20 فروردین 1400

مرغ یا لا پول ! اثر ژان فیلیپ رامو+ ویدئو

موسیقی با انیمیشن مرغ ، در دو اجرا

قطعه لا پول ، طراحی سر و صداهای یک مرغ است ، چگونه می توان فریاد قد قدهای یک مرغ را با موسیقی به نمایش درآورد؟ این چالشی است که ژان فیلیپ رامو در سال 1728 به آن دست زد. یک ایده ساده و موثر! تکرار چندین بار یک تم ! با یک سرعت سریع باعث شد که تداعی نوک زدن مرغ بوجود آید ! علاوه بر این ، موسیقی آهنگساز قرن هیجدهم به وضوح " قد قد قدا ، قد قد قدا " را نشان داد تا به شنوندگان بفهماند که این تکرار مکرر کنایه از فریاد مرغ است! حرکت مرغ نیز به تکرار چرخان در موسیقی ارائه می گردد

تبریز امروز:

 

ژان فیلیپ رامو ، در تاریخ 25 سپتامبر 1683 در دیژون ، فرانسه غسل تعمید شد، او آهنگساز فرانسوی اواخر دوره باروک بود که امروز بیشتر به خاطر موسیقی زهی، اپرا و کار در ژانرهای نمایشی دیگر شناخته می شود اما در زمان حیات وی به عنوان یک نظریه پرداز موسیقی نیز مشهور بود.

پدر رامو ، ژان ، به مدت 42 سال در کلیساهای مختلف دیژون ارگ نوازی کرد و امیدوار بود که روزی فرزندش را به جای یک ارگ نواز ، روی صندلی وکالت ببیند. این امیدها با عملکرد اسفناک پسر در مدرسه از بین رفت. گفته می شود که وی در سن 17 سالگی عاشق بیوه جوانی شده است که از اشتباهات دستور زبان و هجی نامه های خود به او می خندد. او تلاش کرد تا زبان خود را پالایش کند ، اما برای قضاوت در مورد ادبیات بعدی نظری ، تلاش های وی هیچ پیشرفت دائمی در پی نداشت. در سن 18 سالگی ، پس از تصمیم برای ادامه کار موسیقی ، او به ایتالیا سفر کرد سال بعد ، او اولین سری از انتصابات را به عنوان ارگانیست در شهرهای مختلف مرکز فرانسه دریافت کرد: آوینیون ، کلرمون ، دیژون ، لیون. در پایتخت وقایع مختصری وجود داشت ، اما ظاهراً پاریس با وجود انتشار مجموعه ای خوب از قطعات هارپسیکورد ، برترین سنگفرش (1706) ، فوراً مورد علاقه ارگ ​​نواز استان قرار نگرفت. این آثار تأثیر سودمند لوئیس مارچاند ، ارگ نوازنده ، ارپشیکوردیست معروف آن روز را بازی می کند که رامو نواختن او را بسیار تحسین می کرد.

***

 

قطعه لا پول ، طراحی سر و صداهای یک مرغ است ، چگونه می توان فریاد قد قدهای یک مرغ را با موسیقی به نمایش درآورد؟ این چالشی است که ژان فیلیپ رامو در سال 1728 به آن دست زد. یک ایده ساده و موثر! تکرار چندین بار یک تم ! با یک سرعت سریع باعث شد که  تداعی نوک زدن مرغ بوجود آید ! علاوه بر این ، موسیقی آهنگساز قرن هیجدهم به وضوح " قد قد قدا ، قد قد قدا " را نشان داد تا به شنوندگان بفهماند که این تکرار مکرر کنایه از فریاد مرغ است!

حرکت مرغ نیز به تکرار و چرخان در موسیقی ارائه می گردد.
 

درگذشت 12 سپتامبر 1764 ، پاریس)

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت