28 شهریور 1397

خودروي الکتريکي، گنجي پرمزيت براي چين!

خودروهای اینده

پايان دادن به نفت، گازهاي گلخانه‌اي و آلودگي هوا، اميدهايي هستند که خودروهاي الکتريکي در ما بيدار مي‌کنند. اما برخي واقعيت‌ها هم مي‌توانند به سرعت اين شور و حرارت را فروبنشانند: آلودگي‌هاي تازه، جا به جايي‌هاي صنعتي، و وابستگي‌هاي جغرافياي سياسي. چين با قدرت انحصاري اش در زمينه فلزات کمياب مي تواند به پايتخت جهاني صنعت خودروسازي تبديل شود.

تبریز امروز:

 

به گزارش لوموند : پايان دادن به نفت، گازهاي گلخانه‌اي و آلودگي هوا، اميدهايي هستند که خودروهاي الکتريکي در ما بيدار مي‌کنند. اما برخي واقعيت‌ها هم مي‌توانند به سرعت اين شور و حرارت را فروبنشانند: آلودگي‌هاي تازه، جا به جايي‌هاي صنعتي، و وابستگي‌هاي جغرافياي سياسي. چين با قدرت انحصاري اش در زمينه فلزات کمياب مي تواند به پايتخت جهاني صنعت خودروسازي تبديل شود.

«زنده باد خودروي الکتريکي!»، اين کلام آقاي کارلوس گون، مدير و رياست کل گروه رنو از سال ٢٠٠٩ است. آقاي الون ماسک، از گروه آمريکايي تسلا، در سال ٢٠١٣، صحبت از آن کرد که «به لطف انرژي خورشيدي، به رايگان و هميشه مي‌توانيد خود روي خود را برانيد». در چين، نخست وزير لي ککيانگ، از اين وسيله نقليه جديد، که وسيله‌اي است براي «رشد اقتصادي و حفظ محيط زيست»، ستايش نمود. صد سال پس از آنکه خودروي الکتريکي Jamais contente در آشر در ايل دو فرانس، در سال ١٨٩٩، براي نخستين بار از سرعت يکصد کيلومتر درساعت فراتر رفت، بار ديگر علاقه و توجه به استفاده از نيروي برق براي جا به جايي زنده مي‌شود.

امروز، کره خاکي ما ٤٧ شهر بزرگ، هر يک با بيش از ١٠ ميليون جمعيت، دارد. اين شهرنشيني شتابان، به سرعت هوا را آلوده مي‌کند و موجب ميليون‌ها مرگ زودهنگام مي‌شود. اما اين‌ها تنها يکي دوتا از نگراني‌هاي عمده ٤ ميليارد شهرنشين‌اند. فريب‌کاري سازندگان موتورهاي ديزلي در لاپوشاني خطرات حاصل از آن‌ها، بر بي‌اعتمادي ها مي‌افزايد. موافقت‌نامه آب و هوايي پاريس چارچوبي جهاني براي کاستن از انتشار گازهاي گلخانه‌اي، که امروزه ١٤% آن سهم بخش حمل و نقل است، مقرر داشت.

مدل‌هاي حرارتي با مصرف ٣ ليتر سوخت در ١٠٠ کيلومتر به موفقيتي که براي آنها پيش بيني مي شد، دست نيافتند .پس بايد به چه نوع انرژي اي روي آورد ؟ پنجاه سال است که تلاش براي ساختن موتورهاي جديد ادامه با موفقيت هاي پر تب و تاب ولي زود گذر همراه بوده است: موتورهاي تزريقي «Vix» بر پايه مصرف آب (دهه ١٩٧٠)، موتورهاي ديزلي (دهه ١٩٨٠)، فيلترهاي ويژه (١٩٩٠)، زيست‌سوخت‌ها (دهه ٢٠٠٠)... حال، پيش از آن که پيل سوختي موجب شور و شوق تازه‌اي شود، اين بار موتور الکتريکي است که مي‌خواهد نقش بهترين فناوري جايگزين را ايفا کند.

به گفته آقاي ژان-فرانسوا بلورژه، مسئول بخش خوروي EY، موسسه‌اي تخصصي، «الکتريسيته انرژي است که به خوبي بر آن مسلط ‌ايم و زيرساخت توليد آن نيز هم اکنون موجود است. اين را هم مي‌دانيم که اين وسايل نقليه هيچ نوع انتشار کربني ندارد.» مطابق نظرخواهي که اخيرا صورت گرفت، بيشتر از هشت تن از هر ده فرانسوي بر اين باور است که خودروهاي ١٠٠% برقي مي‌توانند از تاثير حمل و نقل بر محيط زيست بکاهند. اين مويد نظر بنياد طبيعت و انسان و موسس آن نيکولاس هولو، وزير کنوني انتقال بوم‌شناختي و همبستگي، است که مي‌گويد، «امتيازهاي زيست‌محيطي خودروي الکتريکي اساسا در پيوند با انتقال انرژي‌اند» - در حالي که تحليل‌هاي بدبينانه‌تري نيز وجود دارند.

مشوق‌هاي مالي و حمايت از نوآوري

اعلام دولت چين در سپتامبر سال ٢٠١٧ مبني بر طرح جدول زماني ممنوعيت خريد و فروش وسايل نقليه بنزيني، احتمالا تا سال‌هاي ٢٠٤٠-٢٠٣٠، پيامي قاطع بود که در بيشتر کشورهاي غربي بازتاب داشت. آلمان و هلند به فکر افتادند که از سال ٢٠٢٥ فروش خودرو‌هاي حرارتي را ممنوع کنند. در فرانسه، به محض روي کار آمدن نيکولاس هولو، در ژوئيه سال ٢٠١٧، همان هدف اما از سال ٢٠٤٠ اعلام شد. دولت هند نمي‌خواهد، بعد از سال ٢٠٣٠، «حتي يک موتور بنزيني يا ديزلي» خريد و فروش شود. شهرهاي بزرگ غالبا نقش محرک دارند: در سال ٢٠١٧، اعضاي شوراهاي بيش از ده شهر بزرگ دنيا مانند پاريس، لوس‌آنجلس، اوکلند و کيپ‌تاون متعهد شدند تا سال ٢٠٢٥ اتوبوس‌هاي بدون انتشار گاز به راه اندازند و، تا سال ٢٠٣٠، انتشار کربن را در بخش‌هاي بزرگي از شهرهاي‌شان ممنوع اعلام کنند

برخي کشورها، با استفاده از اهرم ماليات، جديت بيشتري به اين مبارزه مي‌دهند: در ايالات متحده، خريدار خودروي الکتريکي مي‌تواند ٧٥٠٠ دلار معافيت مالياتي را همراه داشته باشد، در حالي همين وسيله نقليه در آلمان به مدت ده سال معاف از پرداخت ساليانه ماليات خواهد بود. مشوق‌ها نيز به همين اندازه قانوني شده‌اند: در کاليفرنيا و برخي از شهرک‌ها در چين، خودروهاي الکتريکي به خطوط ويژه اختصاص يافته به حمل و نقل عمومي دسترسي دارند. در عين حال، احداث شبکه‌اي از جايگاه‌هاي شارژ اين نوع خودرو‌ها نيز ضروري است: بيش از ٤٧٠٠٠ جايگاه در ايالات متحده در سال ٢٠١٧ و نزديک به ٢١٤٠٠٠ تا در چين. حمايت از اين نوآوري نيز فراموش نشده: در سال ٢٠١٧، انگلستان اعلام کرد که ٢١٧ ميليون يورو، با هدف مرجعيت بخشيدن به کشور در حيطه باطري‌هاي ويژه موتورهاي برقي، سرمايه‌گذاري مي‌کند.

چنين تحولي، که واجد فضايل زيست‌بومي است، خود موجد منابع تازه‌اي از رشد خواهد بود. هرچند خودروي الکتريکي تنها ١% بازار جهاني خورو (و هيبدريدها، ٣%) را در سال ٢٠١٧ از آن خود کرده بود، فروش‌ آن‌ در فرانسه در همان سال از رشدي ١٧ درصدي برخوردار بود، در حالي که فروش همه خودرو‌ها در مجموع کمتر از ٥% رشد داشت. افزايش ظرفيت ذخيره باتري‌ها، افت هزينه‌هاي توليد و تنوع مدل‌هاي پيشنهادي جملگي در اين واقعيت نقش دارند که، بر اساس خوشبينانه‌ترين برآوردها، در بازار ٨٢ ميليارد يوروي جهاني در سال ٢٠٢٥، ٤٣% کل فروش‌ قاره اروپا و ٣٦% در چين متعلق به وسايل نقليه تماما يا کم و بيش برقي خواهد بود.

نيروي محرکه الکتريکي، در نخستين نگاه، داروي همه دردها، منبع ثروث و شغل بود. «ديوانگي»، «عدم تجربه عملي» و «شوق لجام گسخته» صفاتي بودند که در سپتامبر ٢٠١٧، برخلاف انتظار، در يک شو تلويزيوني در فرانکفورت از زبان آقاي کارلوس تراور شنيده شدند: «تمام اين هيجانات و هرج و مرج با خطر بازگشت عواقب آن‌ها به خودمان همراه‌اند، چرا که ممکن است تصميمات نادرست بگيريم.» رئيس هيئت مديره گروه PSA-Peugeot نمي‌خواهد «بعد از سي سال معلوم شود اين يا آن چيز آن طوري که به نظر مي‌رسيدند نيستند». وي صحبت از مشکلات مربوط به بازيافت باتري‌ها يا «مديريت مواد خام کمياب» مي‌کند.

در واقع، حرکت به سوي خودروهاي برقي به معناي تغيير در چگونگي مصرف منابع طبيعي است. موقعيت فني کنوني خودروها، عمدتا متکي به فراورده‌هاي نفتي‌اند، اما درآينده وابسته به ٣٠ فلز کمياب خواهند شد. گاليم، تانتالوم، کبالت، پلاتينوئيدها، تنگستن، خاک‌هاي کمياب: در يک معدن تنها مقادير بسيار ناچيزي از اين فلزات کوچک با ويژگي‌هاي اعجاب‌آور الکترونيکي، نوري و مغناطيسي يافت مي‌شود. بدون آن‌ها، تقريبا تمام وسايل نقليه برقي که وارد بازار شده‌اند، به گل خواهند نشست. تنها براي يک باتري اتومبيل نيازمند تا سه ونيم کيلوگرم خاک‌هاي کمياب - شامل ١٥ نوع سنگ معدن- براي آهنرباي الکتريکي، ١٠ تا ٢٠ کيلوگرم کبالت و تا ٦٠ کيلوگرم ليتيوم، ماده معدني کمتر نادر هستيم. ماده معدني ديگر به نام سريوم، براي جلوگيري از خش، بر روي شيشه جلو اتومبيل لازم است. در داخل اتومبيل، براي صفحات ال سي دي از کريستال مايع حاوي يوروپيوم و سريوم استفاده مي‌شود...

از سوي ديگر، استخراج و پالايش اين مواد معدني فرايندهايي بسيار آلوده‌کننده‌اند. اين واقعيت در چين، که بزرگ‌ترين توليد کننده اين منابع است، کاملا آشکار شده. ناحيه خودمختار مغولستان داخلي در شمال غربي پکن، که بزرگ‌ترين مکان استخراج و پالايش خاک‌هاي کمياب است، تاکنون بيشترين آسيب از معادن روباز را متحمل شده. در همسايگي کارگاه‌هاي معدن غول‌آساي بائوگنگ و در غرب آن، سد واي‌کوانگ، پس از انباشته شدن از پس‌ماندهاي سمي کارگاه‌هاي فراوري مواد معدني، بارها به داخل رودخانه زرد (هوانگ هه) سرريز کرده است.

&nbss

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت