4 آذر 1398
فریدا به خودنگاره هایش بیشتر می پرداخت ، شاید به اصطلاح امروزین سلفی ترین نقاش بود که رنج زیستن خود را بیان می کرد ؛ کالو در مکزیک اسطوره ای است که تصویرش نقش اسکناس های مکزیکی شده است
تبریز امروز:
فریدا همذاتپنداری را در کارهایش به اوج میرساند و بر ناخودآگاه مخاطب غلبه میکند. اشک های دانهدرشتی که از چشمان او جاری است و روح غمانگیز حاکم بر چهرهٔ او هیچ ترحمی برنمیانگیزاند؛ چراکه او به جانِ بیننده رخنه میکند، جایی که دیگر فاصلهای با زنی که در تابلو زندگی میکند احساس نمیشود. فریدای آثار کالو با تمام رنجی که از جهان در او موج میزند، سعی نمیکند خود را بدون این جهان ببیند. او هستی را با خود به درون چارچوب تابلو میکشد؛ او نمیخواهد که تنها باشد.
در تابلوی دو فریدا که نقطهٔ اوج نقاشیهای او و از شاهکارهای جنبش فراواقعگرایی در سدهٔ بیستم بهشمار میآید، در سمت راست تصویر خود را در لباس بومیان مکزیک و در سمت چپ ملبّس به پوشش اروپایی سدهٔ بیستم — که احتمالاً لباس عروسی است — با دو قلب آشکار، نشسته بر نیمکتی سبزرنگ و دست در دست یکدیگر در زیر آسمانی متلاطم و خاکستری به تصویر کشید. قلب فریدای اروپایی در سمت چپ از سوراخی که در لباس و بر روی سینهاش قرار دارد، دیده میشود. کشمکشها و تضادهای درونی نقاش، با بریدن رگ باورها و عقاید گذشته توسط فریدای اروپایی بهخوبی تکمیل شدهاست. آندره برتون، شاعر، نویسنده و نظریهپرداز فراواقعگرای فرانسوی پس از ملاقات با فریدا در سال ۱۹۳۸ در این باره میگوید:
فریدا تنها کسی است در تاریخ هنر که توان شکافتن سینه و قلب و گفتن حقیقت بیولوژیکی و این را که در آنچه احساس میکند، دارد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.