11 فروردین 1404
چین نقش غالبی در بازار خودروهای برقی آسیای مرکزی ایفا کرده است. اکنون، پکن به دنبال تکرار موفقیت خود در قفقاز است. آذربایجان بهعنوان نقطه ورود پکن به این منطقه در حال ظهور است. طی ۱۰ ماه اول سال ۲۰۲۴، آذربایجان ۲,۵۹۲ خودروی برقی وارد کرد که مدلهای ساخت چین ۷۷ درصد از این سهم را تشکیل میدهند. روند حرکت به سمت برقیسازی آشکار است: سال گذشته، آذربایجان ۱۵,۴۷۱ خودروی هیبریدی و برقی از چین به ارزش ۳۹۶ میلیون دلار وارد کرد، که افزایش چشمگیری نسبت به ۴,۶۳۶ خودرو به ارزش ۱۵۴ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ نشان میدهد. حضور رو به رشد خودروهای برقی تنها به خودروهای سواری محدود نمیشود: باکو همچنین اتوبوسهای برقی از تولیدکنندگان چینی یوتونگ و BYD وارد کرده است. افزایش صادرات به آذربایجان بازتابی از تسلط روزافزون چین بر بازار جهانی خودروهای برقی است؛ مدلهای چینی اکنون سهم خیرهکننده ۷۶ درصدی از فروش جهانی خودروهای برقی و هیبریدی پلاگین را به خود اختصاص دادهاند، که این امر به لطف گسترش تهاجمی در بازارهای جدید ممکن شده است. در آذربایجان، سیاستهای مساعد، پذیرش خودروهای برقی را تشویق کرده است. از سال ۲۰۱۹، خودروهای برقی وارداتی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شدهاند و از سال ۲۰۲۲، عوارض گمرکی بر واردات باتریها و تجهیزات شارژ حذف شده است. این سیاستها مصرفکنندگان را ترغیب کرده تا تمرکز خود را از خودروهای معمولی به خودروهای برقی چینی معطوف کنند.
تبریز امروز:
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.