خبر های ویژه

نمادی از رنج، پایداری و انسانیت! سرنوشت یک انسان یک فیلم براساس نوشته میخائیل شولوخف

21 شهریور 1404

مادر گلیم می‌بافد اثر یوری کوگاچ

21 شهریور 1404

 دختر پروفسور هشترودی: بی مهری تبریز بر نابغه ریاضی جهان در زادگاهش درد آور است.

18 شهریور 1404

پرسه زدن در لابه‌لای گودال‌های آب تا صبح

18 شهریور 1404

فرش نقاشی دنیس ایچیتوفکین

18 شهریور 1404

مربع سیاه اثر کازیمیر مالویچ

7 شهریور 1404

منظره اثر نیکلای الکساندرُویچ سرگِیف

24 مرداد 1404

پیر. بندهٔ خدا اَوْرامی - میخائیل نِستِروف

23 مرداد 1404

سردار ملی با قلم استاد مرتضی رسام نخجوانی

20 مرداد 1404

سالوادور دالی! یک نقاش!

16 مرداد 1404

ساعت‌های ذوب‌شده سالوادور دالی

16 مرداد 1404

کفش برای هر سلیقه

7 مرداد 1404

مام وطن

5 مرداد 1404

رسام ارژنگی نقاش تبریزی و خلق شاهکارهای جهانی حمله نادر شاه مقتدر ترک زبان ایران به هندوستان و فتح سرزمین فیل‌ها

3 مرداد 1404

مردان تلاشگر دستمایۀ آثار نقاشی استاد رسام نخجوانی

30 تیر 1404

ارچ‌ها، ماهی و سبزیجات

27 تیر 1404

1 فروردین 1404

نقاشی های جوهرین درخت ، کوه و آب

گونگ شیان - تدوین مهندس کاوه وحیدی آذر

گونگ شیان نقاش ، که به سلسله‌ی شکست‌خورده‌ی مینگ وفادار مانده بود، به‌عنوان یک یِمین (yimin) یا «بازمانده‌ی زیر دست» در دوران سلسله‌ی چینگ (۱۶۴۴-۱۹۱۱) با خودش کنار آمد و به زندگی منزوی روی آورد. گونگ تصویر یک خانه‌ی دورافتاده را با شعری همراه کرد که توانایی ارکیده‌ها - نماد مردان نیکوکار - را در تحمل سرمای زمستان با بوته‌های خار - نماد مردان فرومایه - که برای هیزم استفاده می‌شوند، در تضاد قرار می‌دهد. این هنرمند تکنیکی از شست‌وشوی جوهر و نقطه‌گذاری را به کمال رساند که به او اجازه داد در نقاشی‌هایش هم چگالی و هم شفافیت را به دست آورد.

تبریز امروز:

 

گونگ شیان حدود سال ۱۶۱۹ در استان جیانگسو چین به دنیا آمد. او فردی بسیار تحصیل‌کرده و عمدتاً به‌صورت خودآموز هنرمند شده بود، اگرچه تحت راهنمایی دونگ کیچانگ نیز آموزش دیده بود. گونگ شیان به‌عنوان عضوی از اشرافیت سلسله مینگ، در جوانی در فعالیت‌های سیاسی ضد سلسله چینگ شرکت می‌کرد. هنگامی که سلسله مینگ سقوط کرد و سلسله چینگ به قدرت رسید، او مجبور شد برای نجات جان خود مخفی شود. در طول سال‌های انزوا، او به نوشتن مقالات ضد چینگ ادامه داد.

شیان به‌عنوان نقاش برجسته مکتب نانجینگ شناخته می‌شد و توسط هم‌عصرانش به‌عنوان فردی گوشه‌گیر و عجیب توصیف می‌شد. او هنرمندان را تشویق می‌کرد تا از طبیعت الهام بگیرند و از کسانی که صرفاً از استادان قدیمی تقلید می‌کردند، انتقاد می‌کرد. گونگ شیان از فردیت حمایت می‌کرد و بر اهمیت اصالت در هنر تأکید داشت. نقاشی‌های او عمدتاً بر مناظر طبیعی متمرکز بود، با تأکید بر کوه‌ها، و اغلب درختان بید نیز در آثارش دیده می‌شدند. یکی از مهم‌ترین دستاوردهای او در هنر، توسعه تکنیک جیمو بود که شامل لایه‌گذاری مرکب برای ایجاد مناظری متراکم و بافت‌دار می‌شد.

در طول زندگی‌اش، گونگ شیان به‌عنوان برجسته‌ترین عضو "هشت استاد نانجینگ" شناخته می‌شد، گروهی از نقاشان که به دلیل اشتراک در مکان، محیط هنری و شرایط سیاسی و فرهنگی مشابه در کنار هم قرار گرفته بودند. آثار او تحت تأثیر هنر غربی و سنتی چین قرار داشتند، که به نقاشی‌هایش سبکی متمایز می‌بخشید.

شیان نه تنها یک نقاش بااستعداد، بلکه یک روشنفکر شناخته‌شده برای اشعارش نیز بود. پس از به قدرت رسیدن سلسله چینگ، او از طریق فروش نقاشی‌هایش امرار معاش می‌کرد. او بیشتر عمر خود را در انزوا گذراند و از طریق تدریس و فروش آثارش زندگی نسبتاً ساده‌ای داشت. با وجود دستاوردهایش، گونگ شیان در سال ۱۶۸۹ در فقر درگذشت.

دو کتاب به قلم جروم سیلبرگلد به احترام او نوشته شده‌است: یکی با عنوان گونگ شیان: یک هنرمند حرفه‌ای چینی و حامیانش، و دیگری که بیشتر بر هنر او متمرکز است، گونگ شیان: خودنگاره در میان درختان بید، با یادداشت‌هایی درباره درخت بید در نقاشی و ادبیات چینی.

آثار هنری گونگ شیان:
نقاشی‌های گونگ شیان به دلیل تکنیک‌های پیچیده مرکب و عمق احساسی‌شان مورد تحسین قرار می‌گیرند، که اغلب بازتابی از مقاومت و وفاداری او به سلسله مینگ سقوط‌کرده است. آثار او تا به امروز در مطالعه نقاشی منظره چین تأثیرگذار باقی مانده‌اند.

گونگ شیان نقاش چینی دوره سلسله مینگ و اوایل سلسله چینگ بود که در قرن هفدهم میلادی زندگی می‌کرد. او به‌عنوان یکی از برجسته‌ترین نقاشان مکتب "نقاشان فردگرا" یا "نقاشان گوشه‌گیر" شناخته می‌شود. این مکتب شامل هنرمندانی بود که پس از سقوط سلسله مینگ و تسلط سلسله چینگ (مانچوها) بر چین، از جامعه کناره گرفتند و آثارشان بازتابی از اندوه، مقاومت و وفاداری به سلسله مینگ بود.

ویژگی‌های آثار گونگ شیان:

  • سبک منحصر به فرد: او به‌دلیل استفاده از تکنیک‌های تیره و روشن (سایه‌زنی) و ترکیب‌بندی‌های پیچیده مشهور است.

  • موضوعات: آثارش اغلب مناظر طبیعی، کوه‌ها و درختان را شامل می‌شد که نمادی از مقاومت و پایداری در برابر تغییرات سیاسی بودند.

  • احساسات عمیق: نقاشی‌های او اغلب حالتی غم‌انگیز و مرموز داشتند که بازتابی از احساسات او نسبت به سقوط سلسله مینگ بود.

گونگ شیان نه تنها به‌عنوان یک نقاش، بلکه به‌عنوان یک نماد وفاداری و مقاومت در برابر حکومت جدید چینگ شناخته می‌شود. آثار او امروزه در موزه‌های معتبر جهان نگهداری می‌شوند و به‌عنوان بخشی از میراث هنری چین مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

 

گونگ شیان نقاش ، که به سلسله‌ی شکست‌خورده‌ی مینگ وفادار مانده بود، به‌عنوان یک یِمین (yimin) یا «بازمانده‌ی زیر دست» در دوران سلسله‌ی چینگ (۱۶۴۴-۱۹۱۱) با خودش کنار آمد و به زندگی منزوی روی آورد. گونگ تصویر یک خانه‌ی دورافتاده را با شعری همراه کرد که توانایی ارکیده‌ها - نماد مردان نیکوکار - را در تحمل سرمای زمستان با بوته‌های خار - نماد مردان فرومایه - که برای هیزم استفاده می‌شوند، در تضاد قرار می‌دهد. این هنرمند تکنیکی از شست‌وشوی جوهر و نقطه‌گذاری را به کمال رساند که به او اجازه داد در نقاشی‌هایش هم چگالی و هم شفافیت را به دست آورد. 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت