21 خرداد 1402
غول دفاعی ایتالیایی لئوناردو در 8 ژوئن اعلام کرد که با وزارت دفاع جمهوری آذربایجان برای خرید هواپیمای ترابری نظامی C-27J به توافق رسیده است. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود نوشت: به طور غیرمعمول، لئوناردو نیمه دولتی این قرارداد را به صراحت به روابط انرژی گره زد: "در ابتدا با بخش انرژی مرتبط بود، همکاری بین ایتالیا و آذربایجان اکنون به محصولات صنایع دفاعی نیز گسترش یافته است." ایتالیا به عنوان مشتری اصلی انرژی آذربایجان در اروپا ظاهر شده است. شبکه خطوط لوله کریدور گاز جنوبی که گاز طبیعی را از دریای خزر به غرب می فرستد، به ایتالیا ختم می شود. ایتالیا همچنین بزرگترین خریدار نفت آذربایجان در اروپا است: کمیته دولتی گمرک آذربایجان اخیراً گزارش داد که بیش از نیمی از فروش نفت این کشور در اروپا فقط به ایتالیا میرود.
تبریز امروز:
یک هواپیمای ترابری نظامی C-27J از آن نوع که آذربایجان خریداری خواهد کرد. (عکس: لئوناردو)
آذربایجان برای خرید هواپیماهای نظامی ایتالیایی به توافق رسیده است، معامله تسلیحاتی کمیاب با یک کشور غربی که حاصل همکاری فزاینده انرژی بین باکو و رم است.
غول دفاعی ایتالیایی لئوناردو در 8 ژوئن اعلام کرد که با وزارت دفاع جمهوری آذربایجان برای خرید هواپیمای ترابری نظامی C-27J به توافق رسیده است. این شرکت در بیانیه مطبوعاتی خود نوشت: به طور غیرمعمول، لئوناردو نیمه دولتی این قرارداد را به صراحت به روابط انرژی گره زد: "در ابتدا با بخش انرژی مرتبط بود، همکاری بین ایتالیا و آذربایجان اکنون به محصولات صنایع دفاعی نیز گسترش یافته است."
ایتالیا به عنوان مشتری اصلی انرژی آذربایجان در اروپا ظاهر شده است. شبکه خطوط لوله کریدور گاز جنوبی که گاز طبیعی را از دریای خزر به غرب می فرستد، به ایتالیا ختم می شود. ایتالیا همچنین بزرگترین خریدار نفت آذربایجان در اروپا است: کمیته دولتی گمرک آذربایجان اخیراً گزارش داد که بیش از نیمی از فروش نفت این کشور در اروپا فقط به ایتالیا میرود.
نشریه صنعتی دیفنس نیوز نوشت: «مذاکرات بین وزارتخانه های دفاع دو کشور برای دستیابی به توافق [C-27J] منعکس کننده استفاده فزاینده ایتالیا از مذاکرات دولت با دولت برای فروش محصولات تولید شده توسط شرکت های تحت کنترل دولتی لئوناردو و فینکانتیری است».
تاکنون تقریباً هیچ فروش تسلیحاتی از کشورهای غربی به آذربایجان یا رقیب آن ارمنستان صورت نگرفته است.
سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در سال 1992، در جریان اولین جنگ بین دو طرف، از کشورهای عضو درخواست کرد که تحریمهای تسلیحاتی را علیه ارمنستان و آذربایجان اعمال کنند. درخواست تحریم همچنان به قوت خود باقی است.
این تحریم غیر اجباری بسیار دور از دسترس بوده است: روسیه عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا بزرگترین تامین کننده تسلیحات ارمنستان است و تا اواسط دهه 2010 متعلق به آذربایجان بود. در بازار آذربایجان، روسیه از آن زمان به بعد جای ترکیه - که یکی از اعضای سازمان امنیت و همکاری اروپا - و اسرائیل است، گرفته شده است.
اما این تحریم فروش سایر کشورهای عضو را کاهش داده است. دادههای موسسه تحقیقات صلح بینالمللی استکهلم نشان میدهد که تنها تعداد انگشت شماری از فروشهای جزئی از کشورهای اروپایی همسو با غرب به آذربایجان در سالهای اخیر: یک رادار اسپانیایی و یک صادرات بحثبرانگیز و زیر میز هویتزر و موشکانداز چک و اسلواکی از طریق اسرائیل. .
هنگامی که گزارش هایی مبنی بر دستیابی ارمنستان به موشک های ضد تانک فرانسوی-آلمانی در سال 2013 منتشر شد، آذربایجان با استناد به تحریم سازمان امنیت و همکاری اروپا مخالفت کرد. (مطمئن شد که گزارش ها صحت ندارد.)
از آنجایی که روابط ارمنستان با روسیه متزلزل شده است و مقامات ارمنستان از وقفه در ارسال تسلیحات به این کشور خبر داده اند، ایروان به دنبال تسلیحات خود در جای دیگری است. گفتوگوهایی با فرانسه، عضو سازمان امنیت و همکاری اروپا، صورت گرفته است، هرچند که هنوز نتیجهای نداشته است. مذاکرات با هند فراتر رفته است.
هیچ اظهارنظری از سوی دولت آذربایجان در مورد فروش C-27J منتشر نشده است، اگرچه وزارت دفاع این کشور گزارش داده است که آگیل قربانوف معاون وزیر دفاع و رئیس اداره اصلی پشتیبانی فنی- نظامی آگیل قربانوف در رم بوده و با وزیر دفاع ایتالیا گویدو کروستو در 7 ؤوئن دیدار کرده است.
مشخص نیست آذربایجان چه ماموریت هایی برای این هواپیما در نظر دارد. لئوناردو آنها را به عنوان "هواپیما ایده آل برای ماموریت های حمل و نقل نظامی، پرتاب چتربازان و مواد، پشتیبانی تاکتیکی نیروهای "مایل آخر"، عملیات نیروهای ویژه، کمک های بشردوستانه و امداد رسانی در بلایا توصیف می کند. در این بیانیه مطبوعاتی مشخص نشده است که آذربایجان چه تعداد هواپیما خریداری خواهد کرد.
آذربایجان در حال حاضر به داشتن دو هواپیمای ترابری نظامی، هواپیمای راهبردی روسی Il-76، بسیار بزرگتر و در نظر گرفته شده برای ماموریت های دوربردتر از تاکتیکی C-27J شناخته شده است.
فواد شهباز تحلیلگر به اوراسیانت گفت: در حالی که این هواپیما می تواند برای ماموریت های غیرنظامی استفاده شود، آذربایجان به احتمال زیاد از آنها در نقش نظامی، برای حمل و نقل مواد، مهمات و پرسنل استفاده می کند.
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.