29 فروردین 1402

آنها هنوز هم نقاشی می کشند! چه در اوکراین جنگ زده، لائوس یا اسپانیا

بچه ها احساس کرده اند که مجبورند مداد رنگی را بردارند و تجربیات خود را روی کاغذ بیاورند.

"آنها هنوز هم نقاشی می کشند!" ویراستاران مجموعه ای تأثیرگذار از هنر کودکان که در سال 1938 در طول جنگ داخلی اسپانیا گردآوری شد، چنین نوشتند. هشتاد سال بعد، جنگ همچنان در زندگی کودکان در اوکراین، یمن و جاهای دیگر نقش آفرینی می کند . در ژانویه، یونیسف پیش بینی کرد که 177 میلیون کودک در سراسر جهان به دلیل جنگ و بی ثباتی سیاسی در سال 2022 به کمک نیاز خواهند داشت. این شامل 12 میلیون کودک در یمن، 6.5 میلیون کودک در سوریه و 5 میلیون کودک در میانمار می شود. حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، 7 میلیون کودک دیگر به این تعداد اضافه کرد. تا به امروز، بیش از نیمی از کودکان اوکراین در داخل یا خارج از کشور آواره شده اند. بسیاری دیگر با اختلالاتی در آموزش، مراقبت های بهداشتی و زندگی خانگی مواجه شده اند.

تبریز امروز:


پل مورو
همکار حقوق بشر، دانشگاه دیتون

نقاشی کودکان اکراین از جنگ
"آنها هنوز هم نقاشی می کشند!" ویراستاران مجموعه ای تأثیرگذار از هنر کودکان که در سال 1938 در طول جنگ داخلی اسپانیا گردآوری شد، چنین نوشتند.

هشتاد سال بعد، جنگ همچنان در زندگی کودکان در اوکراین، یمن و جاهای دیگر نقش آفرینی می کند . در ژانویه، یونیسف پیش بینی کرد که 177 میلیون کودک در سراسر جهان به دلیل جنگ و بی ثباتی سیاسی در سال 2022 به کمک نیاز خواهند داشت. این شامل 12 میلیون کودک در یمن، 6.5 میلیون کودک در سوریه و 5 میلیون کودک در میانمار می شود.

حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، 7 میلیون کودک دیگر به این تعداد اضافه کرد. تا به امروز، بیش از نیمی از کودکان اوکراین در داخل یا خارج از کشور آواره شده اند. بسیاری دیگر با اختلالاتی در آموزش، مراقبت های بهداشتی و زندگی خانگی مواجه شده اند.

و با این حال آنها نیز همچنان نقاشی می کشند. در ماه مارس، یک موسسه خیریه به نام UA Kids Today راه اندازی شد و یک پلتفرم دیجیتالی برای کودکان ارائه کرد تا با هنر به تهاجم روسیه پاسخ دهند و برای کمک به خانواده های اوکراینی دارای فرزند پول جمع آوری کنند.

به‌عنوان محققی که روش‌های تأثیر جنگ‌ها بر آسیب‌پذیرترین اعضای جوامع را مطالعه می‌کند، می‌بینم که می‌توان چیزهای زیادی از هنر خلق شده توسط کودکانی که در مناطق جنگ‌زده در مکان‌ها و زمان‌ها زندگی می‌کنند آموخت.

یک قرن هنر کودکان
در طول جنگ بوئر - درگیری بین سال‌های 1899 تا 1902 بین نیروهای بریتانیایی و نیروهای چریکی آفریقای جنوبی - نیروهای امدادی به دنبال آموزش هنر توری‌سازی به دختران یتیم بودند. در طول جنگ جهانی اول، کودکان آواره در یونان و ترکیه یاد گرفتند که با منسوجات بافی و تزئین سفال به عنوان وسیله ای برای امرار معاش کنند.

با گذشت زمان، بیان احساس جایگزین امرار معاش به عنوان محرک آثار هنری کودکان در زمان جنگ شده است. آنها دیگر برای فروش محصولات خود تحت فشار نیستند، در عوض از کودکان خواسته می شود تا احساسات و تجربیات خود را در معرض دید جهانیان قرار دهند.

آلدوس هاکسلی، رمان‌نویس، در مقدمه‌ای از مجموعه آثار هنری جنگ داخلی اسپانیا در سال 1938 به این هدف اشاره کرد.

هاکسلی نوشت، چه نشان دادن «انفجارها، هجوم وحشت به سرپناه، [یا] اجساد قربانیان»، این نقاشی‌ها «قدرت بیانی را نشان می‌دهد که تحسین ما را نسبت به هنرمندان کودکانه و وحشت ما را از درنده خویی جنگ مدرن برمی‌انگیزد. ”

هربرت رید، کهنه سرباز جنگ جهانی اول و نظریه پرداز آموزشی، نمایش دیگری از هنر کودکان را در طول جنگ جهانی دوم ترتیب داد. برخلاف هاکسلی، رید دریافت که صحنه‌های جنگ بر نقاشی‌هایی که او از دانش‌آموزان بریتانیایی جمع‌آوری کرده بود، حتی آن‌هایی که در معرض حمله رعد اسا لندن قرار داشتند، تسلط نداشت. او در جزوه‌ای برای این نمایشگاه، «حس زیبایی و لذت زندگی را که بیان کرده‌اند» برجسته کرد.

در حالی که نمایش های مورد بحث توسط رید و هاکسلی از بسیاری جهات متفاوت بود، هر دو مرد بر شکل و ترکیب آثار هنری کودکان به اندازه محتوای تصویری آنها تأکید داشتند. هر دو همچنین این دیدگاه را بیان کردند که سازندگان این نقاشی‌ها نقش مهمی در بازسازی جوامع جنگ‌زده خود خواهند داشت.

یک ابزار سیاسی
همانند هنر جنگی کودکان که در زمان هاکسلی و رید ساخته شد، تصاویری که از اوکراین بیرون می‌آیند ترکیبی از وحشت، ترس، امید و زیبایی را بیان می‌کنند.

در حالی که هواپیماها، موشک‌ها و انفجارها در بسیاری از تصاویر آپلود شده توسط UA Kids Today ظاهر می‌شوند، گل‌ها، فرشته‌ها، خرگوش‌های عید پاک و نشانه‌های صلح نیز همینطور هستند.

جنگ از نگاه کودکان

مدیران این پلت فرم - که خود پناهنده هستند - نتوانسته اند نمایشگاه فیزیکی از این آثار برپا کنند. اما هنرمندان و متصدیان در جاهای دیگر شروع به این کار کرده اند.

در ساراسوتا، فلوریدا، هنرمند Wojtek Sawa نمایشی از هنر کودکان اوکراینی را افتتاح کرده است که برای جمع‌آوری کمک‌ها و پیام‌های بازدیدکنندگان استفاده خواهد شد. اینها بعداً بین کودکان آواره در لهستان توزیع خواهد شد.

جنگ از نگاه کودکان

موزه دوران کودکی جنگ، مستقر در سارایوو، بوسنی و هرزگوین، اخیراً با شروع تهاجم روسیه، نمایشگاه های سیار را در کیف و خرسون به پایان رسانده بود. مدیر عامل موزه، که به شدت در مورد نیاز به حفاظت از میراث فرهنگی در جنگ صحبت کرده است، چند روز قبل از شروع جنگ، توانست چندین ده اثر را از این نمایش ها بازیابی کند. این اسباب‌بازی‌ها و نقاشی‌ها که داستان تجربه کودکان در تلاش‌های قبلی روسیه برای به دست گرفتن کنترل منطقه دونباس در سال 2014 را روایت می‌کنند، در نمایشگاه‌هایی که در سال 2022 در سایر نقاط اروپا افتتاح می‌شوند، نمایش داده می‌شوند.

با جلب توجه خبرنگاران و مردم، این نمایشگاه ها برای افزایش آگاهی، جذب سرمایه و الهام بخشیدن به نظرات مورد استفاده قرار گرفته است. 

با این حال، هنر کودکان از اوکراین هنوز نقشی در بحث‌های سیاسی بازی نکرده است، همانطور که فرد برانفمن، فعال صلح، مجموعه نقاشی‌های خود از کودکان و بزرگسالان لائوسی را در طول شهادتش در سال 1971 در مقابل کنگره درباره «جنگ مخفی» اجرا در لائوس از سال 1964 که ایالات متحده در آن شرکت کرده بود به اشتراک گذاشت. .

همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این هنر نقشی در محاکمه‌های جنایات جنگی آینده خواهد داشت، همانطور که هنر یودا بیکن زندانی آشویتس-بیرکناو در جریان محاکمه آدولف آیشمن در سال 1961 انجام داد.

نمایشگاه موزه، نقاشی بزرگی از یک اردوگاه کار اجباری را به نمایش می گذارد.

نمایشگاه موزه، نقاشی بزرگی از یک اردوگاه کار اجباری را به نمایش می گذارد.
در دوران نوجوانی، یهودا بیکن، بازمانده هولوکاست، مجموعه‌ای از قطعات را ترسیم کرد که تجربیات خود را در اردوگاه کار اجباری آشویتس-بیرکناو به تصویر می‌کشید.

پنجره هایی به دنیاهای مختلف
مورخان هنر زمانی فکر می‌کردند که نقاشی‌های کودکان، مهم نیست در کجا زندگی می‌کنند، جهان را به گونه‌ای آشکار می‌کنند که توسط قراردادهای فرهنگی شکل نگرفته است.

اما من معتقد نیستم که کودکان در همه کشورها و درگیری ها تجربیات خود را به یک شکل نشان می دهند. نقاشی های کودکان زندانی در اردوگاه های کار اجباری نازی ها در طول جنگ جهانی دوم به طور رسمی یا نمادین با نقاشی های کودکانی که در معرض بمباران های آمریکا در لائوس قرار گرفته اند، قابل جابجایی نیستند. همچنین نمی توان این تصاویر را به همان شکلی که تصاویر تولید شده توسط کودکان اوکراینی، یمنی، سوری یا سودانی امروزی تفسیر کرد.

از نظر من، یکی از ارزشمندترین ویژگی‌های هنر کودکان، قدرت آن در برجسته کردن جنبه‌های منحصربه‌فرد زندگی روزمره در مکان‌های دور است، در حالی که حسی از آنچه را که می‌توان خراب، گم یا نابود کرد، منتقل می‌کند.

نقاشی یک کودک اهل لائوس از اسبی که پس از کشته شدن صاحبش بر اثر بمب، از مزرعه برنج «به روستا برگشت»، دریچه کوچکی به زندگی برنج‌کاران معیشتی ارائه می‌کند. مناظر بیابانی و معماری شهری یمن به همان اندازه متمایز هستند و نقاشی‌های کودکان یمنی این تفاوت‌ها را برجسته می‌کنند، حتی اگر آرزوهایی را بیان کنند که بینندگان در سراسر جهان ممکن است به اشتراک بگذارند.

نقاشی اسب گلوله خورده و مجروح

این هنرمند 14 ساله لائوسی نوشت: «من بچه روستای خودم هستم. من یک بار اسبی با جثه و خوبی دیدم. مردی به سمت شالیزار رفته بود که هواپیما او را زد . فقط اسب به روستا برگشت.» 
چالش های حفظ و نگهداری
من به عنوان یک دانشگاهی که در موزه‌ها نیز کار کرده‌ام، همیشه به این فکر می‌کنم که چگونه مصنوعات درگیری‌های امروزی برای نمایش در آینده نگهداری می‌شوند.

چالش‌های مهمی برای حفظ طرح‌ها و نقاشی‌هایی که جوانان تولید می‌کنند وجود دارد.

اول، هنر کودکان از نظر مادی ناپایدار است. اغلب روی کاغذ، با مداد رنگی، نشانگر و سایر رسانه های زودگذر ساخته می شود. این امر نمایش نسخه های اصلی را خطرناک می کند و در تولید فکس نیاز به مراقبت دارد.

ثانیاً، هنر کودکان اغلب به سختی قابل درک است. تفسیرهای اول شخص که برخی از نقاشی‌های جنگ داخلی اسپانیا و بیشتر تصاویر لائوسی را همراهی می‌کنند، اغلب جزئیاتی را در مورد تجربه محلی کودکان ارائه می‌دهند، اما به ندرت درباره زمان‌بندی رویدادها، مکان‌های جغرافیایی یا سایر حقایق حیاتی ارائه می‌دهند.

در نهایت، بسیاری از هنرهای جنگی کودکان از نویسندگی نامشخص رنج می برند. با تعداد کمی از نام‌های کامل ثبت شده، ردیابی سرنوشت اکثر هنرمندان کودک دشوار است، و همچنین نمی‌توان افکار بزرگسالان آنها را در مورد خلاقیت‌های دوران کودکی‌شان جمع‌آوری کرد.

با توجه به این عوارض، نمی‌خواهم این واقعیت قابل توجه را کم کنم که کودکان هنوز در طول جنگ نقاشی می‌کشند. عبارات آنها برای مستندسازی جنگ و تأثیر آن بسیار ارزشمند است و مطالعه آنها مهم است.

با این وجود، در تحقیق درباره هنر کودکان، باید این نکته را در نظر گرفت که محققان و متصدیان - مانند خود کودکان هنرمند - اغلب در حد دانش خود کار می کنند.

The Conversation

ارتباط با تبریز امروز

اخبار ، گزارشات ، عکسها و فیلم های خود را برای ما ارسال دارید . برای ارسال میتوانید از طریق آدرس تلگرامی یا ایمیل استفاده کنید.

info@tabriz-emrooz.ir

اشتراک در خبرنامه

برای اطلاع از آخرین خبرهای تبریز امروز در کانال تلگرام ما عضو شوید.

کانل تلگرام تبریز امروز

فرم تماس با تبریز امروز

کلیه حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری تبریز امروز بوده و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی وتولید توسططراح وب سایت