6 اسفند 1401

سوررئالیسم درعکاسی

هکس های لسزک بوجنوسکی

با اشکال عجیب، اعضای شناور بدن و مناظر عجیب و غریب: سوررئالیست ها به دنبال به چالش کشیدن مفاهیم عادی از طریق قدرت عکاسی بودند. سوررئالیسم در پی جنگ جهانی اول آغاز شد، زمانی که وحشت و خشونت بسیاری که تجربه کردند، ادراکات عقل و واقعیت را تغییر داد. این جنبش توسط نویسنده فرانسوی آندره برتون، که اولین مانیفست سوررئالیستی را در سال 1924 منتشر کرد، جاودانه شد. برتون معتقد بود که خلاقیت در اثر مشقت بارهای روزمره سنگین شده است و به دنبال رهاسازی قدرت ناخودآگاه حالت رویاگونه بود. سوررئالیسم پوچ، غیرمتعارف و تکان دهنده را پذیرفت. اصول سورئالیستی چالش هیجان انگیزی را برای عکاسان به وجود آورد - در حالی که یک نقاش می تواند با قلم مو و رنگ تخیل خود را بیرون بدهد، یک عکس از دنیای واقعی و مادی گرفته شده است. با استفاده از انواع فرآیندها و تکنیک‌ها مانند فتومونتاژ (ترکیب تصاویر متنوع عکاسی برای تولید یک اثر جدید)، سولاریزاسیون (قرار دادن یک عکس نیمه توسعه‌یافته در معرض نور)، و فوتوگرام (یک تکنیک عکاسی بدون دوربین)، عکاسی خیلی زود به عنوان یک رسانه قدرتمند برای نشان دادن ایدئولوژی سورئالیستی ارائه شد

تبریز امروز:

 

با اشکال عجیب، اعضای شناور بدن و مناظر عجیب و غریب: سوررئالیست ها به دنبال به چالش کشیدن مفاهیم عادی از طریق قدرت عکاسی بودند.

سوررئالیسم در پی جنگ جهانی اول آغاز شد، زمانی که وحشت و خشونت بسیاری که تجربه کردند، ادراکات عقل و واقعیت را تغییر داد. این جنبش توسط نویسنده فرانسوی آندره برتون، که اولین مانیفست سوررئالیستی را در سال 1924 منتشر کرد، جاودانه شد. برتون معتقد بود که خلاقیت در اثر مشقت بارهای روزمره سنگین شده است و به دنبال رهاسازی قدرت ناخودآگاه حالت رویاگونه بود. سوررئالیسم پوچ، غیرمتعارف و تکان دهنده را پذیرفت.

اصول سورئالیستی چالش هیجان انگیزی را برای عکاسان به وجود آورد - در حالی که یک نقاش می تواند با قلم مو و رنگ  تخیل خود را بیرون بدهد، یک عکس از دنیای واقعی و مادی گرفته شده است. با استفاده از انواع فرآیندها و تکنیک‌ها مانند فتومونتاژ (ترکیب تصاویر متنوع عکاسی برای تولید یک اثر جدید)، سولاریزاسیون (قرار دادن یک عکس نیمه توسعه‌یافته در معرض نور)، و فوتوگرام (یک تکنیک عکاسی بدون دوربین)، عکاسی خیلی زود به عنوان یک رسانه قدرتمند برای نشان دادن ایدئولوژی سورئالیستی ارائه شد


L'Eclipse - Avril 1912، Eugène Atget، 1923 – 24، فرانسه. موزه شماره CIRC.398-1974. © موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن
پیشگامان این رویکرد شامل چهره‌های متعارف از تاریخ عکاسی بودند، مانند من ری (1890-1976)، که عکس‌هایی می‌سازد که اشیاء خانگی را به تصویر می‌کشد که بیشتر شبیه موجوداتی هستند که از آینده ساخته شده‌اند تا وسایل ساده خانگی. اما سوررئالیسم همیشه شامل چیزهای عجیب و غریب و پوچ نمی شد. به عنوان مثال، عکاسی یوژن آتژه (1857 – 1927) که بر مناظر به ظاهر معمولی در خیابان های پاریس متمرکز شده بود – کوبنده در، مانکن، نرده پنجره – به عنوان پیشرو رویکردهای سوررئالیستی و مدرن به عکاسی دیده می شود.

یوژن آتژه
تنها یک سال قبل از مرگش، در سال 1926، من ری با آتژه تماس گرفت تا از عکسش، L'Eclipse - آوریل 1912 برای روی جلد نشریه La Révolution Surréaliste استفاده کند. علی‌رغم اعتراض‌هایی مبنی بر اینکه «اینها صرفاً اسنادی هستند که من می‌سازم»، رد خودآگاهی هنری توسط آتژه همراه با عکس‌های او از یک پاریس قدیمی و اغلب خالی از سکنه، برای سوررئالیست‌ها جذاب بود. V&A حدود 600 عکس از خود Atget برای کتابخانه ملی هنر خریداری کرد. اینها در ابتدا قرار بود به عنوان عکس مرجع برای دانشجویان و مورخان استفاده شوند. امروزه آتژه کمتر به عنوان یک عکاس مستند تحسین می شود و بیشتر به خاطر دیدگاه مدرنش که تفسیری جدید و گاهی طنز از شهر ارائه می دهد.


از چپ به راست: Door Knocker، Eugène Atget، حدود 1900، فرانسه. موزه شماره PH.2621-1905. © موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن. مدهای مردانه، یوژن آتژه، 1923 – 24، موزه شماره. CIRC.397-1974. © موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن
مرد ری
من ری یک عکاس مد و پرتره موفق بود، اما بیشتر به خاطر عکس‌هایش که آنها را «رایوگرام» نامید، مشهور است. اینها با قرار دادن یک جسم در تماس با سطح حساس به نور در تاریکی و قرار دادن هر دو در معرض نور ساخته می شوند. مجموعه ما شامل گروهی از رایوگرام های من ری است که توسط شرکت برق پاریس سفارش داده شده است. یکی از آنها نیم تنه زن هنرمند مشهور دیگری به نام لی میلر را نشان می دهد.


از چپ به راست: Salle a Manger، Man Ray، 1931، فرانسه. موزه شماره E.1648-2001. © موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن. الکتریک، من ری، 1931، فرانسه. موزه شماره E.1653-2001. موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن
لی میلر
هنرمند آمریکایی لی میلر (1907 - 77) حرفه مدلینگ موفق را رد کرد و در اواخر دهه 1920 به پاریس رفت و با جنبش سوررئالیستی درگیر شد. او با کشف فرآیند خورشیدی شدن با Man Ray شناخته می شود، تکنیکی در تاریکخانه که تا حدی یا کاملاً لحن های معکوس ایجاد می کند. عکس او به نام Exploding Hand (1930) با ترکیب بندی و بازتاب ها بازی می کند تا صحنه ای غیرعادی را دوباره تصور کند.


دست در حال انفجار، لی میلر، 1930، فرانسه. موزه شماره PH.101-1984. با حسن نیت از آرشیو لی میلر
جان هاویندن
جان هاویندن (۱۹۰۸ - ۸۷) یک عکاس تجاری متاثر از سوررئالیسم و آرمان های مدرنیستی بود. پس‌زمینه ستاره‌ای کاذب همراه با اشکال هندسی روی هم قرار داده شده در Per Annum (1936) نمایشی از فضای بیرون را نشان می‌دهد که از اصول سوررئالیستی کاوش در ناخودآگاه صحبت می‌کند.


در هر سال، جان هاویندن، 1936، انگلستان. موزه شماره E.216-1998. © موزه ویکتوریا و آلبرت، لندن
فلورانس هنری
فلورانس هنری (1893 - 1982) در کودکی پس از مرگ مادرش بین اقوام خود در اروپا سفر کرد. او پس از ثبت نام در Bauhaus در سال 1927 به عکاسی روی آورد، جایی که زیر نظر László Moholy-Nagy، که به طور مشهوری در زمینه عکاسی آزمایش می کرد، تحصیل کرد. هانری اغلب با آینه ها بازی می کرد تا ترکیب های سنتی و جستجو را زیر و رو کند

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت