15 خرداد 1400

در سنگرها استعمارگرها

شب‌ها، رنگِ همه خون‌ها سیاه است

دیوید دیوپ ، نویسنده سنگالی- فرانسوی ، با یک قهرمان اصلی "سرباز آفریقایی در خط مقدم" که مدتها از ادبیات جنگ جهانی اول حذف شده بود ، الگوی دیرینه ی سبک مدرنیسم را تغییر داده است ...... ده میلیون سرباز در جنگ در جنگ جهانی اول کشته شدند ، بسیاری از آنها در داخل سنگرها بودند. این کشتار گسترده نه تنها شیوه اداره جنگ و در نظر گرفتن موضوع سلاح در اروپا را مطرح ساخت، بلکه نحوه هنرآفرینی مردم را نیز تغییر داد. بی رحمی مکانیزه جنگی در جامعه جهانی حالت های بیان قبلی را مانند "واقع گرایی" منسوخ کرد. ساختار بعدی در ادبیات با جنگ صنعتی و ناسیونالیسم ناخوشایند، جنبش هایی مانند دادائیسم ، آینده گرایی و روش های مدرنیسم ادبی را آغاز کرد و بر نویسندگان در محیط های آنگلو( آنگلو اسفیر ) از ویرجینیا وولف تا تی اس الیوت تأثیرگذار بود.

تبریز امروز:

دیوید دیوپ ، نویسنده سنگالی- فرانسوی ، با یک قهرمان اصلی "سرباز آفریقایی در خط مقدم" که مدتها از ادبیات جنگ جهانی اول حذف شده بود ، الگوی دیرینه ی سبک مدرنیسم را تغییر داده است .

پیاده نظام افریقایی ناهار خود را در سنگر می خورند

پیاده نظام آفریقایی در ارتش فرانسه در حین صرف  ناهار در سنگر خود در فرانسه در سال 1915. 

ده میلیون سرباز در جنگ در جنگ جهانی اول کشته شدند ، بسیاری از آنها در داخل سنگرها بودند. این کشتار گسترده نه تنها شیوه اداره جنگ  و در نظر گرفتن موضوع سلاح در اروپا را مطرح ساخت، بلکه نحوه هنرآفرینی مردم را نیز تغییر داد. بی رحمی مکانیزه جنگی در جامعه جهانی حالت های بیان قبلی را مانند "واقع گرایی" منسوخ کرد. ساختار بعدی در ادبیات با جنگ صنعتی و ناسیونالیسم ناخوشایند، جنبش هایی مانند دادائیسم ، آینده گرایی و روش های مدرنیسم ادبی را آغاز کرد و بر نویسندگان در  محیط های آنگلو( آنگلو اسفیر ) از ویرجینیا وولف تا تی اس الیوت تأثیرگذار بود. 

ادبیات مدرنیستی که از سنگرها ظهور کرد ، تقریباً 2.3 میلیون آفریقایی را که در ارتش فرانسه و انگلیس خدمت می کردند ، از چشم ها پنهان ساخت . (همچنین صدها هزار نفر از سربازان و کارگران غیر سفیدپوست جهان استعمار شده ، بسیاری از آنها هندی ، و همچنین تقریبا 400000 آمریکایی سیاه پوست را از معرض دید دور کرد.) ژنرال فرانسوی چارلز مانگین در رساله "La Force Noire" ، تلاش برای استخدام از "مخزن" استراتژیک انسانها درمستعمرات ، به ویژه برای اعزام سربازان سنگالی به جبهه را نوشت . اکنون ، با گذشت بیش از یک قرن ، نویسنده فرانسوی سنگالی ، دیوید دیوپ ، در رمان خود با نام "شب‌ها، رنگِ همه خون‌ها سیاه است" رفتاری دیرینه و مدرنیستی بالا را با زندگی سربازان آفریقای غربی نشان می دهد که در سنگرها خدمت می کردند و کشته شدند. ترجمه آنا موسکوواکیس که برای اولین بار در سال 2018 در فرانسه منتشر شد ، اولین کتاب انگلیسی زبان دیوپ است.

دیوید دیوپ ، فارار ، استراوس و ژیرو ، شب ها ، همه خون ها سیاه است ، 160 صفحه ، نوامبر 2020 (ترجمه آنا Moschovakis از فرانسه)

دیوید دیوپ ، در شب ، همه خون ها سیاه است ، 160 صفحه ، 25 دلار ، نوامبر 2020 (ترجمه از فرانسوی توسط آنا موسکوواکیس)

دیوید دیوپ ، فارار ، استراوس و ژیرو ، شب ها ، همه خون ها سیاه است ، 160 صفحه ، نوامبر 2020 (ترجمه آنا Moschovakis از فرانسه)
همانطور که در بسیاری از بهترین رمان های مبارزه مانند کتاب " سرباز خوب " نویسنده چک یاروسلاو هاجک  ، دیوپ با کنایه ای تلخ یک تراژدی را برجسته می کند. این بیان که از دیدگاه یک سرباز آفریقایی در حدود سال 1914 نقل شده است ، جلوی طنز نه تنها پوچ بودن جنگ ، بلکه نژادپرستی را نیز در بر می گیرد. با این حال ، در شب ، در نهایت داستان شبح بیشتر از جنگ و پبکار هیستریک است. این یک باره کتابی کاملاً خشن و ملایم است. دیوپ با تلفیق مونولوگ مدرنیسم و ​​اسطوره ، محدودیتهای بیرونی نگران کننده آنچه را که ما با دیگران می کنیم و آنچه جنگ می تواند برای ما انجام دهد را بررسی می کند.

استثمار مردم تحت استعمار برای انجام وظیفه جنگی مورد اختلاف بین قدرتهای اروپایی در جنگ جهانی اول بود. آلمان به دلیل عدم دسترسی استعماری ، به فرانسه و انگلیس در مورد استقرار سربازان آفریقایی در اروپا توسط آنها بویژه فرانسه اعتراض داشت ، اگرچه بر نژاد تأکید داشت. آلمان هم سربازان آفریقایی و هم افسران آلمانی را در "مستعمرات" خود ، که در  دفاع از سرزمین های آلمان در آفریقای شرقی بود ، وارد  جنگ کرد. شکایت های آلمان از حضور سربازان آفریقایی در اروپا به ویژه مخاطبان سفیدپوست در ایالات متحده را به خود جلب کرد و این تبلیغات پس از آتش بس در سال 1918 ، هنگامی که فرانسوی ها قصد داشتند با ایجاد سلسله مراتب نژادی معکوس تفکر المانی با  اعزام آفریقایی ها برای اشغال سرزمین آریایی های آلمانی ؛ آنها را مورد هجمه قرار دهند ، مورد توجه قرار گرفت. تحقیر آلمان با  اعزام سربازان آفریقایی به یک معامله در معاهده ورسای تبدیل شد و آلمانها درخواست کردند هیچ سرباز رنگی برای اشغال راین لند اعزام نشود.

سربازان افریقایی از مستعمرات در جنگ

هنگامی که فرانسه سربازان سنگالی را به اعزام کرد ، آلمان کمپین "سیاه ترسناک بر روی راین" را با جزوه ها و کارتون های نژادپرستانه که ترس محلی را ایجاد می کردند ، آغاز کرد. در آن سوی اقیانوس اطلس ، همین اضطراب هزاران مرد سیاه پوست در ایالات متحده را با شکنجه و مثله در جیم کرو جنوب به اعدام محکوم کرد - از جمله برخی از 400000 سرباز آمریکایی آفریقایی تبار که در طول جنگ جهانی اول خدمت می کردند! جای تعجب نیست که مبارزات آلمان خاص بود همدردی در ایالات متحده و انگلیس!

تسلیحات نژادی از آن زمان در تاریخ اصلی جنگ جهانی اول گنجانده شده است. با این وجود ، ادبیات آن دوران است که به شکست روانی تماشای فروپاشی تمدن می پردازد. در اینجا ، دیوپ یک خلا مهم را پر می کند: اینکه یک سرباز سنگالی در سنگرها همدلی با دشمن کند ، هرچند به شکلی مخدوش ، چه معنی دارد؟ برای این سرباز که حتی دشمن است؟ آلمانی ها ، فرانسوی ها یا به طور کلی استعمارگر؟

راوی دیوپ ، آلفا ندیای ، سرباز جوان استخدام شده از یک روستای سنگال ، متعلق به یک سنت جنگی از قهرمانان متخاصم ، یک نسب ادبی است که شامل سفری با هیستری ، روایت غیرقابل اعتماد و بیگانگی از جهانی روبرو شده اند که خرد را از دست داده است. دیوپ بزرگترین نامه های سربازان فرانسوی را به عنوان تأثیرات ذکر کرده است. آنها نقشه های مناسبی برای مطالعه غیر احساسی رمان در مورد طبیعت انسان تحت بیشترین فشار هستند.

نویسنده در شب همه خون ها سیاه است این سبک قابل تشخیص را گسترش داده و تجدید نظر می کند و به چیزی منحصر به فرد تبدیل می کند. این کتاب ، بیش از آنکه جنون باشد ، جن زده است. روایت در برابر بی رحمی صدا محور و مرده است ، اما کنایه دیوپ به بحث تراژیک  منجر می شود و در حالی که پاسخ های قبلی به جنگ جهانی اول بر بی معنی بودن زندگی در برابر وحشت زمان جنگ تأکید می کنند ، در شب بر منطق پیچیده ایثار اصرار می ورزد: این قاعده با یک وسواس فکری انجام می شود که اعمال و بی عملی فرد برای دیگران عواقب دارد. آلفا ندیای با حس عمیق هدف خود را از یوزف سوجک یا فردیناند بردامو متمایز می کند. او یک دیوانه با هدفی مشخص است و آنچه رخ می دهد یک داستان تاریک از دوستی ، ضربه و انتقام است.

دیوپ ، جنون جنگ را از طریق عبارات ارمانی یک سرباز راوی پایین رتبه که راه خود را از تمدن جدا کرده است ، بیان می کند. دیوپ ، متولد پاریس و بزرگ شده در سنگال ، هیچ یک از چمدان های شهرت را ندارد . این داستان او را به شهرت رسانده است ...........

 

فارین پالیسی  

برگردان توفیق وحیدی آذر

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت