29 بهمن 1402

بازار داغ خودرو برقی - اما این صنعت مسیر طولانی را طی کرده است

هویگ چالیان استادیار کارآفرینی، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

خودروهای الکتریکی یک فناوری جدید و قدیمی هستند. اکثر مردم نمی دانند که از سال 1890 به صورت تجاری در دسترس بوده اند. در آن زمان، دعوا بر سر این بود که چگونه می توان به بهترین نحو یک خودرو را نیرو داد، یا اینکه استادان کسب و کار آن را نبرد برای «طراحی مسلط» می نامند. گزینه‌ها موتورهای احتراق داخلی، برقی و – هر چند بعید به نظر می‌رسد – بخار بودند. بله، از اولین باری که آن نبرد انجام شد، مدت زیادی می گذرد.

تبریز امروز:

خودرو  و سوخت گیری 

 هویگ چالیان
استادیار کارآفرینی، دانشگاه کالیفرنیای جنوبی


در سال 2023، بیش از 7 درصد از خودروهای فروخته شده در ایالات متحده، خودروهای الکتریکی بودند. در برخی از نقاط جهان، مانند نروژ، این حد20 درصد بود. در کالیفرنیا، جایی که من زندگی می‌کنم، تقریباً 60 درصد از افرادی که در سال 2021 به دنبال ماشین می‌گردند، گفته‌اند که حداقل به فکر خرید یک خودروی الکتریکی هستند.

این افزایش تقاضا پس از سال‌ها کاهش فروش صورت می‌گیرد. تا سال 2010، کمتر از 100000 خودرو در جاده های ایالات متحده خودروهای برقی بودند. این رقم در سال 2018 از مرز 1 میلیون عبور کرد که بیش از 80 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشت.

چه چیزی این افزایش به ظاهر غیرمنتظره را در چند سال گذشته توضیح می دهد؟

کلمه کلیدی در اینجا "به ظاهر" است. و پاسخ یک تاریخچه جالب را نشان می دهد که اکثر مردم کاملاً از آن بی اطلاع هستند.

من در دانشکده تجارت مارشال USC کارآفرینی تدریس می کنم و بیش از یک دهه است که در حال مطالعه بازار خودروهای برقی هستم. وقتی از دانش‌جویان می‌پرسم: «چه مدت خودروهای برقی به صورت تجاری در دسترس هستند؟» اکثر آنها پنج سال، یا 10، شاید 20 پاسخ خواهند داد. یک نفر ممکن است به یک خودروی الکتریکی که توسط جنرال موتورز در دهه 1990 راه اندازی شد اشاره کند که به نظر نمی رسد نام آن را به خاطر بسپارد.

اما گاهی اوقات، یک فرد - معمولاً در ردیف عقب - دستی را بلند می کند و پاسخ می دهد: "از اوایل دهه 1900."

این تقریباً پاسخ درستی است.

وسایل نقلیه الکتریکی و راه طولانی برای پذیرش
خودروهای الکتریکی یک فناوری جدید و قدیمی هستند. اکثر مردم نمی دانند که از سال 1890 به صورت تجاری در دسترس بوده اند. در آن زمان، دعوا بر سر این بود که چگونه می توان به بهترین نحو یک خودرو را نیرو داد، یا اینکه استادان کسب و کار آن را نبرد برای «طراحی مسلط» می نامند. گزینه‌ها موتورهای احتراق داخلی، برقی و – هر چند بعید به نظر می‌رسد – بخار بودند. بله، از اولین باری که آن نبرد انجام شد، مدت زیادی می گذرد.

در یک عکس سیاه و سفید، مخترع توماس ادیسون در کنار یک موتور الکتریکی بسیار قدیمی ایستاده است.

توماس ادیسون با یک ماشین الکتریکی ساخته شده توسط شرکت خودروهای بیکر موتور، حدوداً در سال 1895 ژست می گیرد. 
تقریباً 40٪ وسایل نقلیه در جاده ها در اوایل دهه 1900 الکتریکی بودند. اما پس از اینکه اولین مدل T هنری فورد که از موتور احتراق داخلی استفاده می کرد، وارد خط تولید در سال 1908 شد، همه آنها ناپدید شدند. از آن زمان خودروهای برقی سعی در بازگشت دارند. همانطور که فرد شیطان کلاس درس من می داند، آنها برای بیش از 100 سال "چیز بزرگ بعدی" بوده اند.

بنابراین، چه عواملی به توضیح اینکه چرا خودروهای برقی در آن زمان در نبرد برای طراحی غالب شکست خوردند کمک می‌کند – و چرا به نظر می‌رسد امروز شانس مبارزه دارند؟

کسانی که به تسلا رودستر به عنوان اولین خودروی برقی مدرن اشاره می کنند، به شهرت آن به عنوان جذاب، اسپرت و باحال اشاره می کنند. و آنها درست می‌گویند: تسلا رودستر خودروهای الکتریکی را جذاب کرد – اگر چه گران باشد، در زمان عرضه در سال 2008 بیش از 100000 دلار آمریکا قیمت داشتند.

اما عوامل بسیار بیشتری وجود دارد که افزایش تقاضا و مهمتر از آن پذیرش گسترده خودروهای الکتریکی را توضیح می دهد.

یک اتوبوس الکتریکی

 

یک اتوبوس برقی

یکی از دلایل افزایش تقاضا از حدود سال 2010، زیرساخت های شارژ بهتر و در دسترس تر است. در ایالات متحده در سال 2009، کمتر از 500 ایستگاه شارژ عمومی و خصوصی در سراسر کشور وجود داشت. امروزه بیش از 100 برابر این تعداد وجود دارد. این به کاهش "اضطراب محدوده" مصرف کنندگان کمک کرده است، این ترس آزاردهنده از اینکه قبل از اینکه بتوانید به ایستگاه شارژ برسید، "شارژباطری" شما تمام شود.

اما بسیاری از عوامل دیگر نیز دخیل هستند: مجموعه مناسبی از مدل‌ها و گزینه‌های ارائه شده توسط تولیدکنندگان، بهبود فناوری باتری و شارژ و ترکیب مناسب مقررات و مشوق‌های دولتی. همه منجر به تقاضای مصرف کننده شده است.

پذیرش فناوری: در یک روستا زمان می برد
جدای از آن عوامل فنی و اقتصادی، مطالعات کنونی و تحقیقات در حال انجام من نیز نشان می‌دهد که گفتگوی اجتماعی پیرامون خودروهای برقی – آنچه که همه در جهان درباره آن‌ها می‌گویند و فکر می‌کنند – نیز رو به بهبود بوده است.

پذیرش فناوری تحت تأثیر آنچه به عنوان "اثرات همتا" شناخته می شود - تمایل به مقایسه خود با دیگران است. این به این دلیل است که افراد با توجه به کارهایی که دیگران مانند آنها انجام می‌دهند و مهمتر از آن اینکه دیگران چگونه رفتارشان را می‌بینند، درگیر «مقایسه اجتماعی» می‌شوند. همین امر، به عنوان مثال، در مورد  پذیرش پنل خورشیدی، فناوری دیگری است که مانند خودروهای برقی، مزایای شخصی و اجتماعی دارد.

همانطور که قبلاً اشاره کردم، ضریب خنکی تأثیر مثبتی بر پذیرش EV دارد. رانندگی با یک ماشین باحال مهم است زیرا آن خنکی قابل مشاهده است. و هنگامی که یک خودرو برای مدت طولانی خنک نبوده است، یک تغییر اساسی - و مثبت - در درک عمومی آن می تواند به طور قابل توجهی بر تقاضا و پذیرش تأثیر بگذارد.

تحقیقات من و سایر مطالعات نشان می دهد که نقطه عطفی ممکن است در اواسط تا اواخر دهه 2010 رخ داده باشد، زمانی که هم نگرش عمومی و هم فناوری شارژ و زیرساخت شروع به بهبود کردند. برای تولد یک بازار به یک روستا نیاز است.

خودرو بنزینی

در عکسی در سال 1996، رئیس جنرال موتورز خودروی سواری الکتریکی جدید EV1 را به جمع خبرنگاران نشان می دهد. خودروی الکتریکی کوتاه مدت جنرال موتورز EV1، همانطور که در یک رویداد مطبوعاتی در سال 1996 مشاهده شد. 
چالش پذیرش EV یادآور این است که بسیاری از فناوری‌های ما فقط ابزار یا دستگاه نیستند، بلکه روش‌هایی برای انجام کارها هستند. فناوری از کلمه یونانی "techne" گرفته شده است که به معنای تمرین، مجموعه ای از عادات و راهی برای دستیابی به یک هدف است.

بسیاری از فناوری ما، از نرم‌افزارهای اولیه پردازش کلمه تا سرویس‌های پخش امروزی، به رفتارهای اجتماعی جمعی و نحوه تغییر آنها بستگی دارد - یا در بسیاری از موارد، تغییر نمی‌کنند.

به عنوان مثال، صفحه کلید استاندارد "qwerty" بصری نیست. اما از آنجا که استاندارد را تعیین کرد، به طرح غالب تبدیل شد. اکنون بیش از حد کارآمد، و بیش از حد اجتماعی است که امکان جایگزینی آسان را فراهم نمی کند.

فناوری‌های جدید حتی نمی‌توانند خیلی متفاوت از آنچه ما به آن عادت کرده‌ایم به نظر برسند، یا اینکه پذیرش آنها را برای ما بسیار سخت می‌کنند. به همین دلیل است که دوشاخه‌های شارژ EV شبیه نازل‌های پمپ بنزین هستند.

به عبارت دیگر، فن‌آوری‌های جالب باید با رفتارها و آداب و رسوم موجود مطابقت داشته باشند، در غیر این صورت باید مسیر طولانی را برای ایجاد فناوری‌های جدید طی کنند. بدون این هم‌ترازی، فناوری جدید برای مدت طولانی روی قفسه‌ها می‌نشیند، اما هرگز موفق نمی‌شود – مانند خودروهای برقی.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت