14 مرداد 1402
فرمان اميرالمؤمنين عليهالسلام به مالک اشتر که منشور حکمراني اسلامي است اگر معيار مديريت جامعه در نظام جمهوري اسلامي باشد، نبايد شهروندان ايراني اعم از مسلمان و غيرمسلمان، متدين و غيرمتدين و به قول بعضيها خودي و غيرخودي، توسط هيچ دستگاهي از دستگاههاي حاکميتي تحقير شوند. حضرت علي عليهالسلام در نامه معروف خود به مالک اشتر که او را به استانداري مصر منصوب کرده بودند، در توصيهاي اکيد براي رعايت حقوق تمام اهالي مصر به عنوان اتباع جامعه اسلامي آن زمان نوشتند: قلب خود را نسبت به عامه مردم آکنده از مهر و محبت کن و مبادا براي آنان همچون جانوري درنده باشي که خوردنشان را غنيمت به حساب آوري، زيرا مردم دو دستهاند؛ يا برادران ديني تو (مسلمان) هستند و يا همنوع تو (غيرمسلمان). همه انسانها در معرض لغزش قرار دارند چه از روي عمد و چه غيرعمد. همانطور که خودت دوست داري خدا با تو با گذشت رفتار کند، تو نيز نسبت به مردم گذشت داشته باش، زيرا تو بالادست آنها هستي و شخص ديگري فرمانرواي توست و خدا بالادست کسي است که تو را به فرمانروائي گماشته است (وأشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَالمَحَبَّةَ لَهُم وَاللُّطفَ بِهِم ولا تَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم، فَإِنَّهُم صِنفانِ؛ إمّا أخٌ لَكَ فِي الدّينِ وإمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الخَلقِ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ وتَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ ويُؤتى عَلى أيديهِم فِي العَمدِ وَالخَطَأ، فَأعطِهِم مِن عَفوِكَ وصَفحِكَ مِثلَ الَّذي تُحِبُّ وتَرضى أن يُعطِيَكَ اللّهُ مِن عَفوِهِ وصَفحِهِ، فَإنَّكَ فَوقَهُم ووالِي الأَمرِ عَلَيكَ فَوقَكَ واللّهُ فَوقَ مَن وَلّاكَ – نهجالبلاغه، نامه53)
تبریز امروز:
بسمالله الرحمن الرحيم
⬅️ فرمان اميرالمؤمنين عليهالسلام به مالک اشتر که منشور حکمراني اسلامي است اگر معيار مديريت جامعه در نظام جمهوري اسلامي باشد، نبايد شهروندان ايراني اعم از مسلمان و غيرمسلمان، متدين و غيرمتدين و به قول بعضيها خودي و غيرخودي، توسط هيچ دستگاهي از دستگاههاي حاکميتي تحقير شوند. حضرت علي عليهالسلام در نامه معروف خود به مالک اشتر که او را به استانداري مصر منصوب کرده بودند، در توصيهاي اکيد براي رعايت حقوق تمام اهالي مصر به عنوان اتباع جامعه اسلامي آن زمان نوشتند: قلب خود را نسبت به عامه مردم آکنده از مهر و محبت کن و مبادا براي آنان همچون جانوري درنده باشي که خوردنشان را غنيمت به حساب آوري، زيرا مردم دو دستهاند؛ يا برادران ديني تو (مسلمان) هستند و يا همنوع تو (غيرمسلمان). همه انسانها در معرض لغزش قرار دارند چه از روي عمد و چه غيرعمد. همانطور که خودت دوست داري خدا با تو با گذشت رفتار کند، تو نيز نسبت به مردم گذشت داشته باش، زيرا تو بالادست آنها هستي و شخص ديگري فرمانرواي توست و خدا بالادست کسي است که تو را به فرمانروائي گماشته است (وأشعِر قَلبَكَ الرَّحمَةَ لِلرَّعِيَّةِ وَالمَحَبَّةَ لَهُم وَاللُّطفَ بِهِم ولا تَكونَنَّ عَلَيهِم سَبُعا ضارِيا تَغتَنِمُ أكلَهُم، فَإِنَّهُم صِنفانِ؛ إمّا أخٌ لَكَ فِي الدّينِ وإمّا نَظيرٌ لَكَ فِي الخَلقِ، يَفرُطُ مِنهُمُ الزَّلَلُ وتَعرِضُ لَهُمُ العِلَلُ ويُؤتى عَلى أيديهِم فِي العَمدِ وَالخَطَأ، فَأعطِهِم مِن عَفوِكَ وصَفحِكَ مِثلَ الَّذي تُحِبُّ وتَرضى أن يُعطِيَكَ اللّهُ مِن عَفوِهِ وصَفحِهِ، فَإنَّكَ فَوقَهُم ووالِي الأَمرِ عَلَيكَ فَوقَكَ واللّهُ فَوقَ مَن وَلّاكَ – نهجالبلاغه، نامه53)
نوع برخورد با افرادي که کشف حجاب ميکنند، اين روزها به يکي از مسائل جنجالي جامعه ما تبديل شده است. از يکطرف صدور احکامي از قبيل تبعيد، مراجعه به روانشناسان، مرده شوئي و... به عنوان جريمه کشف حجاب و از طرف ديگر مطرح کردن لایحهاي براي تبديل شدن به قانون به منظور مقابله با کشف حجاب و مجازات افرادي که حجاب را رعايت نميکنند.
اينکه حجاب يک حکم شرعي است و جامعه بايد در چارچوب قانون يا قوانيني لازمالاجرا از نظر اخلاق و عفاف مصون بماند، ترديدي نيست. بنابراين، اصل حکم شرعي و قانونمند بودن جامعه مشکلي ندارد. نکته قابل تأمل چگونگي تدوين قانون از يکطرف و شيوه اجراي آن و نوع برخورد با کساني است که حکم شرعي و قانون را رعايت نميکنند.
درباره جزئيات لايحهاي که به عنوان قانون پيشنهادي مجازات کشف حجاب در کميسيون قضائي مجلس تصويب و منتشر شده، بحث مفصلي بايد صورت بگيرد که در اينجا به آن نميپردازيم ولي به صورت کلي بر اين نکته تأکيد ميکنيم که اگر اين لايحه به تصويب مجلس برسد، نه عملي خواهد بود و نه نتيجه بخش. به نظر ميرسد تهيه کنندگان اين لايحه، با جامعه کنوني ايران سر و کار ندارند و در عالمي ديگر سير ميکنند.
درباره احکامي که اين روزها براي بيحجابها صادر ميشود، با صراحت بايد گفت اين احکام نه بازدارنده هستند، نه انسانساز و نه منطبق با شئون شهروندان. اگر هدف اينست که اين افراد تنبيه شوند، با اين احکام نهتنها چنين هدفي حاصل نميشود بلکه جسارتها بيشتر و کينهها عميقتر ميشوند. اگر ما خود را کارگزاران اميرالمؤمنين عليهالسلام ميدانيم، چنين برخوردهائي علاوه بر اينکه نشانه محبت به مردم نيست، عامل مهمي براي متنفر کردن آنان از دين خدا و کساني است که به نام دين بر جامعه حکومت ميکنند. تمام فرمان حضرت عليه عليهالسلام به مالک اشتر در زمينه چگونگي برخورد با مردم را در اين عبارت ميتوان خلاصه کرد که بايد کاري کرد که انسانها ساخته شوند؛ مسلمان ايمانش قويتر شود و غيرمسلمان احساس کند در پناه اسلام به امنيت و کرامت انساني ميرسد. اين احکام، نه ايمان مسلمان را قويتر ميکنند و نه غيرمسلمان و معاند را به اسلام خوشبين مينمايند. حضرات کارگزاران مطمئن باشند با چنين شيوهاي نهتنها مشکل کشف حجاب حل نخواهد شد بلکه مشکلات ديگري هم بر آن اضافه خواهد گرديد.
به متوليان امور توصيه ميکنيم از اين مسير برگرديد و به مسأله اصلي که معالجه بيماري اقتصادي کشور است بپردازيد. اگر با رفع بحران اقتصادي، عدالت را در جامعه جاري کنيد و آزاديهاي مشروع را تأمين نمائيد، خواهيد ديد که مردم به اجراي احکام و قانون تمکين خواهند کرد. شما به جاي معالجه ريشه، به شاخ و برگ چسبيدهايد. داروي اين بيماري ريشهاي را در منشور حکمراني اميرالمؤمنين جستجو کنيد.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.