6 تیر 1404
تاکویچی فوجی (1891-1964)، هنرمند ژاپنی-آمریکایی، باری از بیگانگی را در سرزمینی که آن را خانه خود میدانست، به دوش کشید؛ زندگیاش گواهی بر تحمل و اندوه است. دفترچه مصور او، سندی زنده از تجربیاتش در جنگ جهانی دوم، پنجرهای سحرآمیز به سوی درد جابهجایی، زخم تعصب نژادی و استقامت خاموش مردی باز میکند که در جامعهای که او را طرد کرده بود، گرفتار شده بود. فوجی با نزدیک به 250 طراحی با جوهر و بیش از 130 نقاشی آبرنگ، نهتنها رویدادهای تاریخی، بلکه بار عاطفی عمیق زندگی بهعنوان یک غریبه در جهانی خصمانه را ثبت کرد—دیدگاهی که با مبارزات جوامع حاشیهنشین امروزی همصدا است. وقتی جنگ بین ایالات متحده و ژاپن آغاز شد، فوجی پنجاهساله بود؛ مردی که زندگیاش را در آمریکا ساخته بود، اما شاهد فروپاشی آن در فضایی پر از ترس و تبلیغات نژادپرستانه شد. او که صرفاً به دلیل اصالت ژاپنیاش بهعنوان تهدید برچسب خورده بود، یکی از 120,000 نفری بود که از سواحل غربی به اجبار از خانههایشان رانده شده و در اردوگاههای بازداشت ایزولهشده محبوس شدند. فوجی و خانوادهاش از جامعه سیاتل جدا شدند و ابتدا به اردوگاه موقت پویالوپ—نمایشگاهی در ایالت واشنگتن که عزت و حس تعلق آنها را سلب کرد—فرستاده شدند. در اوت 1942، آنها به مرکز جابجایی مینیدوکا در جنوب آیداهو منتقل شدند، مکانی که تجسم انزوا و رها شدن بود.
تبریز امروز:
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.