5 فروردین 1403
یکی از اپیگرام های هومر اینچنین آغاز می شود: «کوزه گرها، اگر به من جایزه بدهید، برای شما می خوانم». افسانه ها حکایت از آن دارد که بارد مشهور یونانی در قرن 6 تا 5 قبل از میلاد در شرق مدیترانه سفر می کرد، زمانی که در ساموس فرود آمد، جایی که سفالگران جزیره کالاهای خود را در ازای نمایشی عرضه کردند. در این آهنگ، او به الهه آتنا دستور می دهد که دست او را روی کوره های آنها بگیرد تا موفقیت آنها را تضمین کند. در حالی که ظروف سفالی یونانی در هزاره سوم قبل از میلاد سرچشمه می گیرند، گلدان های قرن ششم و پنجم به سبک متمایز سیاه و قرمز ساخته می شدند و بهترین سفال های تولید شده در یونان در آن زمان بودند. این دوره از سفال های یونانی بود که دکتر مانفرد زیمرمن (1935-2011) هنگامی که مجموعه گلدان های یونان باستان خود را در دهه 1970 آغاز کرد، به دنبال آن بود. در طی نزدیک به 40 سال، او برخی از بکرترین و باستانی ترین ظروف جهان باستان را به دست آورد و در سال 2005 در موزه آنتیک اسنور را در شهر زادگاهش برمن افتتاح کرد و مجموعه خود را برای مخاطبان گسترده ای به ارمغان آورد.
تبریز امروز:
مجموعه دکتر مانفرد زیمرمن یک گردش حماسی از سفالهای سیاه و قرمز آتن و جامعترین مجموعهای است که در چند دهه اخیر در حراجی ظاهر شده است.
21 مارس 2024
یکی از اپیگرام های هومر اینچنین آغاز می شود: «کوزه گرها، اگر به من جایزه بدهید، برای شما می خوانم». افسانه ها حکایت از آن دارد که بارد مشهور یونانی در قرن 6 تا 5 قبل از میلاد در شرق مدیترانه سفر می کرد، زمانی که در ساموس فرود آمد، جایی که سفالگران جزیره کالاهای خود را در ازای نمایشی عرضه کردند. در این آهنگ، او به الهه آتنا دستور می دهد که دست او را روی کوره های آنها بگیرد تا موفقیت آنها را تضمین کند.
در حالی که ظروف سفالی یونانی در هزاره سوم قبل از میلاد سرچشمه می گیرند، گلدان های قرن ششم و پنجم به سبک متمایز سیاه و قرمز ساخته می شدند و بهترین سفال های تولید شده در یونان در آن زمان بودند. این دوره از سفال های یونانی بود که دکتر مانفرد زیمرمن (1935-2011) هنگامی که مجموعه گلدان های یونان باستان خود را در دهه 1970 آغاز کرد، به دنبال آن بود. در طی نزدیک به 40 سال، او برخی از بکرترین و باستانی ترین ظروف جهان باستان را به دست آورد و در سال 2005 در موزه آنتیک اسنور را در شهر زادگاهش برمن افتتاح کرد و مجموعه خود را برای مخاطبان گسترده ای به ارمغان آورد.
کریستیز گلدانهای یونان باستان را از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در نیویورک ارائه میکند، که بهترین و جامعترین منتخب از سفالهای سیاه و قرمز آتن را در حراجیها در دهههای اخیر نشان میدهد.
یک ستون-کراتر قرمز شکل، منسوب به نقاش لنینگراد، ق. 470-460 قبل از میلاد ارتفاع: 16 7⁄8 اینچ (43 سانتی متر). برآورد: 80000-120000 دلار. ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
هانا سولومون، متخصص ارشد و رئیس آثار باستانی در کریستیز نیویورک میگوید: «این یک فرصت منحصر به فرد برای داشتن سفالهای آتیک از دوران طلایی آن است. با نمونههای قابل ملاحظهای حفظ شده از گلدانهای سیاه و قرمز که دارای صحنههایی با اهمیت اساطیری و فرهنگی هستند، این فرصتی عالی برای کلکسیونرهای جدید و باتجربه است تا در قیمتهای مختلف شرکت کنند.
آتیکا، منطقه مرکزی یونان باستان که شامل آتن، بندر پیرئوس و سرزمینی به سمت داخل است، فرهنگ قوی سفالگری را در خود جای داده بود. خاک رس آن، سرشار از آهن، هنگام پختن، رنگ قرمز تیره ایجاد می کرد. این اجناس به اشکال مختلف برای اهداف مختلف تشریفاتی و اجتماعی ساخته شدهاند، که هر کدام میتوانند جنبههای خود را از زندگی یونانی در دوران باستان نشان دهند.
کیلیکس، یک لیوان شراب باستانی
کیلیکس، جزء اصلی میز ضیافت در سمپوزیوم های یونانی، رایج ترین نوع فنجان از این دوره است. تصویر دایرهای، یا توندو، در پایین ظرف کاسهدار پهن به گونهای طراحی شده بود که با نوشیدن تدریجی شراب آشکار شود. توندوی این قیلکس زیبا که به نقاش تریپتولموس نسبت داده می شود، جوانی را در حال مسلح کردن خود به همراه پسری که سپر و نیزه خود را در دست گرفته است، به تصویر می کشد.
یک قابیل قرمز شکل در اتاق زیر شیروانی، منسوب به نقاش تریپتولموس، ج. 480-470 قبل از میلاد. قطر بدون دستگیره: 9 اینچ (23 سانتی متر). برآورد: 120000-180000 دلار. ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
کیلایکها در سمپوزیوم مورد استفاده قرار گرفتند، با شکل صاف آنها به توانایی شرکتکنندگان در شیر خوردن در حالی که در حالت درازکش نشسته بودند، کمک میکرد.
استامنوس که در آن شراب مخلوط می شود
کیلیکس با دهانه ای جفت می شد، ظرفی که شراب از آن ریخته و مخلوط می شد. از استامنوس نیز برای این کار در پیش بینی عیاشی استفاده می شد. Stamnoi با پرستش Dionysos، خدای شراب و لذت همراه بود. این کشتی پیروان او را به تصویر میکشد، مارهایی که مشعلهایی را حمل میکنند در حالی که یکی از آنها توسط یک ساتیر مست تعقیب میشود.
استامنوس با شکل قرمز آتیش، منسوب به نقاش Yale Oinochoe، c. 470-460 قبل از میلاد ارتفاع: 13⅜ اینچ (33.9 سانتی متر). 200000-300000 دلار. ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
سولومون میگوید: «این شکل بسیار نادر است، و تصاویر دیونوسی روی سنگهای این مجموعه واقعاً هدف کشتی را تقویت میکند.»
آمفورا، ظروف ذخیره طولانی مدت
سفال همچنین نقش مهمی در ذخیره سازی داشت. کشتی هایی مانند آمفورا حاوی کالاهایی مانند روغن زیتون، انگور و سایر کالاهای فاسد شدنی بودند. پایه صاف و باریک آن به آن اجازه میداد که در شن و ماسه ایستاده نگهداری شود، در حالی که دستههای آن اغلب با طناب میزدند تا گروههایی از آمفوراها را هنگام عبور از دریا با کشتی در کنار هم نگه دارد. بسیاری از آنها در مکان های غرق شده کشتی های باستانی کشف شده اند.
یک آمفور گردنی با شکل قرمز آتیسی، منسوب به نقاش Nausicaa، ق. 450 قبل از میلاد قد: 19 اینچ (48.2 سانتی متر). برآورد: 400000-600000 دلار. ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
یکی از نکات برجسته فروش زیمرمن، آمفورایی است که زمانی در مجموعه معتبر Castle Ashby در نورث همپتون انگلستان نگهداری می شد و اولین میخانه بود.
در دهه 1840 منتشر شد. منسوب به نقاش Nausicaa، قهرمان یونانی هراکلس را بین ایولائوس و الهه آتنا، با کلاه ایمنی کاکل دار و اجس فلس دار به نمایش می گذارد.
غنائم آمفورا
آتنا خدایی است که اغلب بر روی این سرامیک های آتیک ظاهر می شود، هم به این دلیل که او قدیس حامی منطقه است و هم به این دلیل که ویژگی های خرد و جنگاوری او در جامعه یونانی قرن پنجم ارزشمند بود. هر چهار سال یکبار، بازیهای پاناتنایک به افتخار او برگزار میشد که برای آن برندگان آمفورایی پر از بیش از ده گالن روغن زیتون از بیشههای مقدس الهه دریافت میکردند.
آمفورا، منسوب به نقاش یوخارید، ق. 490-480 قبل از میلاد ارتفاع: 12¾ اینچ (32.5 سانتی متر). ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
آمفورا، منسوب به نقاش یوخارید، ق. 490-480 قبل از میلاد ارتفاع: 12¾ اینچ (32.5 سانتی متر). ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
این آمفورا که قدمت آن به اوایل قرن پنجم قبل از میلاد میرسد، احتمالاً هدف دیگری را در جشنواره انجام میدهد، زیرا کمی کوچکتر از آمفورههای معمولی است که به برندگان اهدا میشود. شاید یک یادگاری برای یک رقیب، در یک طرف آتنا و در طرف دیگر یک جفت بوکسور را نشان می دهد.
سولومون میگوید: «میتوانید ببینید که بوکسور سمت چپ در حال تپیدن است. او به عقب می افتد و داور شاخه هایی را که نشانگر برنده است، بالای مبارز سمت راست نگه می دارد. پشت سر آنها یک رقیب دیگر وجود دارد که مچ خود را می پیچد. آیا او آماده است تا در برابر برنده بپرد؟ آیا او بعدی دارد؟
یک کوزه آب، هیدریا
یک کوزه بزرگ با دو دسته برای حمل و دیگری برای ریختن، هیدریا عمدتاً برای ذخیره و ریختن آب استفاده می شد. این ظروف اغلب صحنههای اسطورهای را به تصویر میکشند، مانند این که هراکلس و برادر ناتنیاش آپولو را در حال نبرد بر سر سهپایه دلفی نشان میدهد.
یک هیدریای سیاهپیکر آتیک، منسوب به گروه واتیکان 424، ق. 510-500 قبل از میلاد. ارتفاع: 20⅛ اینچ (51.1 سانتی متر). برآورد: 150000-250000 دلار. ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
هراکلس زمانی که پیشگویی از اوراکل دلفی دریافت نکرد، خشمگین شده بود و به دنبال دزدیدن سه پایه برای راه اندازی اوراکل خود بود. این کوزه با خطوط و ساخت و ساز با جزئیات خیره کننده، چهره های اصلی را نشان می دهد که آتنا - حامی هراکلس - و خواهر آپولو، آرتمیس، در کنار آنها قرار دارند.
Lekythos، کشتی تشییع جنازه
لکیتوس با بدن باریک و دستهای حلقهای شکل، روغن مورد استفاده در مراسم ازدواج و تدفین را در خود نگه میداشت.
یک لکیتوس با شکل قرمز آتیک، منسوب به شیوه نقاش برلین، ق. 480-470 قبل از میلاد. 16¼ اینچ (41.3 سانتی متر) ارتفاع. برآورد: 120000-180000 دلار. ارائه شده در گلدان های یونان باستان از مجموعه زیمرمن در 9 آوریل در کریستی در نیویورک
نمونه حاضر الهه بالدار پیروزی، نایک را با سه پایه در دستان دراز خود نشان می دهد. این فلاسک برازنده به شیوه نقاش برلینی نسبت داده می شود که شیفته جشنواره پاناتنایک بود و در بسیاری از آثار او نایک که نماد محبوب این بازی ها بود، دیده می شود.
مجموعه Zimmermann تقریباً از هر نوع ظرف شناخته شده از دوران طلایی سفال آتیک عبور می کند. این آثار که در سراسر اروپا به نمایش گذاشته شده و در نشریات علمی متعددی گنجانده شده اند، مانند آیات معروف هومر، پرتره ای زنده از زندگی فرهنگی و اجتماعی یونان باستان را تشکیل می دهند.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.