خبر های ویژه

گردشی در شهر باغ ، شعر و شراب حافظ

4 تیر 1402

مصلحت یعنی شناخت موارد انعطاف؛ انعطاف منافاتی با اصول ندارد

30 اردیبهشت 1402

آثار به جای مانده از دژ باستانی بارو توسط شهرداری مورد تهاجم قرار گرفت

26 اردیبهشت 1402

گردشی در اصفهان

15 اسفند 1401

از شبهه هم نباید رنجید و همچنانکه مرحوم شهید مطهری خودش شبهه و پاسخ آن را کشف می‌کرد، باید برای مواجهه با شبهه آماده شد.

4 اسفند 1401

ضعف‌های کشور را با نگاه انقلابی می‌توان بر طرف کرد نه نگاه ارتجاعی

26 بهمن 1401

پیشرفتهای ۴۰ساله نشان‌دهنده صحت تحلیل انقلاب از جهان در مقابل تحلیل غربگراها است

27 مهر 1401

شهر تاریخی یزد، ایران

12 شهریور 1401

مهمترین توفیق دولت احیاءامید و اعتماد مردم بود به وعده‌ها عمل کنید تا آسیب نبیند

8 شهریور 1401

خرانق، یزد ، شهر ارواح 1000 ساله

31 تیر 1401

کل فلسطین به صحنه مقاومت تبدیل و همه طرحهای سازش با دشمن صهیونیست باطل شده است

9 اردیبهشت 1401

پیام اسندار آذربایجان شرقی به مناسبت روز جمهوری اسلامی

12 فروردین 1401

تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین موجب پیشرفت محسوس در همه اهداف اقتصادی خواهد بود

29 اسفند 1400

اینکه اسلام به عقلانیّت و گسترش عقلانیّت دعوت میکند

10 اسفند 1400

فرمان تهاجم ترکیبی در مقابل تهاجم ترکیبی جبهه دشمن

19 بهمن 1400

ارمنی ها نسبت به اعزام نیرو به قزاقستان نگاه منفی دارند

21 دی 1400

5 دی 1400

ضرورت تصحيح لايحه بودجه – 2

درباره دستگاه‌هاي آويزان

از دولت سيزدهم اين انتظار وجود داشت که با توجه به شرايط بسيار سخت تحريم‌ها و مشکلات مالي غيرقابل انکار، سازمان برنامه و بودجه را صاحب يک متولي قدرتمند کند که بتواند زخم‌هاي وارد شده بر آن ...... را التيام ببخشد و پول بيت‌المال را از تلف شدن توسط دستگاه‌هاي آويزان و بي‌خاصيت نجات دهد و آن را به بخش‌هاي مردمي تزريق کند تا مجبور نباشد به حذف ارز ترجيحي و ماليات بستن به دارائي‌ها متوسل شود. درست است که ارز ترجيحي نمي‌تواند هميشگي باشد ولي در شرايط سخت اين سال‌ها حذف آن مساوي است با تشديد گراني و ايجاد انفجار در اقشار ضعيف جامعه. اگر بودجه‌نويسان و مردان اقتصادي دولت اين واقعيت بديهي را ندانند که کارت اعتباري و يارانه نمي‌توانند جاي ارز ترجيحي را بگيرند، بايد در فهم و درک اقتصادي آنها شک کرد. اين قبيل بودجه‌نويسي‌ها و همينطور ماليات گرفتن از دارائي اصولاً با دوران رکود اقتصادي تناسبي ندارد. اين اقدامات را حتي در دوران رونق اقتصادي هم با احتياط فراوان بايد انجام داد چه رسد به مقطعي که کاهش ارزش پول ملي به مردم حتي مجال برنامه‌ريزي براي فرداي زندگي خود را هم نمي‌دهد.

تبریز امروز:

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:
⬅️ در چند مقاله که درباره بودجه کل کشور اخيراً منتشر کرديم، سخن از «دستگاه‌هاي آويزان و بي‌خاصيت» به ميان آورديم و تأکيد کرديم بودجه اين دستگاه‌ها را حذف کنيد و آن را به درد مردم بزنيد تا زخم‌هاي کهنه فقر و ناداري و گرسنگي را از جامعه بزدائيد.
بازخوردها نشان دادند که خوانندگان اين سرمقاله‌ها متوجه منظورمان از «دستگاه‌هاي آويزان و بي‌خاصيت» شده‌اند ولي بعضي از آنها اين عنوان را بر مصاديق ديگري منطبق کرده‌اند که موردنظر نبوده‌اند. منظور از «دستگاه‌هاي آويزان و بي‌خاصيت» مواردي هستند که براساس سفارش اين و آن و براي به راه‌ انداختن تشکيلات شخصي بظاهر فرهنگي یا پژوهشی و یا مطالعاتی، صاحب ردیف در قانون بودجه شدند و مجموعاً هزارها میلیارد تومان از بيت‌المال را سالها تلف کردند. موارد ديگري نيز بدون داشتن اساسنامه و يا حتي هويت مشخص، با عناوين جعلي و صرفاً به دستور مقامات اجرائي بالاتر از سازمان برنامه و بودجه، پول مي‌گرفتند و آنها هم هزارها ميليارد تومان را به اينصورت تلف مي‌کردند. اين موارد را مي‌توان در جدول مخصوص همين قبيل عناوين رديابي کرد، بودجه گيرندگاني که خاصيتي براي کشور ندارند و به هيچکس نيز پاسخگو نيستند. ............ اولاً زور صاحبان آن دستگاه‌ها بيشتر از دولت بود و ثانياً سازمان برنامه و بودجه متولي قدرتمندي که بتواند در برابر باج‌خواهان بايستد نداشت. دستگاه بودجه‌نويسي، به منزله قلب دولت است که مايه حياتي به تمام اندام‌ها پمپاژ مي‌کند و به همين دليل بايد پرقدرت باشد و تحت تأثير هيچ عاملي قرار نگيرد. ................ لازم بود متولي اين دستگاه بقدري قوي باشد که علاوه بر جبران ضعف‌هاي عارض شده بر قلب پمپاژکننده مايه حياتي به کشور ......... بتواند با قوت و قدرت در جهت بودجه‌نويسي عادلانه و تقسيم صحيح آن و سپس نظارت بر خرج‌کردها عمل کند. متأسفانه چنين قوت و قدرتي در سازمان برنامه و بودجه حاکم نبود و به همين دليل بودجه‌نويسي و تقسيم و نظارت به روال صحيح برنگشت.
از دولت سيزدهم اين انتظار وجود داشت که با توجه به شرايط بسيار سخت تحريم‌ها و مشکلات مالي غيرقابل انکار، سازمان برنامه و بودجه را صاحب يک متولي قدرتمند کند که بتواند زخم‌هاي وارد شده بر آن ...... را التيام ببخشد و پول بيت‌المال را از تلف شدن توسط دستگاه‌هاي آويزان و بي‌خاصيت نجات دهد و آن را به بخش‌هاي مردمي تزريق کند تا مجبور نباشد به حذف ارز ترجيحي و ماليات بستن به دارائي‌ها متوسل شود. درست است که ارز ترجيحي نمي‌تواند هميشگي باشد ولي در شرايط سخت اين سال‌ها حذف آن مساوي است با تشديد گراني و ايجاد انفجار در اقشار ضعيف جامعه. اگر بودجه‌نويسان و مردان اقتصادي دولت اين واقعيت بديهي را ندانند که کارت اعتباري و يارانه نمي‌توانند جاي ارز ترجيحي را بگيرند، بايد در فهم و درک اقتصادي آنها شک کرد. اين قبيل بودجه‌نويسي‌ها و همينطور ماليات گرفتن از دارائي اصولاً با دوران رکود اقتصادي تناسبي ندارد. اين اقدامات را حتي در دوران رونق اقتصادي هم با احتياط فراوان بايد انجام داد چه رسد به مقطعي که کاهش ارزش پول ملي به مردم حتي مجال برنامه‌ريزي براي فرداي زندگي خود را هم نمي‌دهد. در چنين شرايطي، يکي از راه‌هاي تأمين بخش درآمدي بودجه به سراغ حذف بودجه دستگاه‌هاي آويزان و بي‌خاصيت رفتن است. راه بهتر البته تلاش براي رفع تحريم‌هاست ولي اگر دولت سيزدهم خنثي کردن تحريم‌ها را مي‌پسندد، بايد شجاعت حذف بودجه‌هاي زائد را داشته باشد.

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت