30 اردیبهشت 1402
یونسکو در سال 2011 لنج را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس به رسمیت شناخت که نیاز به "حفاظت فوری" دارد. این نهاد سازمان ملل هشدار داد که از آنجایی که جایگزین های مدرن، باد را از بادبان های خود خارج کرده اند، "فلسفه، زمینه آیینی و دانش سنتی مرتبط با کشتیرانی در خلیج فارس... به تدریج در حال محو شدن هستند". در عصر طلایی خود، لنج های روستایی برای انتقال غلات، خرما، ماهی خشک، ادویه، چوب و منسوجات در سراسر خلیج فارس و تا سواحل شرق آفریقا و شبه قاره هند مورد استفاده قرار میگرفتند. اما کشتیرانی تجاری توسط قایقهای موتوری ساخته شده از فایبرگلاس یا فولاد، که در آبهای فیروزهای حرکت میکنند، جایی که تانکرهای نفتی بزرگ در آن تردد میکنند، تسخیر شده است. کشتی های لنج همچنین برای ماهیگیری و همچنین سنت پرسود مرواریدداری استفاده می شد که تقریباً به طور کلی ناپدید شده است.
تبریز امروز:
خبرگزاری فرانسه
مردی در 29 آوریل 2023 در جزیره توریستی قشم در خلیج فارس در مقابل یک کشتی سنتی چوبی (لنج) که برای بازسازی در ساحل گذاشته شده است، قدم می زند. — خبرگزاری فرانسه
ناخدای ایرانی حسن رستم چهار دهه است که در لنج خود در تنگه هرمز با جسارت کار می کند ، اما اکنون با ناامیدی نظاره گر است که کشتی های چوبی با قایق های ارزان تر و سریع تر جایگزین می شوند.
کشتیهای مستحکم که با دست ساخته شدهاند، قرنها در آبهای خلیج فارس حرکت کردهاند، که نمای زیبای آنها نمادی از سنتهای دریایی منطقهای مانند قایقهای شبه جزیره عربستان است.
رستم 62 ساله که عمر خود را در سفر به آبراه بین ایران و امارات گذرانده است، گفت: اما این روزها "کمتر و کمتر شده اند".
او با بدنی لاغر و چهره ای فرسوده، به دریاهای آرامی خیره می شود که تانکرهای عظیمی که نفت خلیج فارس را به بازارهای جهان می برند و کشتی های نیروی دریایی در حال گشت زنی در آبراه استراتژیک از روی آن ها عبور می کنند.
اما جزیره قشم در نزدیکی بندرعباس نیز محل سنت بسیار قدیمی ساخت قایق های چوبی است که حدود 30 قایق از آنها در هنگام جزر در روستای ساحلی گوران استراحت می کردند.
این بندر کوچک مدتهاست که چندین کارخانه کشتی سازی متخصص در تعمیر و نگهداری آنها را در خود جای داده است. اما آن روز صبح، کمتر از دوجین کارگر پابرهنه در گل و لای آنجا بودند.
بدنه لنج نیمهساز که روی تیرها قرار گرفته است، به دلیل کمبود پول تمام نمیشود، حال مالک آن قصد دارد آن را برچیده و از تختهها برای پروژههای دیگر استفاده کند.
علی پوزان که بر سایت گوران نظارت دارد، گفت: «امروز لنج جدید بسیار گران است» زیرا «چوب آن از خارج می آید» و ساخت و ساز کاملاً با دست انجام می شود.
او گفت که هر لنج منحصر به فرد است و اندازه کشتی ها متفاوت است و این کشتی ها "از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند".
یونسکو در سال 2011 لنج را به عنوان میراث فرهنگی ناملموس به رسمیت شناخت که نیاز به "حفاظت فوری" دارد.
این نهاد سازمان ملل هشدار داد که از آنجایی که جایگزین های مدرن، باد را از بادبان های خود خارج کرده اند، "فلسفه، زمینه آیینی و دانش سنتی مرتبط با کشتیرانی در خلیج فارس... به تدریج در حال محو شدن هستند".
در عصر طلایی خود، لنج های روستایی برای انتقال غلات، خرما، ماهی خشک، ادویه، چوب و منسوجات در سراسر خلیج فارس و تا سواحل شرق آفریقا و شبه قاره هند مورد استفاده قرار میگرفتند.
اما کشتیرانی تجاری توسط قایقهای موتوری ساخته شده از فایبرگلاس یا فولاد، که در آبهای فیروزهای حرکت میکنند، جایی که تانکرهای نفتی بزرگ در آن تردد میکنند، تسخیر شده است.
کشتی های لنج همچنین برای ماهیگیری و همچنین سنت پرسود مرواریدداری استفاده می شد که تقریباً به طور کلی ناپدید شده است.
یونس 42 ساله از اهالی گوران بیش از 20 سال است که در روستای زادگاهش لنج ها را تعمیر می کند.
او در گرمای هوای بسیار بالای ویژه پخت و پز گفت: «این یک کار دردناک است.
پوزان با اذعان به نابودی کشتی سازی در گوران، در عوض روی گردشگری فکر کرده است، بخش امیدوارکننده ای در قشم، زیرا این جزیره تعداد فزاینده ای از بازدیدکنندگان را به خود جذب می کند.
او گفت: «ما چندین قایق را بازسازی کردهایم تا آنها را برای سفرهای دریایی تطبیق دهیم.
یک کشتی قدیمی در حال تغییر کاربری به یک کافه بود، و برنامههایی برای تبدیل بندر خوشمنظره، با بدنههای رنگی لنج در شنها، به یک موزه در فضای باز وجود دارد.
پوزان در نزدیکی جنگل های حرا در ساحل قصد دارد کلبه هایی با الهام از لنج برای گردشگران بسازد. هر کدام نام مشهورترین مقاصدی از زنگبار و مومباسا تا کلکته را دارند که کشتیها زمانی به آنها میرسیدند - .
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.