این پروژه بزرگ در سال 2020 در میان تنش های سیاسی و گمانه زنی های ژئوپلیتیکی لغو شد. اکنون، تغییر مسیرهای حمل‌ونقل منطقه‌ای ممکن است جان تازه‌ای در آن دمیده باشد.

جنگ اوکراین، بندر پرآشوب گرجستان در آب های عمیق دریا را دوباره در دستور کار قرار داده است

تاریخ انتشار : ۱۴:۲۹ ۰۴-۰۸-۱۴۰۱

از آنجایی که روسیه در نتیجه تهاجم این کشور به اوکراین تحت تحریم‌های سنگین قرار گرفته است، حجم قابل توجهی از محموله‌های بین‌المللی که قبلاً به مسیرهای ترانزیتی روسیه متکی بودند، دوباره به کریدور میانی منتقل شدند. این کریدور چین و کشورهای آسیای مرکزی را با اروپا وصل می کند و از آذربایجان و گرجستان می گذرد. طی ماه‌های گذشته، راه‌آهن گرجستان و بنادر در پوتی و باتومی افزایش جریان بار را گزارش کرده‌اند، در حالی که صف‌های طولانی کامیون‌های بین‌المللی در مرزهای گرجستان به یکی از بارزترین اثرات جنگ اوکراین در گرجستان تبدیل شده است. اما کارشناسان مدت‌ها هشدار داده‌اند که نقص‌های زیرساختی می‌تواند گرجستان را از استفاده کامل از پتانسیل ترانزیت خود باز دارد، زیرا در صدر این فهرست نبود یک بندر عمیق دریایی وجود دارد. دیوید سونگولاشویلی، رئیس کمیته اقتصادی پارلمان گرجستان، در ماه سپتامبر به پخش عمومی گرجستان گفت: کریدور میانه «به دلیل وضعیت کنونی در منطقه ارزشمندتر شده است». دقیقا به همین دلیل است که امروز ساخت بندر آناکلیا بیشتر در دستور کار قرار گرفته و به همین دلیل است که با تصمیم و تلاش دولت، مقدمات انتخاب سرمایه گذار مناسب آغاز شده است. الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سفر اخیر خود به تفلیس از نیاز به افزایش ظرفیت حمل و نقل منطقه ای افزایش حجم محموله های انتقالی از آسیای مرکزی و آسیا به طور کلی به غرب و برگشت با استفاده از گرجستان صحبت کرد. پورت ها واقعیت جدیدی ایجاد می کنند. ما باید برای آن آماده باشیم.»

تبریز امروز:

 

تصویری از آناکلیا، یک پروژه بندری بزرگ در سواحل دریای سیاه گرجستان. اکنون دولت قرارداد ساخت این پروژه را لغو کرده است
تصویری از آناکلیا، یک پروژه بندری بزرگ در سواحل دریای سیاه گرجستان. اکنون دولت قرارداد ساخت این پروژه را لغو کرده است.


با افزایش تقاضای ترانزیت بین‌المللی در نتیجه جنگ اوکراین، دولت گرجستان بحث‌ها را در مورد ساخت پروژه بحث‌برانگیز بندر دریایی عمیق آناکلیا احیا کرده است.

گرجستان، تنها کشور قفقاز جنوبی که به دریای سیاه دسترسی دارد، بندر دریای عمیقی ندارد که بتواند به پتانسیل کامل ترانزیتی خود دست یابد. پروژه چند میلیارد دلاری مگاپورت آناکلیا قرار بود این شکاف را پر کند، اما دولت در اوایل سال 2020 به دلیل شکست در جذب سرمایه از این پروژه خارج شد.

با این حال، اکنون با افزایش علاقه به نقش گرجستان در ترانزیت بین المللی، بندر دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

لوان داویتاشویلی، وزیر اقتصاد، در اواسط سپتامبر به خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم زیرساخت بندری مدرنی داشته باشیم که پتانسیل ترانزیت کشور را برآورده کند، که منافع کشور ما را تامین کند و البته جریان بار در کریدور گرجستان را بیشتر خواهد کرد».

داویتاشویلی با بیان اینکه دولت از زمان خروج از این پروژه، پتانسیل های این بندر را بررسی کرده است، گفت: این پروژه به طور فزاینده ای در مذاکرات دولت با شرکای خارجی به ویژه مقامات آسیای میانه و مسئولان بندر ابوظبی مطرح می شود.

در حالی که به نظر می رسد اجرایی شدن این پروژه هنوز زمان زیادی لازم دارد، احیای بحث ها تغییر قابل توجهی از اقبال پس از اینکه به نظر می رسد پروژه از سال 2020 به پایان رسیده است، است.

کنسرسیوم توسعه آناکلیا، پیمانکار اصلی این پروژه، ساخت بندر را در روستایی به همین نام، درست در مجاورت مرز واقعی با آبخازیا، در پایان سال 2017 آغاز کرد. به عنوان "پروژه قرن" گرجستان، تقویت کننده ها مورد استقبال قرار گرفت. امیدواریم که بندر جدید ظرفیت کشور را برای رسیدگی به حمل و نقل محموله به میزان قابل توجهی افزایش دهد و گرجستان را به قطب اصلی ترانزیت آسیا-اروپا تبدیل کند.

با این حال، در ژانویه 2020، دولت گرجستان قرارداد با کنسرسیوم را لغو کرد. مقامات گفتند که کنسرسیوم نتوانسته است سرمایه‌گذاری و بودجه کافی را جذب کند، در حالی که خواسته‌های سنگین و غیر واقعی از دولت برای دریافت وام‌های هنگفت از موسسات مالی بین‌المللی قرار داده است.

اما به نظر بسیاری، تصمیم دولت نتیجه ملاحظات سیاسی داخلی بود. موسس کنسرسیوم، ماموکا خزارادزه، یک بانکدار معروف بود که در فرآیند تأسیس بندر به رقیب سیاسی بیدزینا ایوانیشویلی، بنیانگذار حزب حاکم فعلی گرجستان، رویای گرجستان، تبدیل شده بود. خزارادزه استدلال کرد که حزب حاکم عمدا در حال خرابکاری در این پروژه است، از جمله با متهم کردن او به پولشویی. پس از طرح این اتهامات، او یک حزب سیاسی اپوزیسیون به نام Lelo for Georgia را تشکیل داد.

منتقدان دیگر نیز تصمیم دولت را به ترس از روسیه نسبت دادند که تصور می‌شد از چنین بندر استراتژیک و رقابتی در جایی که مسکو حیاط خلوت خود می‌داند استقبال نمی‌کند.

اما مقامات گرجستان از آن زمان به طور مکرر تضمین داده اند که این پروژه مرده نیست، بلکه صرفاً در خواب زمستانی است. و از قضا، این روسیه است که ممکن است بالاخره آن را بیدار کند.

از آنجایی که روسیه در نتیجه تهاجم این کشور به اوکراین تحت تحریم‌های سنگین قرار گرفته است، حجم قابل توجهی از محموله‌های بین‌المللی که قبلاً به مسیرهای ترانزیتی روسیه متکی بودند، دوباره به کریدور میانی منتقل شدند. این کریدور چین و کشورهای آسیای مرکزی را با اروپا وصل می کند و از آذربایجان و گرجستان می گذرد.

طی ماه‌های گذشته، راه‌آهن گرجستان و بنادر در پوتی و باتومی افزایش جریان بار را گزارش کرده‌اند، در حالی که صف‌های طولانی کامیون‌های بین‌المللی در مرزهای گرجستان به یکی از بارزترین اثرات جنگ اوکراین در گرجستان تبدیل شده است.

اما کارشناسان مدت‌ها هشدار داده‌اند که نقص‌های زیرساختی می‌تواند گرجستان را از استفاده کامل از پتانسیل ترانزیت خود باز دارد، زیرا در صدر این فهرست نبود یک بندر عمیق دریایی وجود دارد.

دیوید سونگولاشویلی، رئیس کمیته اقتصادی پارلمان گرجستان، در ماه سپتامبر به پخش عمومی گرجستان گفت: کریدور میانه «به دلیل وضعیت کنونی در منطقه ارزشمندتر شده است». دقیقا به همین دلیل است که امروز ساخت بندر آناکلیا بیشتر در دستور کار قرار گرفته و به همین دلیل است که با تصمیم و تلاش دولت، مقدمات انتخاب سرمایه گذار مناسب آغاز شده است.

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در سفر اخیر خود به تفلیس از نیاز به افزایش ظرفیت حمل و نقل منطقه ای  افزایش حجم محموله های انتقالی از آسیای مرکزی و آسیا به طور کلی به غرب و برگشت با استفاده از گرجستان صحبت کرد.

پورت ها واقعیت جدیدی ایجاد می کنند. ما باید برای آن آماده باشیم.»

مقامات دولتی می گویند که امیدوارند تا سال آینده یک سرمایه گذار جدید پیدا کنند، اما ممکن است اوضاع به دلیل دو منازعه داوری جاری از سوی سرمایه گذاران قبلی پیچیده شود. این شامل ادعای خود کنسرسیوم توسعه آناکلیا است که از گرجستان شکایت کرد و خواستار غرامت 1.62 میلیارد دلاری شد.

اما خزرادزه که سعی کرده خود و حزبش را به عنوان نیرویی که کمتر از سایر احزاب اپوزیسیون قطبی است، قرار دهد، متعهد شده است که اگر مقامات در مورد نیات آنها جدی باشند، مانعی نخواهد داشت.

خزارادزه در ژوئن به Business Media Georgia گفت: «نمی‌دانم دولت باید چه تضمین‌هایی ارائه کند، چگونه از آن حمایت خواهند کرد، اما من آماده‌ام  شکایتم را پس بگیرم اگر کاری در کشور انجام شود». وی افزود، با این حال، این واقعیت که به نظر نمی رسد دولت علاقه مند به بحث در مورد پروژه با سرمایه گذاران قبلی باشد، نشان دهنده عدم جدیت است.

او گفت: «بنابراین، من شانس واقعی برای ساخت بندر آناکلیا تحت این دولت نمی بینم، اما امروز زمان جنگ نیست.

نینی گابریچیدزه - روزنامه نگار اهل تفلیس 

 


نظرات کاربران


@