29 آبان 1404

درخشش آثار فریدالله ادیب‌آیین در موزه دیدی؛ هم‌آوایی رنگ و موسیقی

آثار زیبا و لطیف فریدالله ادیب‌آیین

موزه بین‌المللی دیدی این روزها میزبان دو اثر برجسته از فریدالله ادیب‌آیین، نقاش نوگرای افغانستان، است. این آثار با عنوان‌های «سرخ عنابی» و «راگامالا» از مجموعه خصوصی محمدرضا بحرانی در گالری اصلی موزه به نمایش درآمده‌اند و نگاه علاقه‌مندان هنر معاصر را به خود جلب کرده‌اند. نقاشی «سرخ عنابی» با ترکیب رنگ‌های پرشور و حرکات آزاد قلم‌مو، انرژی درونی و فوران احساسات انسانی را بازتاب می‌دهد. ادیب‌آیین با تکنیک‌های لایه‌گذاری و ضربه‌های کاردک، ریتمی پویا و حسی خلق کرده که میان شور زندگی و تلاطم درون انسان در نوسان است. نقاشی «راگامالا» جلوه‌ای شاعرانه از پیوند موسیقی و نقاشی را ارائه می‌دهد. رنگ‌ها در این اثر همانند نت‌های موسیقی کلاسیک هند جریان یافته و هر ضرب موسیقایی به انفجاری از رنگ تبدیل شده است، تجربه‌ای چندحسی و معنوی برای مخاطب به ارمغان می‌آورد. فریدالله ادیب‌آیین (متولد ۱۶ آبان ۱۳۴۴، هرات، افغانستان) از پیشگامان اکسپرسیونیسم انتزاعی در منطقه است. او در آثار خود زبان موسیقی، فلسفه و تجربه حسی را با رنگ در هم می‌آمیزد و جهانی چندوجهی و چندلایه خلق می‌کند. منتقدان هنر معاصر، او را به دلیل وسعت نگاه و خلاقیت بی‌وقفه‌اش، سلطان هنر چندوجهی اکسپرسیونیسم انتزاعی می‌نامند.

تبریز امروز:


موزه بین‌المللی دیدی این روزها میزبان دو اثر برجسته از فریدالله ادیب‌آیین، نقاش نوگرای افغانستان، است. این آثار با عنوان‌های «سرخ عنابی» و «راگامالا» از مجموعه خصوصی محمدرضا بحرانی در گالری اصلی موزه به نمایش درآمده‌اند و نگاه علاقه‌مندان هنر معاصر را به خود جلب کرده‌اند.

نقاشی «سرخ عنابی» با ترکیب رنگ‌های پرشور و حرکات آزاد قلم‌مو، انرژی درونی و فوران احساسات انسانی را بازتاب می‌دهد. ادیب‌آیین با تکنیک‌های لایه‌گذاری و ضربه‌های کاردک، ریتمی پویا و حسی خلق کرده که میان شور زندگی و تلاطم درون انسان در نوسان است.

نقاشی «راگامالا» جلوه‌ای شاعرانه از پیوند موسیقی و نقاشی را ارائه می‌دهد. رنگ‌ها در این اثر همانند نت‌های موسیقی کلاسیک هند جریان یافته و هر ضرب موسیقایی به انفجاری از رنگ تبدیل شده است، تجربه‌ای چندحسی و معنوی برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.

فریدالله ادیب‌آیین (متولد ۱۶ آبان ۱۳۴۴، هرات، افغانستان) از پیشگامان اکسپرسیونیسم انتزاعی در منطقه است. او در آثار خود زبان موسیقی، فلسفه و تجربه حسی را با رنگ در هم می‌آمیزد و جهانی چندوجهی و چندلایه خلق می‌کند. منتقدان هنر معاصر، او را به دلیل وسعت نگاه و خلاقیت بی‌وقفه‌اش، سلطان هنر چندوجهی اکسپرسیونیسم انتزاعی می‌نامند.

نمایش آثار ادیب‌آیین در موزه دیدی، نه تنها نشانه‌ای از جایگاه رو به رشد هنر افغانستان در عرصه بین‌المللی است، بلکه نمونه‌ای برجسته از همکاری فرهنگی میان مجموعه‌داران و نهادهای هنری منطقه‌ای به شمار می‌رود. نگهداری و ارائه این آثار توسط محمدرضا بحرانی، پاسداشت هنر و تاریخ تصویری منطقه را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد.
با برپایی این نمایشگاه، موزه دیدی صحنه‌ای برای تلاقی فرهنگ‌ها فراهم کرده؛ جایی که رنگ، موسیقی و اندیشه هم‌آوا شده و جهانی تازه از معنا و تجربه هنری را برای مخاطب خلق می‌کنند.

 
علیرضا ایوبی

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت