خبر های ویژه

آگاهی افکار عمومی از مسائل اساسی کشور، زمینه ساز فعال شدن جوانانِ صاحب فکر و اصحاب اندیشه و خِرد

1 فروردین 1402

سه اصله نهال

15 اسفند 1401

روایت شکست نقشه منطقه‌ای آمریکا به‌وسیله تفکر بسیجی و پرچمداری حاج قاسم سلیمانی

5 آذر 1401

یکشنبه اول ماه رمضان خواهد بود

12 فروردین 1401

اگر اجازه قطع بازوهای قدرت ملی داده می‌شد امروز کشور با خطرات بزرگ مواجه بود

19 اسفند 1400

کسی که زندگی اشرافی دارد یا دم از تسلیم می‌زند نمی‌تواند به انقلاب پایبند باشد

28 بهمن 1400

اگر مدیران کارآمد، پرتلاش و دلسوز از این ظرفیت‌ها استفاده صحیح کنند، یقیناً وضع چندین برابر متفاوت خواهد شد.

10 بهمن 1400

می‌توان برای همه مشکلات کشور راه‌حل علمی پیدا کرد

1 آذر 1400

شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع کاملاً محقق شود

30 اسفند 1399

دو هدف دشمن در جنگ نرم؛ «شکستن زنجیره تواصی» و «وارونه نمایی از حقایق»

21 اسفند 1399

حد غنی‌سازی ایران ۲۰درصد نیست متناسب با نیاز کشور ممکن است به ۶۰درصد هم برسد

4 اسفند 1399

علاج دردهای مزمن کشور در انتخابات پر شور و انتخاب صحیح و اصلح است

29 بهمن 1399

هنر فرصت‌سازي از تهديد

24 دی 1399

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به‌مناسبت سالروز قیام ۱۹ دی ۱۳۵۶ مردم قم:

19 دی 1399

از عراق ابومهدي تا عراق الکاظمي

13 دی 1399

روحانيت و نگاه به مردم

20 آذر 1399

24 آبان 1398

اصلاح قيمت بنزين و اشتباه دوم

مسیح مهاجری

بايد تدابيري هم براي جلوگيري از بالا رفتن قيمت‌ها و هزينه‌هاي خدمات انديشیده شود. تجربه افزايش قيمت بنزين در گذشته نشان مي‌دهد اصحاب حرفه‌ها، خدمات، و کسب‌وکار نيز درصدد افزايش قيمت‌ها و هزينه‌ها برمي‌آيند و اقشار ضعيف و کساني که داراي حقوق ثابت هستند تحت فشار قرار مي‌گيرند.

تبریز امروز:

 

بسم‌الله الرحمن الرحيم
⬅️زياده‌روي در مصرف بنزين، آلودگي هوا يا هر عامل ديگري بهانه اصلاح قيمت بنزين شده باشد، اين اقدام دولت را بايد يک حرکت از روي ناچاري دانست هرچند با اشتباه بزرگي نيز همراه است.
قطعاً فقط بالا بردن قيمت بنزين کافي نيست، بلکه بايد تدابيري هم براي جلوگيري از بالا رفتن قيمت‌ها و هزينه‌هاي خدمات انديشیده شود. تجربه افزايش قيمت بنزين در گذشته نشان مي‌دهد اصحاب حرفه‌ها، خدمات، و کسب‌وکار نيز درصدد افزايش قيمت‌ها و هزينه‌ها برمي‌آيند و اقشار ضعيف و کساني که داراي حقوق ثابت هستند تحت فشار قرار مي‌گيرند.
از اطلاعات منتشر شده توسط مسئولان ذيربط چنين برمي‌آيد که تا حدودي از تجربيات گذشته براي جلوگيري از عوارض افزايش قيمت بنزين استفاده‌ کرده‌اند، ولي باتوجه به ضعف نظارت دستگاه‌هاي دولتي قطعاً بخش عمده‌اي از اين عوارض گريبانگير مردم خواهد شد. به همين دليل دولت بايد مقابله با سوءاستفاده‌ها را جدي بگيرد تا بتواند راهي را که در جهت اصلاح قيمت‌ها در پيش گرفته با موفقيت ادامه دهد و بيش از اين به قشر ضعيف جامعه فشار وارد نيايد.
علاوه بر ضرورت مقابله با عوارض منفي احتمالي، براي موفقيت اصلاح قيمت بنزين کار مهم ديگري نيز بايد صورت بگيرد که هنوز در برنامه‌هاي اعلام شده دولت نشاني از آن ديده نمي‌شود. گسترش وسائل حمل و نقل عمومي، مهم‌ترين عامل بازدارنده از مصرف بي‌رويه بنزين است. طرح کاهش مصرف بنزين هنگامي جواب خواهد داد که ساير تدابير حتماً با گسترش وسائل حمل و نقل عمومي همراه باشد. اگر ساير تدابير به ميزان 50 درصد در موفقيت اين طرح تأثير داشته باشند، قطعاً 50 درصد ديگر به گسترش وسائل حمل و نقل عمومي بستگي دارد.
در طرح جديد افزايش قيمت بنزين، در عين حال که ظاهراً چاره‌اي غير از اين اقدام وجود نداشت، متأسفانه درآمد حاصل از اين افزايش قرار است به همان مصرف اشتباهي برسد که سال‌هاست تحت عنوان پرداخت يارانه به خانواده‌ها پرداخت مي‌شود. در شرايط فعلي، دولت بايد اين قبيل درآمدها را به مصرف تکميل زيرساخت‌ها برساند که گسترش وسائل حمل و نقل عمومي يکي از مصاديق بارز آنست. با اين اقدام، از يکطرف نياز مردم به استفاده از خودروهاي شخصي کاهش مي‌يابد و به حل مشکل آلودگي هوا کمک مي‌شود و از طرف ديگر هزينه‌ حمل و نقل کم مي‌شود و خانوارها هزينه کمتري را براي رفت و آمد متحمل مي‌شوند و همزمان از بروز عوارض منفي ورود پول‌هاي انباشته به بازار که موجب تورم مي‌شود جلوگيري خواهد شد.
تجربه تلخ اجراي طرح پرداخت يارانه سوخت به 80 ميليون نفر متأسفانه هنوز نتوانسته به دولتمردان درس‌هاي لازم را بياموزد! و يا آموخته ولي دولتمردان هنوز شهامت تجديدنظر اساسي در اين طرح زيانبار را ندارند. در آغاز کار مجلس هفتم، چند نفر نماينده مجلس که خود را اقتصاددان مي‌دانستند به‌همراه رئيس آن مجلس درصدد متوقف ساختن برنامه افزايش تدريجي قيمت بنزين و ساير اقلام سوخت برآمدند و طرح پرداخت يارانه گسترده نقدي به خانوارها و حذف يارانه دولتي سوخت را تصويب کردند، طرحي که تا امروز همچنان درحال اجراست و در طول حدود 15 سال اخير عوارض منفي بسيار زيادي به‌همراه داشت که ايجاد تورم، غيرواقعي ماندن قيمت بنزين، پرداخت صدها هزار ميليارد تومان پول به خانواده‌هاي ثروتمند تحت عنوان يارانه و عدم پرداخت حق واقعي اقشار ضعيف از آن جمله است و در مجموع نوعي بي‌عدالتي فاحش را در جامعه بنيان‌گذاري کرد.
اکنون که دولت درصدد اصلاح قيمت بنزين برآمده، نبايد به همين يک گام اکتفا کند. برداشتن گام‌هاي ديگري مانند حذف کامل يارانه‌هاي خانواده‌هاي بي‌نياز، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي و کمک به نيازمندان واقعي جامعه، همزمان با تغيير قيمت بنزين مي‌تواند موفقيت دولت در اين تغيير را تضمين کند. متأسفانه تصميم‌سازان و تصميم‌گيرندگان اقتصادي دولت کنوني نشان داده‌اند دچار ضعف‌هاي بنيادي هستند. کشور ما سال‌هاست که از ضعف برنامه‌ريزي‌هاي اقتصادي رنج مي‌برد. در دولت‌هاي نهم و دهم اصولاً اطاق فکر اقتصادي نقشي نداشت و تصميم‌گيرنده يک نفر بود و دولت کنوني از ضعف تفکر اقتصادي رنج مي‌برد. اين دولت براي رفع اين ضعف چاره‌اي غير از تجديدنظر در گروه تصميم‌ساز و تصميم‌گير اقتصادي خود ندارد. مديران و مشاوران اقتصادي دولت اگر درک صحيحي از شرايط داشتند، اولاً بدون فراهم ساختن زمينه‌هاي جلوگيري از عوارض منفي افزايش قيمت بنزين اقدام به افزايش آن نمي‌کردند و ثانياً با اختراع يارانه جديد، مرتکب اشتباه دوم نمي‌شدند. پرداخت يارانه، از اول کار اشتباهي بود و اکنون متأسفانه اين دولت نيز درصدد است همان اشتباه را تکرار کند.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت