خبر های ویژه

قیمت شاسی بلند الکتریکی هندی چقدر است

29 اردیبهشت 1403

یک مینی ماشین برقی برای شهرهای شلوغ

29 اردیبهشت 1403

آغاز ثبت نام و عرضه خودروهای برقی وارداتی با راه‌اندازی سامانه جدید

29 اردیبهشت 1403

اسطوره ی مسابقات اتومبیل رانی اتحاد جماهیر شوروی

16 اردیبهشت 1403

ورود شیائومی، غول فناوری چین به دنیای خودروهای الکتریکی

10 فروردین 1403

تسلا نسبت به رشد کندتر حجم در سال 2024 هشدار داد

5 بهمن 1402

خودرو سازان چینی رقبای خود را نابود خواهند کرد

5 بهمن 1402

فورد تولید F-150 لایتنینگ را در مواجهه با درخولست کم متقاضی برای خودروهای الکتریکی کاهش می دهد

30 دی 1402

خودرو الکتریکی XPENG X9 برای سال جدید در بازار چین

28 دی 1402

صاحبان تسلا می گویند که باتری های خودروهای برقی شارژ نمی شوند

27 دی 1402

مسکویچ خودرو ملی شوروی بود

17 آذر 1402

اتوبوس برقی در برلین

29 آبان 1402

تبلیغات خودرو ژیگولی

13 آبان 1402

ولگا ، گاز 21 در جلوکوه آرارات

30 مهر 1402

لادا در شیلی

18 مهر 1402

نیوای روسی در اورست

18 مهر 1402

16 اردیبهشت 1403

اسطوره ی مسابقات اتومبیل رانی اتحاد جماهیر شوروی

گاز پوبدا اسپرت

حمایت قدرتمند دولت از ورزش در اتحاد جماهیر شوروی به هیچ وجه بر مسابقات اتومبیل رانی که در واقع مجوز آن به کارخانه های اتومبیل سازی داده می شد تأثیری نداشت. اما، با وجود منابع محدود، علاقه مندان در کارخانه موفق به ایجاد مدل های مسابقه منحصر به فرد شدند. بارزترین مثال آن «پیروزی-ورزش» یا همان پوبدا اسپرت است.

تبریز امروز:

 

تاریخچه ی پوبدا اسپرت

اسطوره های مسابقه اتحاد جماهیر شوروی: GAZ-SG1 "Pobeda-Sport"

عکس: از آرشیو موزه تاریخ GAZ OJSC 

حمایت قدرتمند دولت از ورزش در اتحاد جماهیر شوروی به هیچ وجه بر مسابقات اتومبیل رانی که در واقع مجوز آن به کارخانه های اتومبیل سازی داده می شد تأثیری نداشت. اما، با وجود منابع محدود، علاقه مندان در کارخانه موفق به ایجاد مدل های مسابقه منحصر به فرد شدند. بارزترین مثال آن «پیروزی-ورزش» یا همان پوبدا اسپرت است.


استانیسلاو شوستیتسکی

موتوراسپرت اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 1950 زمان بسیار جالبی بود. اگر فقط به این دلیل که برخی از "محصولات خانگی" آن زمان از دیوار دفاتر مستقر در کارخانه های خودرو بیرون می آمدند و نویسندگان آنها طراحان با استعدادی بودند. و در اینجا کافی است الکسی آندریویچ اسمولین را به یاد بیاوریم که در سال 1950 به کارخانه اتومبیل گورکی به سمت طراح پیشرو وسایل نقلیه پرسرعت و ویژه آمد. نامزدی اسمولین برای این سمت، که نیاز به راه حل های طراحی خارق العاده ای داشت، کاملاً مناسب بود.

اسمولین هنگام کار بر روی مسابقه "Pobeda" نه تنها خود را به عنوان یک طراح با تجربه، بلکه یک طراح با استعداد نشان داد.

اسمولین هنگام کار بر روی مسابقه "Pobeda" نه تنها خود را به عنوان یک طراح با تجربه، بلکه یک طراح با استعداد نشان داد.

از سال 1932 تا 1948، الکسی آندریویچ به عنوان طراح برجسته و سپس طراح ارشد در کارخانه هوانوردی گورکی شماره 21 کار کرد. لیست پیشرفت های او شامل اتومبیل های برفی، گلایدر و هواپیماهای سبک با موتور اتومبیل بود. علاوه بر این، اسمولین یک متخصص عالی در هیدرودینامیک بود. بنابراین، یکی از اولین پیشرفت های او در کارخانه خودروسازی، یک ماشین مسابقه ای بود که در دفتر طراحی با نماد GAZ-SG1 تولید شد و بعداً در گزارش های مسابقات، این خودروها به عنوان "Pobeda-Sport" معرفی شدند.

نمونه های اولیه GAZ-SG1 در طول آزمایش. در پیش زمینه GAZ-SG2 است که به توسعه بیشتر پروژه Pobeda-Sport تبدیل شد.

 نمونه های اولیه GAZ-SG1 در طول آزمایش. در پیش زمینه GAZ-SG2 است که به توسعه بیشتر پروژه Pobeda-Sport تبدیل شد.

در واقع، این خودرو به یک آزمایش قلم برای یک طراح با استعداد تبدیل شد که از مداد او چندین مدل ظاهر شد که هم برای مسابقات مداری و هم برای مسابقات رکورد (از جمله GAZ-SG3 معروف با موتور جت) آماده شده بود. GAZ-SG1 بر اساس بدنه مدل GAZ-M-20 Pobeda بود و وظیفه اصلی طراحان ایجاد آیرودینامیک پیشرونده ماشین بود. سقف آن 160 میلی متر پایین تر شد. کف صاف نیز عملکرد آیرودینامیکی را بهبود بخشید و استفاده از دورالومین در ساختار بدنه باعث شد تا وزن خودرو تا 260 کیلوگرم کاهش یابد.

 

 

نمونه های اولیه GAZ-SG1 در طول آزمایش. در پیش زمینه GAZ-SG2 است که به توسعه بیشتر پروژه Pobeda-Sport تبدیل شد.

طراحان GAZ این فرصت را نداشتند که ماشین را در یک تونل باد حرکت دهند ، بنابراین آنها با یک گزینه اثبات شده رفتند و به ماشین شکل قطره ای دادند - بهینه ترین شکل از نظر آیرودینامیکی

در اولین نسخه های GAZ-SG1 (در مجموع 5 اتومبیل ساخته شد) توجه اصلی به آیرودینامیک معطوف شد ، اگرچه موتور نیز اصلاح شد. حجم آن از 2112 به 2487 سانتی متر مکعب، نسبت تراکم از 6.2 به 7 واحد و قدرت از 45 به 62 اسب بخار افزایش یافت. اوج قدرت در 4100 دور در دقیقه بود، برخلاف موتور پایه که این رقم 3600 دور در دقیقه بود. سیستم قدرت از دو کاربراتور K-22A تک محفظه ای استفاده می کرد و همچنین از دو شمع در هر سیلندر استفاده می کرد.

طراحان GAZ این فرصت را نداشتند که ماشین را در یک تونل باد منفجر کنند، بنابراین آنها با یک گزینه اثبات شده رفتند و به ماشین شکل قطره ای دادند - بهینه ترین شکل از نظر آیرودینامیکی

قدرت موتور استاندارد GAZ-M-20 در اولین نمونه های اولیه Pobeda-Sport یک و نیم برابر افزایش یافت.

این خودرو چندین رکورد سرعت اتحادیه را در مسافت های 50، 100 و 300 کیلومتر داشت: راننده کارخانه میخائیل متلف نتایج 159.929 ، 161.211 و 145.858 کیلومتر در ساعت را نشان داد.. اما این تنها آغاز کار روی پروژه بود - اکنون توجه بیشتری به موتورها معطوف شد. در سال 1951، خودروها به موتورهای آزمایشی 2.5 لیتری با سرهای بلوک آلومینیومی تولید شده توسط کمپانی با سوپاپ های ورودی بالا و پایین اگزوز و منیفولدهای ورودی و اگزوز اصلاح شده مجهز شدند.

قدرت موتور استاندارد GAZ-M-20 در اولین نمونه های اولیه Pobeda-Sport یک و نیم برابر افزایش یافت.

موتور آزمایشی Pobeda-Sport از پیشرفته ترین فناوری ها از جمله سرسیلندر آلومینیومی استفاده می کرد

نسبت تراکم موتور 9.5 و قدرت 94 اسب بخار بود. درست است، حداکثر سرعت خودروهای با این موتور فقط 164 کیلومتر در ساعت بود - فقط 2 کیلومتر در ساعت بیشتر از نسخه اصلی. در همان سال یک سوپرشارژر روتاری Roots و یک کاربراتور K-22 دو محفظه روی موتور نصب شد. قدرت این واحد 106 اسب بخار و حداکثر سرعت خودرو 178 کیلومتر در ساعت بود.

و میخائیل متلف سه بار در لیست قهرمانان قرار گرفت (در سال 1955، همراه با E. Vaskovich، و در سال 1956 - با A. Zverev).

اتومبیل های GAZ-SG1 Pobeda-Sport سه بار قهرمان اتحاد جماهیر شوروی (در سال های 1951، 1955 و 1956) در کلاس اتومبیل های اسپورت به دست آوردند 

و میخائیل متلف سه بار در لیست قهرمانان قرار گرفت (در سال 1955، همراه با E. Vaskovich، و در سال 1956 - با A. Zverev).

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت