23 شهریور 1403
براي وارد شدن ضربههاي کاري به منافع ملي کشورمان، نياز چنداني به دسيسههاي روسها و فضاسازيهاي تبليغاتي اروپائيها و آمريکائيها نيست. در شرايطي که وزير خارجه کشورمان رسماً ارسال موشک به روسيه را تکذيب ميکند و حتي مقامات آمريکائي در تازهترين اخبار خود گفتهاند موشکهاي ايران به روسيه ارسال شده اما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته، از يکطرف رسانه ملي از زبان يک کارشناس جوان که در تلويزيون حضور يافت ارسال موشک از ايران به روسيه را در راستاي نظم جديد جهاني و تقابل پيمان مشترک ايران و روسيه با آمريکا ارزيابي کرد
تبریز امروز:
⬅️ براي وارد شدن ضربههاي کاري به منافع ملي کشورمان، نياز چنداني به دسيسههاي روسها و فضاسازيهاي تبليغاتي اروپائيها و آمريکائيها نيست. در شرايطي که وزير خارجه کشورمان رسماً ارسال موشک به روسيه را تکذيب ميکند و حتي مقامات آمريکائي در تازهترين اخبار خود گفتهاند موشکهاي ايران به روسيه ارسال شده اما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته، از يکطرف رسانه ملي از زبان يک کارشناس جوان که در تلويزيون حضور يافت ارسال موشک از ايران به روسيه را در راستاي نظم جديد جهاني و تقابل پيمان مشترک ايران و روسيه با آمريکا ارزيابي کرد و از طرف ديگر يک نماينده مجلس گفت ما اين سلاحها را به روسيه ميدهيم و روسيه در مقابل، به ما سويا و نهادههاي دامي ميدهد!
يکي از دوستان با ديدن اين اخبار ميگفت: به ياد ماجرائي افتادم که در سالهاي قبل از پيروزي انقلاب اسلامي رخ داد. ماجرا از اين قرار بود که چند سال قبل از پيروزي انقلاب، عدهاي در کارخانه چيتسازي جنوب تهران تظاهرات کرده بودند و ساواک تعدادي از آنها را بازداشت کرد و بعد از وارد کردن فشار و کتک زدنهاي بسيار از آنها پرسيده بود شما قصد شورش داشتيد؟ يکي از کتکخوردهها که فرد سادهاي بود در جواب گفت: شورش نه، ميخواستيم کودتا کنيم!
چند گونه گوئيهائي که در ميان مقامات و رسانههاي رسمي ما در ماجراهاي مختلف ازجمله ارسال موشکهاي بالستيک به روسيه ميشود، دستکمي از سخن آن فرد ساده ندارد که گفته بود ما قصد شورش نداشتيم، ميخواستيم کودتا کنيم.
اين گل به خودي زدن، منحصر به ماجراي موشک نيست. در ماجراي ارسال پهپاد به روسيه هم مسئولين دولت سيزدهم با چندگونه موضع گرفتن مشکلاتي براي کشور به وجود آوردند که ضرباتش را احساس کردهايم و متأسفانه از آن واقعه درس نگرفتهايم. اين نابساماني نتيجه فقدان اقتدار لازم در وزارت امور خارجه کشورمان است. براي رفع اين نابساماني و جلوگيري از ورود ضربههاي بيشتر بر پيکر کشور، وزارت امور خارجه به ساماندهي جدي نيازمند است. اين ساماندهي با چند اقدام بنيادي قابل انجام است.
اول. استقلال وزارت امور خارجه در تصميمسازيها و تصميمگيريها. منظور اين نيست که وزارت امور خارجه جزيرهاي بيگانه از ساير اندامهاي نظام باشد ولي بايد بتواند در چارچوب سياستهاي کلي و آنچه قانون اساسي مشخص کرده عمل کند.
دوم. رسانه ملي بايد از حرکت در مسيري غير از سياست تعيين شده توسط وزارت امور خارجه خودداري کند. نقد سياستها توسط رسانه ملي البته با استفاده از صاحبنظران واقعي و مستقل منعي ندارد ولي رسانه ملي نبايد تابع دستگاه ديگري غير از وزارت امور خارجه در سياست خارجي باشد.
سوم. موفق شدن سياست خارجي تا حدود زيادي مرهون همراهي ميدان با ديپلماسي است. اين همراهي بايد مشخصاً به معناي محور بودن ديپلماسي و پشتيباني ميدان از آن باشد.
چهارم. وزارت امور خارجه براي رسيدن به تصميمات صحيح چارهاي غير از بهرهمند شدن از کارشناسان باتجربه ندارد. بدنه اين وزارتخانه بايد با استفاده از افراد خبره توانمند شود.
پنجم. سياست خارجي ما بايد از روزمرگي خارج شود و حرکت خود را بر يک راهبرد درازمدت مبتني نمايد. اين راهبرد بايد شامل چگونگي روابط با کشورهاي منطقه، اردوگاههاي شرق و غرب و ساير دولتهاي جهان باشد.
نابساماني کنوني در سياست خارجي، وضعيتي به وجود آورده که روسيه در يک مقطع زماني محدود براي ما چند مشکل در مورد زنگزور، در مورد اوکراين، در مورد جزاير ايراني خليج فارس و در مورد برجام به وجود ميآورد. تجاوز نظامي روسيه به اوکراين چرا بايد دامنگير ايران شود و علاوه بر قطع رابطه اوکراين با تهران، حالا به تحريم هواپيمائي ملي ايران منجر گردد؟ ما اگر سياست خارجيمان را ساماندهي کنيم، نه هدف دسيسههاي روسها خواهيم بود و نه در تيررس توطئههاي اروپا و آمريکا قرار خواهيم داشت.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.