2 دی 1403
توازن دخل و خرج مؤسسات حکمراني (اعم از دولت، قواي ديگر، دستگاهها و مؤسسات وابسته به حاکميت به معناي عام) تنها چاره برطرف ساختن کسري بودجه کل کشور است. اين روزها که در مجلس، شورای نگهبان و دولت موضوع تصويب بودجه 1404 مطرح است، بايد به توصيههاي کارشناسان و صاحبنظران اقتصادي توجه کنند و کشور را از تکرار هر ساله کسري بودجه نجات دهند.
تبریز امروز:
بسمالله الرحمن الرحيم
⬅️ توازن دخل و خرج مؤسسات حکمراني (اعم از دولت، قواي ديگر، دستگاهها و مؤسسات وابسته به حاکميت به معناي عام) تنها چاره برطرف ساختن کسري بودجه کل کشور است. اين روزها که در مجلس، شورای نگهبان و دولت موضوع تصويب بودجه 1404 مطرح است، بايد به توصيههاي کارشناسان و صاحبنظران اقتصادي توجه کنند و کشور را از تکرار هر ساله کسري بودجه نجات دهند.
اينکه همواره مراکز و مؤسسات غيرضروري را فربهتر کنيم و حتي بر تعداد آنها بيفزائيم و بخشهائي از بودجه کشور را به آنها تزريق نمائيم، نتيجهاي غير از دامن زدن به کسري بودجه نخواهد داشت. حکمراني خوب و موفق آنست که چابک باشد نه فربه و داراي شاخ و بالها و اندامهاي نامتناسب، زائد و غيرلازم.
در سالهاي اخير بسياري از منتقدان بودجهريزي، به بودجههاي فرهنگي و مؤسسات ديني و افزايش سالانه آنها اعتراض ميکنند. در کنار اين اعتراض و انتقاد، متأسفانه از تخصيص بودجههاي کلان به ساير مؤسسات غيرضروري که بخش قابل ملاحظهاي از پولها را ميبلعند و خاصيتي هم براي کشور ندارند، چيزي گفته نميشود. هم دولت در تدوين لايحه بودجه کل کشور و هم مجلس در تصويب آن بايد براي چابکسازي حکمراني تلاش کنند. چابکسازي حکمراني مستلزم سه اقدام اساسي است که عبارتند از جلوگيري از افزايش مؤسسات و مراکز غيرضروري، حذف مؤسسات و مراکز غيرضروري و کاهش بودجههاي زائد.
اشاره به بعضي مصاديق اين سه مورد شايد بتواند راهنماي عمل براي بازگشت بودجهريزي و تدوين و تصويب آن به ريل صحيح و واقعي باشد.
در سالهاي اخير، هر قوهاي از قواي سهگانه جداگانه براي خود خبرگزاري يا حتي خبرگزاريهائي تأسيس کردهاند که اخبار اختصاصي آنها را منتشر ميکنند. طرفه اينکه اين خبرگزاريها موظفند از رئيس قوه با تعريف و تمجيد و حتي با عناوين ويژه خبردهي کنند و از سفر کردن، نطق کردن، شرکت در همايشها، اظهارنظرها و هر کار ديگري که انجام ميدهند به صورت لحظهاي گزارش بدهند بطوري که به نظر ميرسد فقط سرفه کردن آنهاست که هنوز مشمول خبررساني نشده است. عجيبتر اينکه تعدادي از وزارتخانهها هم جداگانه براي خود خبرگزاري تأسيس کردهاند! و آنها هم موظفند اخبار ريز و درشت وزير را با قيد فوريت و با تمام جزئيات منتشر کنند. و باز عجيبتر اينکه بعضي از قواي سهگانه و وزارتخانهها جداگانه روزنامه، هفتهنامه، ماهنامه و فصلنامه هم دارند و بخش پرهزينهاي براي تبليغ کارهاي خود به وجود آوردهاند.
سؤال اينست که اگر وجود چنين خبرگزاريها و نشرياتي ضرورت دارد، فلسفه وجودي خبرگزاري دولتي جمهوري اسلامي و رسانه ملي چيست؟ اگر با اين رسانههاي عام که از بودجه دولت و بيتالمال تغذيه ميکنند مشکل داريد آن مشکل را حل کنيد نه اينکه به جاي حل مشکل به تأسيس خبرگزاريها و نشريات اختصاصي متوسل شويد و هزينههاي هنگفتي را بر بيتالمال تحميل کنيد.
تأسيس پژوهشگاههاي متعدد براي هر وزارتخانه و دستگاه حاکميتي، ايجاد انواع مراکز آموزش عالي و دانشگاهها و دانشکدههاي غيرضروري و افزودن بر مراکز فرهنگي کشور با عناوين و اسامي و بهانههاي مختلف، ازجمله اقدامات هزينهزا هستند که در سالهاي اخير به صورت عجيبي مرسوم شده است. آنچه مايه تأسف شديد است بيخاصيت بودن اين اقدامات پرهزينه براي کشور است. اين اقدامات پرهزينه نهتنها وضعيت فرهنگي و اقتصادي کشور را بهبود نبخشيدهاند بلکه هر روز به کاهش ارزش پول ملي و بدتر شدن وضعيت فرهنگي جامعه منجر گرديدهاند، بگذريم از انتصابات غيرلازم در اطراف مقامات که بودجههاي زيادي را ميبلعند.
اگر قرار است اينهمه فرياد صاحبنظران درباره زائد بودن اينهمه مؤسسات بيخاصيت و افزايش نجومي هزينههاي آنها و حقوقهاي فوق نجومي صاحبان مناصب حکمراني به گوش مسئولين نرود، بفرمائيد تا منتقدان ساکت شوند و صاحبان قلم از نوشتن خودداري کنند. شرط حکمراني صحيح البته اين نيست، حکمرانان بايد به توصيههاي خيرخواهان توجه کنند تا بتوانند به حکمراني موفق و سالم دست يابند.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.