترل موثر خود بر جاده به عنوان ابزاری برای چانه زنی استفاده می کند تا از ارمنستان بخواهد که از طریق ارمنستان جنوبی به آن "کریدور" بدهد، یعنی جاده یا راه آهنی که آذربایجان روی آن به نوعی در اختیار دارد. حاکمیت پاشینیان از باکو به دلیل تلاش برای تحمیل آنچه او «منطق کریدور» به ایروان می خواند انتقاد کرد.
پاشینیان گفت: «دیروز اخطار غیررسمی دریافت کردیم مبنی بر اینکه از 11 نوامبر، گمرک و کنترل گذرنامه شهروندان ارمنی را در قسمت «ایوازلی» جاده آغاز خواهند کرد. وی با اشاره به جاده جایگزینی که ارمنی ها در حال ساخت هستند و از خاک آذربایجان نمی گذرد، گفت: پس از دریافت اخطار، شهروندان خود را راهنمایی می کنیم که از جاده کاپان - آوگانی - تاتف استفاده کنند. میتوان مذاکره کرد که هیچ کنترلی روی آن بخش [ایوزلی] وجود نداشت، اما بهای آن منطق کریدور [ترانزیت در مسیرهای نخجوان] بود که برای ما غیرقابل قبول بود.
وی افزود که ارمنستان آماده است تا ارتباطات حمل و نقل منطقه ای را «خارج از چارچوب فراسرزمینی» باز کند، یعنی ما هرگز درباره منطق کریدور بحث نکرده و نخواهیم کرد.
دو طرف به همراه روسیه از طریق سلسله دیدارهای معاونان نخست وزیر سه کشور در مورد مسئله حمل و نقل گفتگو کردند. در حالی که جزئیات کمی آشکار شده است، به نظر می رسد که نقطه اصلی اختلاف سطح کنترلی است که طرف های مختلف بر جاده خواهند داشت.
الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و سایر مقامات از عبارت "کریدور زنگزور" برای توصیف مسیرهای حمل و نقل جدید استفاده می کنند که به این معنی است که بر این سرزمین از حاکمیت برخوردار خواهد بود. اما تحلیلگران مرتبط با دولت پیشنهاد می کنند که آذربایجان به دنبال چیزی کمتر است، مانند جاده و/یا راه آهن که آذربایجانی ها می توانند بدون کنترل گمرکی از طرف ارمنستان از آن استفاده کنند.
انار ولی اف، تحلیلگر آذربایجانی و رئیس آکادمی دیپلماتیک آذربایجان، به توماس دی وال، تحلیلگر منطقه ای در ماه اکتبر گفت: «آنچه آذربایجان می خواهد این است که هیچ پست ایست بازرسی نداشته باشد، نه اینکه در مرز توقف کند. ما در شرایطی هستیم که اهرم فشار داریم، زمان داریم و میتوانیم شرایط را دیکته کنیم.»
الکسی اورچوک، معاون نخست وزیر روسیه، شرکت کننده در مذاکرات نیز گفته است که مسکو هیچ نوع توافق فراسرزمینی را متصور نیست. او در جریان بازدید از ایروان در 5 نوامبر گفت: «ما به راهحلهای مشخصی میرسیم، بیش از هر چیز بر این ایده که حاکمیت بر جادهها توسط کشورهایی که این جادهها از قلمرو آنها عبور میکنند حفظ خواهد شد.
یک وبسایت خبری ارمنستانی به نام الیق مدیا در پایان اکتبر گزارش داد که دو طرف به طور آزمایشی در مورد حمل و نقل و تعیین مرزها به توافقاتی دست یافتهاند و رهبران دو کشور در 9 نوامبر، در یکمین سالگرد این توافقنامه، آن را امضا خواهند کرد. آتش بسی که به جنگ سال گذشته پایان داد.
این امر موجی از گمانه زنی ها را در ارمنستان در مورد پتانسیل امتیازات جدید برانگیخت و بعداً الیق گزارش داد که پاشینیان از این توافق خارج شد. منابع آذربایجانی که نخواستند نامشان فاش شود به اوراسیا نت گفتند که آنها معتقدند باکو از تشدید تنش ها برای عقب راندن ایروان به میز مذاکره استفاده می کند.
وزرای امور خارجه ارمنستان و آذربایجان به همراه نمایندگان آمریکا، فرانسه و روسیه گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، نهادی که از دهه 1990 مذاکرات در مورد مناقشه را میانجیگری کرده است، در 11 نوامبر در پاریس ملاقات کردند. هنوز مشخص نیست. چه زمانی دو طرف در آینده دیداری در سطح بالا داشته باشند.
ج.شوا کوجرا پژوهشگر ر ترکیه/قفقاز و نویسنده کتاب The Bug Pit
برگردان به فارسی وحیدی آذر
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.