3 آذر 1396
مسیر ریلی تبریز- میانه ازمسیرهایی است که ضمن کاهش مسیر ، موجب افزایش امنیت مسافرت و کاهش هزینه های سفر از طریق خط آهنی است که زودتر مسافر را به مقصد می رساند.اما از آغاز پروژه و قرار براتمام آن سال های درازی می گذرد و فرصت های انتفاع بسیاری از دست رفته است . تصادفات جاده ای با این پروژه کاهش خواهند یافت و سفرهای گران هوایی به مسافرت کم هزینه و سریع زمینی تبدیل خنواهد گردید.و سفر به تبریز وشاید توریسم 2018 تحت تاثیر قرارخواهد یافت.
تبریز امروز:
در وبسایت معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها شرح پروژه و مسیر راه آهن تبریز - میانه و طرح های آتی آن آمده است که
راهآهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر راهآهن موجود تهران - تبریز شروع شده و با گذر از مسیری عمدتاً کوهستانی که از شهرهای ترکمنچای، بستانآباد و باسمنج عبور مینماید، به ایستگاه موجود تبریز متصل میگردد.
این محور از مسیر موجود راهآهن میانه - تبریز حدود 100 کیلومتر کوتاهتر میباشد.
همچنین با اخذ مجوز احداث خط دوم تهران- میانه، در آینده یک مسیر دوخطه از منتهیالیه شمال شرقی تا شمال غربی کشور ایجاد خواهد گردید. در نهایت از جمله اهداف احداث این محور عبارت است از:
*کاهش حدود 100 کیلومتری مسیر راه آهن تهران- تبریز، که از شریانهای اصلی شبکه راه آهن سراسری در منطقه شمالغرب و کریدور ترانزیت ریلی شرقی- غربی کشور می باشد.
* افزایش ظرفیت جابجایی حمل و نقل بار و مسافر و کاهش زمان سیر
* بهبود شبکه ترابری منطقه و افزایش ایمنی سیر و کاهش خسارات جانی و مالی تصادفات جاده ای
* کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک ناوگان جادهای
* کاهش آلودگیهای زیست محیطی و توسعه اقتصادی، گردشگری و ایجاد اشتغال و ارتقاء شاخصهای حمل و نقل ریلی.
* پوشش ریلی مناطق کمتر توسعه یافته همچون شهرهای بستان آباد و قره چمن و ایجاد زیربنای لازم جهت توسعه اقتصادی و اجتماعی و بازرگانی منطقه.
آخرین گزارش پروژه در جدول آخر بهمن ماه 92 در وبسایت "معاونت ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها" نشان از برنامه ریزی اتمام پروژه برای سال 1395 دارد که امیدی برای آن تا سال 1397 وجود ندارد.
اتمام پروژه ی خط آهن همواره از وعده های انتخاباتی کاندیداهای انتخاباتی در شهر تبریز بوده است ، اما عمل به آن وعده ای دور بوده است .علیرغم با ارزش بودن طرح برای کشور از جنبه های کاستن فاصله ترانزیت بار و مسافر در مسیر اروپا و فاصله تهران به تبریز و کاهش خطرات مسافرت های جاده ای و حتی با ارزش بودن از نظر امکان جایگزینی با هواپیما این طرح با بی مهری های بسیار همراه بوده است.
مسیر فعلی تبریز به میانه بیش از هفت ساعت و نیم زمانبر است در حالیکه با استفاده از خط جدید این مسیر در کمتر از سه ساعت طی خواهد شد و در این شرایط امکان استفاده از آن برای سیستم اداری جهت حضور در مرکز و بازگشت به موقع هم مهیا خواهد بود و بار مالی بزرگی را نیز برخواهد داشت.
1000میلیارد تومان برای اتمام پروژه لازم است که اگر این مبلغ به تدریج در سال های گذشته در سیستم تزریق می گردید، امروز شاهد استفاده از خط ریلی بودیم که در شرایط شعارهای کم پشتوانه تبریز 2018 اقدام عملی برای ایجاد مسیری سهل به سوی تبریز هم محسوب می گردید.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.