10 آذر 1402
زمانی که کیسینجر به عنوان مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون وارد دولت شد، از چشمانداز محدودی از منافع ملی، معروف به «سیاست واقعی» حمایت کرد، که عمدتاً بر حداکثر کردن قدرت اقتصادی و نظامی ایالات متحده متمرکز بود. این رویکرد قدرت محور و معامله گرایانه به سیاست خارجی یک سری نتایج مخرب به همراه داشت. آنها از دامن زدن به کودتاهایی که دیکتاتوریهای قاتل را به وجود آورد، مانند شیلی، تا کشتن غیرنظامیان غیرمسلح، مانند کامبوج، و بیگانه کردن متحدان بالقوه، مانند هند، را دربرمیگرفت.
تبریز امروز:
جارود هیز
دانشیار علوم سیاسی، Umass Lowell
هنری کیسینجر که در 29 نوامبر 2023 در 100 سالگی درگذشت، بیش از 50 سال بر سیاست خارجی آمریکا تأثیر داشت.
من یک محقق سیاست خارجی آمریکا هستم که از سال 1969 تا 1977 در مورد خدمات کیسینجر به عنوان مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه در دولت های نیکسون و فورد نوشته ام. من دیدهام که دیدگاهها و اقدامات او در سیاست خارجی چگونه انجام میشود.
زمانی که کیسینجر به عنوان مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون وارد دولت شد، از چشمانداز محدودی از منافع ملی، معروف به «سیاست واقعی» حمایت کرد، که عمدتاً بر حداکثر کردن قدرت اقتصادی و نظامی ایالات متحده متمرکز بود.
این رویکرد قدرت محور و معامله گرایانه به سیاست خارجی یک سری نتایج مخرب به همراه داشت. آنها از دامن زدن به کودتاهایی که دیکتاتوریهای قاتل را به وجود آورد، مانند شیلی، تا کشتن غیرنظامیان غیرمسلح، مانند کامبوج، و دور کردن متحدان بالقوه، مانند هند، را دربرمیگرفت.
کیسینجر در پایان نامه خود که به کتاب اول تبدیل شد، استدلال کرد که سیاست گذاران خارجی با توانایی آنها در تشخیص تغییرات در قدرت سیاسی، نظامی و اقتصادی در سیستم بین المللی - و سپس انجام این تغییرات به نفع کشورشان سنجیده می شوند.
در این مدل از سیاست خارجی، ارزشهای سیاسی - دموکراسی، حقوق بشر - که ایالات متحده را به یک بازیگر متمایز در نظام بینالملل تبدیل میکند، هیچ نقشی ندارند.
دهانهها و ویرانههای بمب تقریباً تمام آن چیزی است که از شهر کامپونگ تراموا در کامبوج در 1 اوت 1973 باقی مانده است که توسط بمباران ایالات متحده ویران شد.
این چشم انداز، با برنامه واقع بینانه خود اعلام شده، همراه با جایگاه کیسینجر در راس نهاد سیاست خارجی به عنوان مشاور امنیت ملی و وزیر امور خارجه در بخش عمده ای از یک دهه، کیسینجر را به چیزی شبیه به یک پیشگوی سیاست خارجی برای آمریکایی ها و سیاستگذاران از هر طیف تبدیل کرد.
با این حال سوابق کیسینجر مشکلات مربوط به مفهوم محدود منافع ملی عاری از ارزش را آشکار می کند. مشخصه دوران او در دولت، تصمیمات سیاسی عمده ای بود که عموماً برای جایگاه ایالات متحده در جهان مضر بودند.
کشتار کامبوج
زمانی که نیکسون در سال 1968 به قدرت رسید، قول داده بود که جنگ در ویتنام با افتخار پایان یابد. با این حال، نیکسون در تلاش برای به دست آوردن کنترل درگیری با مشکلی مواجه شد: متخلخل بودن مرزهای ویتنام با کامبوج، که از طریق آن تدارکات و سربازان از ویتنام شمالی به جنوب سرازیر میشد.
برای رسیدگی به این مشکل، نیکسون به طور چشمگیری کمپین بمب در کامبوج را که در زمان سلف او، رئیس جمهور لیندون جانسون آغاز شده بود، تشدید کرد. نیکسون بعداً حمله زمینی به کامبوج را آغاز کرد تا مسیرهای تدارکات ویتنام شمالی را قطع کند.
همانطور که ویلیام شاوکراس در کتاب تعیین کننده خود در مورد این موضوع توضیح می دهد، کیسینجر از سیاست نیکسون در کامبوج حمایت کرد.
علیرغم این واقعیت که کامبوج طرف درگیری در ویتنام نبود، تخمین زده میشود که بمباران کامبوج توسط ایالات متحده از کل تناژ بمبهای پرتاب شده توسط ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم، از جمله بمبهای هستهای در هیروشیما و ناکازاکی، بیشتر باشد.
این کارزار ده ها هزار کامبوجیایی را کشت و میلیون ها نفر را آواره کرد. ویرانی های ناشی از بمباران و همچنین اشغال جزئی آمریکا در سال 1970 برای ایجاد بی ثباتی سیاسی و اجتماعی که ظهور رژیم نسل کشی خمرهای سرخ را تسهیل کرد، بسیار مهم بود. تخمین زده می شود که این رژیم 2 میلیون کامبوجی را کشته است.
حمایت از یک رهبر نسل کش
در سالهای 1970 و 1971، نیکسون، با توصیه و تشویق کیسینجر، از یحیی خان، رئیس جمهور دیکتاتور پاکستان در سرکوب نسل کشی ملی گرایان بنگالی و جنگ علیه هند حمایت کرد.
تخمین زده می شود که این درگیری حداقل 300000 و احتمالاً بیش از یک میلیون بنگالی را کشته است. خان برای از بین بردن کامل هندوها هدف قرار داد
پناهندگان در یک اردوگاه موقت در Bongaon، فرار از جنگ در مرز بین هند و پاکستان، 26 ژوئن 1971. مارک ادواردز / ویژگی های کیستون / گتی ایماژ
کیسینجر با ناامیدی از فشارهای هند به خاطر بحران آوارگان بعدی، با نیکسون موافقت کرد که هند – یک دموکراسی همکار که بار میلیون ها پناهنده از پاکستان شرقی را به دوش می کشد – به یک «قحطی گسترده» نیاز دارد تا کشور را در جای خود قرار دهد.
این دو تا آنجا پیش رفتند که یک گروه جنگی ناو هواپیمابر را برای تهدید هند پس از متحمل شدن یک سری حملات مرزی توسط پاکستان فرستادند.
سیاست نیکسون و کیسینجر در حمایت از پاکستان در یک دوره بیرحمی و تجاوز بینظیر نقش مهمی در سوق دادن هند به سمت همسویی با اتحاد جماهیر شوروی داشت. نیکسون و کیسینجر بیاعتمادی به ایالات متحده را در پایههای سیاست خارجی هند تزریق کردند و در دههها قدیمیترین و بزرگترین دموکراسیهای جهان را از هم جدا کردند.
استثمار کردها، قدرت بخشیدن به صدام
در سال 1972، کیسینجر با درخواست شاه ایران برای ارائه کمک نظامی به کردهای عراق که به دنبال یک سرزمین مستقل بودند، موافقت کرد. هدف ایران اعمال فشار بر رژیم عراق تحت کنترل صدام حسین بود، در حالی که کیسینجر به دنبال دور نگه داشتن شوروی از منطقه بود. این طرح بر اساس باور کردها مبنی بر اینکه ایالات متحده از استقلال کردستان حمایت می کند، موضوعی بود که شاه به آن اشاره کرد. اما ایالات متحده کردها را در آستانه حمله عراق در سال 1975 رها کرد و کیسینجر به سردی خاطرنشان کرد که "اقدام مخفیانه نباید با کار تبلیغی اشتباه گرفته شود."
در نهایت، شکست عراق از کردها، حسین را قدرتمند می کند، که به بی ثبات کردن منطقه، کشتن صدها هزار نفر و جنگ های بی دلیل با ایران و ایالات متحده ادامه می دهد.
"دید غیر اخلاقی"
پس از اینکه کیسینجر در سال 1977 خدمت دولتی را ترک کرد، یک شرکت مشاوره ژئوپلیتیکی Kissinger Associates را تأسیس کرد. کیسینجر به طور علنی به طور مداوم به سیاستگذاران ایالات متحده توصیه می کرد که سیاست ایالات متحده را برای انطباق با منافع و اقدامات قدرت های خارجی مهم مانند روسیه و چین تغییر دهند.
این مواضع با تمایل نشاندادهشده کیسینجر برای مبادله حقوق دیگران به منظور کسب مزیت برای ایالات متحده مطابقت داشت، مواضع وی همچنین احتمالاً به کیسینجر آسوشیتس امکان دسترسی به نخبگان سیاست خارجی آن کشورها را میداد.
در ماه مه 2022، کیسینجر علناً استدلال کرد که اوکراین، قربانی تجاوز بیدلیل روسیه، باید بخشهایی از سرزمینهای به رسمیت شناخته شده بینالمللی خود را که توسط روسیه - مانند کریمه - یا توسط نمایندگان روسیه مانند جمهوری خلق دونتسک تصرف شده است، واگذار کند.
کیسینجر همچنین اظهار داشت که ایالات متحده باید با چین کنار بیاید و مخالف تلاش های هماهنگ دموکراسی ها برای مقابله با افزایش قدرت و نفوذ چین است.
سیاست خارجی حوزه دشواری است که مملو از پیچیدگی و پیامدهای پیش بینی نشده است. با این حال، دیدگاه کیسینجر نوشدارویی برای چالش سیاست خارجی آمریکا نیست.
در طول دههها، دیدگاه غیراخلاقی کیسینجر از منافع شخصی ملی مجموعهای از فاجعههای خاص خود را ایجاد کرده است، واقعیتی که عموم مردم و رهبران سیاست خارجی آمریکا به خوبی توصیه میکنند آن را در نظر داشته باشند.
منبع:
اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.