خبر های ویژه

نظامی گنجوی ؛ روزهایی از زندگی شاعر

22 اسفند 1402

از سینما تا کار شاقه؛ کارگردان سابقه‌دار افغان در ایران کارگری می‌کند

14 بهمن 1402

وفادار ماندن به قربانیان دیکتاتوری آرژانتین

5 آبان 1402

آخرین عکس از چارلی چاپلین مردی که همه مان را خنداند

31 شهریور 1402

تراژدی جنگ ! سوختن زمین ، خونین شدن خاک!

29 شهریور 1402

روز ملی سینما و نحوه شکل گیری اولین سینمای تاریخ ایران در تبریز

22 شهریور 1402

همه چیز همه جا به یکباره برنده اسکار شد

22 اسفند 1401

فانوس های بامبو به یاد کشته شدگان سونامی

10 اسفند 1401

بازیگر نقش اسمرالدا ی گوژپشت نتردام درگذشت

26 دی 1401

دختر کوچولوی کبریت فروش

15 دی 1401

خوب ، بد و زشت- اثر سرجو لئونه

16 شهریور 1401

فیلم سینمایی گمشده

7 خرداد 1401

سیزدهمین جنگاور + ویدئو

25 آذر 1400

نگاه کن چه کسی برگشته است، فیلمی از بازگشت هیتلر!

7 آذر 1400

استدلال تاریخی، حافظه غیرارادی و براندازی گفتمان بالکانیستی +,ویدئو

13 آبان 1400

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره «ونیز» ۲۰۲۱

31 تیر 1400

8 شهریور 1397

بچه ها نگاهمان می کنند!

فبلمی از ویتوریو دسیکا

" بچه ها نگاهمان می کنند" سعی در برانگیختن احساسات تماشاگران دارد . احساسی که آمیخته با سرزنش و انتقاد است .کودکی بخاطر بولهوسی والدینش قربانی می شود و بی انکه عواطف او در نظر گرفته شود.در بستر نامساعد جامعه مدفون می گردد. فیلم با استفاده از عناصر مناسب انتقاد کلی از نوع روایط جامعه را مطرح می سازد.

تبریز امروز:

 Image result for the children are watching us de sica

 ویتوریودسیکا به عنوان بازیگر تئاتر سال ها بر روس صحنه کار کرد ، سپس به عنوان بازیگر فیلم های صامت وارد سینما گردید ؛ وی در بیشتر فیلم هایی که کارگردانی کرده است ؛ به عنوان بازیگر نیز بوده  و اغلب کارهایش در مایه کمدی است.اما با فیلم دزد دوچرخه خود را به عنوان کارگردان برجسته نئو رئالیسم معرفی نمود.

Image result for vitoria desica zavattini

او با چزاره زاواتینی ؛ نویسنده بزرگ نئورئالیست در فیلم بچه ها نگاهمان می کنند همکاری خود را آغاز کرد ؛ در فیلم معجزه در میلان عناصر افسانه و تمثیل را به هم پیوند داد.و با دیدگاهی نو اختلاف طبقاتی و کلیسا را به انتقاد گرفت . اثر موفق و مشترک زاواتینی و دسیکا  " امبرتو د." بود .فیلمی که ویژگی های خاص و برتری نسبت به دزد دوچرخه داشت.

بچه ها نگاهمان می کنند!                                                                                                                   

کارگردان : ویتوریو دسیکا، فیلمنامه : دسیکا؛ چزاره زاواتینی، فیلم بردارجوزپه کارچولو – موسیقی متن : زنتسو روسیلنی – بازیگر زن امیلیو چیولی، لوچانو دوآمبروزیس ؛ ادریا نوریمولدی – ساخت سال 1942- سیاه وسفید 85 دقیقه

زن و شوهر نسبتا جوان که تفاهم چندانی با یکدیگر ندارند ؛ به خاطر بولهوسی زن و رابطه با مرد بیگانه ای مدتی انها را از همدیگر دور نگه می دارد . مرد همسرش را می بخشد و بار دیگر زن و شوهر به اتفاق تنها پسرشان پریکو زیرسقف خانه جمع می شوند.

 

بعد از مدتی پدر به مسافرت می رود ؛ در این مدت زن دوستی خود را با مرد بیگانه از سر می گیرد. پریکو که از دیدن این صحنه  ناراحت است از خانه فرار می کند تا شاید بتواند نزد پدرش برود.

 

پدر که از اوضاع همسرش مطلع گشته پریکو را به صومعه ای می سپارد و سپس خودکشی می کند. هنگامی که مادر  برای دیدن پریکو به صومعه  می رود، پسر نمی تواند با مادرش ارتباط برقرار کند ؛ از نزدش می رود.

***

 داستانی که زاواتینی و دسیکا در این فیلم دستمایه خود قرار داده اند، بسیار ظریف و تاثیرگذاراست کودکی که بخاطر شرایط بد دچار ظلم و بی مهری قرار می گیرد

بازی بسیار زیبای پریکو حاکی از قدرت دسیکا در بکار گیری از بازیگران غیر حرفه ای است .

" بچه ها نگاهمان می کنند"  سعی در برانگیختن احساسات تماشاگران دارد . احساسی که آمیخته با سرزنش و انتقاد است .کودکی بخاطر بولهوسی والدینش قربانی می شود و بی انکه عواطف او در نظر گرفته شود.در بستر نامساعد جامعه مدفون می گردد.

فیلم با استفاده از عناصر مناسب انتقاد کلی از نوع روایط جامعه را مطرح می سازد. دسیکا با انکه در فیلم سخت تماشاگران را تحت تاثیر قرار داد از احساساتی گرایی  پرهیز می کند و داستانش را به سلامت نقل می کند.

دسیکا و زاواتینی کودک را کانون نوعی آگاهی می دیدند که تجسمی از مفاهیم نئورئالیسم بود . آنان از طریق شناخت کودک از عامل زمان ، دیرگذر و زود گذر و پیوسته به این نتیجه رسیدند که فیلم نیازمند ساختارهای داستانی است که متکی برنمونه درام تئاتری نباشد.

آنان در خود انگیختگی و طراوت کودک ؛ چنان نحوه های رفتاری کشف کردند که ( برعکس) چاره جویی بازیگر حرفه ای را عیان می ساخت. همان گونه که صفا و خلوص یک کودک می تواند بطالت و پوچی بزرگسالان را افشا کند.

دسیکا و زاواتینی برآن بودند که مضمون قربانی شدن کودکی  به دست بزرگسالان؛ می تواند انتقادی باشد بر جامعه بزرگسالان به طور کلی! کودک هرچقدر منفعل تر و آسیب پذیرتر پنداشته می شد، احتمال برانگیخته شدن احساس گناه ؛ در تماشاگران نیز افزایش می یافت!

 

نقد از : همایون صادقی

 

 

 

 

 

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت