13 آذر 1403
گرهارد ریشتر نقاش آلمانی 93 سالگی خود را جشن خواهد گرفت . ریشتر بدون پیروی از یک سبک ثابت، بدون استفاده از ژست بیانگر یا حقیقت مشاهدهای، رسانه نقاشی را تقویت کرد و هنر به او کمک کرد تا به یکی از برجستهترین هنرمندان زمان ما تبدیل شود.
تبریز امروز:
گرهارد ریشتر نقاش آلمانی 93 سالگی خود را جشن خواهد گرفت . ریشتر بدون پیروی از یک سبک ثابت، بدون استفاده از ژست بیانگر یا حقیقت مشاهدهای، رسانه نقاشی را تقویت کرد و هنر به او کمک کرد تا به یکی از برجستهترین هنرمندان زمان ما تبدیل شود.
گلن لوری، مدیر MoMA در نیویورک، معتقد است که ریشتر نقاش آثاری است که «آنقدر با یکدیگر متفاوت هستند که در نگاه اول به نظر میرسد با دستهای متفاوتی هستند». نه اینکه کسی ممکن است یک ریشتر را اشتباه بگیرد، تحقیقات دقیق او در هر جنبه ای از تصویرسازی انسان تنها می تواند از او سرچشمه بگیرد. برای بیش از 60 سال، او بی وقفه قابلیت نقاشی معاصر را در عصر تکرارپذیری دیجیتال مورد بررسی قرار داده است، و آثاری از لحاظ مفهومی چالش برانگیز و جذاب از نظر زیبایی شناختی تولید می کند که به این پرسش می پردازد که چگونه تصاویری که به ظاهر حقایق را به تصویر می کشند، می توانند کاملاً غیرقابل اعتماد و ناپایدار باشند.
پیشینه او چیزی جز خارق العاده نیست. به عنوان یک پسر 13 ساله، او درخشش را در هنگام سوختن درسدن در طول جنگ جهانی دوم دید. برادر و مادرش در جنگ کشته شد و خواهر کوچکترش، ماریان، که یک اسکیزوفرنی بود، در کمپ اتانازی نازی ها از گرسنگی مرد. پس از جنگ - و با وجود اینکه به عنوان یک هنرمند در جمهوری دموکراتیک آلمان از او حمایت میشد - از محدودیتهایی که برایش ایجاد شده بود ناامید شد و پس از دیدن کارهای جکسون پولاک در مستند II، او و همسر اولش اِما به غرب رفتند. این در سال 1961 بود، چند ماه قبل از ساخت دیوار برلین.
از زمان نقل مکان به دوسلدورف، ریشتر هرگز به گذشته نگاه نکرده است و او به عنوان بهترین نقاش قرن بیست و یکم و همچنین گرانترین از تحسین بین المللی برخوردار است. - در سال 2015 نقاشی Abstraktes Bild (599) او به قیمت حیرت انگیز 46.3 میلیون دلار در خانه حراج ساتبی دست یافت.
اما ، 1966 که توسط بسیاری به عنوان یکی از آثار کلیدی او شناخته می شود، نیز یکی از بحث برانگیزترین آثار او باقی مانده است. زمانی که قربانی حمله با چاقو شده بود، اکنون پشت شیشه نشکن موزه لودویگ آویزان شده است. این نقاشی یک زن در اندازه واقعی را نشان می دهد که از پله ها پایین می آید و احتمالاً خواب است. نمونهای از نقاشی های حیرتانگیز او، یکی از مدیران موزه برلین را برانگیخت تا در سال 1967 آن را به این دلیل که «عکسها را جمعآوری نمیکرد، بلکه نقاشیها» را رد کرد.
این نقاشی مربوط به همسر اول ریشتر، ماریان اوفینگر (اما) است که دو ماهه باردار است. با استفاده از تکنیک تاری پیشگام او، او در مقابل چشمان ما قرار دارد اما گویی پشت یک حجاب پنهان شده است. ریشتر که اکنون به عنوان "مونالیزای کلن" شناخته می شود، واکنش ریشتر به دیدن نمایشگاه مارسل دوشان در سال 1965 و نقاشی معروفش اما در حال پایین آمدن از پله، 1912 بود. با حساسیت فوق العاده ای رنگ آمیزی شده بود، حتی منبع نور صحنه اصلی را تغییر داد نقاشی، به طوری که اجازه می دهد شکل به جلو ظاهر شود.
معروف است که ریشتر از دستیابی به دقت فوکوس نزدیک که اغلب آرزویش را دارد ناامید می شود. او در مصاحبهای با زندگینامهنویسش، رابرت استور، اجبار خود برای محو کردن تصویر برای ساختن نقاشی را آشکار کرد: «این یک حرکت اضطراری در پایان است. برای اینکه نگاه کردن به عکس جذاب باشد.” با این حال، او همچنین تصریح کرده است که «چیزها را تار کرده است تا همه چیز به یک اندازه مهم و به همان اندازه بیاهمیت باشد»، به طوری که «هنرمندانه یا صنعتگرانه به نظر نرسند، بلکه فنی به نظر برسند».
گرهارد ریشتر، Fünf Türen (پنج در)، 1967، رنگ روغن روی بوم، 235 x 550 سانتی متر. © Gerhard Richter 2017
سالی که ریشتر «5 در» را نقاشی کرد، برای این هنرمند زمان ناآرام و انتقالی بود، دخترش به تازگی به دنیا آمده بود و او آن سال بسیار کمتر از آنچه که برایش معمول بود نقاشی کشید – در کل سال فقط 31 اثر را بایگانی کرد. درها با ارائه راهی برای خروج مشخص می شوند، اما هرگز آنچه را که فراتر از آن است، آشکار نمی کنند. آنها با برانگیختن حس دگرگونی، بیننده را برای ورود به فضای فراتر به چالش می کشند.
هم بازتابنده و هم آشکار. شفافیت هر قاب به طور تدریجی تحت تأثیر افزودن بازتاب هر صفحه بیشتر قرار میگیرد و اثر تاری علامت تجاری را که در عکسهای نقاشی ریشتر مشهود است، ارائه میکند.
این هنرمند که بین معماری و نقاشی قرار گرفته است، در حال بازی با تصور غربی است که یک نقاشی یا پنجره ای به دنیایی دیگر است یا آینه ای است که هر آنچه را که در جلوی آن قرار دارد منعکس می کند. گرهارد ریشتر، 48 پرتره (48 پرتره)، نمای نصب، موزه لودویگ کلن، 2017
نقاشیهای روغن ریشتر که برای دوسالانه ونیز در سال 1972 ساخته شدهاند، شبیه عکسهای سیاه و سفید با فوکوس نرم هستند. هر یک از سرها یکنواخت به نظر می رسند که گویی از منبعی یکسان سرچشمه می گیرند. اسکار وایلد و آلبرت انیشتین را شامل می شود و هر یک از این چهره ها مردان سفیدپوست اروپایی یا آمریکای شمالی در زمینه های موسیقی، فلسفه و علم هستند. مشخصاً هیچ سیاستمدار یا هنرمندی در این فهرست گنجانده نشده است. نگاه ها رو به وسط به چپ و از مرکز به راست چیده شده بودند، با پرتره مرکزی فرانتس کافکا که رو به رو دیده می شد.
در سبک معمولی ریشتر، هنرمند از ارائه هیچ نشانه ای از آنچه در پشت کار نهفته است خودداری می کند، و خود اثر نیز چیزی را در مورد دلیل انتخاب این شخصیت ها نشان نمی دهد. من به زبان بی زبان این تصاویر علاقه مندم: سرها، اگرچه پر از ادبیات و فلسفه هستند، اما کاملاً غیر ادبی می شوند. شخصیت ها ناشناس می شوند. این نکته است.»
گرهارد ریشتر، کریگ (جنگ)، 1981، رنگ روغن روی بوم، 200 در 320 سانتی متر. © Gerhard Richter 2017. عکس: Rheinisches Bildarchiv Köln
کریگ (جنگ)، 1981
گفته می شود که ریشتر از این نقاشی خوشش نیامده است و احساس می کند که نام آن خیلی واضح است. در آثار انتزاعی بعدی او فقط آنها را شماره می کرد و در مورد موضوع اظهار نظر نمی کرد. به گفته ریشتر، نقاشی باید «چیزی نامفهوم» را حفظ کند و قصد او در آثار بعدی این است که بیننده نقاشی را صرفاً بر اساس شایستگی های خود رنگ تشریح کند.
برای نقاشی کریگ او، بخشهای بزرگی از رنگ در مسیرهای بیاحساس روی بوم کشیده میشوند، با استفاده از علامت ریشتر. آثار ساخته شده در این دوره اغلب زبان انتزاع را مورد بررسی قرار می دهند و در عین حال راهبردهایی را برای "برچیدن ماشین نقاشی فیگوراتیو" کشف می کنند.
ریشتر اغلب ادعا می کند که مانند یک «دوربین» نقاشی می کند، حتی زمانی که محتوای عکاسی کم است: «من سعی نمی کنم یک عکس را تقلید کنم، بلکه سعی می کنم یک عکس بسازم. نقاشی هایی که منبع عکاسی ندارند (چکیده ها و غیره) نیز عکس هستند.
گرهارد ریشتر همچنین یک تولید کننده ماهر آثار چندگانه و محدود است،
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.